Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mainosta oikeaan aikaan, varmista, että olet asiakkaidesi mielessä otollisella hetkellä

Ajankohdalla on merkitystä. Tee sesonkisuunnittelu ajoissa, jotta mainontasi on käynnissä oikealla hetkellä.
mainosta_oikeaan_aikaan
18.5.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Hyödynnä tutkittua tietoa

Tutkittua tietoa asiakkaistasi on saatavilla. Esimerkiksi kuluttajakäyttäytymistä on tutkittu paljon. Ei ole sattumaa, että lentoyhtiöiden uutiskirjeet putkahtavat sähköpostiisi usein juuri keskiviikkoisin. On tutkittu, että keskellä työviikkoa ihmisen työteho herpaantuu ja ajatukset ajautuvat helposti nojatuolimatkoille ja lomasuunnitelmiin. Eli mikäpä sen parempi ajankohta saada kuluttajien huomio matkailutuotteille, kirjoittaa Sanoman Sisältömarkkinoinnin päällikkö Pia Hauskaviita.

Samaan tietoon perustuen postilaatikkoomme putoaa nippu päivittäiskaupan tarjouslehtiä keskiviikkoisin ja markettien printti-ilmoitukset ovat torstain paikallislehdessä. On aika suunnitella tulevan viikonlopun ateriat.

Joten hyödynnä tutkittua tietoa, niin ymmärrät asiakkaitasi taas hieman paremmin. Mitä paremmin tunnet asiakkaasi sitä parempaa palvelua ja mainontaa voit heille tarjota. 

 Lue lisää Miten tutkimustietoa hyödynnetään markkinoinnissa? 

Ajankohdalla on merkitystä.  Varmista, että olet asiakkaidesi mielessä oikeaan aikaan. Suunnittele kausimainonta huolellisesti ja ole valmiina aloittamaan kampanjointi hyvissä ajoin sesongin alkaessa. Näin pystyt hyödyntämään ajankohdan tehokkaasti ja olet asiakkaiden mielessä otollisella hetkellä. Käytä sesongit hyväksesi, sillä silloin potentiaaliset ostajat miettivät jo valmiiksi teemoja joihin voit viestilläsi kiinnittyä.

Kun mainontaa seurataan ja mitataan systemaattisesti, voidaan sen onnistumiseen vaikuttaa monin eri tavoin.  Kun mainonnan viestit puhuttelevat tavoiteltua kohderyhmää oikeassa paikassa oikeaan aikaan, on markkinoinnin strategiassa onnistuttu. Yksi tärkeimmistä asioista on sen oikea ajoitus. 

Markkinoinnin vuosikelloa suunniteltaessa on hyvä pohtia mainonnan toimenpiteiden oikea-aikaisuutta. Myyntihistorian ja aikaisempien kampanjatulosten perusteella tiedät, miten tuotteet tai palvelut myyvät tiettyinä vuodenaikoina ja sesonkeina ja milloin kysyntä kasvaa. Sesonkisuunnittelu kannattaa tehdä käänteisesti. Kun haluat viestiä syksyllä, aloita suunnittelu ennen kesälomia. Merkkaa vuosikelloosi suunnittelu ja toimenpiteet kuukausitasolla. Lataa vuosikellopohja suunnittelun avuksi.

Ole hereillä ja mainosta oikeaan aikaan

Suomi voitti MM kultaa jääkiekossa ja kultajuhlissa myytiin Mörkölakua. Mörkö tuotteista tuli hittejä yhdessä yössä. Suosittu televisio-ohjelma voi olla ilmiö itsessään ja lonkeronharmaasää on jo käsite. Mieti mitä yhteyksiä yrityksesi tuotteilla tai palveluilla voisi olla tuoreimpiin keskustelun aiheisiin, tapahtumiin ja uutisiin.

Ensilumen tullessa rengasliikkeen palveluilla on kysyntää. Sateisella säällä kumisaappaat ja sateenvarjot on syytä siirtää myymälässä näkyville paikoille. Pizzaperjantaisin kannattaa houkutella asiakkaita ravintolaan vaikkapa tarjouksen voimin. Pohdi millaiset hetket ja ajankohdat ovat merkityksellisiä yrityksesi tuotteille ja palveluille. Mieti valmiiksi keinoja, joilla voit vastata nopeasti erilaisiin tilanteisiin.

Sesongit, vuodenajat ja juhlapyhät

Sesonkien tunnistaminen on tärkeä osa kuluttajaymmärrystä ja oma markkinointi kannattaa ajoittaa medioihin silloin kun tuotteiden kysyntä alkaa kasvaa. Muista siis suunnitella kampanjasi hyvissä ajoin.

Kurkkaa tärpit kolmivaiheiseen somemainontaan ja aloita toimenpiteet muutamaa kuukautta ennen sensongin alkua. 

Helmikuussa muistetaan ystäviä ja vietetään hiihtolomaa. Flunssakausi on päällä ja vuodenvaihteessa aloitettua uutta harrastusta on jo ehditty kokeilla. Alkuvuosi on kuntoilu-, matkailu- ja ravintolaliiketoiminnan, kukkakauppojen sekä apteekkien myynnin kulta-aikaa. 

Kun räystäät alkavat tippua, kevätkunnostukset, talo- ja piharemontit, muoti ja pääsiäisen suunnitelmat ovat puheenaiheita. Oletko ikkunanpesua tarjoava yrittäjä? Kevät on sinun ajankohtasi markkinoinnille. 

Lomamökkien vuokrausta ja muita majoitus- ja ravintolapalveluita tarjoavien yrittäjien on syytä terästäytyä mainonnallaan kevään aikana.  Kesälomia aletaan jo suunnitella. Ihmiset siirtyvät pihoille ja luontoon. Piha- ja puutarhakalusteiden sekä telttailu- ja ulkoiluvarusteiden kysyntä kasvaa. Veneily- ja moottoripyöräkausi lähestyy.

Kesä on juhlien ja tapahtumien aikaa, on aika tutkia juhlapaikkoja ja catering-palveluja. Kotileipurit etsivät reseptejä, kondiittoreilla ja leipomoilla on kysyntää. Kesällä korostuu ulkona syöminen, yhdessäolo ja lomapuuhat.

Syksyn tullen lomalta paluu, arki ja koulujen alku puhuttavat. Syksyisin myös aloitetaan uusia harrastuksia ja karistetaan kesäkiloja. Pihapuuhissa valmistaudutaan talveen ja terasseilla vietetään pimeneviä iltoja. Loppuvuonna mielessä ovat tulevat talvilomat ja joululahjaostokset.  On pikkujouluja ja pitkät pyhät, uusivuosi.

Vuodenajat, teemat ja sesongit luovat siis oivallisia hetkiä olla asiakkaan mielessä. Kun yrittäjänä ja mainostajana huomioit asiakkaan sesonkikohtaisen ostokäyttäytymisen vuosisuunnitelmassasi, olet aina askeleen edellä ja markkinointisi koetaan palveluna.

Black Friday & Cyber Monday

Kaupallisia sesonkeja ovat juhlapyhien lisäksi myös kaupan alan omat tempaukset kuten Suomeenkin vakiintuneet Black Friday ja Cyber Monday, joista erityisesti viihde-elektroniikan, muodin ja kodin sisustamisen alan yritykset, ovat saavuttaneet hyviä myynnillisiä tuloksia. Nämä sesongit markkinoinnissaan hyödyntävät mainostajat varmistavat mediatilansa kyseisiin ajankohtiin hyvissä ajoin etukäteen.

Sesonkisuunnittelu vielä hukassa? Lue lisää siitä, mitä markkinoinnin suunnitelmallisuus todella tarkoittaa.

Täältä artikkeliin

Tagit

Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Tapahtumat TV & video Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kuinka päivittää sisustusta edullisesti mutta kestävästi?

    Glorian kodin päätoimittaja Venla Kujakallio pohtii, miten sisustustrendit näkyvät ja toteutuvat epävarmoina aikoina.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä
    Julkaistu
    26.9.2023
    Lue lisää
  • HS Koulutusliite ja Aamulehden Opinnot ja Ura -teema tavoittavat opiskelijat ja heidän vanhempansa

    Hesarin Koulutusliite ilmestyy 26.1.2024 ja Aamulehden Opinnot & Ura -teema 30.1.2024. Koulutukseen ja uravalintoihin liittyviä asioita käsitellään näissä liitteissä monipuolisesti ja kiinnostavista näkökulmista.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2023
    Lue lisää
  • Sanoman uutis- ja aikakausmediat tavoittavat 91% suomalaisista

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana, alueellisilla medioilla on vahva asema markkina-alueillaan ja aikakausmedioissa lukijamäärien kasvua myös printissä.

    Tagit

    Printtiratkaisut Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2023
    Lue lisää
  • Valtakunnallista ja alueellista vaikuttavuutta – Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan etusivut 2024 ovat nyt varattavissa

    Monikanavainen etusivu on ohittamaton mainospaikka. Etusivulla synnytät puheenaiheita ja saat aikaan toimintaa.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2023
    Lue lisää
  • Helsingin Sanomien sisältökattaus uudistuu

    HS panostaa painetun lehden kehittämiseen ja tuo runsaampaa sisältöä ja lisää visuaalisuutta viikonloppuun. Arkipäivien lehdissä painottuvat enemmän uutiset.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    21.9.2023
    Lue lisää
  • Selviytyjät Suomi rikkoi merkittävän ennätyksen Ruudussa – palvelun kaikkien aikojen katsotuin yksittäinen ohjelma

    Nelosella ja Ruudussa sunnuntaisin nähtävän Selviytyjät Suomen käynnissä oleva seitsemäs tuotantokausi on noussut todelliseksi suoratoistohitiksi. Kauden avausjakso on Ruutu-palvelun katsotuin yksittäinen ohjelma.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    20.9.2023
    Lue lisää
  • Digital Commerce Finlandin tavoitteena on auttaa digitaalista kauppaa kasvamaan – Sanoma mukana tukemassa yhteiskunnallisen yrityksen toimintaa

    Digital Commerce Finland haluaa kiihdyttää digitaalisen kaupan kasvua tavoitteenaan luoda maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö Suomeen. Uuteen yhteisöön kutsutaan mukaan niin verkkokauppoja ja kaupan alan pk-yrityksiä kuin digikaupasta kiinnostuneita ja siihen vaikuttavia tahoja.

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    19.9.2023
    Lue lisää
  • Fundun HS etusivu toi huikean piikin Google-hakuihin ja sivustoliikenteeseen

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Elokuun valinta on Fundun visuaalisesti pelkistetty HS etusivu.

    Tagit

    Printtiratkaisut Kuukauden kamppis Uutismedia
    Julkaistu
    15.9.2023
    Lue lisää
  • Amazing Race Suomen odotettu kausi alkaa lauantaina 30.9. Nelosella ja Ruudussa

    Kaikkien aikojen suurin seikkailuohjelma Amazing Race on rantautunut viimein Suomeen! Ohjelma on nostanut esiin myös huolen matkailun aiheuttamista päästöistä ilmastolle. Tutustu tietopakettiin lentojen ympäristövaikutuksista.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    14.9.2023
    Lue lisää
  • 50 vuotta täyttävä ET-lehti tavoittaa aktiiviset, aikuiset lukijat

    Eläketieto-nimisenä aloittaneesta julkaisusta on kasvanut yksi Suomen suosituimmista aikakauslehdistä. ET löytää jatkuvasti uusia yleisöjä, kun uudet ikäpolvet jäävät eläkkeelle.

    Tagit

    Aikakausmedia
    Julkaistu
    7.9.2023
    Lue lisää
  • Sanoma ostaa Länsi-Suomi- ja Raumalainen-lehdet – tavoitteena kasvu Satakunnassa ja kestävä digiajan alueellinen uutismedia

    Kauppa vahvistaa Sanoman alueellisen uutismedian tavoittavuutta ja asiakaskantaa Satakunnan alueella.

    Tagit

    Uutismedia
    Julkaistu
    30.8.2023
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland