Mainos Porilaisessa sai Pyöräpajan puhelimet soimaan

Pormestarinluodon asukasyhdistys on lähellä Porin keskustaa sijaitseva keidas, jonka toiminta ihastuttaa niin porilaisia kuin laajemmaltikin. Yhdistyksen tiloissa toimii muun muassa pyöräpaja, kirjatupa sekä koirapuisto. Yhdistys ottaa vastaan lahjoituksina kaiken kuntoisia polkupyöriä, jotka saavat pajan taitavissa käsissä uuden elämän. Paja työllistää noin 20 henkeä, joista suurin osa on mukana kuntouttavassa työtoiminnassa tai työskentelee palkkatuella.
Jari Hämäläinen, Pormestarinluodon asukasyhdistyksen Pyöräpajan vetäjä, tuli pajalle alunperin kuntakokeilun kautta. Jari toimi vapaaehtoisena ja omilla bensoillaan ajeli paikalle. Jarin astuessa puikkoihin paja koki viikossa muodonmuutoksen, jollaista ei oltu nähty viimeiseen kuuteen vuoteen. Jari jäi pajalle.
“Ei mulla ammattilaistaustaa tuohon pyörähommaan ole, mutta kaikkihan oppii sitten kun tekee”, Jari huikkaa.
“Aikaisemmin ei saatu ostaa mitään osia. Jos vaikka asiakas tarvitsi ketjut pyörään, niitä koottiin parista kolmesta pyörästä - ja senhän tietää mitä siitä tuli. Sittemmin hommattiin maahantuoja ja nyt saadaan tavaraa. Me ei myydä erikseen mitään renkaita hyllystä kenellekään, vaan ne asennetaan meillä tai sitten ei myydä lainkaan”, Jari selittää yhdistyksen toimintaa.
Printtimainoksella suurta näkyvyyttä pienelle yhdistykselle
Pyörätupa päätti kokeilla lehtimainoskampanjaa Porilaisessa saadakseen lisää näkyvyyttä - ja lisää polkupyöriä, joka on yhdistyksen toiminnan elinehto. Porilaine ilmestyy joka torstai Satakunnan Kansan välissä lehden tilaajille.
“Se on kaiken A ja O että ihmiset lahjoittaa meille pyöriä. Ei me muuten pystytä tekemään tätä hommaa”, selventää Jari.
Jari kertoo olevansa Sanoman Pasi Vesalaisen kanssa vanhoja kalakavereita vuosien takaa. Pasi oli ehdottanut Pyöräpajalle 12 mainoksen sarjaa Porilaisessa. Mainoksen koko oli 2 x 88 ja hinta 2147 €.
“Meillä on aikaisemmin ollut mainoksia paikallislehdissä ja kyllähän niilläkin on vaikutusta ollut. Mutta tämä Porilaisen kampanja oli kyllä ihan eri luokkaa. Sanoin Pasille, että mä en jaksa hakea enää yhtään pyöräkuormaa!”
Lehtimainoksen hinta tuli katettua jo ensimmäisen ilmoituksen julkaisun jälkeen.
Ensimmäisen mainoksen julkaisun jälkeen Pyörätuvan puhelimet alkoivat soimaan heti aamusta. Lehtimainoksen hinta tuli katettua jo ensimmäisen ilmoituksen julkaisun jälkeen. Pyöriä on nyt varastossa valmiina odottamassa ostajia noin 80 kpl, mikä on enemmän kuin pitkään aikaan.
Mainoskampanjan myötä pyöräpajalle on tullut myös paljon laadukkaampia pyöriä kuin aikaisemmin.
“Jos ollaan edellisenä vuonna myyty pääsääntöisesti noin 60 € per pyörä, niin nyt se on 80 €, eli ihan eri tasoisia pyöriä. Nytkin tulee yksi asiakas hakemaan entisöidyn valkoisen Helkama Ainon, jonka hinta on 270 €. Niitä on vaan yksi maailmassa. Me annetaan jopa 6kk takuu tekniikalle.”
Tulevaisuuden mainoskampanjatkin ovat jo suunnitteilla. Pasi ja Jari ovat yhteistyössä suunnitelleet pysyvää mainoskampanjaa nettiin, mutta sitä ennen pitää ratkaista pajan toimitiloihin liittyvä haaste.
“Meillä ei toiminta jatku pian enää näissä tiloissa. Tänne pitää tehdä remontti ja me lähdetään sen alta pois. Eli meidän pitää ensin ratkaista minne me siirrytään, ettei tule väärät osoitteet sinne kampanjaan.”
Vinkit onnistuneeseen mainoskampanjaan
Mikä teki tästä kampanjasta niin menestyksekkään?
“Tottakai levikki on ihan toisenlainen kuin meidän aiemmissa kampanjoissa”, Jari toteaa. “Ja Pasi, niin kuin hyvän mainosmiehen kuuluukin, oli tajunnut laittaa mainoksen keltaiselle pohjalle! Katsos kun avaat sivun ja se on valkoista kaikki ja sitten jossain kohtaa keltainen, niin ihmisen silmä vaan takertuu siihen. Se oli Pasilta oiva veto!”
Kannattiko kampanjainvestointi? - Kyllä
Pyörätuvan yhteydessä toimii myös kirjatupa, jonka johtajana toimii Kerttu Kuusisto.
Kertulta kysyttäessä kannattiko investointi kampanjaan, vastaus on napakka “kyllä”. Mainoksen myötä pajalla on päästy jo sydäntalvellakin huoltamaan pyöriä. Normaalisti huoltoja ei ole lainkaan tähän aikaan vuodesta.
“Asiakkaat ovat sanoneet että näin sen lehdessä”, Jari jatkaa. “Mä yleensä aina kysyn kun asiakas soittaa että mistäs kuulit meistä. Niin kyllä sieltä tulee, että sehän oli tossa Porilaisessa.”
Digitaalinen mainonta on pitkään ollut mainonnan päätrendi, mutta sitkeistä huhuista huolimatta printtimainonta ei siis ole kuollut, vaan muuttanut muotoaan.