Radio on todellinen kesämedia!
Sanoman kesätutkimuksen mukaan suomalaisten suosituimpia kesänviettotapoja ovat kotona ja kesämökillä oleilu sekä matkailu kotimaassa. Heinäkuu on jälleen suosituin lomakuukausi, mutta vähintään puolet suomalaisista tekee töitä myös kesäkuukausina. Kesäfiilis tarttuu kuitenkin maailman onnellisimpaan kansaan, vaikka he eivät lomalla olisikaan.
VINKKI! Aito Iskelmän kuuntelu kasvaa kesällä. Aito Iskelmä on Suomen hyväntuulisin ja aurinkoisin kesäradio kotona, autossa ja lomalla. Aito iskelmän juontajat ja kuuntelijat ovat parasta kesäseuraa toisilleen koko kesän.
Loman vieton myötä myös kuluttaminen lisääntyy. Suomalaiset käyttävät kesällä rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina. Rahaa kuluu normaalia enemmän matkailuun, ravintoloihin, huvitteluun ja elintarvikkeisiin. Kesällä tehdään myös isoja hankintoja.
Kuluttajat kokevat, että mainonnasta saa hyviä vinkkejä kesään kuuluviin rientoihin, tuotteisiin ja palveluihin.
VINKKI! Sanoman radiokanavia voit ostaa myös alueellisesti ja kohdistaa sekä tehostaa viestiäsi myös siellä missä sille eniten on tarvetta.
VINKKI! Tarjoa suomalaisille elämyksiä koukuttavien radiokilpailujen kautta ja hyödynnä sisältöyhteistöiden voima.
Radio on todellinen kesämedia! Radiota kuunnellaan kesällä enemmän kuin muina vuodenaikoina. Radion kuuntelu lisääntyy kesällä erityisesti autossa, kesämökillä ja ulkotiloissa, kuten rannalla tai puistopiknikillä. Radio viihdyttää, on hyvää seuraa ja nostaa kesätunnelmaa. Hyvä musiikki kerta kaikkiaan kuuluu kesään. Suomalaiset ovat erittäin uskollisia suosikkikanavilleen. Radiokanava vaihtuu kesällä vain hyvin harvoin.
Vinkki! Tavoita kohderyhmäsi tehokkaasi juhannusviikon meno- ja paluuliikenteessä radion avulla.
Vinkki! Sponsoroi suosittuja listaohjelmia: kesähittiäänestyksiä, juhannuslistoja, kesän soundtrackeja.
Yli kolmannes suomalaisista ja alle 30-vuotiaista jo yli puolet kuuntelee podcasteja – ja kesällä vielä enemmän kuin muina aikoina. Podcastien kuuntelijat lisäävät kesän aikana myös radion kuuntelua, joten parivaljakko radio & podcast on erityisen tehokas ratkaisu kesämarkkinointiin.
Audioartikkelit ovat uusi, kätevä tapa kuluttaa kirjoitettua mediasisältöä missä ja milloin vain. Suuri osa audioartikkeleita kuuntelevista arvioi lisäävänsä niiden kulutusta kesällä.
Musiikkifestivaaleille aikoo kesällä 2024 suunnata yli neljännes 18–69-vuotiaista. Erityisen ahkeria festarikävijöitä ovat nuoret. Festareilla käyneet sanovat tapahtumanäkyvyydellä olevan positiivinen vaikutus brändimielikuvaan, joten kannattaa olla paikalla!
Kesäloman jälkeen on edessä paluu tuttuun, turvalliseen ja hyvään arkeen. Rahaa kulutetaan alkusyksyllä tavanomaista enemmän muun muassa liikuntapalveluihin ja -varusteisiin sekä vitamiineihin ja ravintolisiin. Lapsiperheissä erittäin ajankohtaisia hankintoja ovat lisäksi myös koulutarvikkeet sekä lastenvaatteet ja -kengät.
Sanoman kesätutkimus toteutettiin Sanoman Suomitutka-paneelissa aikavälillä 7.–17.3. Tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten lomasuunnitelmia, kulutuskäyttäytymistä sekä mediankulutuksen muutoksia kesällä muihin vuodenaikoihin verrattuna. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–69-vuotiaat (n=533).
Kiinnostuitko radiomainnonnasta tai haluatko kuulla lisää suomalaisten kulutusaikomuksista kesällä? Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai ota yhteyttä.