Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Radio on todellinen kesämedia!

Kesä 2024 kuulostaa hyvältä – radion kautta tavoitat myös lomailevat suomalaiset.
17.4.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Sanoman kesätutkimuksen mukaan suomalaisten suosituimpia kesänviettotapoja ovat kotona ja kesämökillä oleilu sekä matkailu kotimaassa. Heinäkuu on jälleen suosituin lomakuukausi, mutta vähintään puolet suomalaisista tekee töitä myös kesäkuukausina. Kesäfiilis tarttuu kuitenkin maailman onnellisimpaan kansaan, vaikka he eivät lomalla olisikaan.

VINKKI! Aito Iskelmän kuuntelu kasvaa kesällä. Aito Iskelmä on Suomen hyväntuulisin ja aurinkoisin kesäradio kotona, autossa ja lomalla. Aito iskelmän juontajat ja kuuntelijat ovat parasta kesäseuraa toisilleen koko kesän.

Loman vieton myötä myös kuluttaminen lisääntyy. Suomalaiset käyttävät kesällä rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina. Rahaa kuluu normaalia enemmän matkailuun, ravintoloihin, huvitteluun ja elintarvikkeisiin. Kesällä tehdään myös isoja hankintoja. 
Kuluttajat kokevat, että mainonnasta saa hyviä vinkkejä kesään kuuluviin rientoihin, tuotteisiin ja palveluihin.  

VINKKI! Sanoman radiokanavia voit ostaa myös alueellisesti ja kohdistaa sekä tehostaa viestiäsi myös siellä missä sille eniten on tarvetta.

VINKKI! Tarjoa suomalaisille elämyksiä koukuttavien radiokilpailujen kautta ja hyödynnä sisältöyhteistöiden voima.

Radio on todellinen kesämedia! Radiota kuunnellaan kesällä enemmän kuin muina vuodenaikoina. Radion kuuntelu lisääntyy kesällä erityisesti autossa, kesämökillä ja ulkotiloissa, kuten rannalla tai puistopiknikillä. Radio viihdyttää, on hyvää seuraa ja nostaa kesätunnelmaa. Hyvä musiikki kerta kaikkiaan kuuluu kesään. Suomalaiset ovat erittäin uskollisia suosikkikanavilleen. Radiokanava vaihtuu kesällä vain hyvin harvoin.

Vinkki! Tavoita kohderyhmäsi tehokkaasi juhannusviikon meno- ja paluuliikenteessä radion avulla.

Vinkki! Sponsoroi suosittuja listaohjelmia: kesähittiäänestyksiä, juhannuslistoja, kesän soundtrackeja.

Yli kolmannes suomalaisista ja alle 30-vuotiaista jo yli puolet kuuntelee podcasteja – ja kesällä vielä enemmän kuin muina aikoina. Podcastien kuuntelijat lisäävät kesän aikana myös radion kuuntelua, joten parivaljakko radio & podcast on erityisen tehokas ratkaisu kesämarkkinointiin.  

Audioartikkelit ovat uusi, kätevä tapa kuluttaa kirjoitettua mediasisältöä missä ja milloin vain. Suuri osa audioartikkeleita kuuntelevista arvioi lisäävänsä niiden kulutusta kesällä.  

Musiikkifestivaaleille aikoo kesällä 2024 suunnata yli neljännes 18–69-vuotiaista. Erityisen ahkeria festarikävijöitä ovat nuoret. Festareilla käyneet sanovat tapahtumanäkyvyydellä olevan positiivinen vaikutus brändimielikuvaan, joten kannattaa olla paikalla!

Kesäloman jälkeen on edessä paluu tuttuun, turvalliseen ja hyvään arkeen. Rahaa kulutetaan alkusyksyllä tavanomaista enemmän muun muassa liikuntapalveluihin ja -varusteisiin sekä vitamiineihin ja ravintolisiin. Lapsiperheissä erittäin ajankohtaisia hankintoja ovat lisäksi myös koulutarvikkeet sekä lastenvaatteet ja -kengät.

Sanoman kesätutkimus toteutettiin Sanoman Suomitutka-paneelissa aikavälillä 7.–17.3. Tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten lomasuunnitelmia, kulutuskäyttäytymistä sekä mediankulutuksen muutoksia kesällä muihin vuodenaikoihin verrattuna. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–69-vuotiaat (n=533).

Kiinnostuitko radiomainnonnasta tai haluatko kuulla lisää suomalaisten kulutusaikomuksista kesällä? Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai ota yhteyttä.

Tutustu radio- ja audiomainonnan ratkaisuihin 

Lataa radiomainonnan opas

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Asiakaskokemus muodostuu pienistä asioista

    Asiakaskokemus rakentuu yhteisessä arjessa asiakkaiden kanssa. Tasaisin väliajoin kannattaa tarkistaa, mitä asiakasdata kertoo etenkin yrityksen kannattavimmista asiakkaista sekä muista erilaisista asiakasryhmistä.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight
    Julkaistu
    7.11.2025
    Lue lisää
    asiakaskokemus
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Toimialat
    Julkaistu
    24.4.2025
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on kuitenkin kaiken perusta ja kasvun edellytys.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland