Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Sanomista juuri nyt

Radiokanavien alabrändit tekevät kokonaisuudesta enemmän kuin osiensa summan

Suplaan on rakennettu kymmenen uutta nettiradiota tuttujen kanavabrändien alle, mikä tuo Sanoman audioverkostolle lisää tavoittavuutta.
23.1.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

”Digiaudion puolella halutaan kuluttaa myös valmiiksi kuratoitua sisältöä. Tästä syystä laajennamme nettiradioiden tarjoomaa ja kasvatamme tätä kautta Sanoman audioverkostoa. Tämä tarkoittaa asiakkaille lisää digiaudiostartteja ostettaviksi ja kampanjoille lisää tavoittavuutta. Kehitämme jatkuvasti Sanoman audioverkostoa palvelemaan mainostajan tarpeita entistä paremmin”, toteaa Sanoman Head Of Audio Sales Kasper Kahila. 

Musiikkipäällikkö Jussi Mäntysaari kertoo, miksi uudet nettiradiot perustettiin juuri nyt, ja miksi mieluummin ”Radio Rock Lite” kuin ”Nelosen kevyempi rokkikanava”.

”Ensin pieni kertaus historiasta: Suoratoisto muutti musiikinkuuntelun ja musiikkibisneksen kenttää 15 vuotta sitten. Ihastuneissa visioissa rohkeimmat diginäkijät linjasivat, että soittolistaradiot ovat nyt tulleet tiensä päähän, kun kaikki musiikki on kaikkien saatavilla, kaikkialla ja kaiken aikaa. Tämä oli radioille tuttua ryöpytystä, starttasihan Music Television pompöösisti toimintansa vuonna 1981, julistaen Bugglesin suulla ”video killed the radio star”. Nykyään MTV ei taida enää näyttää musiikkivideoita kuin satunnaisesti, eikä z-sukupolvi edes tiedä sen olemassaolosta jossain kaapelikanavien hautuumaalla, kaksinumeroisella kanavapaikalla. 

Varsin pian suoratoistopalvelutkin huomasivat, että pelkkä hakutoiminto miljoonia nimikkeitä sisältävän biisikirjaston päällä ei riitä vielä mihinkään. Ihmiset eivät osaa, halua tai jaksa etsiä itse musiikkia. Kuratoidut soittolistat syntyivät. Sittemmin niihin on lisätty algoritmisia ominaisuuksia, jolloin jokaisen soittolistakokemus määräytyy sen mukaan mitä on aiemmin kuunnellut. 

Mutta sekin on joko liian monen klikkauksen takana tai liian epämääräinen lupaus niille, jotka ovat tottuneet saamaan laadukkaan ja käsin viilatun biisiflow’n tutun radiobrändin alla. 

Siksi FM-radioiden musiikki kiinnostaa edelleen. Toki on muitakin tärkeitä kuuntelun ajureita, kuten läsnäolo, paikallisuus ja juontajien mahdollistama vuorovaikutus, mutta musiikki ja se, että tietää mitä musiikkia brändin alta saa, on tutkitusti vuodesta toiseen tärkein syy kuunnella mitä tahansa radiokanavaa. 

Alakanavat lisäävät myös pääkanavan kulutusta ja vetoavuutta

Keräsimme ulkomaisilta radioyhtiöiltä kokemuksia alabrändien käytöstä. Selvisi, että hyvin tehtynä alabrändi ei syö pääbrändin menestystä – päinvastoin, hyvin suunnitellut alakanavat lisäävät myös pääkanavan kulutusta ja vetoavuutta. Siksi jokaisella nyt lanseeratusta kymmenestä kanavasta on emokanavansa FM-taajuuksilla. 

Vaikka Nelosen musatekeminen perustuu aina dataan ja huolella valmisteltuun strategiaan, on nettiradioprojektilla myös äärimmäisen nautittava henkilökohtainen höyty koko musiikkitiimille. Nelihenkinen radion musiikkitiimi on vuosien varrella rutinoitunut käynnistämään uusia kanavia (Aito Iskelmä, Easy Hits, Classic Hits tai Kantriradio näin viime vuosien esimerkkeinä), mutta aina tuo prosessi vaan sytyttää kokeneenkin musiikkipäällikön innostuneeseen raviin. 

Alakanavat on rakennettu niin, että ne ovat loogisia emobrändiinsä nähden mutta tarjoavat kuitenkin uutta kuultavaa sellaiselle tarkkaan rajatulle kuulijakunnalle, jolle ei vielä aivan omaa kanavaa ole. Ja koska ne ovat formaateiltaan tarkkaan rajattuja, voidaan genreihin ja valittuihin tyyleihin mennä syvemmälle kuin laajemmalle kuulijakunnalle tarkoitetulla tarkkaan testatulla emokanavalla.

Sanalla sanoen tällaisten kanavien tekeminen vaatii laaja tietämystä musiikin historiasta, vankkaa yleisön ymmärrystä ja kärsivällisyyttä, mutta se on myös erittäin hauskaa ja nautittavaa puuhaa. 

Koko syksyn kestäneen suunnittelun, biisinmetsästyksen ja musaflow’n suunnittelun ja testaamisen jälkeen meillä on valmiina tarjota musiikinnälkäiselle yleisölle kymmenen uutta radiokanavaa, jotka ovat nyt tarjolla Suplassa. Ne on tehty dataan nojautuen, mutta rakkaudella ja käsityönä. Niiden antamat musiikkilupaukset ovat napakoita ja helposti ymmärrettäviä, ja riippumatta mihin aikaan kanavaa kuuntelet, ne pitävät lupauksensa Nelosen musiikkihuoneen takuulla.”

Kaikki kanavat löytyvät Suplasta  

Radio Suomipop Klassikot

Varsinaisen Suomipopin ollessa menneen 10 vuoden isoimpiin hitteihin keskittyvä turbopaketti suomipopin nykyisyyttä, katsoo nostalgiaa tihkuva Klassikot menneeseen. Sinne mistä kaikki alkoi. Suomirokkia, varhaista suomipoppia ja pop-iskelmää 1980-luvulta 2000-luvun alkuun. 

Radio Suomipop Top 40

Vaikka Suomipop on hittikanava, mahtuu emokanavalle kerralla vain rajattu määrä uutuuksia. Tämä Top 40 -mallinen versio soittaa tämän hetken isoimpia hittejä todella kiihkeällä rotaatiolla, mutta myös emokanavaa laajemman ja tuoreemman valikoiman uutuuksia.

Radio Rock Classics

Kun Radio Rockin pääkanavalla eletään kohderyhmän mukana 80-luvulta nykypäivään vahvalla 2000-luvun painotuksella, elää Radio Rock Classics rehellisesti 60- ja 70-luvuilta 90-luvun alkuun ulottuvalla kaarella, joka kätkee sisäänsä rockin rehevän ja ikivihreän historian. 

Radio Rock Metal 

Radio Rock on itsessään suhteellisen raskas – kuten kuulijoiden toive kuuluu – mutta Radio Rock Metal vie raskauden uudelle tasolle. Täällä ei rokkarit vongu, vaan joka biisissä on vähintään metallinen rock-kuorrutus, tai mieluiten rock on pesty pois kokonaan ja keskitytään metallimusiikin synkkään alagenrevalikoimaan metalcoresta thrashiin ja death metaliin. 

Radio Rock Lite

Jos Metal juhlistaa Radio Rockin raskaampaa puolta, on olemassa myös usein toisteltu toive kanavasta, joka ei olisi aivan niin rasvaisen raskas, vaan päinvastoin keskittyisi rock-musiikin sateenvarjon alta löytyviin keveämpiin sävyihin. Lite on se kanava. Täällä Coldplay tai Haloo Helsinki! on rokkia, eikä kuunnellessa tarvitse huolehtia vokalistin örinästä tai huutamisesta. 

Aito Iskelmä Finnhits

Tässäpä melkoinen paketti, joka nimensä mukaisesti keskittyy 70-luvulla suosituksi tulleeseen Finnhits-musiikkiin. Kokoelmalevyistä nimensä saanut musatyyli laajeni aikoinaan moneen suuntaan, mutta tämä kanava keskittyy Finnhits-musan reippaan rempseään ytimeen. 

Aito Iskelmä Ulkomaiset Klassikot 

Aito Iskelmä -emokanavan tarjontaan on alusta asti kuulunut mausteena 60–80-lukujen ulkomaisia klassikoita, koska kanavan eläköitynyttä musiikkipäällikkö Mikko Harjunpäätä lainatakseni ”70-luvun nuorille Eagles oli iskelmää”. Tämä kanava on pyhitetty kokonaan näille ikivihreille. 

Loop EDM

Emokanava Loop on tietysti Suomen laadukkain hittikanava, joka soittaa kuitenkin myös 2010-luvun parhaita bängereitä. 2010-luku alkoi EDM-vallankumouksella, kun klubimusiikki ”poppiutui” valtavirtaan. Tämä aika jätti ison joukon EDM-faneja myös Suomeen, ja tämä kanava on omistettu heille. Biitti ei lakkaa, se vain hakkaa. 

Hitmix 80s

Ysärin eurodancen sanansaattajana tunnettu rytmikäs ja iloinen Hitmix laajenee nyt historiassa taaksepäin, kun kirkkaanväriseltä kasarilta on kaivettu Hitmixin maailmaan sopiva kattaus rytmistä poppia. Koska säännöt on tehty rikottaviksi voin paljastaa, että myös kasarin ja ysärin taitteen klassikoita MC Hammerista Technotroniciin kuullaan. 

Groove Lounge

Vanhemman rytmimusiikin radiokotina jo 20 vuoden ajan toiminut Groove saa alabrändikseen tyylikkään Loungen, joka on ylpeästi taustamusakanava. Formaattipuolelta Loungea voisi verrata Easy Hitsiin, joka sekin myy tunnelmaa enemmän kuin tunnettuutta. Eli Groove Loungen voit unohtaa soimaan taustalle, ja huomata elämänlaatusi kohoavan.  

Tutustu Sanoman radioon ja audioon

Tagit

Audio & radio Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads -mainonta Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

    Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.5.2025
    Lue lisää
  • Viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping ovat menestystekijöitä verkkokaupoille − K-Citymarket kasvatti verkkomyyntiä live shoppingilla jopa 80 %

    Verkkokaupan menestyksen tärkeimmiksi tekijöiksi ovat nousseet erottuvat sisältöstrategiat ja asiakaslähtöinen viestintä. Euroopassa suosituiksi tulleet trendit, kuten viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping, ovat saaneet jalansijaa myös Suomessa – ja tulokset puhuvat puolestaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Natiivimainonta Uutismedia
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland