Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Annatko yrityksesi äänen kuulua?

Ääni on ihmiselle luontaisin tapa viestiä. Ääneen sanottu rakkaudentunnustus voi muuttaa ihmisen elämää pysyvästi.
12.4.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Kuulo on ihmisen ensimmäinen valmiiksi asti kehittyvä aisti. Reagoimme ääniin jo ennen syntymäämme. Kun kasvamme, tulkitsemme maailmaa äänen avulla. Äänimaailma vaikuttaa siihen, miten tulkitsemme näkemäämme. 

Korvamme eivät koskaan sulkeudu, vaan poimimme tuhansista kuulemistamme äänistä meille tärkeät viestit automaattisesti, tiedostamatta.

Tähän kaikkeen perustuu äänimainonnan toimivuus. 

Ääni tekee yrityksestä tutun ja helposti lähestyttävän

Leikitäänpä pikku ajatusleikki: mieti mielessäsi, millainen paikka on Puuhamaa. 

Arvaan, että mielessäsi alkoi saman tien soida Puuhamaan tunnuslaulu 90-luvulta. Muistathan: “Puuhamaa se on paras paikka, Puuhamaa se on iloinen”? 

Lyhyetkin laulut ja rallatukset jäävät mieliimme automaattisesti. Äänilogot ja mainoslaulut eli jinglet ovat juuri siksi niin tehokkaita.

Äänilogon tai jinglen melodia ja instrumenttivalinnat rakentavat myös yrityksen mielikuvaa: onko yritys vaikkapa pehmeä ja helposti lähestyttävä, vai esimerkiksi moderni ja vauhdikas? Äänilogoilla, mainoslauluilla ja radiomainoksilla mielikuva syntyy usein tehokkaammin kuin tekstein ja kuvin kerrottuna.

Eikä sävelletyn äänimainoksen tarvitse olla toimiakseen mikään Bohemian Rhapsody. Hyvällä melodiakoukulla viesti jää mieleen, oli se sitten yrityksen nimi, slogan tai vaikkapa tarjous.  

Mietitkö jo, miltä yrityksesi radiomainos voisi kuulostaa? Täältä löydät vinkit, joiden avulla rakennat railakkaan radiospotin!

Äänimainonnan lisäksi kannattaa miettiä myös muita äänen tarjoamia mahdollisuuksia. Esimerkiksi huolella valittu taustamusiikki saa asiakkaat viihtymään yritysten liiketiloissa paremmin, ja tutkimusten mukaan jopa ostamaan enemmän. 

Mistä yrityksen oma ääni löytyy?

Kun yrityksen omaa ääntä, tunnusmelodiaa tai äänilogoa aletaan suunnitella, kartoitetaan ensimmäisenä, millaisesta yrityksestä on kyse ja mikä on yrittäjälle ja asiakkaille tärkeää. Ei sama kenkäkään sovi kaikille, vaan täytyy löytää tilanteeseen sopiva malli ja lesti. Näin on asia myös äänimaailman kanssa. 

Kun äänestä ja äänimainonnasta jutellaan asiakkaiden kanssa, on tärkeintä kuuntelu. Erilaisista ideoista ja heitoista voi kehittyä hyviä juttuja ja aihioita, kun  ajatuksia heitellään vapaasti yhdessä. 

Kun ideoita viedään eteenpäin tuotantotiimille, äänimaailma alkaa rakentumaan näiden päälle – ja samalla saattaa syntyä uusia ideoita. Paras lopputulos syntyy silloin, kun sparraamassa on hyvä porukka ja työ tuntuu yhteiseltä. 

Tutustu  Kuusamon Juuston tarinaan, jossa äänibrändäys otettiin avuksi tunnistettavan äänimaailman luomiseen.

Ääni ei vaadi valtavia investointeja

Miltä tuntuisi, jos asiakas astuisi liikkeeseesi mainostasi laulaen? Harva muistaa lehti-ilmoitusten tai bannereiden tekstejä sellaisenaan, saati lukee niitä ääneen. Äänimainonnan kanssa on toisin. Äänilogon tai jinglen suunnitteluun ja tuotantoon ei tarvitse sijoittaa omaisuuksia, mutta niistä on iloa helposti vuosien ajaksi.

Audiotarjonta monipuolistuu ja sen kulutustavat muuttuvat. Äänisisältöjen kuuntelu ei ole enää sidottu radion lähetysaikaan, vaan monipuolista sisältöä on saatavilla missä ja milloin vain. Radiokampanjan suunnittelussa täytyy siis ottaa huomioon äänimaailman ja spotin lisäksi monta eri seikkaa. 

Lue lisää radio- ja audiomainonnan mahdollisuuksista.

Tavoite, kohderyhmä, viesti ja sisältö – ainekset toimivaan radiokampanjaan

Radiomainonnan tavoitteiden määrittely ponnistaa suoraan liiketoiminnan tarpeista. Oletko lanseeraamassa uutta yritystä tai tuotetta kaikille suomalaisille vai tarjoamassa etua kampanjamaisesti tietyllä alueella?

Valtakunnallisesti toimivat radiokanavat mahdollistavat viestin välittämisen koko Suomessa. Alueelliset radiokanavat vievät mainosviestin tehokkaasti oman alueen kuluttajille.

Radiomainonnan opas kertoo askel askeleelta, mitä kampanjan suunnittelussa täytyy huomioida.  Ammattilaisten apua kannattaa käyttää, mutta jokaisen mainostajan on hyvä tuntea suunnittelun ja tuotannon työvaiheet ja se, mistä toimivat mainokset ja kampanjat koostuvat. 

Radiomainonnan oppaasta nappaat mm.

  • Ohjeet onnistuneen kampanjan suunnitteluun: tavoitteet, kanavavalinnat, kampanjan aikataulu ja budjetti
  • Tietoa radiomainonnan tuotannosta: miten käsikirjoitus suunnitellaan, mitä spiikkerin valinnassa kannattaa huomioida ja millainen on radiomainonnan tuotantoaikataulu.

Radiomainonnan opas antaa sinulle hyvät valmiudet suunnitella onnistuneen radiokampanjan, viiden selkeän kohdan avulla. Opit myös miten syntyy hyvä radiomainos eli spotti.

Lataa maksuton opas 

Kiinnostuitko radiomainonnasta tai äänibrändäyksestä?  Ota yhteyttä niin suunnitellaan toimiva kokonaisuus yhdessä!

Ota yhteyttä

Tagit

Audio & radio

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on kuitenkin kaiken perusta ja kasvun edellytys.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Alueellinen radiomainonta – löytämätön helmi?

    Alueellisilla radioilla on uskollinen kuulijakunta. Huomio on taattu kun napakka viesti ponnahtaa korviin oman suosikkiohjelman keskeltä.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Näin rakennat railakkaan radiospotin – mainonnan tuottajan kootut vinkit

    Tässä artikkelissa kokenut mainostuottaja jakaa vinkkejään railakkaan ja toimivan radiospotin luontiin.

    Tagit

    Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
  • Radiokanavien alabrändit tekevät kokonaisuudesta enemmän kuin osiensa summan

    Suplaan on rakennettu kymmenen uutta nettiradiota tuttujen kanavabrändien alle, mikä tuo Sanoman audioverkostolle lisää tavoittavuutta.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut
    Julkaistu
    23.1.2025
    Lue lisää
  • Lisää tehoa kampanjointiin Jouluradiosta

    Aidon ja alkuperäisen Jouluradion 21. kausi käynnistyi 1. marraskuuta. Jouluradio on nyt ostavissa mainostajille ensimmäistä kertaa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.11.2024
    Lue lisää
  • Ainutlaatuinen aamuohjelma aloitti Loopilla, yhdistää radion ja live-podcastin

    Ohjelman juontajina toimii superkaksikko Mia ”Millu” Haataja ja Karoliina Tuominen. Suoran arkiaamun radiolähetyksen jälkeen ohjelma jatkuu Suplassa live-podcastissa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.9.2024
    Lue lisää
  • Liiga käynnistyy – Classic Hits on mukana!

    Liigakausi starttaa 10.9. ja viime kauden tapaan Classic Hits selostaa kaikki Helsingin IFK:n ja Turun Palloseuran ottelut paikallisilla taajuuksillaan ja tietysti myös Suplassa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland