Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

B2B-markkinointi ja -mainonta: B2B-markkinointibudjetin fiksu allokointi

Kannattaako mediassa mainostaminen silloin, kun yrityksen kohderyhmänä on toinen yritys? Ehdottomasti! Mainonta edistää B2B-markkinoinnin tavoitteita, kuten tunnettuuden rakentamista ja vahvistamista sekä kysynnän kasvattamista.
16.5.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

B2B- eli business to business -markkinointi tarkoittaa yritykseltä yrityksille suunnattua markkinointia ja mainontaa. Yrityspäättäjiä tavoitellaan usein suorilla yhteydenotoilla ja kohdennetulla viestinnällä, mutta mainonnallakin on B2B-markkinoinnissa tärkeä roolinsa: viestien ruuhkasta on helpompi erottua, kun yrityksesi brändi on tuttu, ja siitä on jo ennestään olemassa luotettava mielikuva.

Voisikin sanoa, että B2B-yleisölle tehty mediamainonta pehmittää maaperää ja mielipideilmastoa kohdennettuja toimenpiteitä varten.

Tässä jutussa kuvaamme B2B-yrityksen markkinointikampanjan, jossa hyödynnettiin monimediallista lähestymistä.

Artikkeli on osa sarjaa, jossa perehdytään mainonnan ja markkinoinnin budjetointiin – nyt vuorossa onkin B2B-markkinointibudjetti ja sen allokointi mainontaan. Esimerkkikampanjamme laskennallinen budjetti (netto, eli ennen arvonlisäveroa) on noin 80 000 euroa.

Ja miksi monimediallinen kampanja sen sijaan, että koko budjetti investoitaisi yhteen mediaryhmään “all in” -periaatteella? Siksi, että monimediallisuus lisää tutkitusti kampanjan tehoa. 

B2B-markkinoinnin tavoitteet ja budjetointi

Kuten kuluttajamarkkinoinnissakin, alkaa B2B-markkinointikampanjankin suunnittelu tavoitteiden ja kohderyhmän määrittämisestä. B2B-kampanjan mediaehdotus rakennetaan aina sen pohjalta, keitä asiakas tavoittelee, mitä ollaan mainostamassa ja kuinka tunnettu brändi/ palvelu/ tuote on, ja mitä mediaryhmiä kohderyhmän tavoittamiseksi on järkevintä käyttää.

Esimerkkikampanjassamme mainostava yritys on jonkin verran tunnettu Suomen markkinalla. Kampanjalla tavoitellaan bränditietoisuuden ja preferenssin eli ostohalukkuuden kasvattamista.

Yrityksen potentiaalinen asiakaskunta – eli mainonnan kohderyhmä – on melko suuri: sen kohderyhmänä ovat kaikki alle 250 työntekijän ja alle 50 miljoonan vuosittaisen liikevaihdon yritysten päättäjät Suomessa.

Mainoskampanjan budjettiesimerkki: B2B-päättäjille suunnattu, valtakunnallinen kysyntää kasvattava kampanja

  • Tilanne: yritys haluaa kasvattaa kysyntää ja ostohalukkuutta B2B-päättäjien, tarkemmin pk-yritysten, keskuudessa
  • Ratkaisu: monimediallinen kampanja, jossa panostetaan uutismediaan ja muihin päättäjiä puhutteleviin medioihin
  • Mediaryhmät: 
    • Uutismedia (HS printti ja digi)
    • Radio
    • Videomainonta
    • Display-mainonta
  • Kampanja-aika 4 viikkoa
  • Kampanjabudjetti 80 000 € (netto)

Huomaathan, että esimerkkikampanjan mediahinnat ovat esimerkkejä, jotka on laskettu juuri tälle kuvitteelliselle asiakkaalle, tämän kampanjakokonaisuuden osaksi. 

Esimerkin mediahinnat ilmoitetaan nettona (alv 0%). 

Uutismedia vaikuttaa ja vakuuttaa

Kun kohderyhmänä on B2B-päättäjät, on uutismedia varma ja viisas valinta. Tässä kampanjassa neliviikkoisen toteutuksen selkäranka muodostuukin Helsingin Sanomien eri kanavista – näin mainostajan viesti kohtaa päättäjät useita kertoja, niin printissä kuin digissäkin. 

Neljännessivun kokoiset printti-ilmoitukset ilmestyvät Hesarin Visio-osiossa lauantaisin. Ilmoitus on monikanavainen, eli se toistuu julkaisupäivinä 600x500 pikselin kokoisena bannerina HS.fi -verkkopalvelussa, läpi sivuston. 

Kampanjaviikoilla julkaistaan myös yrityksen palvelua koskevaa natiivimainontaa HS Talous -osiossa. Jokaisella kampanjaviikolla HS.fin tuottama natiiviartikkeli nostetaan kahdeksi päiväksi myös HS.fi etusivulle. Artikkelin lukijoille näytetään myös retargeting-mainontaa, jolla ohjataan yrityksen verkkosivuille.

Uutismedian osuus tästä B2B-mainonnan budjetista on noin 51 %. Osuus sisältää artikkelituotannon.

Radiomainonta laajentaa kohderyhmää

Valtakunnallinen radiokampanja Radio Suomipopilla ja Radio Rockilla jatkaa HS.fin viestiä ja rakentaa muistijälkeä kaikkialla Suomessa. Radion kampanja-aika on 10 päivää, jotta budjetilla saadaan riittävä määrä toistoja. 

20 sekunnin mittaisella spotilla saadaan 25-54 -vuotiaissa liki 49% nettopeitto, ja esityksiä kertyy kampanja-aikana arviolta 316 kappaletta. 

Radiolle varataan B2B-kampanjan mediabudjetista noin 26 prosentin siivu.

Videomainonta tavoittaa TV-ohjelmista kiinnostuneet juuri silloin, kun heille sopii

Lineaarinen TV-mainonta haukkaisi tällaisen kampanjan mediabudjetista niin suuren osan, että sen käyttö ei tämän kokoisessa kampanjassa käy kannattavaksi. Oikeaa kohderyhmää tavoitellaan kuitenkin liikkuvan kuvan keinoin videomainonnalla.

20 sekunnin mittainen spotti kohdennetaan Ruutu-suoratoistopalvelussa taloudesta kiinnostuneille katsojille. Spoteilla on loppuun asti katselun takuu, ja näyttökertoja kertyy kampanjassa 420 000.

Videomainonnan osuus tässä B2B-mainosbudjetissa on noin 19 %.

Kohdennettu display-mainonta muistuttaa kohderyhmää päätteen ääressä 

Kampanjan aikana on hyvä muistuttaa kohderyhmää myös verkkomainonnan keinoin. Tässä kampanjassa kohdennetaan bannerimainontaa kaikissa Sanoman medioissa yrityksille, joissa on mainostajan kohderyhmämäärityksen mukaisesti alle 250 työntekijää. 

Mainosnäyttöjä vartaan kampanjalle 200 000 kpl käytössä olevan inventaarin eli mainostilan mukaan, ja kampanja kestää verkossa noin 2 viikkoa. 

Näyttöpohjaisen display-mainonnan osuus B2B-kampanjabudjetista on noin viisi prosenttia.

 


Kiinnostaako B2B-markkinoinnin budjetointi ja mediamainonnan hyödyntäminen B2B-markkinoinnissa? Ota meihin rohkeasti yhteyttä – autamme mielellämme suunnittelemaan tavoitteisiisi ja budjettiisi sopivan B2B-kampanjan!

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Onnistunut lanseeraus ja tunnettuuskampanjan mediabudjetti – tutustu esimerkkeihin

    Millaisella budjetilla tehdään lanseeraus, ja miten mediabudjetti kannattaa allokoida? Tässä kaksi esimerkkiä erilaisten lanseerauskampanjoiden budjetoinnista!

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Mainonnan budjetti: kuluttajamainonnan kampanjabudjetin suuruus

    Millainen on sopiva mainonnan budjetti tai kampanjabudjetin suuruus? Tästä jutusta löydät esimerkin kuluttajille suunnatun mainoskampanjan budjetista!

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
    Kaksi henkilöä tutkii tietokoneelta verkkokaupan tarjontaa
  • Mainoskampanjan budjetti: kaksi esimerkkiä alueellisen mainonnan budjetointiin

    Markkinointibudjetti on usein konstikas kokonaisuus. Vaikka kattotason markkinointibudjetin laatiminen onnistuisikin suhteuttamalla tavoitteita liikevaihtoon, voi sormi mennä suuhun viimeistään eri medioiden kampanjakohtaista hintaa ja roolitusta pohtiessa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Markkinointibudjetti ja markkinointibudjetin laatiminen: näin onnistut

    Markkinointibudjetti määrittelee markkinoinnin tulevat investoinnit. Lue, miten markkinointibudjetti laaditaan ja miten mainonta kannattaa budjetoida.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet ja annamme työkalut markkinointisuunnitelman tekemiseen.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Digiratkaisut
    Julkaistu
    30.3.2023
    Lue lisää
    markkinointisuunnitelma
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland