Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Äänenkäytön mestarit

Kysyimme tunnetuilta audion hyödyntämisen mestareilta, mikä on äänen rooli heidän markkinoinnissaan.
Aanenkayton-mestarit-artikkelikuva2.jpg
21.4.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Äänen avulla voi parantaa brändin tai tuotteen erottuvuutta ja samalla vahvistaa viestin läpimenoa

Rasmus-Bange.png
Rasmus Bange
Head of Chocolate Finland
Fazer Confectionery

Fazer hyödyntää ääntä vahvasti eri brändiensä markkinoinnissa. Fazerin Sinisen ikoninen tunnussävelmä on tuttu varmaan lähes jokaiselle suomalaisille.

”Ostopäätöksiä tehdään yleensä nopeasti ja valintaa auttaa, kun tuotteet ja brändit ovat tuttuja. Äänen avulla voi parantaa brändin tai tuotteen erottuvuutta ja samalla vahvistaa viestin läpimenoa. Me Fazerilla olemme pyrkineet johdonmukaiseen markkinointiin jo vuosikymmenten ajan.

Fazerin Sinisen tapauksessa tämä on esimerkiksi tarkoittanut tunnistettavien elementtien kuten Sinisen värin, kultaisen allekirjoituksen ja legendaarisen Sininen hetki -melodian hyödyntämistä johdonmukaisesti eri medioissa. Martti Pohjalaisen säveltämää Sininen hetki -melodiaa on käytetty aina 70-luvulta saakka ja vaikka kappaletta on sovitettu vuosien saatossa useampaan otteeseen, on tunnistettavuus aina säilynyt.

Ääntä on hyödynnetty vahvasti myös muiden Fazer-brändien markkinoinnissa. Geishalle on viimeisen vuosikymmen aikana rakennettu hyvinkin tunnistettava äänimaailma ja uusimpana esimerkkinä toimii Fazer Patukat, joiden markkinoinnissa hyödynnetään nykyään visuaalisten elementtien lisäksi ääntä ja musiikkia. Äänen hyödyntäminen markkinoinnissa ei siis aina vaadi pitkää historiaa, tärkeintä on, että se sopii brändille, on tunnistettavaa ja että se vahvistaa niitä tunteita, joita kommunikaatiolla halutaan välittää.”

Fazerin Sinisen alkuperäinen mainos Sininen hetki

Buranan mainonnassa pitkään käytetty Fur Elise on ollut rakentamassa Burana-brändiä

Terhi Rauhansalo.png
Terhi Rauhansalo
tuotepäällikkö
Orion Pharma

Radio on kuulunut Orionin mediavalikkoon vuosia ja on edelleen osa medianäkyvyyttä. Erityisen tunnistettava äänimaailma on Burana-brändillä.

”Buranan mainonnassa pitkään käytetty Fur Elise on ollut rakentamassa Burana-brändiä. Se on tärkeä osa brändin erottuvaa ja ikonistakin persoonallisuutta. Fur Elisen lisäksi Burana-pakkaukset, logo ja kirjaisintyyppi ovat vahvan brändi-identiteetin kulmakiviä. Kuluttaja mieltää Fur Elisen sävelen osana Burana-mainontaa, eikä ole ärsyyntynyt vaikka jossain vaiheessa tuosta tutusta sävelmästä on kuultu hieman riitasointuisempiakin versioita. Kuluttajaa Buranan mainonta, myös Fur Elisen ansiosta, on rohkaissut hoitamaan kipua, eikä kärsimään siitä turhaan.

Tänä vuonna on Burana-brändin juhlavuosi, sillä ensimmäinen Burana-valmiste, Burana 200 mg tabletit, tuli itsehoitolääkkeeksi Suomen apteekkeihin 35 vuotta sitten. Burana-brändiä lähdettiin alusta saakka rakentamaan huolellisesti ja määrätietoisesti. Jo 80-luvun lopulta Burana on tehnyt uraauurtavaa lääkemainontaa. Buranan mainontaa nähtiin myös TV:ssä, mikä ei ollut siihen aikaan tavallista. Burana-lääkkeellä on vuosia hoidettu kipua ja kuumetta, ja Burana on valittu Suomen luotetuimmaksi särkylääkemerkiksi*.”

*Valitut Palat Luotetuin Merkki -tutkimus 2021

Lue lisää Burana-valmisteista täällä.

Jos viesti ei ole tarpeeksi tunnistettava, katsojalta menee ohi kuka mainostaa

Mikko Poutanen.png
Mikko Poutanen
Marketing Manager
McDonald's Finland

McDonald's hyödyntää I’m loving it -jingleään mainonnassaan innovatiivisella tavalla.

”I’m loving it lanseerattiin vuonna 2003 osana silloista mainonnan kattokonseptia. Jinglellä voidaan helposti leikitellä, ja se pystytään yhdistämään osaksi muuta mainonnan konseptia. Jingleä voidaan viheltää, hyräillä tai soittaa eri soittimilla mainoksen fiiliksen mukaan.

Äänimainonta on tärkeää brändin tunnettuuden kannalta myös liikkuvan kuvan mainonnassa. Mainostaukojen aikana saatetaan karata jääkaapille tai uppoutua kännykän sisältöön. Jos viesti ei ole tarpeeksi tunnistettava, katsojalta menee ohi kuka mainostaa. Olemme kokeilleet jälleen radiomainontaa pienen tauon jälkeen. Sen on todettu toimivan hyvin mainonnan mallinnuksissa. Testaamme jatkossa, mitä mahdollisuuksia audiomainonta tarjoaa. Olemme tehneet radion puolella enemmän brändimainontaa. Nyt olemme kokeilleet myös taktisempaa mainontaa. Asiakas tekee päätöksen tulla käymään ravintolassamme aika viime hetkellä. Radiomainonta siis sopii meille, kun asiakas on usein radiota kuunnellessaan jo valmiiksi liikkeellä."

Äänellä voidaan luoda voimakkaita tunteita ja mielleyhtymiä

Mikko-Rosén.png
Mikko Rosén
toimitusjohtaja
Kaalimato.com

”Hanurista sen tunnistaa.” Kaalimadon tuttu haitarimelodia soi radiokanavilla useasti. Kaalimadon tunnettuuden takana on pitkäjänteinen ja määrätietoinen markkinointi, jossa Sanoman radiokanavat ovat olleet päämedioina.

”Olemme tehneet tunnistettavan visuaalisen logon lisäksi äänilogon. Koska radio on päämediamme, tarvitsimme keinon ja varsinkin äänen, joka on helposti tunnistettavissa, ja joka on logomme ja nimemme tapaan helposti lähestyttävä. Mainonnassamme riittää nykyisin vain myös äänilogon käyttö, joka on useimmille radion kuuntelijoille tuttu haitarimelodia. Äänellä voidaan luoda voimakkaita tunteita ja mielleyhtymiä. Olemme myös onnistuneet lisäämään äänen avulla tunnettuuttamme. Äänilogoamme pyydetään erittäin usein soittoääneksi puhelimiin.”

Ryhdy audioedelläkävijäksi

Tagit

Audio & radio

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on kuitenkin kaiken perusta ja kasvun edellytys.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Alueellinen radiomainonta – löytämätön helmi?

    Alueellisilla radioilla on uskollinen kuulijakunta. Huomio on taattu kun napakka viesti ponnahtaa korviin oman suosikkiohjelman keskeltä.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Näin rakennat railakkaan radiospotin – mainonnan tuottajan kootut vinkit

    Tässä artikkelissa kokenut mainostuottaja jakaa vinkkejään railakkaan ja toimivan radiospotin luontiin.

    Tagit

    Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
  • Radiokanavien alabrändit tekevät kokonaisuudesta enemmän kuin osiensa summan

    Suplaan on rakennettu kymmenen uutta nettiradiota tuttujen kanavabrändien alle, mikä tuo Sanoman audioverkostolle lisää tavoittavuutta.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut
    Julkaistu
    23.1.2025
    Lue lisää
  • Lisää tehoa kampanjointiin Jouluradiosta

    Aidon ja alkuperäisen Jouluradion 21. kausi käynnistyi 1. marraskuuta. Jouluradio on nyt ostavissa mainostajille ensimmäistä kertaa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.11.2024
    Lue lisää
  • Ainutlaatuinen aamuohjelma aloitti Loopilla, yhdistää radion ja live-podcastin

    Ohjelman juontajina toimii superkaksikko Mia ”Millu” Haataja ja Karoliina Tuominen. Suoran arkiaamun radiolähetyksen jälkeen ohjelma jatkuu Suplassa live-podcastissa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.9.2024
    Lue lisää
  • Liiga käynnistyy – Classic Hits on mukana!

    Liigakausi starttaa 10.9. ja viime kauden tapaan Classic Hits selostaa kaikki Helsingin IFK:n ja Turun Palloseuran ottelut paikallisilla taajuuksillaan ja tietysti myös Suplassa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland