Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Kuusamon Juusto otti äänibrändäyksen avuksi tunnistettavan äänimaailman luomiseen

Äänen avulla voidaan jättää muistijälki, johon ei muilla keinoin pystytä.
Kuusamon Juusto artikkelikuva
7.3.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Video on tullut yhä voimakkaammin mukaan myös Kuusamon Juuston markkinointiin, ja ääni on oleellinen osa liikkuvaa kuvaa.

”Joissain vaiheessa huomasin, että meillä ei ole yhtenäistä linjaa siitä, miltä Kuusamon Juusto kuulostaa tai miltä haluaisimme sen kuulostavan. Tein viime vuonna päätöksen, että teemme Kuusamon Juustolle äänibrändin ja äänilogon, jotta meillä on tämäkin osa brändistä kunnossa”, kertoo Kuusamon Juuston markkinointi- ja viestintäpäällikkö Laura Ollilla.

Ääni on voimakas, mutta yllättävän vähän käytetty keino kuvamaailman, tekstin ja liikkuvan kuvan lisäksi.

”Sillä miltä brändi kuulostaa, on paljon merkitystä. Äänen avulla voidaan jättää muistijälki, johon ei muilla keinoin pystytä”, Ollila sanoo.

Ensimmäisessä vaiheessa oli tavoitteena luoda ääni niin, että se on linjassa Kuusamon Juuston arvojen ja brändin kanssa.

”Tämän vuoden tavoitteenamme on jalkauttaa äänimaailma mahdollisimman laajalle yleisölle mahdollisimman monenlaisissa medioissa.”

Viime kesän radiopromo kaikilla Sanoman kanavilla toi Kuusamon Juustolle paljon kiinnostavaa dataa.

”Vietimme viime vuonna 60-vuotisjuhlavuotta. Edellisenä vuonna olimme panostaneet vahvasti videoon ja videoverkostoihin sekä televisioon. Äänen hyödyntäminen oli takaraivossa, joten halusin tehdä kampanjan, jolla voisimme saavuttaa brändikampanjan tavoitteet ja saisimme dataa tulevaan äänitekemiseen. Heitin Sanoman yhteyshenkilöllemme Henri Savilahdelle kysymyksen: voitaisiinko keksiä jotain erilaista? Hän ehdotti kaikkien Sanoman radiokanavien haltuunottoa.”

Kuusamon Juusto ei ollut aikaisemmin käyttänyt radiota, joten kampanja tarjosi runsaasti uutta oppia.

”Kahden viikon kampanjan aikana meillä oli käytössä kuusi kanavaa, joilla kullakin oli aika erilaiset kohdeyleisöt. Myös kilpailuun ohjaavat spiikit olivat hyvin erilaisia eri kanavilla. Saimme hyvin tietoa siitä, miten esimerkiksi sosiaalisen median nostot toimivat eri kanavilla. Kun lukuja on taustalla, pystyimme päättelemään mitkä kanavat palvelevat paremmin kohdeyleisömme ja tavoitteitamme. Kampanja oli kaiken kaikkiaan erittäin onnistunut, tulimme kuulluksi ja herätimme huomiota.”

Kuusamon Juuston ydinkohderyhmään kuuluvat 35─45-naiset, jotka asuvat kaupungissa perheen tai puolison kanssa. Tutkimusten mukaan myös samanikäiset miehet arvostavat Kuusamon Juuston brändiä, mutta eivät yhtä usein osta tuotteita. Tänä vuonna Kuusamon Juusto pyrkii tavoittamaan aktiivisemmin tätä joukkoa, joten mediavalinnoissa tulee näkymään vahvaa kohdentamista.

Kuusamon Juuston uuden äänibrändin ensimmäiset tutkimukset ovat juuri käynnistymässä, ja seurantatutkimus tehdään syksyllä. Äänimaailma luotiin yhteistyössä Sanoman ja äänibrändäykseen erikoistuneen Audiodraftin kanssa.

”Olen positiivisesti yllättynyt siitä, miten tarkkaan tietoon ja attribuutteihin pohjautuvaa äänibrändin luominen on ollut. On menty todella syvälle siihen, mitä äänessä saa kuulua, miltä toimiala kuulostaa ja miltä me haluamme kuulostaa. Olemme saaneet tosi paljon apua ja ideoita siihen, millä kaikilla tavoin ääntä voidaan tulevaisuudessa käyttää. Sanoman puolella on hyvät verkostot ja mediaosaamista, ja Audiodraftilta löytyy todella paljon ammattitaitoa äänimaailman rakentamisesta. Kokonaisuus on ollut erittäin hyvä.”

Kun äänibrändi on kerran luotu, ei tarvitse enää miettiä, mistä esimerkiksi videoon tai someklippiin otetaan ääni. Kun samaa äänimaailmaa hyödynnetään voimakkaalla toistolla, saadaan luotua muistijälki kuluttajille. Samasta äänimaailmasta voidaan versioida tunnistettava ääni kaikille Kuusamon Juuston brändeille.

Ollilla kiittää Sanomaa Kuusamon Juuston tavoitteiden ymmärtämisestä.

”Sanoman vahvuus moniin muihin yhteistyökumppaneihin verrattuna on, että Sanomalla ymmärretään pitkäjänteistä strategista tekemistä ja pyritään löytämään siihen ratkaisuja. Ei tehdä aggressiivista myyntityötä yksittäisten tekojen kautta vaan tunnistetaan, että meillä on tietyt tavoitteet, tietyt kohderyhmät ja tietty suunta jota noudatetaan, ja tuodaan tähän kokonaisuuteen uusia ideoita. Olemme saaneet paljon tukea tavoitteidemme toteuttamiseen”, Ollilla kiittää. 

Sanoman kanssa tehty äänibrändäys on luonut perustan Kuusamon Juuston audiomarkkinoinnille. Perinpohjaisesti tehdyn analyysin avulla löysimme brändillemme sopivan äänimaailman ja äänilogon. Jatkossa meidät tunnistaa vaikka silmät kiinni kanavasta ja mediasta riippumatta. Olemme erittäin tyytyväisiä Sanoman kanssa tehtyyn yhteistyöhön ja sen tuloksiin.

Laura Ollila
Kuusamon Juusto
Markkinointi ja -viestintäpäällikkö

Kiinnostaako äänibrändäys?

Lue lisää

Tagit

Audio & radio

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Monikanavainen kampanja ylitti odotukset – Haaga-Helia tavoitti nuoret luovalla tavalla Sanoman avulla

    Julkaistu
    29.9.2025
    Kun nuorten tavoittaminen vaatii yhä luovempia ratkaisuja, Haaga-Helia tarttui rohkeasti radio- ja festivaaliyhteistyöhön Sanoman kanssa. Tuloksena oli kampanja, joka vahvisti brändiä ja ylitti kaikki asetetut tavoitteet.
    Lue asiakastarina
  • Pienempi haastaa isommat rohkeasti ja fiksusti

    Julkaistu
    3.9.2025
    Hoviruoka Oy:n monikanavainen yhteistyö Sanoman kanssa on tuonut brändille näkyvyyttä, uusia asiakkaita ja konkreettisia tuloksia.
    Lue asiakastarina
  • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

    Julkaistu
    27.6.2025
    Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
    Lue asiakastarina
  • Rajoja rikkovaa rohkeutta

    Julkaistu
    23.6.2025
    Bauhaus toteutti Sanoman kanssa näkyvän ja vaikuttavan markkinointiteon.
    Lue asiakastarina
  • Abiristeilyt on SAMKille hieno mahdollisuus tavata kasvotusten yhtä tärkeimmistä kohderyhmistään

    Julkaistu
    20.5.2025
    ”Sanoman vahvuutena on, että ison talon palvelut yhdistyvät henkilökohtaiseen asiakaspalveluun”, kertoo SAMkin viestintä- ja markkinointisuunnittelija Anssi Aarni.
    Lue asiakastarina
  • Metsätilat.fi lanseerasi Hintakompassi-palvelun Sanoman monikanavaisen ratkaisun avulla − kiinnostus heräsi kautta maan

    Julkaistu
    13.5.2025
    Radiokampanjalla kasvatettiin tunnettuutta, digikampanjalla ohjattiin tutustumaan digitaaliseen arviointipalveluun.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland