Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

B2B-markkinointi ja -mainonta: B2B-markkinointibudjetin fiksu allokointi

Kannattaako mediassa mainostaminen silloin, kun yrityksen kohderyhmänä on toinen yritys? Ehdottomasti! Mainonta edistää B2B-markkinoinnin tavoitteita, kuten tunnettuuden rakentamista ja vahvistamista sekä kysynnän kasvattamista.
16.5.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

B2B- eli business to business -markkinointi tarkoittaa yritykseltä yrityksille suunnattua markkinointia ja mainontaa, jolloin kohderyhmänä ovat yrityksissä työskentelevät henkilöt. Yrityspäättäjiä tavoitellaan usein suorilla yhteydenotoilla ja kohdennetulla viestinnällä, mutta mainonnalla on B2B-markkinoinnissa tärkeä roolinsa: viestien ruuhkasta on helpompi erottua, kun yrityksesi brändi on tuttu, ja siitä on jo ennestään olemassa luotettava mielikuva.

B2B-yleisölle tehty mediamainonta pehmittää maaperää ja mielipideilmastoa kohdennettuja toimenpiteitä varten.

Tässä jutussa kuvaamme B2B-yrityksen markkinointikampanjan, jossa hyödynnettiin monimediallista lähestymistä.

Artikkeli on osa sarjaa, jossa perehdytään mainonnan ja markkinoinnin budjetointiin – nyt vuorossa onkin B2B-markkinointibudjetti ja sen allokointi mainontaan. Esimerkkikampanjamme laskennallinen budjetti (netto, eli ennen arvonlisäveroa) on noin 80 000 euroa.

Ja miksi monimediallinen kampanja sen sijaan, että koko budjetti investoitaisi yhteen mediaryhmään “all in” -periaatteella? Siksi, että monimediallisuus lisää tutkitusti kampanjan tehoa. 

B2B-markkinoinnin tavoitteet ja budjetointi

Kuten kuluttajamarkkinoinnissakin, alkaa B2B-markkinointikampanjankin suunnittelu tavoitteiden ja kohderyhmän määrittämisestä. B2B-kampanjan mediaehdotus rakennetaan aina sen pohjalta, keitä asiakas tavoittelee, mitä ollaan mainostamassa ja kuinka tunnettu brändi/ palvelu/ tuote on, ja mitä mediaryhmiä kohderyhmän tavoittamiseksi on järkevintä käyttää.

Esimerkkikampanjassamme mainostava yritys on jonkin verran tunnettu Suomen markkinalla. Kampanjalla tavoitellaan bränditietoisuuden ja preferenssin eli ostohalukkuuden kasvattamista.

Yrityksen potentiaalinen asiakaskunta – eli mainonnan kohderyhmä – on melko suuri: sen kohderyhmänä ovat kaikki alle 250 työntekijän ja alle 50 miljoonan vuosittaisen liikevaihdon yritysten päättäjät Suomessa.

Mainoskampanjan budjettiesimerkki: B2B-päättäjille suunnattu, valtakunnallinen kysyntää kasvattava kampanja

  • Tilanne: yritys haluaa kasvattaa kysyntää ja ostohalukkuutta B2B-päättäjien, tarkemmin pk-yritysten, keskuudessa
  • Ratkaisu: monimediallinen kampanja, jossa panostetaan uutismediaan ja muihin päättäjiä puhutteleviin medioihin
  • Mediaryhmät: 
    • Uutismedia (HS printti ja digi)
    • Radio
    • Videomainonta
    • Display-mainonta
  • Kampanja-aika 4 viikkoa
  • Kampanjabudjetti 80 000 € (netto)

Huomaathan, että esimerkkikampanjan mediahinnat ovat esimerkkejä, jotka on laskettu juuri tälle kuvitteelliselle asiakkaalle, tämän kampanjakokonaisuuden osaksi. 

Esimerkin mediahinnat ilmoitetaan nettona (alv 0%). 

Uutismedia vaikuttaa ja vakuuttaa

Kun kohderyhmänä on B2B-päättäjät, on uutismedia varma ja viisas valinta. Tässä kampanjassa neliviikkoisen toteutuksen selkäranka muodostuukin Helsingin Sanomien eri kanavista – näin mainostajan viesti kohtaa päättäjät useita kertoja, niin printissä kuin digissäkin. 

Neljännessivun kokoiset printti-ilmoitukset ilmestyvät Hesarin Visio-osiossa lauantaisin. Ilmoitus on monikanavainen, eli se toistuu julkaisupäivinä 600x500 pikselin kokoisena bannerina HS.fi -verkkopalvelussa, läpi sivuston. 

Kampanjaviikoilla julkaistaan myös yrityksen palvelua koskevaa natiivimainontaa HS Talous -osiossa. Jokaisella kampanjaviikolla HS.fin tuottama natiiviartikkeli nostetaan kahdeksi päiväksi myös HS.fi etusivulle. Artikkelin lukijoille näytetään myös retargeting-mainontaa, jolla ohjataan yrityksen verkkosivuille.

Uutismedian osuus tästä B2B-mainonnan budjetista on noin 51 %. Osuus sisältää artikkelituotannon.

Radiomainonta laajentaa kohderyhmää

Valtakunnallinen radiokampanja Radio Suomipopilla ja Radio Rockilla jatkaa HS.fin viestiä ja rakentaa muistijälkeä kaikkialla Suomessa. Radion kampanja-aika on 10 päivää, jotta budjetilla saadaan riittävä määrä toistoja. 

20 sekunnin mittaisella spotilla saadaan 25-54 -vuotiaissa liki 49% nettopeitto, ja esityksiä kertyy kampanja-aikana arviolta 316 kappaletta. 

Radiolle varataan B2B-kampanjan mediabudjetista noin 26 prosentin siivu.

Videomainonta tavoittaa TV-ohjelmista kiinnostuneet juuri silloin, kun heille sopii

Lineaarinen TV-mainonta haukkaisi tällaisen kampanjan mediabudjetista niin suuren osan, että sen käyttö ei tämän kokoisessa kampanjassa käy kannattavaksi. Oikeaa kohderyhmää tavoitellaan kuitenkin liikkuvan kuvan keinoin videomainonnalla.

20 sekunnin mittainen spotti kohdennetaan Ruutu-suoratoistopalvelussa taloudesta kiinnostuneille katsojille. Spoteilla on loppuun asti katselun takuu, ja näyttökertoja kertyy kampanjassa 420 000.

Videomainonnan osuus tässä B2B-mainosbudjetissa on noin 19 %.

Kohdennettu display-mainonta muistuttaa kohderyhmää päätteen ääressä 

Kampanjan aikana on hyvä muistuttaa kohderyhmää myös verkkomainonnan keinoin. Tässä kampanjassa kohdennetaan bannerimainontaa kaikissa Sanoman medioissa yrityksille, joissa on mainostajan kohderyhmämäärityksen mukaisesti alle 250 työntekijää. 

Mainosnäyttöjä vartaan kampanjalle 200 000 kpl käytössä olevan inventaarin eli mainostilan mukaan, ja kampanja kestää verkossa noin 2 viikkoa. 

Näyttöpohjaisen display-mainonnan osuus B2B-kampanjabudjetista on noin viisi prosenttia.

 


Kiinnostaako B2B-markkinoinnin budjetointi ja mediamainonnan hyödyntäminen B2B-markkinoinnissa? Ota meihin rohkeasti yhteyttä – autamme mielellämme suunnittelemaan tavoitteisiisi ja budjettiisi sopivan B2B-kampanjan!

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

    Mikä on brändi ja miten sitä rakennetaan kestävästi? Huomioi nämä seikat, kun rakennat tunnettuutta ja suunnittelet brändimainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset

    Tuloksellinen markkinointi perustuu nykyisten ostajien tavoittamiseen ja uusien asiakkaiden houkutteluun. Taktisen markkinoinnin ja brändimarkkinoinnin keinoja yhdistelmällä voit kasvattaa markkinointiin sijoitetun pääoman tuottoa jopa 90 %.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland