Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mikä on UTM-parametri ja mihin sitä hyödynnetään?

UTM-parametrit on tarkoitettu auttamaan kampanjan tai sivuston tulosten seuraamisessa sekä analysoimisessa analytiikkatyökaluissa. Lue, miten nämä parametrit saa käyttöön ja mitä pitää ottaa huomioon.
utm_parametri
30.11.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

"UTM-parametri on bannerien kohdeosoitteeseen lisättävä komento, jolla kampanjan kävijäliikenne saadaan seurattavaksi.”

Työssäni uutiskirjeet, sosiaalinen media ja muu viestintä nojaavat vahvasti seurattavuuteen sekä dataan, jotta kehitys on mahdollista. UTM:n ansiosta myös ”ei niin analyyttinen” ihminen, kuten minä, pystyn helposti seuraamaan kampanjoiden, uutiskirjeiden sekä sivuston toimivuutta, kirjoittaa Sanoman Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Tiia Kaipainen.

Alkuun koko UTM-sana aiheutti vilun väristyksiä, mutta onneksi kollegoista löytyy ammattilaisia, jotka osaavat selittää asiat ymmärrettävästi ja joilta löytyy myös pitkää pinnaa. Kollegat opettivat minut UTM-maailmaan ja nyt haluan auttaa myös sinua ymmärtämään miten näppärästä parametristä on kyse! 

UTM-parametrit kertovat saapuvasta sivustoliikenteestä tärkeitä tietoja

UTM-parametrit on tarkoitettu auttamaan sinua kampanjasi tai sivustosi tulosten seuraamisessa sekä analysoimisessa analytiikkatyökaluissa.

UTM-parametrillä voit jäljittää, mistä liikenne on tullut sivustollesi. Olet esimerkiksi tehnyt kampanjan, johon sisältyy uutiskirje, Facebook-mainontaa sekä banneri mainontaa kahdessa eri koossa. Kun lisäät jokaiseen elementtiin UTM-parametrin, voit Google Analyticsistä nähdä tiedot juuri kyseisen median toimivuudesta erikseen ja näin huomata, mikä kampanjan osa toimi parhaiten ja montako konversiota kustakin lähteestä tuli.

UTM-parametreja kannattaa käyttää, sillä 

  • ne helpottavat kampanjoidesi tulosten sekä ROI:n seurantaa
  • niiden kautta saat tarkkaa dataa konversioista sekä liikenteen lähteistä 
  • ne antavat hyvän mahdollisuuden tehdä A/B-testausta helposti ilman erillisiä maksullisia työkaluja.

Saat tarkkoja tietoja siitä

  • montako käyntiä linkin kautta sivustollesi tuli
  • mihin aikaan linkin kautta sivustollesi saavuttiin
  • mille sivuille käyttäjät jatkoivat linkistä tultuaan
  • moniko poistui jatkamatta muille sivuille
  • tuliko linkin kautta konversioita ja paljon
  • mikä mainosmateriaali tai -versio toimi parhaiten.

UTM-parametrien avulla pystyt siis myös helposti seuraamaan, mitkä mainosmuodot tai mainosvisut toimivat parhaiten digissä. On kuitenkin hyvä huomioida, että UTM-parametrit toimivat vain omalle sivustolle tehtyihin linkkeihin. 

Miten UTM-parametri rakennetaan? 

UTM-parametrit ovat lyhyitä tunnisteita, jotka lisätään URL-linkin perään. 

Pakollisia parametreja on kolme: 

  • Liikenteen lähde (utm_source) 
  • Tulotapa (utm_medium) 
  • Kampanjan nimi (utm_campaign)

Muita tarkentavia parametreja 

  • Sisältö (utm_content) 
  • Avainsana (utm_term)

Seuravaksi avaan, mitä kukin parametri tarkoittaa:

Liikenteen lähde (eng. campaign source) - mistä kävijät saapuvat sivustollesi. Paikka, johon olet UTM-linkin laittanut esim. Facebook, Google, uutiskirje, QR-koodi.

Tulotapa (eng. campaign medium) - miten kävijät saapuvat sivustolle. Väline, jolla linkki tarjoillaan käyttäjälle esim. banner, orgaaninen lähde, uutiskirje.

Kampanjan nimi (eng. campaign name) - minkä kampanjan kautta saavutaan sivustolle esim. syksykampanja2022.

Sisältö (eng. campaign content) – minkä mainosversion kautta saavutaan sivustolle esim. video.

Avainsana (campaign term) - minkä SEM-hakusanan perusteella saapuvat sivustolle.

Näin rakennat toimivat UTM- parametrit 

Apuna UTM-parametrit sisältävän linkin rakentamiseen kannattaa käyttää Campaign URL builderia. Tämä työkalu rakentaa UTM-parametrin antamasi tietojen perusteella ja lisää sen url:iin oikeassa muodossa. Tällöin ei tarvitse itse muistaa kaikkia sääntöjä – suosittelen siis tallentamaan tämän sivuston kirjainmerkiksi!

Seuraaksi vähän teoriaa - esimerkki linkit:

www.esimerkkiyritys.fi/?utm_source=liikenteen_lähde&utm_medium=tulotapa&utm_campaign=kampanjan_nimi

www.esimerkkilinkki.fi/?utm_source=facebook&utm_medium=banner&utm_campaign=kesakamppis&utm_content=video

UTM ja muut URL-parametrit erotetaan sivun varsinaisesta osoitteesta kysymysmerkillä, kuten esimerkissä. Yksittäiset parametrit (source, medium, name, content ja term) erotetaan toisistaan taas &-merkillä.

Mitä on hyvä ottaa huomioon parametrien nimeämisessä? 

Vaikka teknisesti ottaen ei ole ”vääriä” tai ”oikeita” parametreihin syötettäviä arvoja, on vain raportoinnin kannalta informatiivisia tai vähemmän informatiivisia arvoja. Silti on hyvä ottaa huomioon muutama asia parametrien nimeämisessä.

Sosiaalisen median kohdalla kannattaa kiinnittää huomiota Campaign mediumin nimeämiseen, ettet sotke maksullista ja maksutonta liikennettä keskenään. Älä siis nimeä somemainontaa ”social” vaan nimeä se vaikka ”display”, näin saat eroteltua edellä mainitut toisistaan. Campaign Source nimetään somepalvelun mukaan esim. Facebook, Instagram.

Some- tai display-mainonnan kohdalla Campaign mediumiksi ei kannata laittaa ”CPC” sillä Google Analytics sotkee sen hakusanamainontaan. Tällöin Paid Search -luvut vääristyvät ja mainontasi luvut sekoittuvat hakusanamainonnan lukuihin. Eli käytä ”CPC” sanaa vain hakusanamainonnan Campaign mediumina.

Myös kirjainten kokoon kannattaa kiinnittää huomiota ja olla niiden kanssa yhdenmukainen. Mikäli muutat kampanjan nimen alkukirjaimen yhdessäkin kohdassa isoksi tai pieneksi, tekee Google Analytics siitä täysin eri kampanjan. Hyvä vinkki on kirjoittaa aina kaikki lähtökohtaisesti pienellä alkukirjaimella tai käyttää jo mainitsemaani Campaign URL builderia apuna. Kannattaa myös sopia tiimin kanssa, mitä kirjotusasua kussakin kampanjassa käytetään.

Mistä löydän tulokset Google Analyticsistä? 

Kampanjan tai sivustosi tietoja voit tarkastella muutamastakin eri paikasta.

Ensimmäisenä voit tarkastaa kohdan Hankinta > Liikenteen hankinta

Toinen vaihtoehto on Aktivoituminen > Laskeutumissivu > Lisää plus painikkeesta: Liikenteen lähde > Istunnon laajuinen > Kanavien välinen > Istuntoon liittyvä liikenteen lähde / tulotapa

Alkuun kannattaa lähteä liikkeelle vaikka yhdestä kampanjasta ja kokeilla miten parametrit toimivat, samalla tutustuen kerättyyn dataan. Pidä listaa, millaisia ja kuinka tarkkoja parametreja olet käyttänyt. Kokemukset kartoittavat osaamista ja vain tekemällä oppii, joten ei muuta kun kokeilemaan!

Ja psst... Jos haluat seurata kampanjoidesi suorittamista tarkemmin ja hypätä niin sanotusti next level, kannattaa avuksi ottaa maksuton Seurantalaskuri! Sillä voit samassa näkymässä seurata kampanjoidesi toimivuutta, laskea suorituskyvyn keskiarvon sekä nähdä kuinka paljon konversioita saat lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.

Lataa täältä Digikampanjoiden tulos- ja seurantalaskuri

Tagit

Digiratkaisut Näkemyksiä Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland