Edelläkävijä mainostaa kotimaisessa mediassa
Ensimmäiseksi täytyy todeta, että kirjoittaja toimii kotimaisen median parissa. Kirjoitusta voisi siis ajatella oman hännän nostamiseksi. Saat itse päättää, onko se sitä.
Alkuun rumpujen pärinää! Sanoma Ad Managerille on myönnetty Suomalainen Työ Ry:n myöntämä Avainlippu-merkki. Avainlippu-symboli on todiste siitä, että Ad Manager on luotettava kotimainen palvelu suomalaisille markkinoijille.
Mutta ollaan rehellisiä – harva yritys on valmis tinkimään omasta kasvustaan tai kannattavuudestaan pelkän kotimaisuuden lupauksella.
Kotimaisuus nähdään usein arvovalintana. Moni yritys ei ole valmis maksamaan merkittävää hintaa pelkästä arvojen toteuttamisesta. Yritystoiminnassa valintoja ohjaa yrityksen perustehtävä: asiakkaiden palveleminen, joka johtaa kasvuun ja kannattavuuteen. Kun arvovalintojen hinnan suhteuttaa muihin investointeihin tai valintoihin, voi vaikutus tuntua vain pieneltä pisaralta valtameressä ja kohinalta muun toiminnan lomassa.
Kotimaisessa mediassa mainostaminen on kuitenkin todistetun tehokasta. Se luo tehokkaasti kauppaa, lisää luotettavaa yritysmielikuvaa ja tuo positiivisia brändihyötyjä. Toisin sanoen: kannattava arvovalinta.
Nopeita voittoja korostavassa maailmassa ei aina tule ajateltua, että kotimaisten tuotteiden ja palveluiden käyttämisellä on vaikutusta sekä pitkällä että lyhyellä aikavälillä. Lyhyt aikaväli vain tuppaa usein jyräämään pidemmän aikavälin ohi etenkin silloin, kun kotimaisuuden ei nähdä tuovan nopeaa taloudellista hyötyä yritykselle.
Olemme kuitenkin valmiita ottamaan kotivakuutuksen, henkivakuutuksen, autovakuutuksen, työeläkevakuutuksen, yrityksen toiminnan keskeytysvakuutuksen ja kyberturvallisuusvakuutuksen, sillä haluamme maksaa siitä, että tulevaisuus on turvattu. Sama logiikka pätee isommassakin mittakaavassa: kun yrityksinä maksamme kotimaisuudesta, turvaamme sekä omaa että koko Suomen tulevaisuutta. Kun Suomi Oy pärjää, myös sen kansalaiset pärjäävät.
Pienenkin valinnan perhosvaikutus näkyy monessa eri asiassa. Mainostaminen kotimaisissa medioissa, vieläpä vaikka kotimaisen mainonnan ostoalustan avulla, tuo veroeuroja Suomeen, pitää riippumattoman journalismin ja demokratian puolustajan elinvoimaisena ja tarjoaa työpaikkoja lukuisille suomalaisille. Tietoturvakin paranee, kun tietoja ei valu ulkomaisille mainosjäteille.
Pidetään siis porukalla huoli kotimaisen tuotannon, tuotteiden ja palveluiden kilpailukyvystä. Kotimaisuuden suhteen arvovalinta on nimittäin voittajan valinta.
Blogin on kirjoittanut Sanoma B2B:n kaupallinen johtaja Tuomas Airisto.