Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Kuluttamisen ja vapaa-ajan tuoreet trendit

​Kantar TNS:n laaja kuluttajaymmärrystutkimus TNS Mind  kuvaa mm. suomalaisten asenteissa ja elämäntyylissä tapahtuvia muutoksia ja käyttäytymisen ajureita.
Mediankäyttösegmentti
15.1.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Sanoma on tutkinut laajasti ja monipuolisesti suomalaisten mediankäyttöä. Suomalaiset on jaettu kahdeksaan eri segmenttiin mediankäyttömotiivien ja -asenteiden perusteella. Segmentointi tarjoaa Sanoman mainostaja-asiakkaille useita mahdollisuuksia hyödyntää dataa.

​Kantar TNS:n laaja kuluttajaymmärrystutkimus TNS Mind  kuvaa mm. suomalaisten asenteissa ja elämäntyylissä tapahtuvia muutoksia ja käyttäytymisen ajureita. Eri segmentit omaksuvat trendejä eri tavoin. On tärkeä ymmärtää eri kohderyhmien kuluttamisen motiiveja ja vapaa-aikaa ohjaavia valintoja. 

Edelläkävijäsegmentit nauttivat "minä ajasta" eli elämyksistä yksin. Uteliaat suunnannäyttäjät etsivät alennuksia ja tarjouksia. Laatutietoiset tiedonhakijat tekevät eettisiä kulutuspäätöksiä.

Alla viisi tärkeää trendiä sekä esimerkkejä siitä, mitkä muutossuunnat korostuvat eri segmenttien elämässä.

Vastuullisuus ja eettisyys

Erityisesti segmenttiin laatutietoinen tiedonhakija kuuluvat haluavat toimia kuluttajana oikein, valita yhteiskunnan ja ympäristön kannalta vastuullisia tuotemerkkejä ja suosia eettisiä toimijoita. He myös ovat lähietiikan kannattajia. He haluavat suosia oman lähiympäristön yrityksiä, paikallisten tuottajien ruokaa ja käsityötä sekä  tukea työllisyyttä suomalaisia tuotteita ostamalla. Laatutietoiset tiedonhakijat vähentävät tarkoituksellisesti kulutustaan eettisistä ja ekologisista syistä.

Perhekeskeisyys 

Perheen onnen koetaan olevan myös oma onni. Erityisesti kiireiset tasapainon etsijät ja mukavuudenhaluiset viihtyjät haluavat keskittyä vapaa-ajalla omaan perheeseen.

Oman hyvinvoinnin edistäminen

Uteliaat  suunnannäyttäjät edistävät hyvinvointiaan mieluusti pienillä helpoilla ratkaisuilla. He haluavat käyttää rahaa siihen, että tuntevat itsensä hyvinvoiviksi ja tekevät jatkuvasti valintoja terveyden eteen. Vaikka segmentteihin ennakkoluuloton verkostoituja ja laatutietoinen tiedonhakija kuuluvat elävät hyvin erilaista elämänvaihetta, heitä yhdistää tiedonjano ja halu kehittää itseään. Mitä nuoremmasta segmentistä on kysymys, sitä tärkeämpi osa hyvinvointia on urheilu ja liikkuminen hyvän ulkonäön takia sekä erilaisten sovellusten ja laitteiden käyttäminen hyvinvoinnin mittaamiseen.

Elämyshakuisuus, nautinnonhalu, elämään heittäytyminen

Erityisesti uteliaat suunnannäyttäjät pitävät tärkeänä sitä, että vapaa-aika ja kuluttaminen on omannäköistä ja mainonta on juuri heille sopivaa ja räätälöityä. Uteliaat suunnannäyttäjät ja laatutietoiset tiedonhakijat haluavat käyttää rahaa erityisesti elämyksiin. Iältään ja elämänvaiheeltaan nuoremmat segmentit nauttivat myös siitä, että voivat tehdä asioita yksin. He lähtevät mielellään yksin esimerkiksi lomamatkalle tai elokuviin.

Tarkka ja osaava kuluttaminen tarkoittaa ajan- ja/tai rahansäästöä.

Iältään tyypillisesti nuoremmat segmentit, ennakkoluulottomat verkostoitujat ja itsevarmat menestyjät, etsivät ostoksiin liittyvää tietoa netistä mobiilisti, suosivat onlinepalvelua ja luottavat vertaisarvioihin, toisilta kuluttajilta saatuun informaatioon. 

Uteliaat suunnannäyttäjät ovat tarjousten metsästäjiä. He ostavat suurimman osan tuotteista alennuksesta ja haluavat tehdä hyvät kaupat. Halpa hinta on heille ensisijainen ostamisen kriteeri, ja he ostavat yleensä edullisinta merkkiä. He ovat tarkkoja kuluttajia ja innokkaita shoppailijoita ja saavat parhaiten ostoideoita kulkiessaan kaupoissa. Erityisesti segmentteihin vakiintuneet arjesta nauttijat ja laatutietoiset tiedonhakijat kuuluvat arvostavat henkilökohtaista palvelua. 

Kiireiset tasapainon etsijät ovat kuluttajina muita useammin tapojensa orjia ja arvostavat helppoutta ja ajansäästöä ostamisessa. He myös suosivat vertaiskauppaa, eli ostavat mielellään toisilta kuluttajilta. Uutta luksusta heille on se, että omistaa vain vähän. 

Lähde: Kantar TNS Oy, TNS Mind Kuluttaminen ja vapaa-aika 2018

Lue lisää suomalaisten mediankäyttösegmenteistä >

Tagit

Tutkittua
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland