Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Tietopankki

11 vinkkiä vaikuttavaan mainontaan

Kuinka erottua mainosviestien tulvasta, joka vain paisuu vuosi vuodelta?

Kokosimme muutamia hyväksi havaittuja vinkkejä mieleenpainuvan mainonnan tekemiseen.

1

Lemmikit ja pikkulapset sulattavat sydämet

Reaktio on useimpiin meistä sisäänrakennettu.

Lasten ja eläinten viattomuus, valloittava kömpelyys ja täydellinen hetkessä oleminen ja elämänilo on vain niin täydellisen aseistariisuvaa. Kaikki meissä oleva varauksellisuus ja kyynisyys katoaa silmänräpäyksessä. Joku voisi pitää tätä liiankin helppona huomion kalasteluna, mutta ne jotkut eivät ole olleet kuvauksissa lasten ja eläinten kanssa. Se on kaikkea muuta kuin lupsakkaa hommaa.

2

Hyvää komediaa ei voita mikään

Väitetään, että huumori on vaikea laji, mutta ihmiset kaipaavat iloa elämään.

Silloin kun mainostaja löytää elämästä jotain kollektiivisesti tuoretta ja tunnistettavaa ollaan jättipotin äärellä. Vähän kuin vanhoina yhtenäisyyskulttuurin aikoina, kun koko kansa oli tv:n äärellä samaan aikaan. Oivalluksen ohella huumori vaatii mainostajalta lujaa uskoa alkuperäiseen intuitioonsa. Hauskinkin läppä kun haalenee omassa päässä, kun sitä vatvoo päiväkausia.

Katso esimerkki

3

Vaikuttajayhteistyö on tätä päivää

Käytä odottamatonta henkilöä tuotteesi puolestapuhujana.

Julkkiksilla ja vaikuttajilla on omat uskolliset seuraajansa, jotka mainostaja kokee brändilleen sopiviksi. Mutta mitä jos vaikuttaja olisikin joku laatikon ulkopuolelta? Voisiko yllätysarvon aikaansaama huomio tavoittaa entistä suuremman väkijoukon? Mainoskampanjat ja vaikuttajayhteistyöt elävät lähes poikkeuksetta erillistä elämäänsä eri kanavissa toisistaan tietämättä. Ehkä sinä voisit murtaa kahtiajaon ja yhdistää molempien parhaat puolet?

Lue lisää

4

Hokemat ja renkutukset tarttuvat kuin tauti

Haittaako, vaikka joku ärsyyntyy, koska kaikkia et voi kuitenkaan miellyttää?

Kansan suuhun iskostuvia hokemia ei tietystikään voi ennustaa, mutta yrittää voi aina. Ja korvamadon saa aikaiseksi vähemmälläkin. Mikä parasta, radio on todella kustannustehokas media.

Katso esimerkit

5

Tyhjä tila ei ole menetetty mahdollisuus

Yksinkertaisuus on mainoskakofoniassa harvinainen poikkeus.

Yksinkertaisuus on kuin tyyni järvenselkä maisemassa tai pilvetön taivas yläilmoissa. Siinä mieli lepää, ja samalla viesti tulee kuin varkain alleviivattua. Selkeys on myös merkki laadusta.

6

Hyödynnä oivalluksia todellisuudesta

Realistinen dialogi toimii paremmin kuin hatusta vedetty hulluttelu.

Luovuudessa vain mielikuvitus on rajana, jolloin suunnittelu lähtee monesti laukalle ja aasinsillat seuraavat toisiaan. Puhutuimmat kampanjat ponnistavat kuitenkin monesti takapihalta. Sellaisissa löydöksissä on sekin hyvä puoli, että ne saavat kilpailijan tuntemaan kateutta; miksen minä pentele tajunnut keksiä samaa, vaikka se oli aivan silmieni edessä?

7

Ammenna kulttuurista, paikallisuudesta ja historiasta

Se saa mainonnan tuntumaan yhteiseltä kokemukselta ja herättää ylpeyttä.

On melkoinen vahvuus, jos mainoksella on juuret. Kun tuotteesta tai palvelusta löytyy tarinoita tai viestejä, joissa on potentiaalia herättää ylpeyttä paikkakunnalla tai jopa koko valtakunnassa, niistä kannattaa ehdottomasti pitää meteliä.

Tutustu alueelliseen mainontaan

8

Uskalla nauraa itsellesi

Itseironialla on valloittava vaikutus myös yritysten kohdalla.

Tämä on kieltämättä vaikea rasti. Ihailemme ihmisiä ja brändejä, jotka tekevät pilaa itsestään, mutta kun joudumme itse naurunalaiseksi – vaikka ihan oman aloitteesta – on kantti koetuksella. Mutta silti, uskalla heittäytyä koska tässä ei ole kuin voitettavaa. Nosta vaikka asiakkaiden mahdolliset ennakkoluulot tapetille.

9

Rohkene ottaa kantaa

Tartu ajankohtaisiin ilmiöihin.

Tämän päivän markkinointikeskustelussa korostuu brändin merkitys sekä sitä tukevat yhteiskunnalliset kannanotot ja teot. Some on räjähtävä alusta ja keskustelukenttä muutenkin tulenarka, joten varovaisuus on ymmärrettävää. Mutta ajankohtaisiin asioihin voi tarttua myös pyllistämättä jollekin toiselle ryhmälle. Mitä jos suunnittelisit ensi vuoden mainoskampanjat ilmiöiden ja sesonkien pohjalta sen sijaan, että luot ensin sisällön ja mietit vasta sitten medioita ja ulostulon ajankohtaa?

Katso 5 askelta ajatusjohtajuuteen -webinaaritallenne

10

Käännä asiat päälaelleen

Uskalla rikkoa konventioita.

Miksi joulupukki ei mainostaisi kesätuotteita juhannuksena? Kun huomiota kerran haetaan, niin miksemme käyttäisi ohjenuorana ihan arkista keittiöpsykologiaa: ihmiset noteeraavat asiat, jotka poikkeavat normista. Me olemme altistaneet itsemme tietynlaiselle mainoskuvastolle ja -formaateille, jolloin ihan pätevästikin toteutettu mainonta menee ohi silmiemme. Kokeile haastaa itseäsi katsomalla alaa ulkopuolelta. Tarvitseeko mainoksessa olla otsikkoa? Tai voiko se olla peräti ylösalaisin?

11

Älä unohda brändin tärkeyttä

Hyödynnä brändisi tunnistettavia ominaisuuksia mahdollisimman hyvin.

Tunteiden herättelyn tiimellyksessä on hyvä muistaa brändin tunnistettavien ominaisuuksien hyödyntäminen. Monikanavaisessa ja hektisessä maailmassa nopea hoksaaminen korostuu, joten slogania, värejä, äänimaailmaa ja grafiikkaa ei kannata laittaa uusiksi yhtenään. Mainostajilla on tapana kyllästyä omaan tekemiseensä nopeammin kuin vastaanottajilla.

Haluatko saada jatkossakin markkinointiaiheisia vinkkejä ja muita sisältöjä?

Tilaa Sanomista sinulle -uutiskirje.

Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Lue tietosuojakuvaus.

Katso myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoman kesälehdissä tavoitat yhteensä lähes miljoona kesää suunnittelevaa kuluttajaa

    Kesälehdet ovat lukijoiden suosikkisisältöjä ja toimivat tärkeimpinä inspiraation ja tiedon lähteinä kesän suunnitelmiin. Mainokset kuuluvat oleellisena osana sisältöön ja tarjoavat vinkkejä loman suunnitteluun.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Asiakaskokemus muodostuu pienistä asioista

    Asiakaskokemus rakentuu yhteisessä arjessa asiakkaiden kanssa. Tasaisin väliajoin kannattaa tarkistaa, mitä asiakasdata kertoo etenkin yrityksen kannattavimmista asiakkaista sekä muista erilaisista asiakasryhmistä.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight
    Julkaistu
    7.11.2025
    Lue lisää
    asiakaskokemus
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot

    Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    27.10.2025
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.10.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland