Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Kuusamon Juusto otti äänibrändäyksen avuksi tunnistettavan äänimaailman luomiseen

Äänen avulla voidaan jättää muistijälki, johon ei muilla keinoin pystytä.
Kuusamon Juusto artikkelikuva
7.3.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tagit

Audio & radio

Video on tullut yhä voimakkaammin mukaan myös Kuusamon Juuston markkinointiin, ja ääni on oleellinen osa liikkuvaa kuvaa.

”Joissain vaiheessa huomasin, että meillä ei ole yhtenäistä linjaa siitä, miltä Kuusamon Juusto kuulostaa tai miltä haluaisimme sen kuulostavan. Tein viime vuonna päätöksen, että teemme Kuusamon Juustolle äänibrändin ja äänilogon, jotta meillä on tämäkin osa brändistä kunnossa”, kertoo Kuusamon Juuston markkinointi- ja viestintäpäällikkö Laura Ollilla.

Ääni on voimakas, mutta yllättävän vähän käytetty keino kuvamaailman, tekstin ja liikkuvan kuvan lisäksi.

”Sillä miltä brändi kuulostaa, on paljon merkitystä. Äänen avulla voidaan jättää muistijälki, johon ei muilla keinoin pystytä”, Ollila sanoo.

Ensimmäisessä vaiheessa oli tavoitteena luoda ääni niin, että se on linjassa Kuusamon Juuston arvojen ja brändin kanssa.

”Tämän vuoden tavoitteenamme on jalkauttaa äänimaailma mahdollisimman laajalle yleisölle mahdollisimman monenlaisissa medioissa.”

Viime kesän radiopromo kaikilla Sanoman kanavilla toi Kuusamon Juustolle paljon kiinnostavaa dataa.

”Vietimme viime vuonna 60-vuotisjuhlavuotta. Edellisenä vuonna olimme panostaneet vahvasti videoon ja videoverkostoihin sekä televisioon. Äänen hyödyntäminen oli takaraivossa, joten halusin tehdä kampanjan, jolla voisimme saavuttaa brändikampanjan tavoitteet ja saisimme dataa tulevaan äänitekemiseen. Heitin Sanoman yhteyshenkilöllemme Henri Savilahdelle kysymyksen: voitaisiinko keksiä jotain erilaista? Hän ehdotti kaikkien Sanoman radiokanavien haltuunottoa.”

Kuusamon Juusto ei ollut aikaisemmin käyttänyt radiota, joten kampanja tarjosi runsaasti uutta oppia.

”Kahden viikon kampanjan aikana meillä oli käytössä kuusi kanavaa, joilla kullakin oli aika erilaiset kohdeyleisöt. Myös kilpailuun ohjaavat spiikit olivat hyvin erilaisia eri kanavilla. Saimme hyvin tietoa siitä, miten esimerkiksi sosiaalisen median nostot toimivat eri kanavilla. Kun lukuja on taustalla, pystyimme päättelemään mitkä kanavat palvelevat paremmin kohdeyleisömme ja tavoitteitamme. Kampanja oli kaiken kaikkiaan erittäin onnistunut, tulimme kuulluksi ja herätimme huomiota.”

Kuusamon Juuston ydinkohderyhmään kuuluvat 35─45-naiset, jotka asuvat kaupungissa perheen tai puolison kanssa. Tutkimusten mukaan myös samanikäiset miehet arvostavat Kuusamon Juuston brändiä, mutta eivät yhtä usein osta tuotteita. Tänä vuonna Kuusamon Juusto pyrkii tavoittamaan aktiivisemmin tätä joukkoa, joten mediavalinnoissa tulee näkymään vahvaa kohdentamista.

Kuusamon Juuston uuden äänibrändin ensimmäiset tutkimukset ovat juuri käynnistymässä, ja seurantatutkimus tehdään syksyllä. Äänimaailma luotiin yhteistyössä Sanoman ja äänibrändäykseen erikoistuneen Audiodraftin kanssa.

”Olen positiivisesti yllättynyt siitä, miten tarkkaan tietoon ja attribuutteihin pohjautuvaa äänibrändin luominen on ollut. On menty todella syvälle siihen, mitä äänessä saa kuulua, miltä toimiala kuulostaa ja miltä me haluamme kuulostaa. Olemme saaneet tosi paljon apua ja ideoita siihen, millä kaikilla tavoin ääntä voidaan tulevaisuudessa käyttää. Sanoman puolella on hyvät verkostot ja mediaosaamista, ja Audiodraftilta löytyy todella paljon ammattitaitoa äänimaailman rakentamisesta. Kokonaisuus on ollut erittäin hyvä.”

Kun äänibrändi on kerran luotu, ei tarvitse enää miettiä, mistä esimerkiksi videoon tai someklippiin otetaan ääni. Kun samaa äänimaailmaa hyödynnetään voimakkaalla toistolla, saadaan luotua muistijälki kuluttajille. Samasta äänimaailmasta voidaan versioida tunnistettava ääni kaikille Kuusamon Juuston brändeille.

Ollilla kiittää Sanomaa Kuusamon Juuston tavoitteiden ymmärtämisestä.

”Sanoman vahvuus moniin muihin yhteistyökumppaneihin verrattuna on, että Sanomalla ymmärretään pitkäjänteistä strategista tekemistä ja pyritään löytämään siihen ratkaisuja. Ei tehdä aggressiivista myyntityötä yksittäisten tekojen kautta vaan tunnistetaan, että meillä on tietyt tavoitteet, tietyt kohderyhmät ja tietty suunta jota noudatetaan, ja tuodaan tähän kokonaisuuteen uusia ideoita. Olemme saaneet paljon tukea tavoitteidemme toteuttamiseen”, Ollilla kiittää. 

Sanoman kanssa tehty äänibrändäys on luonut perustan Kuusamon Juuston audiomarkkinoinnille. Perinpohjaisesti tehdyn analyysin avulla löysimme brändillemme sopivan äänimaailman ja äänilogon. Jatkossa meidät tunnistaa vaikka silmät kiinni kanavasta ja mediasta riippumatta. Olemme erittäin tyytyväisiä Sanoman kanssa tehtyyn yhteistyöhön ja sen tuloksiin.

Laura Ollila
Kuusamon Juusto
Markkinointi ja -viestintäpäällikkö

Kiinnostaako äänibrändäys?

Lue lisää

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Lakumix® goes HitMix – radiopromootio ja festarikumppanuus muistuttivat 20 vuotta täyttävästä Panda®-makeisten brändistä

    Julkaistu
    27.9.2023

    Myynti veti kesän aikana hyvin, ja kampanjasivu houkutteli ennätysmäärän kävijöitä.

    Lue asiakastarina
  • Utö Akva -puuöljyn myynti tuplaantui monikanavaisella kampanjalla

    Julkaistu
    18.9.2023

    GVK Coating Technologyn kampanja koostui radion ohjelmayhteistyöstä, tv:stä ja digistä.

    Lue asiakastarina
  • Lempi Kodinhoito nousi monimediallisella kampanjalla alansa tunnetuimpien brändien joukkoon

    Julkaistu
    8.9.2023

    Erottuva tv-, radio-, digi- ja printtikampanja Sanoman medioissa kasvatti reippaasti verkkosivujen kävijämääriä.

    Lue asiakastarina
  • Maj tavoitti kauneus- ja hyvinvointialan ammattilaiset tehokkaasti radio- ja digikampanjalla

    Julkaistu
    6.9.2023

    Tunnettuuden kasvu on näkynyt myös asiakasmäärissä.

    Lue asiakastarina
  • Monimediallinen kuntamarkkinoinnin kampanja houkutteli uusia yrittäjiä Savonlinnaan

    Julkaistu
    20.6.2023

    Radiota, tv:tä ja digiä yhdistänyt kampanja toi merkittävän kävijäpiikin Itä-Savon uusyrityskeskuksen sivuille.

    Lue asiakastarina
  • Radion ohjelmayhteistyö ja digikampanja toivat Epassille hurjan määrän liikennettä ja liidejä

    Julkaistu
    9.5.2023

    ”Kun katsoo näitä lukuja, on vaikea olla hymyilemättä”, sanoo Epassi Groupin markkinointijohtaja Aleksi Miikkulainen.

    Lue asiakastarina
  • Radiota, digiä ja liikkuvaa kuvaa yhdistänyt Finnkinon joulukampanja onnistui yli odotusten

    Julkaistu
    21.4.2023

    Monikanavainen kampanja vahvisti positiivista mielikuvaa ja kasvatti käyntiaikomuksia Finnkinolla.

    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023

    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.

    Lue asiakastarina
  • Ennätysmyynti ja näkyvyyttä Järvikylälle tuloksellisella kampanjalla

    Julkaistu
    9.1.2023

    Etusivut toivat huomioarvoa ja dynaaminen digikokosivu syvyyttä monimediakampanjalle.

    Lue asiakastarina
    Case Järvikylä artikkelisivut
  • Sanoma on Valopilkun markkinoinnin luottokumppani

    Julkaistu
    18.11.2022

    Monikanavaisella markkinoinnilla ja johdonmukaisella mittaamisella on päästy huikeisiin tuloksiin.

    Lue asiakastarina
    Case Valopilkku Terhi Salmi ja Tytti Stranding artikkelikuva
  • Pielispakarista kuukauden radiomainostaja – mistä on kyse?

    Julkaistu
    15.11.2022

    Pielispakarin tarina alkoi kahden hengen kotileipomosta Nurmeksessa, Pielisen rannalla. Tänä päivänä se työllistää lähes 100 henkilöä ja on vuosien saatossa kasvanut valtakunnalliseksi toimijaksi. Keväällä 2022 Pielispakari juhli jo 30-vuotispäiväänsä!

    Lue asiakastarina
    pielispakari_artikkelikuva.jpg
  • Monimediatutkimus auttoi Metsien Suomi -viestintähankkeen vaikuttavuuden mittaroinnissa

    Julkaistu
    25.10.2022

    Metsien Suomi on metsäalan yhteinen viestintähanke, jonka tehtävänä on kertoa pohjoisten metsien käytön kestävyydestä ja käytön tarjoamista ratkaisuista. Se haluaa tarjota myös faktatietoa Suomen metsistä ja niiden hoidosta. Ennen kaikkea hankkeen päämääränä on saada meidät kiinnittämään huomiota siihen, kuinka metsät ovat meillä Suomessa kaikessa mukana.

    Lue asiakastarina
    metsiensuomi_asiakasrefe.jpg
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland