Rajoja rikkovaa rohkeutta
Bauhausin markkinointijohtaja Jussi Salminen sekä Client Partner Heidi Isohanni ja brändiviihteestä vastaava päällikkö Lasse Nikkari Sanomalta kertovat tuloksellisesta yhteistyöstä videolla:
Tavoite
Bauhaus aloitti hintaan keskittyvän markkinoinnin viime lokakuussa.
”Lähdimme miettimään, miten hintaan liittyviä argumentteja voisi kertoa mielenkiintoisella tavalla. Halusimme tehdä jonkin täysin uudenlaisen ja poikkeuksellisen bränditeon”, kertoo Bauhausin markkinointijohtaja Jussi Salminen.
Tästä syntyi ajankohtaisesti kunta- ja aluevaaleihin sidottu ajatus Hintavaaleista.
Ratkaisu
Mainonnan konseptin ympärille rakennettiin brändiviihdeohjelma Hintavaalit – Suuri tulosilta 2025, joka ajoitettiin samaan aikaan kunta- ja aluevaalien tuloslähetysten kanssa. Hintavaalit nähtiin Ruudussa, Nelosella, Livillä ja Jimillä sekä striiminä IS.fi:ssä.
Ohjelman pariin ohjattiin monimediallisella kampanjoinnilla Sanoman digiverkostossa, Helsingin Sanomien, Aamulehden ja useiden muiden Kärkimedian kautta ostettavien lehtien printin erikoisratkaisulla, kuten HS etusivulla, aukeamalla ja useilla pienemmillä mainospaikoilla sekä radiossa Suomipopin kanavadominanssilla.
Bauhausilla oli lisäksi mittava ulkomainos- ja somekampanja. Hintavaalit näkyi kaupungilla muun muassa omilla vaaliteltoillaan.
”Taustalla on halu ravistella toimialaa. Mainonnan tulee olla puhuttelevaa, kohderyhmänsä kanssa keskustelevaa ja ajan kuvassa vahvasti mukana olevaa”, Salminen korostaa.
Tulokset
”Aluksi täysin hullulta vaikuttanut idea muotoutui lopulta huikeaksi markkinointiteoksi, joka näkyi ja kuului”, sanoo Bauhausin asiakkuudesta Sanomalla vastaava Client Partner Heidi Isohanni.
Hintavaalit-ohjelman keskikatsojamäärä seitsemän vuorokauden ajalta oli lähes 600 000 ja IS.fi:n striimi keräsi 1,5 miljoonaa näyttöä.
”On ollut hienoa huomata, että kun Sanoma puhuu paljon rohkeudesta ja rohkeasta tekemisestä, niin tässäkin yhteistyössä se on oikeasti näkynyt. Ne eivät ole pelkästään sanoja vaan oikeasti tekoja”, Salminen kiittää.
Sanoman ketteryys korostui. Tiiviissä aikataulussa pystyttiin tekemään jotain näin ainutlaatuista. Se on osoitus siitä, että Sanoma on mediakumppanina sellainen, mitä me suomalaiset markkinoijat tarvitaan.
Bauhaus suunnittelee hintaan keskittyvän markkinoinnin ympärille monivuotista tekemistä brändin elinvoiman vahvistamiseksi.
”Alan toimijoita on todella monta. Me haluamme olla ykkösvalinta kuluttajille. Luvassa on lisää hulluja markkinointitekoja”, Salminen vakuuttaa.
Brändiviihdetekona Hintavaalit oli toteutus, jonka kaltaista ei tiettävästi ole toteutettu koskaan aikaisemmin.
”Hintavaalit oli riemastuttava projekti. Teimme brändiviihdettä ja komediaa aikana, jolloin uutisointi oli absurdin synkkää. Toimme riemua kansalle, mikä teki tästä hankkeesta erityisen ja varmasti juuri sen takia niin erottuvan”, kertoo formaateista ja brändiviihteestä vastaava päällikkö Lasse Nikkari Sanomalta.
”Uskon vahvasti, että komedian ja markkinoinnin liitto on tosi tehokas. Toivon, että brändiviihteessä saadaan hankkeita, joissa on enemmän käsikirjoitettua aspektia. Tämä oli konkreettinen askel siihen suuntaan.”
Kiinnostuitko?
Brändiviihteellä erottaudut, herätät huomiota ja vaikutat brändisi mielikuviin
Tutustu brändiviihteeseen ja muihin liikkuvan kuvan erikoisratkaisuihin.