Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Tietopankki

11 vinkkiä vaikuttavaan mainontaan

Kuinka erottua mainosviestien tulvasta, joka vain paisuu vuosi vuodelta?

Kokosimme muutamia hyväksi havaittuja vinkkejä mieleenpainuvan mainonnan tekemiseen.

1

Lemmikit ja pikkulapset sulattavat sydämet

Reaktio on useimpiin meistä sisäänrakennettu.

Lasten ja eläinten viattomuus, valloittava kömpelyys ja täydellinen hetkessä oleminen ja elämänilo on vain niin täydellisen aseistariisuvaa. Kaikki meissä oleva varauksellisuus ja kyynisyys katoaa silmänräpäyksessä. Joku voisi pitää tätä liiankin helppona huomion kalasteluna, mutta ne jotkut eivät ole olleet kuvauksissa lasten ja eläinten kanssa. Se on kaikkea muuta kuin lupsakkaa hommaa.

2

Hyvää komediaa ei voita mikään

Väitetään, että huumori on vaikea laji, mutta ihmiset kaipaavat iloa elämään.

Silloin kun mainostaja löytää elämästä jotain kollektiivisesti tuoretta ja tunnistettavaa ollaan jättipotin äärellä. Vähän kuin vanhoina yhtenäisyyskulttuurin aikoina, kun koko kansa oli tv:n äärellä samaan aikaan. Oivalluksen ohella huumori vaatii mainostajalta lujaa uskoa alkuperäiseen intuitioonsa. Hauskinkin läppä kun haalenee omassa päässä, kun sitä vatvoo päiväkausia.

Katso esimerkki

3

Vaikuttajayhteistyö on tätä päivää

Käytä odottamatonta henkilöä tuotteesi puolestapuhujana.

Julkkiksilla ja vaikuttajilla on omat uskolliset seuraajansa, jotka mainostaja kokee brändilleen sopiviksi. Mutta mitä jos vaikuttaja olisikin joku laatikon ulkopuolelta? Voisiko yllätysarvon aikaansaama huomio tavoittaa entistä suuremman väkijoukon? Mainoskampanjat ja vaikuttajayhteistyöt elävät lähes poikkeuksetta erillistä elämäänsä eri kanavissa toisistaan tietämättä. Ehkä sinä voisit murtaa kahtiajaon ja yhdistää molempien parhaat puolet?

Lue lisää

4

Hokemat ja renkutukset tarttuvat kuin tauti

Haittaako, vaikka joku ärsyyntyy, koska kaikkia et voi kuitenkaan miellyttää?

Kansan suuhun iskostuvia hokemia ei tietystikään voi ennustaa, mutta yrittää voi aina. Ja korvamadon saa aikaiseksi vähemmälläkin. Mikä parasta, radio on todella kustannustehokas media.

Katso esimerkit

5

Tyhjä tila ei ole menetetty mahdollisuus

Yksinkertaisuus on mainoskakofoniassa harvinainen poikkeus.

Yksinkertaisuus on kuin tyyni järvenselkä maisemassa tai pilvetön taivas yläilmoissa. Siinä mieli lepää, ja samalla viesti tulee kuin varkain alleviivattua. Selkeys on myös merkki laadusta.

6

Hyödynnä oivalluksia todellisuudesta

Realistinen dialogi toimii paremmin kuin hatusta vedetty hulluttelu.

Luovuudessa vain mielikuvitus on rajana, jolloin suunnittelu lähtee monesti laukalle ja aasinsillat seuraavat toisiaan. Puhutuimmat kampanjat ponnistavat kuitenkin monesti takapihalta. Sellaisissa löydöksissä on sekin hyvä puoli, että ne saavat kilpailijan tuntemaan kateutta; miksen minä pentele tajunnut keksiä samaa, vaikka se oli aivan silmieni edessä?

7

Ammenna kulttuurista, paikallisuudesta ja historiasta

Se saa mainonnan tuntumaan yhteiseltä kokemukselta ja herättää ylpeyttä.

On melkoinen vahvuus, jos mainoksella on juuret. Kun tuotteesta tai palvelusta löytyy tarinoita tai viestejä, joissa on potentiaalia herättää ylpeyttä paikkakunnalla tai jopa koko valtakunnassa, niistä kannattaa ehdottomasti pitää meteliä.

Tutustu alueelliseen mainontaan

8

Uskalla nauraa itsellesi

Itseironialla on valloittava vaikutus myös yritysten kohdalla.

Tämä on kieltämättä vaikea rasti. Ihailemme ihmisiä ja brändejä, jotka tekevät pilaa itsestään, mutta kun joudumme itse naurunalaiseksi – vaikka ihan oman aloitteesta – on kantti koetuksella. Mutta silti, uskalla heittäytyä koska tässä ei ole kuin voitettavaa. Nosta vaikka asiakkaiden mahdolliset ennakkoluulot tapetille.

9

Rohkene ottaa kantaa

Tartu ajankohtaisiin ilmiöihin.

Tämän päivän markkinointikeskustelussa korostuu brändin merkitys sekä sitä tukevat yhteiskunnalliset kannanotot ja teot. Some on räjähtävä alusta ja keskustelukenttä muutenkin tulenarka, joten varovaisuus on ymmärrettävää. Mutta ajankohtaisiin asioihin voi tarttua myös pyllistämättä jollekin toiselle ryhmälle. Mitä jos suunnittelisit ensi vuoden mainoskampanjat ilmiöiden ja sesonkien pohjalta sen sijaan, että luot ensin sisällön ja mietit vasta sitten medioita ja ulostulon ajankohtaa?

Katso 5 askelta ajatusjohtajuuteen -webinaaritallenne

10

Käännä asiat päälaelleen

Uskalla rikkoa konventioita.

Miksi joulupukki ei mainostaisi kesätuotteita juhannuksena? Kun huomiota kerran haetaan, niin miksemme käyttäisi ohjenuorana ihan arkista keittiöpsykologiaa: ihmiset noteeraavat asiat, jotka poikkeavat normista. Me olemme altistaneet itsemme tietynlaiselle mainoskuvastolle ja -formaateille, jolloin ihan pätevästikin toteutettu mainonta menee ohi silmiemme. Kokeile haastaa itseäsi katsomalla alaa ulkopuolelta. Tarvitseeko mainoksessa olla otsikkoa? Tai voiko se olla peräti ylösalaisin?

11

Älä unohda brändin tärkeyttä

Hyödynnä brändisi tunnistettavia ominaisuuksia mahdollisimman hyvin.

Tunteiden herättelyn tiimellyksessä on hyvä muistaa brändin tunnistettavien ominaisuuksien hyödyntäminen. Monikanavaisessa ja hektisessä maailmassa nopea hoksaaminen korostuu, joten slogania, värejä, äänimaailmaa ja grafiikkaa ei kannata laittaa uusiksi yhtenään. Mainostajilla on tapana kyllästyä omaan tekemiseensä nopeammin kuin vastaanottajilla.

Haluatko saada jatkossakin markkinointiaiheisia vinkkejä ja muita sisältöjä?

Tilaa Sanomista sinulle -uutiskirje.

Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Lue tietosuojakuvaus.

Katso myös

  • Karri Ahonen myyntijohtajaksi Sanoma Media Finlandin B2B-yksikköön

    Karri Ahonen on nimitetty Sanoman B2B:ssä suurasiakkaiden myyntijohtajaksi. Hän toimi aiemmin markkinoinnista, insightista ja mediakategorioiden kaupallistamisesta vastaavana johtajana.

    Tagit

    Nimitys
    Julkaistu
    28.9.2023
    Lue lisää
  • Nyt pitää päättää mistä haluatte puhua – ajatusjohtajat vievät markkinat

    Pelkällä puheella ei muuteta maailmaa. Mutta jos unohdat kertoa mitä merkitystä yrityksellänne ja sen tekemisillä on, menetät mahdollisuuden olla olemassa tulevaisuudessakin, kirjoittaa Sanoman sisältömarkkinointipalvelujen Jenni Lieto.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    28.9.2023
    Lue lisää
  • Kuinka päivittää sisustusta edullisesti mutta kestävästi?

    Glorian kodin päätoimittaja Venla Kujakallio pohtii, miten sisustustrendit näkyvät ja toteutuvat epävarmoina aikoina.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä
    Julkaistu
    26.9.2023
    Lue lisää
  • Sanomista vastuullisuudesta -podcast tarjoaa vinkkejä ja vertaistukea markkinoijille vastuullisuuden viidakossa

    Miksi vastuullisuus markkinoinnissa on niin vaikeaa? Juontaja Hanna Kinnunen jututtaa vastuullisuustyön ammattilaisia muun muassa sosiaalisesta vastuusta, viherpesusta sekä muodin, logistiikan ja elintarviketuotannon ympäristövaikutuksista.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • "Sosiaalisesta vastuusta voi rakentaa kilpailutekijän, joka kasvattaa yrityksen arvoa”

    Sus+Com Agencyn perustaja Mari Haaviston mukaan yrityksissä huomioidaan ympäristövastuu ja taloudellinen vastuu jo kohtuullisen hyvin, mutta sosiaalinen vastuu on vielä lapsenkengissä.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • ”Me elämme maapallolla jo jatkoajalla”

    Isona logistiikkayrityksenä Postin tulee olla mukana ja näyttää suuntaa vastuullisuustyössä, kertoo Posti-konsernin brändi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Anna Salmi Sanomista vastuullisuudessa -podcastissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • HS Koulutusliite ja Aamulehden Opinnot ja Ura -teema tavoittavat opiskelijat ja heidän vanhempansa

    Hesarin Koulutusliite ilmestyy 26.1.2024 ja Aamulehden Opinnot & Ura -teema 30.1.2024. Koulutukseen ja uravalintoihin liittyviä asioita käsitellään näissä liitteissä monipuolisesti ja kiinnostavista näkökulmista.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2023
    Lue lisää
  • Sanoman uutis- ja aikakausmediat tavoittavat 91% suomalaisista

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana, alueellisilla medioilla on vahva asema markkina-alueillaan ja aikakausmedioissa lukijamäärien kasvua myös printissä.

    Tagit

    Printtiratkaisut Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2023
    Lue lisää
  • Valtakunnallista ja alueellista vaikuttavuutta – Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan etusivut 2024 ovat nyt varattavissa

    Monikanavainen etusivu on ohittamaton mainospaikka. Etusivulla synnytät puheenaiheita ja saat aikaan toimintaa.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2023
    Lue lisää
  • Helsingin Sanomien sisältökattaus uudistuu

    HS panostaa painetun lehden kehittämiseen ja tuo runsaampaa sisältöä ja lisää visuaalisuutta viikonloppuun. Arkipäivien lehdissä painottuvat enemmän uutiset.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    21.9.2023
    Lue lisää
  • Selviytyjät Suomi rikkoi merkittävän ennätyksen Ruudussa – palvelun kaikkien aikojen katsotuin yksittäinen ohjelma

    Nelosella ja Ruudussa sunnuntaisin nähtävän Selviytyjät Suomen käynnissä oleva seitsemäs tuotantokausi on noussut todelliseksi suoratoistohitiksi. Kauden avausjakso on Ruutu-palvelun katsotuin yksittäinen ohjelma.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    20.9.2023
    Lue lisää
  • Digital Commerce Finlandin tavoitteena on auttaa digitaalista kauppaa kasvamaan – Sanoma mukana tukemassa yhteiskunnallisen yrityksen toimintaa

    Digital Commerce Finland haluaa kiihdyttää digitaalisen kaupan kasvua tavoitteenaan luoda maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö Suomeen. Uuteen yhteisöön kutsutaan mukaan niin verkkokauppoja ja kaupan alan pk-yrityksiä kuin digikaupasta kiinnostuneita ja siihen vaikuttavia tahoja.

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    19.9.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland