Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Alueellinen radiomainonta – löytämätön helmi?

Alueellisilla radioilla on uskollinen kuulijakunta. Huomio on taattu kun napakka viesti ponnahtaa korviin oman suosikkiohjelman keskeltä.
2.4.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Nyt voit myös kuunnella artikkelin! 

Mukana mm. esimerkkejä hyvistä radiospoteista.

Suomalaiset ovat tunnetusti uskollista radiokansaa. Vaan tiesitkö, että työmatkoilla, työpaikoilla ja olohuoneissa kuunnellaan yllättävän paljon muutakin kuin valtakunnallisia kanavia?

Alueellisten radioiden valovoimaiset juontajat ovat onnistuneet luomaan paikallisradioille uskollisen kuulijakunnan, joita moni mainostaja ei ole vielä ehtinyt lentävillä lauseillaan kyllästyttämään. Siksi alueellinen radiomainonta on monelle brändille se löytämätön helmi, jonka tehokkuus on vielä valjastamatta käyttöön. 

Ääni on henkilökohtainen ja voimallinen viesti, joka jää mieleen

Radiomainonta on TV-mainonnan jälkeen tutkitusti toiseksi tehokkain media brändin tunnettuutta tavoitellessa. Hyvin toteutettu radiospotti luo äänimaailmalla ja ytimekkäällä spiikkauksella viestin, jota ei voi sivuuttaa.

Mikä parasta, radiomainonnan ei tarvitse välttämättä olla täydelliseksi hiottua. Aitous ja inhimillisyys välittyy äänen kautta erinomaisesti, mikä tekee viestistä kuulijalle yhä henkilökohtaisemman ja inhimillisemmän.

Toteutimme esimerkiksi asiakkaallemme radiospotin, jossa yrittäjät spiikkasivat itse oman mainoksensa. Kun yrittäjän intohimo ja rehtiys välittyy suoraan kuulijan korviin, ollaan aidosti toimivan ja henkilökohtaisen viestin äärellä.

Kuulijat kiintyvät lempiohjelmiinsa – käyttämätöntä potentiaalia

Kenties olet joskus mainostanut radiossa ja koet jo katsoneesi tuon kortin? Katsohan tarkemmin; olet saattanut missata tärkeän pointin.

Radiolle tyypillinen ominaispiirre on se, että ihmiset kiintyvät lempijuontajiinsa ja -kanaviinsa. Kun yritys mainostaa aiemmin hyödyntämättömillä radiokanavilla, se tavoittaa aivan uusia ihmisiä. Uskolliset kuulijat kun viihtyvät niillä omilla lempikanavillaan.

Kuulija on myös vastaanottavaisemmalla tuulella silloin, kun napakka viesti ponnahtaa korviin hänen oman suosikkiohjelmansa keskeltä. Onhan hän itse valinnut ohjelman, jota kuuntelee.

Sanoman alueellisten radioiden erityispiirteenä on niiden karismaattiset juontajapersoonat, jotka vetävät kuulijansa kanavalle päivä toisensa jälkeen. Tutun sisällön keskeltä pomppaava mainos erottuu paikallisradiossa todella edukseen.

Radio plus digimainonta = tehokasta brändityötä

Radiolla on omat hyvät puolensa, digimainonnalla omansa. Taika piileekin näiden yhdistämisessä. 

Meillä on siitä kiitollinen tilanne, että työkalupakissamme ovat Suomen tunnetuimmat mediat – niin radion kuin digin puolelta. Pystymme siis yhdistämään eri medioiden parhaat puolet samaan kampanjaan. Kun radiomainontaa voimistetaan kohdennetulla digimainonnalla, saadaan aikaan tuloksia. Lue lisää MediaPlus kampanjoinnista!

Miten homma toimii käytännössä?

Esimerkiksi näin: Kuulija saa huolella laaditun viestin työmatkalla radiossa, minkä jälkeen muistutamme häntä siitä lounastauolla valtamedioiden, esimerkiksi Ilta-Sanomien avulla. Matkalla töistä kotiin hän palaa lempikanavalleen ja kuulee viestin uudelleen – kunnes illalla kännykkää sohvalla näprätessä tuo sama brändi ponnahtaa hänen silmilleen uutisvirran joukosta.

Digi plus radio -yhdistelmällä päästään olemaan läsnä kuulijan arjessa töissä ja kotona. Sekä äänen, kuvan että tekstin muodossa. Tällä kombolla pienempikin brändi erottuu isojen joukosta!

Toisaalta alueellinen radiomainonta toimii erinomaisesti myös isojen brändien valtakunnallisten mainosten vahvistajana. Franchising- ja tytäryhtiöt voivat mainostaa palveluitaan alueellisesti ja hyötyä samalla emoyhtiön valtakunnallisesta mainoskampanjasta.

Radiomainonta on luultua vaivattomampaa ja edullisempaa 

Radiomainonnan toteuttaminen nähdään usein todellista kalliimpana ja kimuranttina prosessina. Totuus on kuitenkin muuta; radiomainonta on yllättävän suoraviivaista ja huokeaa. 

Paljonko radiospotti sitten maksaa? Hyvän radiospotin saa tuotettua jopa muutamalla sadalla eurolla. Radiomainonnan vaikuttavuus suhteessa sen vaivattomuuteen ja edullisuuteen on siis aivan omaa luokkaansa.

Tietysti budjetin kasvaessa lisääntyvät myös mahdollisuudet. Haluatko suomalaisille tutun äänen puhujaksi? Luodaanko mainokseen äänimaailmalla tunnelma, joka kertoo brändistäsi enemmän kuin tuhat sanaa? 

Tutustu asiakkaamme Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien alueellisen mainonnan kampanjaan, jossa radiolla oli merkittävä ja yllättäväkin rooli.

Äänen mahdollisuudet ovat valtavat – siksi me jaksammekin innostua jokaisesta uudesta kampanjasta aina yhtä suurella pieteetillä!

Tässä muutama esimerkki radio- ja audiotuotannoista:

Törnävän Kukka, Seinäjoki
perustuotannon radiospotti

Pouttu Oy, Kannus
räätälöity radiospottituotanto

Alueellisella radiomainonnalla kuulijan huomion voi napata aivan uudella tavalla

Sanoman alueellisilla radiokanavilla mainostamisella on uudenlainen huomioarvo, sillä kuulijat eivät ole vielä tottuneet alueelliseen mainontaan. Siksi alueellisessa radiomainonnassa on valtavasti käyttämätöntä potentiaalia.

Oletko muuten tullut ajatelleeksi, että radio on media, jota suomalainen kuuntelee usein sillä hetkellä, kun on matkalla ostoksille?

Audiotarjonta monipuolistuu ja sen kulutustavat muuttuvat. Äänisisältöjen kuuntelu ei ole enää sidottu radion lähetysaikaan, vaan monipuolista sisältöä on saatavilla missä ja milloin vain. Radiokampanjan suunnittelussa täytyy siis ottaa huomioon monta eri seikkaa.

Radiomainonnan opas antaa sinulle hyvät valmiudet suunnitella onnistuneen radiokampanjan, viiden selkeän kohdan avulla. Opit myös miten syntyy hyvä radiomainos eli spotti.

Lataa maksuton opas

Kiinnostuitko radiomainonnasta? Ota yhteyttä, niin suunnitellaan toimiva kokonaisuus yhdessä!

Ota yhteyttä

Pieni radiomainonnan sanasto

OTH = Opportunity To Hear, eli kuinka monta kertaa mainos keskimäärin kampanjan aikana on voitu kuulla 

TRP = Target Rating Point eli “terppi”, eli kampanjan bruttopeitto prosentteina ilmaistuna

Spotti = yksittäinen mainos mainoskatkolla 

Bruttokontaktit = kampanjan saavuttamat kokonaiskontaktit

Nettokontaktit = vähintään yhden mainoksen kuulleiden henkilöiden määrää

Nettopeitto % =vähintään yhden mainoksen kuulleiden henkilöiden määrä prosentteina 

CPT = Cost Per Thousand, hinta per tuhat kontaktia 

OHY = ohjelmayhteistyö. Ohjelmayhteistyötunnisteet esitetään ohjelman alussa, mainoskatkojen yhteydessä ja lopussa. Ohjelmayhteistyötä voidaan ottaa osaksi jopa ohjelmien sisältöjä.

Tagit

Alueellinen mainonta Audio & radio

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on kuitenkin kaiken perusta ja kasvun edellytys.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Näin rakennat railakkaan radiospotin – mainonnan tuottajan kootut vinkit

    Tässä artikkelissa kokenut mainostuottaja jakaa vinkkejään railakkaan ja toimivan radiospotin luontiin.

    Tagit

    Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
  • Radiokanavien alabrändit tekevät kokonaisuudesta enemmän kuin osiensa summan

    Suplaan on rakennettu kymmenen uutta nettiradiota tuttujen kanavabrändien alle, mikä tuo Sanoman audioverkostolle lisää tavoittavuutta.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut
    Julkaistu
    23.1.2025
    Lue lisää
  • Mitä on mainonta – muodot, mediat ja hinnoittelu vuonna 2025

    Tässä artikkelissa käymme läpi mainonnan perusasioita: mainonnan tehtäviä, mainonnan muotoja, mainonnassa käytettäviä medioita ja mainonnan hinnan muodostumista. Teksti on pitkä, mutta toivottavasti sitäkin avaavampi. Tervetuloa mukaan!

    Tagit

    Aikakausmedia Alueellinen mainonta Digiratkaisut TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    9.1.2025
    Lue lisää
    Ryhmä oransseja megafoneja joista yksi sininen on korkein
  • Edelläkävijä mainostaa kotimaisessa mediassa

    Kun ulkomaiset mainosjätit lupaavat nopeita pikavoittoja, kannattaa ottaa askel taaksepäin ja miettiä kotimaisuuden merkitystä myös isommassa mittakaavassa.

    Tagit

    Ad Manager Alueellinen mainonta Digiratkaisut Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    26.11.2024
    Lue lisää
  • Lisää tehoa kampanjointiin Jouluradiosta

    Aidon ja alkuperäisen Jouluradion 21. kausi käynnistyi 1. marraskuuta. Jouluradio on nyt ostavissa mainostajille ensimmäistä kertaa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.11.2024
    Lue lisää
  • Miksi syvempi kumppanuus markkinoinnissa kannattaa?

    Markkinoinnissa syvempi kumppanuus on paljon enemmän kuin pelkkää yhteistyötä yksittäisten kampanjoiden parissa. Se on kumppanuutta, jossa molemmat osapuolet sitoutuvat pitkän aikavälin tavoitteisiin ja yhteisiin päämääriin, kirjoittaa Sami Elmeranta.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    10.10.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland