Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mainonnan budjetti: kuluttajamainonnan kampanjabudjetin suuruus

Millainen on sopiva mainonnan budjetti tai kampanjabudjetin suuruus? Tästä jutusta löydät esimerkin kuluttajille suunnatun mainoskampanjan budjetista!
Kaksi henkilöä tutkii tietokoneelta verkkokaupan tarjontaa
16.5.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Millainen on sopiva markkinointi- ja kampanjabudjetin suuruus mihinkin tilanteeseen? Sitä pohdimme tässä artikkelisarjassa!

Vuorossa on kuluttajille suunnattu kampanja, jonka mediainvestointi eli mainosbudjetti on nettona noin 70 000 euroa. Summa on jollekin yritykselle valtavan iso, ja peruskauraa toiselle. Oli asia kuinka vain, ei euroja kannata koskaan syytää harakoille, vaan kampanja on tietysti suunniteltava mahdollisimman tehokkaaksi.

Tässä artikkelissa esittelemme esimerkkikampanjan, josta toivottavasti on sinullekin apua seuraavaa kampanjalähtöä suunnitellessasi.

Tärkeimmät ensin: aloita mainonnan budjetointi tavoitteista

Kampanjan lähtökohta ja tavoitteet ovat sen onnistumisen ja kannattavuuden kannalta elintärkeitä.

Esimerkkikampanjassamme mainostaja ei ole vielä tunnettu kohderyhmän – kuluttajien –  keskuudessa ja tunnettuutta haluttiinkin parantaa monikanavaisella viestillä kuluttajille. Mielikuvia haluttiin vahvistaa isoilla mainospinnoilla sekä laajoja yleisöjä tuottavissa medioissa kuten radiossa.

Uusien asiakkaiden hankintaa ja vanhojen asiakkaiden pitoa haluttiin myös parantaa. Uusille asiakkaille kohdennetusta mainonnasta ohjattiin vahvasti verkkosivuille –  myös radiospoteista. 

Natiivimainonnalla yleisölle kerrottiin tuotteen eduista, ja esiin tuotiin myös asiakastarinoita. Referenssijuttuja nostettiin esille myös vanhojen asiakkaiden pitoon kohdistetussa mainonnassa.


Vinkki: Kun haluat parantaa tunnettuutta, toimivat hyvinä vetojuhtina ns. isot pinnat,  eli näyttävät mainospaikat, joilla massat saadaan tavoitettua. Mainoksen huomioarvo riippuu mainoksen sisällöstä ja toteutuksesta.

Jos kaipaat apua aineiston ideointiin ja toteutukseen, pyydä tarjous täältä.


Kenelle mainostat? Mainonnan kohderyhmä vaikuttaa kampanjabudjettiin

Kohderyhmän valinnasta tekee usein vaikean ajatus siitä, että halutaan mainostaa kaikille. Kaiken kansan kattava tunnettuus on uljas päämäärä, mutta jokaisella yrityksellä on jonkinlainen ideaaliasiakas, jolle tuotteita tai palveluita halutaan myydä, ja jolle mainonta kannattaa erityisesti kohdentaa. 

Lisäksi brändin ja bränditietoisuuden kasvattaminen on pitkäjänteistä työtä, eikä yleensä onnistu yhdellä kampanjalla. Siksi ei yleensä kannata yrittää saada kerralla kiinni kaikkia mahdollisia tahoja, vaan miettiä vaikka eri ajanjaksot eri kohderyhmien tavoittamiseen, kuten alla sanotaankin. 

Esimerkissämme kampanjan kohderyhmä oli varsin laaja: kaikki 18–55-vuotiaat työssäkäyvät suomalaiset. Näin laajan kohderyhmän kohdalla kannattaa kuitenkin harkita myös mainonnan kohderyhmäkohtaisia viestejä, jotta mainonta puraisee eri osakohderyhmiä oikein. 

Tämänkokoisessa kampanjassa viestien kohdentaminen segmenteittäin oli onneksi mahdollista: esimerkkimme nettobudjetti on noin 70 000 euroa.

Mainoskampanjan budjettiesimerkki: kuluttajille suunnattu, valtakunnallinen tunnettuuskampanja

  • Tilanne: yritys tavoittelee laajaa, valtakunnallista yleisöä tunnettuuden rakentamiseksi
  • Ratkaisu: monimediallinen kampanjalähtö, isot pinnat ja laaja tavoittavuus
  • Mediaryhmät perustuen parhaaseen tavoittavuuteen kohderyhmässä:
    • radio (tavoittavuus)
    • natiivi (tavoittavuus ja lisätieto)
    • display-mainonta (buustaus ja lisätieto)
  • Kampanja-aika 4 viikkoa
  • Kampanjan jälkeen toteutetaan tutkimus (sis. mainosbudjettiin), josta saadaan tietoa jatkoa varten siitä, miten eri mediat toimivat.

Huomaathan, että esimerkkikampanjan mediahinnat ovat esimerkkejä, jotka on laskettu juuri tälle kuvitteelliselle asiakkaalle, tämän kampanjakokonaisuuden osaksi. 

Esimerkin mediahinnat ilmoitetaan nettona ja sisältävät mahdollisia keskittämiseen liittyviä alennuksia. 

Radiomainonta

Radiomainonta tavoittaa erittäin laajan kohderyhmän ja myös silloin, kun mikään muu media ei – kuten vaikkapa autoa ajaessa. Ääni jättää kuulijalle pitkän muistijäljen ja rakentaakin näin tehokkaasti brändiä ja tunnettuutta. Uusi brändi vaatii aina hieman enemmän toistoa kuin jo tunnettu – se lienee sanomattakin selvää.

Radion kiitollinen ominaisuus on myös sen tehokas edelleenohjaus nettiin – ja tietysti myös sen kustannustehokkuus.

Tässä esimerkissä radio valjastettiin nimenomaan laajan tunnettuuden rakentamiseen.  Spotin pituus oli 20 sekuntia, jonka lisäksi mainokseen kuului vielä viiden sekunnin “häntä” eli lyhyt muistutusmainos mainoskatkon lopuksi.

Kampanja-aika oli neljä viikkoa ja mainos soi peräti kahdeksalla Sanoman radiokanavalla. Suurimpina soittajina toimivat Radio Suomipop ja Radio Rock.

Sanoman kanavat tavoittavat kaupallisista kanavista parhaiten alle 55-vuotiaat, eli tässä tapauksessa juuri oikean kohderyhmän. Spottien esitysmäärä oli neljän viikon ajalta arviolta 2 428 kertaa.

Natiivimainonta

“Miksi tähän kampanjaan valikoitui natiivimainonta?”,  mietit varmaan mielessäsi. Hienoa, sillä meillä on kysymykseesi helppo vastaus. Natiivimainonta nimittäin tarjoaa mainostajalle perinteistä printti- tai display-mainontaa laajemmat mahdollisuudet.

Sen avulla pystyt kertomaan yrityksestä, tuotteesta, palvelusta ja niiden arvosta kohderyhmällesi syvemmin ja tarkemmin kuin muussa mainonnassa. Digitaalinen natiivimainonta tavoittaa myös nuoremmat lukijat uutissisältöjen yhteydestä.

Tässä kampanjassa natiivia ajettiin viikon ajan. Lisäksi mainos nostettiin IS.fin etusivulle kahtena päivänä.

Display-mainonta

Laaja, pitkä tunnettuuskampanjointi radiossa toi kampanjaesimerkkiimme tehon ja peiton, ja natiivimainonnalla kerrottiin tuotteesta ja palveluista enemmän, tietoa syventäen. Display-mainonnalla haluttiin tässä kampanjassa varmistaa, että natiiviartikkelin lukijoiden muistijälki vahvistuu, ja kiinnostuneimmat etenevät myös yrityksen verkkosivuille saakka.

Ratkaisuksi valittiin näyttöpohjainen paraatimainos, joka uudelleenkohdennettiin eli retargetoitiin natiiviartikkeleissa käyneille lukijoille. Paraatipaikka on näyttävä digimainos, joka sekä herättää huomiota että ohjaa liikennettä.

Paraati Kekäle.png

Esimerkki näyttöpohjaisesta Paraati-mainoksesta.

Kampanjatutkimus kertoo, miten mainonta tehosi

Koska radion ja TV:n kaltaisten massamedioiden suoraa, numeerista hyötyä on vaikeaa mitata, on fiksua toteuttaa kampanjan päätteeksi mainonnan vaikuttavuustutkimus.

Se kertoo, millaisia mielikuvia kampanja herätti, ja miten se vaikutti kohderyhmän ostohalukkuuteen. Näin voit oppia kampanjan tuloksista ja hyödyntää opit tulevien mainoskampanjoiden suunnittelussa. Lisäksi brändin kehittymistä pitkällä aikavälillä voi seurata esimerkiksi Brand Tracking -tutkimuksella.

 


Mietitkö markkinointibudjettia, tai kiinnostaako jokin tietty media? 

Muistathan, että autamme mielellämme kaikenkokoisten yritysten mediavalinnoissa sitoumuksetta ja ilman minkäänlaisia ostopakkoja. Jos haluat pallotella kampanjabudjettiasi tai -suunnitelmaasi ammattilaisen kanssa, ota meihin rohkeasti yhteyttä!

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

    Mikä on brändi ja miten sitä rakennetaan kestävästi? Huomioi nämä seikat, kun rakennat tunnettuutta ja suunnittelet brändimainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset

    Tuloksellinen markkinointi perustuu nykyisten ostajien tavoittamiseen ja uusien asiakkaiden houkutteluun. Taktisen markkinoinnin ja brändimarkkinoinnin keinoja yhdistelmällä voit kasvattaa markkinointiin sijoitetun pääoman tuottoa jopa 90 %.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland