Sakkaako somemainonta? Näin saat lisäbuustia somekampanjoihin Sanoman verkostosta
Jos viime aikoina on tuntunut enenevissä määrin siltä, että somekampanjat eivät enää tuota entisenlaisia tuloksia, et ole yksin.
– Olen kuullut monilta asiakkailtani, että somen tekeminen sakkaa. Osa on huomannut myös itse somen käyttäjänä turtuneensa mainosähkyyn. Mainontaan ei oikein kiinnitä enää edes huomiota, myyntipäällikkö Pirita Syrjäntö toteaa.
Monenkokoisten yritysten kanssa päivittäin mainonnasta sparrailevan asiantuntijan mukaan somemainonta houkuttelee edelleen silti. Syrjännön mukaan merkittävin tekijä on hinta. Somekanavissa mainostaminen koetaan edulliseksi ja kampanjoiden tekeminen helpoksi. Moni on saattanut harkita laajentavansa kampanjoita display-verkostoihin, mutta mielikuva siitä on liian kallis.
– Hinta riippuu siitä mitä tehdään. Displayta voi tehdä kaikenkokoisilla budjeteilla. Sanoman verkostossa CPC-kampanjoissa on erittäin kilpailukykyiset hinnat vaikkapa Facebook-mainontaan verrattuna. Dynaamisesti hinnoitellut tuotteet laskevat hintaa entisestään, Syrjäntö kuvailee.
Mieti, mitä tavoittelet
Alhaiset klikkihinnat eivät ole ainoa asia, jota kannattaa miettiä. Hintaa tulee peilata tuloksiin sekä mainonnasta tulevan liikenteen laatuun.
– Displayn kohdentamiskyvykkyydet ja laadukas mediaympäristö lisäävät mainontaan mahdollisuuksia, joita somepuolella ei ole. Sanoman verkostossa voi kohdentaa lukuisilla eri tavoilla, ja erilaisia mainosmuotoja on tarjolla enemmän kuin somessa, jossa formaatit ovat edelleen rajatumpia. Tiedämme suomalaisten mediankäytöstä todella paljon, mikä tekee kohdentamisesta tarkkaa. Käytämme kohdentamiseen ensimmäisen osapuolen dataa, mikä evästemuutoksen jälkeisessä maailmassa tulee olemaan erittäin arvokasta, Syrjäntö kertoo.
Lisää peittoa kattavasta mainosverkostosta
Sanoman verkostossa mainostaminen tuo somekampanjoille myös huomattavasti lisää peittoa. Moni mainostaja yllättyykin siitä, että uutismediasivustot tavoittavat esimerkiksi nuoret jopa paremmin kuin somekanavat.
– Uutismedian tavoittavuus on aivan omaa luokkaansa. Ne nuoret, joita et saa kiinni somesta, voi saada kiinni maksuttomista uutismedioista, esimerkiksi Ilta-Sanomista. Somen käyttö myös vaihtelee elämäntilanteen mukaan. Ja vaikka käytössä ei olisi yhtään somekanavaa, tulee uutisia luultavasti seurattua useammastakin kanavasta, Syrjäntö toteaa.
Digimedioiden tavoittavuus ikäryhmittäin
Kuvan lähde: KMT 2023
Määritä, suunnittele, optimoi
Mutta miten display-kampanjoiden suunnittelu kannattaa aloittaa? Asiantuntijan mukaan samalla tavalla kuin somekampanjoidenkin: tavoitteiden ja kohderyhmien määrittelyllä. Sen jälkeen mietitään, mikä mediaympäristö ja mainosmuodot tukevat tavoitteita parhaiten. Myös brändillisen ja taktisen välille on hyvä tehdä selkeä pesäero: kaipaatko tunnettuutta vai lisää liikennettä verkkosivuille?
– Kaikkeen löytyy Sanoman verkostosta oikea paikka. Jos on aikaisemmin mainostanut Linkedinissä B2B-päättäjille, saa kampanjoille hyvin lisäpeittoa Helsingin Sanomista. Kuluttajatuotteet menestyvät lifestyle-medioissa ja kivijalkamyymälän tarjouskamppis sopii hyvin paikallismediaan, Syrjäntö neuvoo.
Kohderyhmän ja mediaympäristön tulisi ohjata myös mainosten luovia sisältöjä. Syrjännön mielestä laadukkaiden aineistojen merkitystä ei voi korostaa liikaa.
– Jos et yhtään tiedä, minkälainen materiaali toimii, voit testata itse vaikka Sanoma Ad Managerin avulla mainosmuotoa, joka mahdollistaa somemateriaalien uusiokäytön. Kokeile muutamalla eri versiolla, mikä toimii parhaiten, ja optimoi kampanjaa sen mukaan.
Ad Managerin kautta ostetussa Somenostossa voit esimerkiksi käyttää samoja, jo somessa hyvin toimineita, mainosmateariaaleja sellaisinaan!
Kokonaisuus kuntoon, myös verkkosivustolla
Jos (ja kun) tavoitteena on ohjata liikennettä verkkosivustolle, kampanjamateriaalien optimointi ei riitä. Asiakkaan koko ostopolku on hyvä miettiä alusta loppuun mahdollisimman sujuvaksi. Pelkkä mainoksen klikkaaminen ei vielä tarkoita sitä, että tapahtuu jotain järkevää. Mainonnan lisäksi pitää hahmottaa myös loppupään kohtaamis- ja konversiopisteet.
Syrjäntö kehottaakin pysähtymään asian äärelle. Onko verkkosivusto kunnossa, onko koko polku mietitty asiakkaan näkökulmasta ja mitä pitäisi tapahtua, kun asiakas saapuu sivustolle? Myös mittarit tulee asettaa tavoitteiden mukaan. Usein liikenteen laatu on tärkeämpää kuin määrä, joten liikennettä ja sivuston analytiikkaa onkin hyvä tarkastella myös tästä näkökulmasta.
– Mainostaminen on turhaa, jos kokonaisuutta ei ole mietitty. Etenkin verkkokauppojen kannattaa miettiä, onko ostaminen tehty mahdollisimman helpoksi, Syrjäntö neuvoo.
Lisäapua kampanjoihin
Moni somekampanjoita tehnyt on joutunut ajoittain tuskastumaan isojen somejättien asiakaspalveluun. Ongelmatilanteissa saattaa olla vaikeaa saada ketään kiinni. Kun bisnestili yllättäen suljetaan tai mainonta katkeaa, voi kestää yllättävän kauan, ennen kuin asia saadaan korjattua.
"Ad Managerin asiakaspalvelun saa kiinni sähköpostitse tai chatissa, nopeasti ja suomeksi. Voit myös sparrailla mainonnasta asiantuntijoidemme kanssa maskuttomassa sparrivartissa tai vaikkapa kysyä neuvoa alkuun pääsyn helpottamiseksi."
Itseostopalvelu ei tarkoita sitä, että tarvitsisi jäädä mainonnan kanssa vain itsekseen.
Rekisteröidy Sanoma Ad Managerin käyttäjäksi - tarvitset vain y-tunnuksen!