Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien alueellinen mainonta herätti innostusta - radiomainoksessa käytettiin kohderyhmälle tuttua ääntä

Monimedialliset kampanjat kasvattavat tehokkaasti tunnettuutta. Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät valjastivat Sanoman mediat alueellisiin mainoksiin.
Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien kansikuva
25.5.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Haaste

Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien brändin vahvistaminen, tunnettuuden kasvattaminen ja mielenkiinnon herättäminen jäsenyydestä alueen yrittäjien keskuudessa.  ​​​​​​

Ratkaisu

Monimedialliset alueelliset mainoskampanjat.

Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät (PPY) halusi löytää tehokkaan tavan kasvattaa tunnettuuttaan alueen yrittäjien keskuudessa. Ratkaisuksi tähän löytyi Sanoman valtakunnalliset mediat, joiden kanaviin PPY:n viesti räätälöitiin alueellisella kohdennuksella. PPY:n viestinnästä ja markkinoinnista vastaavan Sari Reinikainen-Laineen mukaan he halusivat kokeilla, millaisia tuloksia yhteistyö vaikuttavan mediatalon kanssa voisi tuottaa. 

Yhteistyössä suunnittelimme kolme kampanjaa kolmeen eri mediaan. Syksyllä 2020 pyöri neljä mainosta Ruudun videoverkostossa, keväällä 2021 bannerimainokset näkyivät koko Sanoman verkossa sekä radiomainokset kuuluivat kolmen viikon aikana paikallisesti neljässä eri kanavassa: Aito Iskelmässä, Hit Mixissä, Me Naiset Radiossa ja Helmi Radiossa. Yhdessä radiomainoksessa piili pieni yllätys.  

Yksi kaikkien puolesta - radiomainonta yllätti niin PPY:n kuin oululaiset yrittäjät

Radiomainonta oli kampanjoista yllättävin. PPY ei ollut käyttänyt radiomainontaa moneen vuoteen, joten Reinikainen-Laine piti sitä ennakkoon villinä korttina. 

Lopulta kolmen viikon ajan PPY:n radiomainokset pyörivät noin 7 kertaa jokaisella kanavalla päivittäin, mikä on erittäin hyvä määrä tavoitteeseen nähden. 

"Radiokamppikset ovat olleet meille isoja juttuja. Olemme näyttäytyneet niissä positiivisessa valossa yrittäjille", Reinikainen-Laine kertoo. 

Positiivinen fiilis syntyi osittain siitä, että yhdessä mainoksessa oli mukana Oulun yrittäjien puheenjohtaja Risto Huovinen. Mainoksessa Huovinen kehottaa täydellisellä radioäänellä yrittäjiä liittymään mukaan oululaisten yrittäjien verkostoon.

Kuuntele radiomainos

Huovisen käyttäminen mainonnassa oli Reinikainen-Laineen idea. Hän mietti, miten tuodaan PPY:tä organisaationa lähelle yrittäjää ja yksi idea oli tehdä mainokset - tai ainakin osa niistä - oman alueen suulla. 

Yrittäjät kuuntelevat parhaiten toista yrittäjää, vertaistaan. Kyllähän moni sitten mainoksen bongasi ja kiusoittelikin hyväntahtoisesti Ristoa, Reinikainen-Laine nauraa.

Koko jäsenkampanjan sloganina olikin osuvasti “yksi kaikkien puolesta”. 

Reinikainen-Laine arvioi, että radiokampanjasta on tullut eniten näkyvyyttä. Se on osaltaan edesauttanut siinä, että yrittäjien on ollut helppo lähestyä Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjiä. 

Mainonnan alueellinen kohdennus valtakunnallisissa kanavissa tukee jäsenhankintaa

PPY:n jäsenkehitys on ollut hyvää ja mainoskampanjat ovat näkyvyydellään ja kuuluvuudellaan sitä tukeneet. PPY tekee myös aktiivista jäsentyötä monessa muussa kanavassa, mutta Reinikainen-Laineen mukaan lisänäkyvyys isoissa, tunnetuissa medioissa on aina hyvä asia.

Brändinäkyvyys ja kampanjat tukevat kaikkea tekemistä. Kun viestit tulevat monesta kanavasta ja näkyminen on positiivista, siitä syntyy hyvä kierre. Olemme sitten jo tuttu toimija yrittäjälle, kun otamme heihin henkilökohtaisesti yhteyttä.
Pohjois-Pohjanmaa banneri

Radiokampanjoiden tulosten lisäksi PPY toteutti kolmen kuukauden aikana klikkipohjaisen bannerikampanjan Pohjois-Pohjanmaan alueella niissä kunnissa, joissa PPY:llä on jäsenyhdistyksiä. Bannerimainoksilla oli lopulta noin 3,5 miljoonaa näyttökertaa sekä lähes 7000 klikkiä Pohjois-Pohjanmaan yrittäjien määrittämälle laskeutumissivulle, jossa sisältönä oli jäseneksi liittyminen.

"Yrittäjät ovat selvästi nähneet mainokset ja klikanneet bannereista meidän sivuille. Näkyvyyden osalta olemme saaneet kaiken, mitä lähdimme alunperin hakemaan. Ei tässä voi olla muuta kuin tyytyväinen", Reinikainen-Laine iloitsee.

Tulokset kertovat siitä, että valtakunnalliset mediat alueellisella kohdennuksella saavuttavat oikean kohderyhmän tarkasti.

Yhteistyö sujui kuin tanssi

PPY aloitti yhteistyön kanssamme koronakeväänä. Reinikainen-Laine kertoo jännittäneensä hieman aloitusta uuden kumppanin kanssa etänä. Lopulta hän päätyi kuitenkin hämmästelemään sitä, miten hyvin, helposti ja sujuvasti yhteistyö alkoi ja on sujunut. 

Yhteistyö aloitettiin tarkan viestinnän vuosikellon tekemisellä ja näkyvyyttä on sen jälkeen seurattu kuukausittain. Toimenpiteet suunnitellaan hyvin ja rauhassa sekä aikataulutetaan ajoissa. 

"Kaikki on sujunut tosi helposti, ei ole tarvinnut kysellä perään ja saimme  valmiit mainosaineistot jaettavaksi", Reinikainen-Laine toteaa.

PPY:lle on ollut jopa hieman yllätys se, kuinka iso toimija Sanoma todellisuudessa on. Koko on kuitenkin ollut vain plussaa.

"Kun tekee ison talon kanssa tällaista työtä, huomaa, että siellä on hyviä toimintatapoja ja levollisuutta toiminnassa", Reinikainen-Laine summaa. 

Reinikainen-Laine arveleekin, että kampanjoiden tekeminen jatkuu myös tulevaisuudessa Sanoman kanssa. 

Haluatko varmistaa monimediallisen kampanjasi onnistumisen? Monimediallisen mainonnan oppaan avulla suunnittelet toimivan ja onnistuneen kampanjakokonaisuuden!

Lataa  maksuton opas

Tagit

Audio & radio Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland