Mainosta oikeaan aikaan, varmista, että olet asiakkaidesi mielessä otollisella hetkellä

Hyödynnä tutkittua tietoa
Tutkittua tietoa asiakkaistasi on saatavilla. Esimerkiksi kuluttajakäyttäytymistä on tutkittu paljon. Ei ole sattumaa, että lentoyhtiöiden uutiskirjeet putkahtavat sähköpostiisi usein juuri keskiviikkoisin. On tutkittu, että keskellä työviikkoa ihmisen työteho herpaantuu ja ajatukset ajautuvat helposti nojatuolimatkoille ja lomasuunnitelmiin. Eli mikäpä sen parempi ajankohta saada kuluttajien huomio matkailutuotteille, kirjoittaa Sanoman Sisältömarkkinoinnin päällikkö Pia Hauskaviita.
Samaan tietoon perustuen postilaatikkoomme putoaa nippu päivittäiskaupan tarjouslehtiä keskiviikkoisin ja markettien printti-ilmoitukset ovat torstain paikallislehdessä. On aika suunnitella tulevan viikonlopun ateriat.
Joten hyödynnä tutkittua tietoa, niin ymmärrät asiakkaitasi taas hieman paremmin. Mitä paremmin tunnet asiakkaasi sitä parempaa palvelua ja mainontaa voit heille tarjota.
Lue lisää Miten tutkimustietoa hyödynnetään markkinoinnissa?
Ajankohdalla on merkitystä. Varmista, että olet asiakkaidesi mielessä oikeaan aikaan. Suunnittele kausimainonta huolellisesti ja ole valmiina aloittamaan kampanjointi hyvissä ajoin sesongin alkaessa. Näin pystyt hyödyntämään ajankohdan tehokkaasti ja olet asiakkaiden mielessä otollisella hetkellä. Käytä sesongit hyväksesi, sillä silloin potentiaaliset ostajat miettivät jo valmiiksi teemoja joihin voit viestilläsi kiinnittyä.
Kun mainontaa seurataan ja mitataan systemaattisesti, voidaan sen onnistumiseen vaikuttaa monin eri tavoin. Kun mainonnan viestit puhuttelevat tavoiteltua kohderyhmää oikeassa paikassa oikeaan aikaan, on markkinoinnin strategiassa onnistuttu. Yksi tärkeimmistä asioista on sen oikea ajoitus.
Markkinoinnin vuosikelloa suunniteltaessa on hyvä pohtia mainonnan toimenpiteiden oikea-aikaisuutta. Myyntihistorian ja aikaisempien kampanjatulosten perusteella tiedät, miten tuotteet tai palvelut myyvät tiettyinä vuodenaikoina ja sesonkeina ja milloin kysyntä kasvaa. Sesonkisuunnittelu kannattaa tehdä käänteisesti. Kun haluat viestiä syksyllä, aloita suunnittelu ennen kesälomia. Merkkaa vuosikelloosi suunnittelu ja toimenpiteet kuukausitasolla. Lataa vuosikellopohja suunnittelun avuksi.
Ole hereillä ja mainosta oikeaan aikaan
Suomi voitti MM kultaa jääkiekossa ja kultajuhlissa myytiin Mörkölakua. Mörkö tuotteista tuli hittejä yhdessä yössä. Suosittu televisio-ohjelma voi olla ilmiö itsessään ja lonkeronharmaasää on jo käsite. Mieti mitä yhteyksiä yrityksesi tuotteilla tai palveluilla voisi olla tuoreimpiin keskustelun aiheisiin, tapahtumiin ja uutisiin.
Ensilumen tullessa rengasliikkeen palveluilla on kysyntää. Sateisella säällä kumisaappaat ja sateenvarjot on syytä siirtää myymälässä näkyville paikoille. Pizzaperjantaisin kannattaa houkutella asiakkaita ravintolaan vaikkapa tarjouksen voimin. Pohdi millaiset hetket ja ajankohdat ovat merkityksellisiä yrityksesi tuotteille ja palveluille. Mieti valmiiksi keinoja, joilla voit vastata nopeasti erilaisiin tilanteisiin.
Sesongit, vuodenajat ja juhlapyhät
Sesonkien tunnistaminen on tärkeä osa kuluttajaymmärrystä ja oma markkinointi kannattaa ajoittaa medioihin silloin kun tuotteiden kysyntä alkaa kasvaa. Muista siis suunnitella kampanjasi hyvissä ajoin.
Helmikuussa muistetaan ystäviä ja vietetään hiihtolomaa. Flunssakausi on päällä ja vuodenvaihteessa aloitettua uutta harrastusta on jo ehditty kokeilla. Alkuvuosi on kuntoilu-, matkailu- ja ravintolaliiketoiminnan, kukkakauppojen sekä apteekkien myynnin kulta-aikaa.
Kun räystäät alkavat tippua, kevätkunnostukset, talo- ja piharemontit, muoti ja pääsiäisen suunnitelmat ovat puheenaiheita. Oletko ikkunanpesua tarjoava yrittäjä? Kevät on sinun ajankohtasi markkinoinnille.
Lomamökkien vuokrausta ja muita majoitus- ja ravintolapalveluita tarjoavien yrittäjien on syytä terästäytyä mainonnallaan kevään aikana. Kesälomia aletaan jo suunnitella. Ihmiset siirtyvät pihoille ja luontoon. Piha- ja puutarhakalusteiden sekä telttailu- ja ulkoiluvarusteiden kysyntä kasvaa. Veneily- ja moottoripyöräkausi lähestyy.
Kesä on juhlien ja tapahtumien aikaa, on aika tutkia juhlapaikkoja ja catering-palveluja. Kotileipurit etsivät reseptejä, kondiittoreilla ja leipomoilla on kysyntää. Kesällä korostuu ulkona syöminen, yhdessäolo ja lomapuuhat.
Syksyn tullen lomalta paluu, arki ja koulujen alku puhuttavat. Syksyisin myös aloitetaan uusia harrastuksia ja karistetaan kesäkiloja. Pihapuuhissa valmistaudutaan talveen ja terasseilla vietetään pimeneviä iltoja. Loppuvuonna mielessä ovat tulevat talvilomat ja joululahjaostokset. On pikkujouluja ja pitkät pyhät, uusivuosi.
Vuodenajat, teemat ja sesongit luovat siis oivallisia hetkiä olla asiakkaan mielessä. Kun yrittäjänä ja mainostajana huomioit asiakkaan sesonkikohtaisen ostokäyttäytymisen vuosisuunnitelmassasi, olet aina askeleen edellä ja markkinointisi koetaan palveluna.
Black Friday & Cyber Monday
Kaupallisia sesonkeja ovat juhlapyhien lisäksi myös kaupan alan omat tempaukset kuten Suomeenkin vakiintuneet Black Friday ja Cyber Monday, joista erityisesti viihde-elektroniikan, muodin ja kodin sisustamisen alan yritykset, ovat saavuttaneet hyviä myynnillisiä tuloksia. Nämä sesongit markkinoinnissaan hyödyntävät mainostajat varmistavat mediatilansa kyseisiin ajankohtiin hyvissä ajoin etukäteen.
Sesonkisuunnittelu vielä hukassa? Lue lisää siitä, mitä markkinoinnin suunnitelmallisuus todella tarkoittaa.