Annatko yrityksesi äänen kuulua?
Kuulo on ihmisen ensimmäinen valmiiksi asti kehittyvä aisti. Reagoimme ääniin jo ennen syntymäämme. Kun kasvamme, tulkitsemme maailmaa äänen avulla. Äänimaailma vaikuttaa siihen, miten tulkitsemme näkemäämme.
Korvamme eivät koskaan sulkeudu, vaan poimimme tuhansista kuulemistamme äänistä meille tärkeät viestit automaattisesti, tiedostamatta.
Tähän kaikkeen perustuu äänimainonnan toimivuus.
Ääni tekee yrityksestä tutun ja helposti lähestyttävän
Leikitäänpä pikku ajatusleikki: mieti mielessäsi, millainen paikka on Puuhamaa.
Arvaan, että mielessäsi alkoi saman tien soida Puuhamaan tunnuslaulu 90-luvulta. Muistathan: “Puuhamaa se on paras paikka, Puuhamaa se on iloinen”?
Lyhyetkin laulut ja rallatukset jäävät mieliimme automaattisesti. Äänilogot ja mainoslaulut eli jinglet ovat juuri siksi niin tehokkaita.
Äänilogon tai jinglen melodia ja instrumenttivalinnat rakentavat myös yrityksen mielikuvaa: onko yritys vaikkapa pehmeä ja helposti lähestyttävä, vai esimerkiksi moderni ja vauhdikas? Äänilogoilla, mainoslauluilla ja radiomainoksilla mielikuva syntyy usein tehokkaammin kuin tekstein ja kuvin kerrottuna.
Eikä sävelletyn äänimainoksen tarvitse olla toimiakseen mikään Bohemian Rhapsody. Hyvällä melodiakoukulla viesti jää mieleen, oli se sitten yrityksen nimi, slogan tai vaikkapa tarjous.
Mietitkö jo, miltä yrityksesi radiomainos voisi kuulostaa? Täältä löydät vinkit, joiden avulla rakennat railakkaan radiospotin!
Äänimainonnan lisäksi kannattaa miettiä myös muita äänen tarjoamia mahdollisuuksia. Esimerkiksi huolella valittu taustamusiikki saa asiakkaat viihtymään yritysten liiketiloissa paremmin, ja tutkimusten mukaan jopa ostamaan enemmän.
Mistä yrityksen oma ääni löytyy?
Kun yrityksen omaa ääntä, tunnusmelodiaa tai äänilogoa aletaan suunnitella, kartoitetaan ensimmäisenä, millaisesta yrityksestä on kyse ja mikä on yrittäjälle ja asiakkaille tärkeää. Ei sama kenkäkään sovi kaikille, vaan täytyy löytää tilanteeseen sopiva malli ja lesti. Näin on asia myös äänimaailman kanssa.
Kun äänestä ja äänimainonnasta jutellaan asiakkaiden kanssa, on tärkeintä kuuntelu. Erilaisista ideoista ja heitoista voi kehittyä hyviä juttuja ja aihioita, kun ajatuksia heitellään vapaasti yhdessä.
Kun ideoita viedään eteenpäin tuotantotiimille, äänimaailma alkaa rakentumaan näiden päälle – ja samalla saattaa syntyä uusia ideoita. Paras lopputulos syntyy silloin, kun sparraamassa on hyvä porukka ja työ tuntuu yhteiseltä.
Ääni ei vaadi valtavia investointeja
Miltä tuntuisi, jos asiakas astuisi liikkeeseesi mainostasi laulaen? Harva muistaa lehti-ilmoitusten tai bannereiden tekstejä sellaisenaan, saati lukee niitä ääneen. Äänimainonnan kanssa on toisin. Äänilogon tai jinglen suunnitteluun ja tuotantoon ei tarvitse sijoittaa omaisuuksia, mutta niistä on iloa helposti vuosien ajaksi.
Audiotarjonta monipuolistuu ja sen kulutustavat muuttuvat. Äänisisältöjen kuuntelu ei ole enää sidottu radion lähetysaikaan, vaan monipuolista sisältöä on saatavilla missä ja milloin vain. Radiokampanjan suunnittelussa täytyy siis ottaa huomioon äänimaailman ja spotin lisäksi monta eri seikkaa.
Lue lisää radio- ja audiomainonnan mahdollisuuksista.
Tavoite, kohderyhmä, viesti ja sisältö – ainekset toimivaan radiokampanjaan
Radiomainonnan tavoitteiden määrittely ponnistaa suoraan liiketoiminnan tarpeista. Oletko lanseeraamassa uutta yritystä tai tuotetta kaikille suomalaisille vai tarjoamassa etua kampanjamaisesti tietyllä alueella?
Valtakunnallisesti toimivat radiokanavat mahdollistavat viestin välittämisen koko Suomessa. Alueelliset radiokanavat vievät mainosviestin tehokkaasti oman alueen kuluttajille.
Radiomainonnan opas kertoo askel askeleelta, mitä kampanjan suunnittelussa täytyy huomioida. Ammattilaisten apua kannattaa käyttää, mutta jokaisen mainostajan on hyvä tuntea suunnittelun ja tuotannon työvaiheet ja se, mistä toimivat mainokset ja kampanjat koostuvat.
Radiomainonnan oppaasta nappaat mm.
- Ohjeet onnistuneen kampanjan suunnitteluun: tavoitteet, kanavavalinnat, kampanjan aikataulu ja budjetti
- Tietoa radiomainonnan tuotannosta: miten käsikirjoitus suunnitellaan, mitä spiikkerin valinnassa kannattaa huomioida ja millainen on radiomainonnan tuotantoaikataulu.
Radiomainonnan opas antaa sinulle hyvät valmiudet suunnitella onnistuneen radiokampanjan, viiden selkeän kohdan avulla. Opit myös miten syntyy hyvä radiomainos eli spotti.