Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Näin rakennat railakkaan radiospotin – mainonnan tuottajan kootut vinkit

Tässä artikkelissa kokenut mainostuottaja jakaa vinkkejään railakkaan ja toimivan radiospotin luontiin.
1.4.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Eri medioilla on omat valttikorttinsa ja radion tapauksessa se on selkeä. Radiota kuunnellaan sellaisissa paikoissa ja tilanteissa, joihin muilla medioilla ei ole pääsyä. Työpäivän ohella radio käännetään päälle esimerkiksi kauppareissulla, nurmikkoa leikatessa ja muita arjen askareita toimittaessa.

Miten radiomainontaa kannattaa sitten tehdä? Radiospotteja kasatessa mukaan on tarttunut muutama nyrkkisääntö toimivan radiomainoksen rakentamiseen.

Kun saavuin alalle reilu 25 vuotta sitten, radiomainonnan edut tiivistettiin minulle seuraavasti: Jos luet lehteä keskellä työpäivää, selkäsi takana on pian kiukkuinen pomo antamassa noottia. Radio puolestaan voi rallattaa töiden taustalla vaikka koko päivän ilman, että se häiritsee ketään, kertoo Sanoman mainostuottaja Kaija Tuovinen.

1. Varo vaikeaselkoisuutta

Äänimaailman avulla luodaan erilaisia mielikuvia, joiden avulla tuote saadaan uppoamaan asiakkaan ajatuksiin.

Tässä ei kuitenkaan kannata kikkailla liikoja, sillä mainoksen sanoma pitää jäädä mieleen ensimmäisellä, ei viidennellä kuuntelukerralla. Toisin sanoen, mainostettava tuote tai palvelu ei saa olla liian piilossa.

Tee riittävän simppeli käsikirjoitus. Hyvä perussääntö kässärille on, että siinä täytyy käydä ilmi mitä mainostetaan ja mistä tuote on saatavilla. Ja mikäli mainostettava asia on aikasidonnainen, myös ajankohta on asiakkaalle oleellinen tieto.

Unohda liian pikkutarkka äänimaailma. Jos mukaan sullotaan kaikki mahdolliset äänet kengän kopseista ja oven narahduksista koiran haukahduksiin ja niin edelleen, jää kuulija kiinni äänitehosteisiin ja mainoksen sanoma menee vilahtaen ohi. Mainostettava asia on tärkein ja kaikki muu ympärillä tukee sitä. 

Oikeiden äänitehosteiden valitseminen ei ole muuten helpointa hommaa: olen myös itse laittanut mainoksen kollegalle koekuunteluun ja saanut palautteeksi “hitsin hyvä, mutta mitä siinä mainostettiin?”

Jätä väliin monimutkaiset puhelinnumerot ja osoitteet. Se jää harvemmin kuulijan mieleen ja vie samalla huomiota ja arvokkaita sekunteja mainoksen pääviestiltä. Usein pelkkä nettiosoite riittää kuulijan ohjaamiseen eteenpäin, mutta mikäli lisäät mukaan katuosoitteen, käytä sitä perusmuodossa.

2. Muista alueelliset erot

Paikallisessa radiomainonnassa sijainnilla on väliä. Työskentelen laaja-alaisesti koko Suomen mainonnan parissa ja olen oppinut kantapään kautta, että alueiden puherytmeissä ja murteissa on isoja eroja.

Kun aikoinaan työnantajani vaihtui pohjanmaalaiseksi ja toteutimme spotin tuttuun tapaan, asiakas ihmetteli miksi nopeutin puhetta jälkikäteen. Tästä opin, että Pohjanmaalla kuuluvissa mainoksissa täytyy puhua verkkaisempaa tahtia.

Myös sanojen käytössä ja painotuksessa täytyy ottaa huomioon alueen tyyli. Esimerkiksi kellonaikoja ilmaistaessa kannattaa miettiä, miten paikallinen ne itse ilmaisisi. “Apteekki on avoinna kahdeksan viiva kuusitoista” tuo täysin eri klangin kuin “apteekki palvelee kahdeksasta neljään”.

Murteissa kannattaa olla tarkkana, että ne kuulostavat aidolta. Alueella asuva tuntee murteen parhaiten, joten mieti aina yhdessä paikallisen kanssa miten asia sanottaisiin kaverusten kesken ja tuo se suoraan käsikirjoitukseen.

3. Huomioi ajat ja tavat

Mainoksen pituus ratkaisee sen, paljonko käsikirjoitukseen kannattaa laittaa tavaraa. Pituus voi olla kaikkea 5 sekunnista 30 sekuntiin – tai ylikin, mutta silloin mainoksen täytyy vangita kuulijan huomio jo todella tehokkaasti vaikkapa pienen tarinan avulla.

Melkein kuitenkin väittäisin, että tehokkain pituus tänä päivänä on 10–20 sekuntia. Hyvin tuotettuun mainokseen saadaan jo tuossa ajassa mahtumaan todella hyvin asiaa. 

Kuulijoiden palautetta ja vallalla olevaa tilannetta kannattaa kuunnella herkällä korvalla. Radiomainonnassa on se etu, että spotteja on suhteellisen nopea muokata ja vetää tarvittaessa takaisin, jos tilanne maailmalla muuttuu äkisti.

Jos muutoksille on tarvetta, spotti voidaan rakentaa täysin alusta. Tällöin irrotamme spiikin ja äänimaailman toisistaan ja katsomme voiko niitä käyttää uudessa versiossa, vai tehdäänkö kaikki uudestaan alusta asti.

4. Älä huku massaan – hyödynnä erilaisia tehokeinoja

Maailma on tupaten täynnä mainoksia, joten tärkeintä on erottautua joukosta. Jos radiospottisi on liian tasainen, kuulijan huomio herpaantuu herkästi. Tässä piilee kuitenkin vaaran paikka: Jos kuulet vain oman mainoksesi, jokainen aihio tuntuu omaperäiseltä. Vasaran naputus rakennusliikkeen spotissa on hauska idea, mutta mitä tapahtuu sitten, kun kolme muuta mainostajaa saa saman idean?

Siksi ei kannata mennä siitä mistä aita on matalin, vaan keksiä luovia tapoja napata kuulijan huomio. Tämä onnistuu esimerkiksi erilaisin tehokeinoin:

  • Musiikki, jonka kuulija yhdistää vaistomaisesti brändiisi (esim. Fazerin Sininen)
  • Murteiden hyödyntäminen (esim. yrityksen nimi rempseällä murteella lausuttuna)
  • Yrityksen slogan musiikilla höystettynä
  • Kova ääni, huudahdus, tutut äänet taustalla
  • Hiljaisuus
  • Tai mikäli asiakkaat tunnistavat äänesi, myös itsetehty spiikkaus herättää huomiota
  • Lyhykäisyydessään kuitenkin tärkein oppi näistä vuosista on se, että tällä alalla kukaan ei pärjää yksin. Tuotanto- ja radiotyö on tiimityötä. 

Mieleenpainuvan radiospotin tarkistuslista

Parhaat radiomainokset syntyvät aina asiakkaan ja tuotantotiimin kanssa yhteistyössä. Mieleenpainuvimmat mainokset syntyvät, kun spotti:

  • Kiteytyy toimivaan ideaan, joka yhdistyy luontevasti tuotteeseen
  • Keskittyy yhteen asiaan
  • Kuulostaa paremmalta puhuttuna kuin kirjoitettuna
  • Jättää tilaa tulkinnalle ja äänikuville
  • Ei sisällä kulunutta mainoskieltä.

Jos siis harkitset radiomainontaa, nykäise meitä hihasta. Voimme auttaa esimerkiksi spottisi aihion suunnittelussa, toteuttamisessa ja jakelussa.

Sinä tunnet tuotteesi ja asiakkaasi parhaiten – me puolestaan voimme pukea viestin kohderyhmääsi puhutteleviksi sanoiksi ja toimitamme sen heille kuultavaksi. Näin voimme yhdessä hioa spottisi huippukuntoon ja kuunnella lopputuloksen rinta rottingilla.

Tutustu radio- ja audiomainonnan mahdollisuuksiin, kanavavalikoimaan ja tuottamiimme spotteihin.

Radio- ja audiomainonnan ratkaisut

Kaipaatko lisää vinkkejä toimivaan radiomainontaan?

Lataa radiomainonnan opas

Tagit

Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Napakat ja toimivat mainostekstit – Vinkit tekstien terävöittämiseen

    Näillä vinkeillä onnistut laatimaan napakoita ja toimivia mainostekstejä.

    Tagit

    Aikakausmedia Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Printtiratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2025
    Lue lisää
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on kuitenkin kaiken perusta ja kasvun edellytys.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Alueellinen radiomainonta – löytämätön helmi?

    Alueellisilla radioilla on uskollinen kuulijakunta. Huomio on taattu kun napakka viesti ponnahtaa korviin oman suosikkiohjelman keskeltä.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Videomainonta: näin onnistut videomainonnassa

    Videomainontaa voi hyödyntää useissa eri medioissa: suoratoistopalveluissa, Youtubessa, sosiaalisessa mediassa tai verkkomedian perinteisillä bannerimainospaikoilla.

    Tagit

    Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Sisältömarkkinointi TV & video
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
  • Vain toimiva mainos saa aikaan tuloksia – Millainen on hyvä bannerimainos?

    Graafisen suunnittelun ammattilaisemme toteuttavat toimivia ja näyttäviä mainosaineistoja, jotka varmasti houkuttelevat klikkaamaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
    toimiva_mainos
  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    19.3.2025
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Radiokanavien alabrändit tekevät kokonaisuudesta enemmän kuin osiensa summan

    Suplaan on rakennettu kymmenen uutta nettiradiota tuttujen kanavabrändien alle, mikä tuo Sanoman audioverkostolle lisää tavoittavuutta.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut
    Julkaistu
    23.1.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland