Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Sakkaako somemainonta? Näin saat lisäbuustia somekampanjoihin Sanoman verkostosta

Mitä tehdä, kun somemainonta ei tuota enää haluttuja tuloksia? Laajenna display-mainontaan Sanoman verkostossa! Lue asiantuntijan perusteet miksi display kannattaa sekä vinkit mainonnassa onnistumiseen.
30.10.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Jos viime aikoina on tuntunut enenevissä määrin siltä, että somekampanjat eivät enää tuota entisenlaisia tuloksia, et ole yksin.

– Olen kuullut monilta asiakkailtani, että somen tekeminen sakkaa. Osa on huomannut myös itse somen käyttäjänä turtuneensa mainosähkyyn. Mainontaan ei oikein kiinnitä enää edes huomiota, myyntipäällikkö Pirita Syrjäntö toteaa.

Monenkokoisten yritysten kanssa päivittäin mainonnasta sparrailevan asiantuntijan mukaan somemainonta houkuttelee edelleen silti. Syrjännön mukaan merkittävin tekijä on hinta. Somekanavissa mainostaminen koetaan edulliseksi ja kampanjoiden tekeminen helpoksi. Moni on saattanut harkita laajentavansa kampanjoita display-verkostoihin, mutta mielikuva siitä on liian kallis.

– Hinta riippuu siitä mitä tehdään. Displayta voi tehdä kaikenkokoisilla budjeteilla. Sanoman verkostossa CPC-kampanjoissa on erittäin kilpailukykyiset hinnat vaikkapa Facebook-mainontaan verrattuna. Dynaamisesti hinnoitellut tuotteet laskevat hintaa entisestään, Syrjäntö kuvailee.

Mieti, mitä tavoittelet

Alhaiset klikkihinnat eivät ole ainoa asia, jota kannattaa miettiä. Hintaa tulee peilata tuloksiin sekä mainonnasta tulevan liikenteen laatuun.

– Displayn kohdentamiskyvykkyydet ja laadukas mediaympäristö lisäävät mainontaan mahdollisuuksia, joita somepuolella ei ole. Sanoman verkostossa voi kohdentaa lukuisilla eri tavoilla, ja erilaisia mainosmuotoja on tarjolla enemmän kuin somessa, jossa formaatit ovat edelleen rajatumpia. Tiedämme suomalaisten mediankäytöstä todella paljon, mikä tekee kohdentamisesta tarkkaa. Käytämme kohdentamiseen ensimmäisen osapuolen dataa, mikä evästemuutoksen jälkeisessä maailmassa tulee olemaan erittäin arvokasta, Syrjäntö kertoo.

Lisää peittoa kattavasta mainosverkostosta

Sanoman verkostossa mainostaminen tuo somekampanjoille myös huomattavasti lisää peittoa. Moni mainostaja yllättyykin siitä, että uutismediasivustot tavoittavat esimerkiksi nuoret jopa paremmin kuin somekanavat.

– Uutismedian tavoittavuus on aivan omaa luokkaansa. Ne nuoret, joita et saa kiinni somesta, voi saada kiinni maksuttomista uutismedioista, esimerkiksi Ilta-Sanomista. Somen käyttö myös vaihtelee elämäntilanteen mukaan. Ja vaikka käytössä ei olisi yhtään somekanavaa, tulee uutisia luultavasti seurattua useammastakin kanavasta, Syrjäntö toteaa.

Digimedioiden tavoittavuus ikäryhmittäin

 

Kuvan lähde: KMT 2023

Määritä, suunnittele, optimoi

Mutta miten display-kampanjoiden suunnittelu kannattaa aloittaa? Asiantuntijan mukaan samalla tavalla kuin somekampanjoidenkin: tavoitteiden ja kohderyhmien määrittelyllä. Sen jälkeen mietitään, mikä mediaympäristö ja mainosmuodot tukevat tavoitteita parhaiten. Myös brändillisen ja taktisen välille on hyvä tehdä selkeä pesäero: kaipaatko tunnettuutta vai lisää liikennettä verkkosivuille?

– Kaikkeen löytyy Sanoman verkostosta oikea paikka. Jos on aikaisemmin mainostanut Linkedinissä B2B-päättäjille, saa kampanjoille hyvin lisäpeittoa Helsingin Sanomista. Kuluttajatuotteet menestyvät lifestyle-medioissa ja kivijalkamyymälän tarjouskamppis sopii hyvin paikallismediaan, Syrjäntö neuvoo.

Kohderyhmän ja mediaympäristön tulisi ohjata myös mainosten luovia sisältöjä. Syrjännön mielestä laadukkaiden aineistojen merkitystä ei voi korostaa liikaa.

– Jos et yhtään tiedä, minkälainen materiaali toimii, voit testata itse vaikka Sanoma Ad Managerin avulla mainosmuotoa, joka mahdollistaa somemateriaalien uusiokäytön. Kokeile muutamalla eri versiolla, mikä toimii parhaiten, ja optimoi kampanjaa sen mukaan.

Ad Managerin kautta ostetussa Somenostossa voit esimerkiksi käyttää samoja, jo somessa hyvin toimineita, mainosmateariaaleja sellaisinaan!

Kokonaisuus kuntoon, myös verkkosivustolla
Jos (ja kun) tavoitteena on ohjata liikennettä verkkosivustolle, kampanjamateriaalien optimointi ei riitä. Asiakkaan koko ostopolku on hyvä miettiä alusta loppuun mahdollisimman sujuvaksi. Pelkkä mainoksen klikkaaminen ei vielä tarkoita sitä, että tapahtuu jotain järkevää. Mainonnan lisäksi pitää hahmottaa myös loppupään kohtaamis- ja konversiopisteet.

Syrjäntö kehottaakin pysähtymään asian äärelle. Onko verkkosivusto kunnossa, onko koko polku mietitty asiakkaan näkökulmasta ja mitä pitäisi tapahtua, kun asiakas saapuu sivustolle? Myös mittarit tulee asettaa tavoitteiden mukaan. Usein liikenteen laatu on tärkeämpää kuin määrä, joten liikennettä ja sivuston analytiikkaa onkin hyvä tarkastella myös tästä näkökulmasta.

– Mainostaminen on turhaa, jos kokonaisuutta ei ole mietitty. Etenkin verkkokauppojen kannattaa miettiä, onko ostaminen tehty mahdollisimman helpoksi, Syrjäntö neuvoo.

Lisäapua kampanjoihin

Moni somekampanjoita tehnyt on joutunut ajoittain tuskastumaan isojen somejättien asiakaspalveluun. Ongelmatilanteissa saattaa olla vaikeaa saada ketään kiinni. Kun bisnestili yllättäen suljetaan tai mainonta katkeaa, voi kestää yllättävän kauan, ennen kuin asia saadaan korjattua.

"Ad Managerin asiakaspalvelun saa kiinni sähköpostitse tai chatissa, nopeasti ja suomeksi. Voit myös sparrailla mainonnasta asiantuntijoidemme kanssa maskuttomassa sparrivartissa tai vaikkapa kysyä neuvoa alkuun pääsyn helpottamiseksi."

Itseostopalvelu ei tarkoita sitä, että tarvitsisi jäädä mainonnan kanssa vain itsekseen.

Rekisteröidy Sanoma Ad Managerin käyttäjäksi - tarvitset vain y-tunnuksen!

Tagit

Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

    Mikä on brändi ja miten sitä rakennetaan kestävästi? Huomioi nämä seikat, kun rakennat tunnettuutta ja suunnittelet brändimainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland