Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Äänenkäytön mestarit

Kysyimme tunnetuilta audion hyödyntämisen mestareilta, mikä on äänen rooli heidän markkinoinnissaan.
Aanenkayton-mestarit-artikkelikuva2.jpg
21.4.2021
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Äänen avulla voi parantaa brändin tai tuotteen erottuvuutta ja samalla vahvistaa viestin läpimenoa

Rasmus-Bange.png
Rasmus Bange
Head of Chocolate Finland
Fazer Confectionery

Fazer hyödyntää ääntä vahvasti eri brändiensä markkinoinnissa. Fazerin Sinisen ikoninen tunnussävelmä on tuttu varmaan lähes jokaiselle suomalaisille.

”Ostopäätöksiä tehdään yleensä nopeasti ja valintaa auttaa, kun tuotteet ja brändit ovat tuttuja. Äänen avulla voi parantaa brändin tai tuotteen erottuvuutta ja samalla vahvistaa viestin läpimenoa. Me Fazerilla olemme pyrkineet johdonmukaiseen markkinointiin jo vuosikymmenten ajan.

Fazerin Sinisen tapauksessa tämä on esimerkiksi tarkoittanut tunnistettavien elementtien kuten Sinisen värin, kultaisen allekirjoituksen ja legendaarisen Sininen hetki -melodian hyödyntämistä johdonmukaisesti eri medioissa. Martti Pohjalaisen säveltämää Sininen hetki -melodiaa on käytetty aina 70-luvulta saakka ja vaikka kappaletta on sovitettu vuosien saatossa useampaan otteeseen, on tunnistettavuus aina säilynyt.

Ääntä on hyödynnetty vahvasti myös muiden Fazer-brändien markkinoinnissa. Geishalle on viimeisen vuosikymmen aikana rakennettu hyvinkin tunnistettava äänimaailma ja uusimpana esimerkkinä toimii Fazer Patukat, joiden markkinoinnissa hyödynnetään nykyään visuaalisten elementtien lisäksi ääntä ja musiikkia. Äänen hyödyntäminen markkinoinnissa ei siis aina vaadi pitkää historiaa, tärkeintä on, että se sopii brändille, on tunnistettavaa ja että se vahvistaa niitä tunteita, joita kommunikaatiolla halutaan välittää.”

Fazerin Sinisen alkuperäinen mainos Sininen hetki

Buranan mainonnassa pitkään käytetty Fur Elise on ollut rakentamassa Burana-brändiä

Terhi Rauhansalo.png
Terhi Rauhansalo
tuotepäällikkö
Orion Pharma

Radio on kuulunut Orionin mediavalikkoon vuosia ja on edelleen osa medianäkyvyyttä. Erityisen tunnistettava äänimaailma on Burana-brändillä.

”Buranan mainonnassa pitkään käytetty Fur Elise on ollut rakentamassa Burana-brändiä. Se on tärkeä osa brändin erottuvaa ja ikonistakin persoonallisuutta. Fur Elisen lisäksi Burana-pakkaukset, logo ja kirjaisintyyppi ovat vahvan brändi-identiteetin kulmakiviä. Kuluttaja mieltää Fur Elisen sävelen osana Burana-mainontaa, eikä ole ärsyyntynyt vaikka jossain vaiheessa tuosta tutusta sävelmästä on kuultu hieman riitasointuisempiakin versioita. Kuluttajaa Buranan mainonta, myös Fur Elisen ansiosta, on rohkaissut hoitamaan kipua, eikä kärsimään siitä turhaan.

Tänä vuonna on Burana-brändin juhlavuosi, sillä ensimmäinen Burana-valmiste, Burana 200 mg tabletit, tuli itsehoitolääkkeeksi Suomen apteekkeihin 35 vuotta sitten. Burana-brändiä lähdettiin alusta saakka rakentamaan huolellisesti ja määrätietoisesti. Jo 80-luvun lopulta Burana on tehnyt uraauurtavaa lääkemainontaa. Buranan mainontaa nähtiin myös TV:ssä, mikä ei ollut siihen aikaan tavallista. Burana-lääkkeellä on vuosia hoidettu kipua ja kuumetta, ja Burana on valittu Suomen luotetuimmaksi särkylääkemerkiksi*.”

*Valitut Palat Luotetuin Merkki -tutkimus 2021

Lue lisää Burana-valmisteista täällä.

Jos viesti ei ole tarpeeksi tunnistettava, katsojalta menee ohi kuka mainostaa

Mikko Poutanen.png
Mikko Poutanen
Marketing Manager
McDonald's Finland

McDonald's hyödyntää I’m loving it -jingleään mainonnassaan innovatiivisella tavalla.

”I’m loving it lanseerattiin vuonna 2003 osana silloista mainonnan kattokonseptia. Jinglellä voidaan helposti leikitellä, ja se pystytään yhdistämään osaksi muuta mainonnan konseptia. Jingleä voidaan viheltää, hyräillä tai soittaa eri soittimilla mainoksen fiiliksen mukaan.

Äänimainonta on tärkeää brändin tunnettuuden kannalta myös liikkuvan kuvan mainonnassa. Mainostaukojen aikana saatetaan karata jääkaapille tai uppoutua kännykän sisältöön. Jos viesti ei ole tarpeeksi tunnistettava, katsojalta menee ohi kuka mainostaa. Olemme kokeilleet jälleen radiomainontaa pienen tauon jälkeen. Sen on todettu toimivan hyvin mainonnan mallinnuksissa. Testaamme jatkossa, mitä mahdollisuuksia audiomainonta tarjoaa. Olemme tehneet radion puolella enemmän brändimainontaa. Nyt olemme kokeilleet myös taktisempaa mainontaa. Asiakas tekee päätöksen tulla käymään ravintolassamme aika viime hetkellä. Radiomainonta siis sopii meille, kun asiakas on usein radiota kuunnellessaan jo valmiiksi liikkeellä."

Äänellä voidaan luoda voimakkaita tunteita ja mielleyhtymiä

Mikko-Rosén.png
Mikko Rosén
toimitusjohtaja
Kaalimato.com

”Hanurista sen tunnistaa.” Kaalimadon tuttu haitarimelodia soi radiokanavilla useasti. Kaalimadon tunnettuuden takana on pitkäjänteinen ja määrätietoinen markkinointi, jossa Sanoman radiokanavat ovat olleet päämedioina.

”Olemme tehneet tunnistettavan visuaalisen logon lisäksi äänilogon. Koska radio on päämediamme, tarvitsimme keinon ja varsinkin äänen, joka on helposti tunnistettavissa, ja joka on logomme ja nimemme tapaan helposti lähestyttävä. Mainonnassamme riittää nykyisin vain myös äänilogon käyttö, joka on useimmille radion kuuntelijoille tuttu haitarimelodia. Äänellä voidaan luoda voimakkaita tunteita ja mielleyhtymiä. Olemme myös onnistuneet lisäämään äänen avulla tunnettuuttamme. Äänilogoamme pyydetään erittäin usein soittoääneksi puhelimiin.”

Ryhdy audioedelläkävijäksi

Tagit

Audio & radio

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Black Friday ja joulu - loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Muistatko vielä ajan, jolloin uuden vuoden jälkeiset tammialet olivat tarjoushaukan vuosittainen kultakausi? Ne ajat ovat takanapäin, sillä loppuvuodesta on tullut kuin varkain vuoden tärkein ostosralli – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti myyntisesonki.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    25.8.2023
    Lue lisää
    Black Friday ja joulusesonki on lahjaostosten aikaa
  • Tehdään oma podcast! Mitä se vaatii?

    Miten markkinoija voi hyödyntää podcasteja? Mitä podcastin tekeminen vaatii? Suplan Annika Takaniemi antaa vinkkejä podcastin tekemiseen. Kasper Kahila ja Katja Pyykkö puolestaan kertovat, miten markkinoija pääsee helpoiten mukaan podcastien maailmaan.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    11.7.2023
    Lue lisää
    Podcastit Pyykkö Kahila Takaniemi
  • Suomipopin kesä täyttyy tähdistä

    Radioaalloille palaava Susanna Laine saa juontopareikseen niin Konsta Hietasen, Cristal Snown kuin Sami Kurosenkin.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    20.6.2023
    Lue lisää
  • DJ:t käynnistävät HitMixin kesän juhannuksena

    HitMixin juhannus käynnistyy jo torstaina ja bileet jatkuvat kolmen päivän ajan yhtä soittoa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    19.6.2023
    Lue lisää
  • Aito Iskelmä tanssii kesään omalla rakkauslaulullaan

    Champs-Élyseen ritari syntyi yhteistyössä kuulijoiden kanssa. Laulusuorituksesta vastaavat Aito Iskelmän omat juontajat Hanna Kinnunen ja Marko Maunuksela.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    16.6.2023
    Lue lisää
  • Radio Rockin kesä: Miesten suosikkikanava on mukana tapahtumissa ympäri Suomen

    Rockmusiikilla on ollut tunnetusti suomalaisten sydämissä aina sijaa, mutta nyt rock elää jälleen uutta kukoistustaan. Tämä näkyy vahvasti radion kuuntelussa erityisesti miesten kohderyhmässä.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.6.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Tekoälyn ja audiomainonnan liitto − Kaalimadon mainos valtasi Sanoman radiokanavat

    Viisulauantaina tehtiin myös suomalaista radiohistoriaa: tekoälyn avulla tuotettu Kaalimadon spotti valtasi Sanoman radiokanavat.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    15.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Kesä 2023 kuulostaa hyvältä – radio on ylivoimainen kesämedia

    Onko sinulla kesällä sanomista? Radion kautta tavoitat myös lomailevat suomalaiset.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Tämä lienee markkinointi-ihmisten mieliä kautta aikain eniten kutkuttanut kysymys, eikä ihme. Tässä artikkelissa kerromme miten perehdyt tarkemmin kohderyhmääsi ja varmistat, että viestisi saavuttaa juuri heidät.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    14.4.2023
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland