Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tehokkaan mainonnan muistilista

Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.
30.9.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Moni tuskailee yrittäessään selvittää, kuinka mainoskampanjasta saa kaiken hyödyn irti. Mainonnan keinoja on runsaasti, mutta niiden toimivuus on riippuvainen monesta eri tekijästä. Siksi kampanjaa rakentaessa ei pidä hötkyillä, vaan ymmärtää mitkä asiat vaikuttavat tuloksiin ja mitä kaikkea suunnitteluvaiheessa täytyy ottaa huomioon.

Koostimme listan, joka auttaa mainoskampanjan rakentamisessa. Näitä askelia seuraamalla pääset liikkeelle oikeista lähtökohdista ja opit luomaan entistä toimivampaa markkinointia.

1. Määritä kampanjan tavoitteet 

Tavoitteiden määrittäminen on tärkein vaihe koko prosessissa, sillä se vaikuttaa jokaiseen seuraavaan valintaan, jota kampanjaa rakentaessa tehdään. Päätä siis heti alussa, haluatko että mainoskampanjasi lisää brändin tunnettuutta, vai yritätkö myydä sen avulla heti tiettyä tuotetta tai palvelua. Lukitse päätöksesi ennen kuin siirryt seuraaviin vaiheisiin.

Lue vielä nämä: 

  • Varo performance-markkinoinnin kohtalonkierrettä
  • Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset

2. Kartoita kohderyhmä

Kohderyhmän määrittäminen ja ymmärtäminen on äärimmäisen tärkeää. Usein mainonta kompastuu siihen, ettei kohderyhmää tunneta riittävän hyvin.

Kysy siis itseltäsi, millaisia nykyiset asiakkaasi ovat ja missä ja miten he ostavat yrityksesi tuotoksia? Pyri tunnistamaan erilaisia asiakasryhmiä ja käyttäytymismalleja: esimerkiksi verkossa ja kivijalkaliikkeissä asioivien henkilöiden profiilit saattavat erota toisistaan hyvinkin merkittävästi. Kun ymmärrät asiakkaitasi, tiedät millaisia ostajia sinun kannattaa tavoitella jatkossakin. 

Muista myös linjata kohderyhmä kampanjan tavoitteisiin. Jos tavoittelet brändin tunnettuutta, rajaus voi olla verrattain laaja. Käytännössä se voi kattaa kaikki, jotka voisivat olla kiinnostuneita yrityksesi tuotteista tai palveluista. Jos taas haluat myydä tiettyä tuotetta tai palvelua, kannattaa kohderyhmä rajata tiukemmin. Vain harva tuote tai palvelu sopii “kaikille” eli  mitä fiksummin rajaat, sitä todennäköisemmin teet kauppaa.

3. Valitse kanavat ja keinot kohderyhmän tavoittamiseksi

Kun kohderyhmä on kasassa, selvitä missä kanavissa ja millä keinoin heidät tavoittaa parhaiten. Voit nojata jo olemassa olevaan dataan tai tehdä kevyttä asiakastutkimusta. 

Lue vielä: Mediakatsaus kertoo suomalaisten mediankulutuksesta

Entä tiedätkö jo, mihin ostopolun vaiheeseen kampanjasi on suunnattu? Oikean vaiheen tunnistaminen auttaa valitsemaan parhaat keinot. Esimerkiksi bannerimainonta toimii usein tehokkaimmin ostopolun alkuvaiheessa, remarketing puolestaan kuljettaa asiakasta lähemmäs ostoa ja vastaavasti Googlen kautta yrityksen verkkosivuille päätyvät ovat jo todella potentiaalisia ostajaehdokkaita.

4. Määritä mittarit

Kirkasta konkreettisella tasolla, mitä haluat kampanjasta irti: numeraaliset tavoitteet ohjaavat tekemistä ja kertovat, milloin kampanja on ollut menestyksekäs. Valitse siis mittarit, jotka kertovat sinulle milloin olet onnistunut. Muista suhteuttaa nämä käytettävissä olevaan budjettiin. 

Yrityksen tunnettuutta ja brändiä voidaan mitata esimerkiksi seuraamalla myynnin ja brändin kasvua pitkällä aikavälillä. Toinen vaihtoehto on tarkkailla verkkosivujen liikennettä ja sitä, mihin suuntaan se kehittyy puolen vuoden sisällä. Muista, että tunnettuuden kasvattaminen vie aikaa ja sen tulokset eivät näy heti.

Puhtaasti myynnillisessä kampanjassa mittarina voi olla esimerkiksi konversiot, mutta nekään eivät istu kaikkeen. Esimerkiksi bannereiden kautta tuleva harvoin konvertoi suoraan, joten varmista että mittarit istuvat valitsemiisi keinoihin. 

5. Luo asiakkaalle luonteva polku

Asiakkaan polku ei pääty mainoksen näkemiseen. Suunnittele siis tarkkaan, minne haluat heidät kampanjallasi ohjata. Jos mainostat tiettyä tuotetta tai palvelua, kannattaa ohjaus tehdä suoraan tuotesivuille, ei yrityksen etusivulle. 

Mitä helpommaksi teet potentiaaliselle asiakkaalle seuraavan askeleen ottamisen, sitä todennäköisemmin hän päätyy ostamaan sinulta. Varmista siis ennen kampanjan alkua, että verkkosivusi ovat kunnossa ja ne eivät vahingossa ohjaa umpikujaan. 

6. Muotoile terävä viestikärki

Mainos voi olla erinomainen, mutta jos viesti ei pure tavoiteltuun kohderyhmään, ei se myöskään tuo toivottuja tuloksia. Astu siis hetkeksi asiakkaasi saappaisiin: mistä asioista he haluaisivat kuulla ja millaisin sanoin? Pyri löytämään mahdollisimman kohdennettu viesti ja muista, että liian geneerinen sanoma ei uppoa kehenkään. 

Pidä myös mielessä kampanjan tavoite. Haluatko, että jäät viestilläsi potentiaalisten ostajien mieleen, vai haluatko että he ostavat tuotteesi? Voit ohjata asiakasta oikeaan suuntaan esimerkiksi erilaisilla toimintakehotteilla.

7. Testaa ja hienosäädä

Mainonta ei ole tarkkaa tiedettä, vaan se vaatii jatkuvaa vertailua ja hienosäätöä. Kampanja menee harvoin ykkösellä nappiin, eli tulosten tarkkailu ja jatkuva optimointi on äärimmäisen tärkeää. Esimerkiksi A/B-testaamalla kahta erilaista banneria, näet suhteellisen nopeasti, kumpi niistä toimii paremmin. Mitä enemmän testaat, sitä paremmin opit ennustamaan, millainen mainonta tepsii juuri sinun kohderyhmääsi.

8. Analysoi huolellisesti

Oliko kampanja onnistunut, eli johtiko se haluttuihin tuloksiin? Älä palaa tähän kysymykseen vasta lopuksi, vaan seuraa tuloksia jatkuvasti.

Jos näyttää siltä, että tuloksia ei tule, palaa takaisin alkuun. Olivatko tavoitteet realistiset, oliko kohderyhmä riittävän tarkasti määritelty ja niin edelleen. Vaikka et saisikaan tilannetta korjattua meneillään olevan kampanjan aikana, selvitä aina huolellisesti missä mentiin pieleen. Näin voit aloittaa seuraavan kampanjan jo huomattavasti paremmista lähtökohdista.

Kuten varmasti olet jo tähän mennessä huomannut, mainoskampanjan rakentaminen ei ole mikään läpihuutojuttu. Ole siis armollinen itsellesi ja uskalla rohkeasti kokeilla erilaisia lähestymistapoja myös epäonnistumisen jälkeen.

Tee mainontaa, jolla saavutat tavoitteesi! Näillä mainonnan taktiikoilla osut maaliin:

Lataa Tuloksellisen mainonnan pelikirja

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Ota avuksesi markkinoinnin suunnittelupohja, johon voit hahmotella toimenpiteesi yhteen näkymään.

Lataa vuosikellopohja

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

    Mikä on brändi ja miten sitä rakennetaan kestävästi? Huomioi nämä seikat, kun rakennat tunnettuutta ja suunnittelet brändimainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset

    Tuloksellinen markkinointi perustuu nykyisten ostajien tavoittamiseen ja uusien asiakkaiden houkutteluun. Taktisen markkinoinnin ja brändimarkkinoinnin keinoja yhdistelmällä voit kasvattaa markkinointiin sijoitetun pääoman tuottoa jopa 90 %.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland