Mainoskampanjan budjetti: kaksi esimerkkiä alueellisen mainonnan budjetointiin

Tämä juttu on osa sarjaa, jossa esittelemme esimerkkejä erilaisista mainonnan kampanjabudjeteista tavoitteineen. Tässä jutussa käsittelyssämme on pyöreä 10 000 euron mainosbudjetti ja se, millaista alueellista mainontaa sillä voi tehdä.
Aloittavan tai pienen yrityksen markkinointibudjetti: kun käytössäsi on 10 000 euroa mainontaan
Jotta pk-yrityksen markkinointibudjetti hahmottuisi helpommin, kokosimme pari havainnollistavaa esimerkkiä erilaisista, budjetiltaan noin 10 000 euron kampanjoista, joissa eri medioita on käytetty erilaisten tavoitteiden mukaisesti.
Miksi juuri kymppitonni? Siksi, että se on summa, jolla voi tehdä kattavan monimediallisen mainoskampanjan alueellisesti ilman, että mediavalikosta tarvitsee tinkiä.
Esimerkikampanjat ja -budjetit on ajateltu rajatulle ajanjaksolle niin, että eri mediat tukevat toisiaan.
Voit hypätä tästä suoraan kiinnostavimpaan osioon:
- Markkinoinnin budjettiesimerkki 1: Aloittavan yrityksen strateginen, alueellinen mainoskampanja
- Markkinoinnin budjettiesimerkki 2: PK-yrityksen taktinen, paikallinen mainoskampanja
Huomaathan, että kumpaisenkin esimerkkikampanjan mediahinnat ovat esimerkkejä, jotka on laskettu juuri näille kuvitteellisille asiakkaille, näiden kampanjakokonaisuuksien osaksi. Esimerkkien mediahinnat ilmoitetaan nettona (alv 0%).
Markkinoinnin budjettiesimerkki 1: Aloittavan yrityksen strateginen, alueellinen mainoskampanja Pirkanmaalla
- Yritys: toimintaansa aloitteleva, kasvua tavoitteleva paikallinen yritys
- Alue & kohderyhmä: kuluttajat Pirkanmaalla
- Tavoite: yrityksen tunnettuuden lisääminen
- Mainosbudjetti: noin 10 000 euroa (netto, eli hintoihin lisätään alv)
- Kampanjan mediat:
- digitaalinen mainonta (CPM, CPC, natiivi)
- alueellinen TV-mainonta + videomainonta TAI alueellinen radiomainonta
- printti
Esimerkkiyrityksemme tavoittelee vahvaa tunnettuutta nopeasti Pirkanmaan alueella.
Sanoman mediat toimivat alueella todennäköisesti hyvin, sillä Aamulehden tavoittavuus on peräti 66% alueen väestöstä ja Sanoman digisisältöjen peräti 89%.
Koska kyseessä on tunnettuuden lisääminen, on hyvä muistaa myös paikallisesti suuret massat tavoittavat kanavat, tässä tapauksessa TV ja radio.
Alueellinen mainonta on terävää ja edullista. 10 000 euroa kannattaa kuitenkin käyttää mahdollisimman tehokkaasti, ja tässä tapauksessa suosittelemmekin monikanavaista mainontaa, jossa eri mediat tukevat toisiaan, ja kohderyhmä törmää viesteihin useassa eri mediassa.
Tässä esimerkissä TV ja radio ovat vaihtoehtoisia medioita, eli budjettiin mahtuu niistä jompi kumpi. Huomaathan myös, että median hinnat vaihtelevat alueittain ja medioittain. Uusimmat hinnastot löydät täältä.
Kampanjaesimerkin mediavalinnat
Digitaalinen mainonta Sanoman verkostossa
Digitaalisen mainonnan tehtävä on tuoda yrityksen viesti ja ilme asiakkaiden ulottuville ja ohjata kiinnostuneet helposti verkkosivuille.
Display-mainonnan osuus koostuu tässä esimerkissä kolmesta eri kokonaisuudesta:
- Näyttöpohjaisesta display-mainonnasta (CPM)
- Tulospohjaisesta display-mainonnasta (CPC)
- Natiivimainonnasta
Näyttöpohjainen display-mainonta
Kampanjan tarkoituksen mukaisesti valitsimme tähän esimerkkiin viikon mittaisen CPM-kampanjan Aamulehti.fi -sivustolla, näyttävän kokoisilla paraati- tai pystyparaati-bannereilla.
Näyttömääräksi asetimme budjettiin sopivan 100 000 näyttöä. Erilaiset kohdennukset, joita on mahdollista tehdä hyvinkin räätälöidysti, on laskettu esimerkkihintaan mukaan.

Esimerkki is.fi -sivuston bannerimainospaikoista: paraatibanneri
Tulospohjainen display-mainonta
Tulospohjaisesti hinnoitellussa Sanoma RON CPC -kampanjassa mainos näkyy siellä, missä se toimii parhaiten. Kampanjan edetessä mainoksesi optimoituu siis näkymään useammin niissä medioissa, joissa se saa eniten klikkauksia.
Hinnoitteluperuste CPC, eli Cost per Click tarkoittaa sitä, että maksat vain toteutuneista mainosklikkauksista – eli kiinnostuneista asiakkaista, jotka klikkaavat sivuillesi bannerin kautta. Jokaiselle CPC-kampanjalle määritellään tietysti mainoskohtainen kokonaisbudjetti, jonka minimisuositus on 500 € / viikko.
Digitaalisen mainonnan osuus esimerkkikampanjan budjetista on noin 34 prosenttia.
Natiivimainonta
Natiivimainonta on loistava tapa kertoa yrityksestä enemmän ja kattavammin. Se toimii erityisen hyvin ostopolun alkuvaiheessa ja on siksi omiaan myös aloittelevan yrityksen brändimielikuvan luomisessa.
Natiiviartikkelit on kirjoitettu journalistiseen muotoon ja ne erotetaan muusta toimituksellisesta sisällöstä “mainos”-mainonnalla. Natiivimainonta tuo kampanjaan ryhdikkyyttä ja luotettavuutta. Natiivia voi tehdä myös videona! Natiivimainonnan sisältöinä toimivat hyvin esimerkiksi resepti- tai vinkkisisällöt, tai asiakkaiden kertomukset ja kokemukset tuotteen tai palvelun käytöstä ja vaikutuksista.
Tässä kampanjaesimerkissä artikkeli näkyy Aamulehti.fin etusivun uutisvirrassa seitsemän päivän ajan.
Natiivimainonnan osuus esimerkin kampanjabudjetista on n. 27 %.
Alueellinen TV-mainonta Nelosella (Pirkanmaa) ja videomainonta ruudussa
Televisio on ehdottomasti tunnemedia. Hyvin toteutettu ja herättelevä mainos jää ihmisten mieleen parhaiten silloin, kun mielikuvaan ja muistijälkeen vaikutetaan sekä kuvalla että äänellä.
TV mielletään usein kalliiksi mediaksi. Valtakunnallinen televisionäkyvyys prime timessä kieltämättä vaatii reilumman budjetin, mutta paikallisessa mainostamisessa TV on varsin kustannustehokas väline.
Kampanjaesimerkissämme viikon kampanja Pirkanmaalla, 10 sekunnin spotilla tavoittaa peräti 119 000 ihmistä. Viikon aikana mainosta näytetään arviolta noin 30 kertaa, valtaosa Nelosen parhaaseen katseluaikaan. Nelosen tavoittavuus Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueella on jopa 60%.
TV:n osuus esimerkin kampanjabudjetista on noin 16 %.
Instream-videokampanja Ruudussa
Videomainonta Ruutu-suoratoistopalvelussa on mainio tapa täydentää TV-kampanjaa. Sen avulla esimerkkimme mainostaja tavoittaa myös ne katsojat, jotka haluavat katsoa ohjelmat itselleen sopivana ajankohtana.
Ruutu Premium Reach -kokonaisuus sisältää Ruudun, IS, HS, Sanoma Lifestyle sekä Pelikone- ja Älypää-sivustot, eli kaikki Sanoman videosisällöt, ja mainoksille taataan loppuun asti katselu. Esimerkkikampanjassamme yrityksen 10-sekuntista mainosta näytetään yhteensä 20 000 kertaa.
Ruutu Premium Reach (10 sek video) osuus kampanjabudjetista on noin 5,5 %.
Vaihtoehto TV-mainonnalle: alueellinen radiomainonta
Alueellinen radiomainonta on mainio vaihtoehto televisiomainonnalle: se tavoittaa asiakkaat siellä, minne muut mediat eivät pääse, kuten automatkoilla tai työn ääressä.
Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä voit mainostaa kuudella eri Sanoman taajuudella. Alueen paikallisradioihin kuuluvat Aito Iskelmä, Easy Hits, Classic Hits, HitMix, Kantriradio sekä Groove FM.
Esimerkkikampanjassamme viikon kampanja 15 sekunnin mainosspotilla tavoittaa noin 131 000 ihmistä. Arvioitu spottimäärä kampanjan aikana on noin 225 kappaletta.
Tässäkin, kuten kaikessa muussakin tekemisessä, toistot lisäävät kampanjan tehoa.
Alueellisen radiomainonnan osuus kampanjabudjetista on 21 prosenttia.
Printti
Printtimainonnassa toistohinnat ovat valitsemistamme medioista arvokkaimpia, mutta investointi kannattaa: esimerkkiyrityksemme tavoittaa valtaosan Pirkanmaan asukkaista jo yhdellä ilmoituksella. Esimerkkikampanjassamme on printtimainoksia yksi – toisto lisäisi luonnollisesti mainoksen tehoa ja mainostajan muistamista.
Esimerkkikampanjaan valittiin perinteinen printtimainos Aamulehden A-osassa, koossa 99 x 88 mm ja sen osuus kampanjabudjetista on 17 prosenttia.
Markkinoinnin budjettiesimerkki 2: Taktinen, myyntiä lisäävä alueellinen kampanja Pohjanmaalla
- Yritys: alueellinen, toimintansa ja asemansa alueellaan vakiinnuttanut toimija
- Alue & kohderyhmä: kuluttaja-asiakkaat Pohjanmaalla
- Tavoite: myynnin lisääminen
- Mainosbudjetti: noin 10 000 euroa (netto, eli hintoihin lisätään alv)
- Kampanjan mediat:
- Digitaalinen mainonta (näyttö- ja tulospohjainen bannerimainonta
- Alueellinen TV- ja videomainonta
- Alueellinen radiomainonta
Tässä esimerkissä kyseessä on alueellinen toimija, joka on jo vakiinnuttanut asemansa Pohjanmaalla. Kampanjan tavoitteena on myynnin lisääminen, joten lähdimme luomaan kampanjaa vahvasti digi, TV ja radio edellä. Näissä kanavissa taktinen mainonta toimii Pohjanmaalla erittäin hyvin, ja monikanavaisuus auttaa tavoittamaan asiakkaat erilaisissa tilanteissa.
Mitä esimerkin kampanjabudjetti pitää sisällään?
Etelä-Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla Sanoman medioiden tavoittavuus on huikeat 97%, eli voidaan todeta että lakeuksien asiakkaista liki jokainen saadaan esimerkkikampanjallamme kiinni. Pelkästään digisisällöt tavoittavat peräti 85% alueen asukkaista.
Kampanjassa tehdään tiukkaa taktista, myyntiin ohjaavaa mainontaa digitaalisesti display-mainonnan keinoin sekä näyttö- että klikkipohjaisesti, sekä alueellista mainontaa radiossa ja televisiossa.
Koska tavoite on myynnin lisääminen, on mainonnassa mukana selkeä tuoteviesti ja ostokehotus, sekä tietysti tieto siitä mistä tuotetta saa ostaa.
Digitaalinen mainonta Sanoman verkostossa
Näyttöpohjainen mainonta
Näyttöpohjainen mainonta suurilla, huomiota herättävillä pinnoilla; paraatipaikalla tai pystyparaatissa vahvalla myyntiviestillä herättää tässä kampanjassa asiakkaiden mielenkiinnon. Mainokset näkyvät pohjalaisille käyttäjille kaikissa Sanoman medioissa, läpi verkoston. Kampanja kestää viikon ja mainos näyttöjä kertyy 100 000.
Tulospohjainen mainonta
Koska tarkoitus on saada asiakkaita klikkaamaan tuotteeseen tai tarjoukseen, ja harkitsemaan ostoa tosissaan, hyödynnetään kampanjassa myös tulos- tai klikkipohjaista mainontaa. Mainonta näytetään ainoastaan alueen asukkaille, valtaosa näytöistä kertyy IS.fi -sivustolta. Kampanja kestää kaksi viikkoa.

Esimerkki tulospohjaisen RON CPC -paketin mainoksista.
Digitaalisen mainonnan osuus esimerkkikampanjan budjetista on n. 34 % .
Alueellinen TV-mainonta Nelosella (Pohjanmaa) ja videomainonta Ruudussa
Television vaikuttavuus ohjaa asiakkaita myös ostoon. Napakkaan 10-sekuntiseen spottiin mahtuu tarjous ja kehote, ja kohderyhmän mielenkiinto kohdistuukin nimenomaan niihin.
Esimerkkikampanjassamme TV-mainonta kestää kaksi viikkoa ja se tavoittaa noin 242 000 ihmistä alueella. Spotteja esitetään 110 kappaletta.
Myös tätä kampanjaa tuetaan videomainonnalla Ruudussa. Ruutu Premium Reach 10 sekunnin mittaisella spotilla tuo videomainokselle 20 000 näyttöä.
Alueellisen TV- ja videomainonnan osuus kampanjabudjetista on n. 36 % .
Alueellinen radiomainonta
Asiakkaita muistutetaan ostamisesta myös paikallisilla radiokanavilla. Radio tukee muiden medioiden viestejä, ja tässäkin kampanjassa radion rooli on kuulua siellä, missä muita medioita ei voi käyttää, eli automatkoilla tai vaikkapa työn ääressä. Pohjanmaalla mainostavat samat kanavat kuin Pirkanmaallakin, eli Aito Iskelmä, Easy Hits, Classic Hits, HitMix, Kantriradio sekä Groove FM.
Radiomainontaa pyöritetään kahden viikon ajan, jolloin 15 sekunnin mittainen spotti tavoittaa noin 381 000 ihmistä. Mainos kuullaan kanavilla yhteensä 365 kertaa!
Alueellisen radiomainonnan osuus kampanjabudjetista on n. 36 prosenttia.
Kiinnostuitko alueellisesta mainonnasta? Ota meihin rohkeasti yhteyttä – autamme mielellämme suunnittelemaan tavoitteisiisi ja budjettiisi sopivan kampanjan!