Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten markkinoida Z-sukupolvelle?

Z-sukupolven suhtautuminen arvoihin, vastuullisuuteen ja työelämään erottaa heidät aiemmista sukupolvista.
2.4.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Z-sukupolven, eli vuosina 1995–2012 syntyneiden nuorten, arvojen ja asenteiden kahtiajakautuminen näyttäytyy hyvin sukupuolittuneena ilmiönä. Se liittyy osittain elämänvaiheeseen, mutta myös kasvaneeseen laajempaan yhteiskunnalliseen epätasa-arvoon sekä epävarmuuteen. Nuoret naiset ovat yleensä liberaalimpia kuin samanikäiset miehet, ja tämä ilmiö näkyy ympäri maailmaa. Taustalla on muun muassa kasvava epätasa-arvo koulutuksessa ja työmarkkinoilla, koventunut kilpailu sekä lisääntyneet vaatimukset  tietynlaisista tavoitteista ja elämäntyylistä. 

Suhtautumisessa vastuullisuuteen selviä eroja verrattuna aiempiin sukupolviin  

Z-sukupolvella on usein vahvempi ja aktiivisempi asenne vastuullisuutta kohtaan kuin aiemmilla sukupolvilla. He näkevät vastuullisuuden olennaisena osana identiteettiään ja pyrkivät toimimaan sen mukaisesti niin yksilöinä kuin osana laajempaa yhteiskuntaa.

”Vastuullisuus tarkoittaa nuorille aikuisille sosiaalista, taloudellista ja poliittista vastuullisuutta, mutta yksi läpitunkeva arvo on ympäristötietoisuus”, kertoo insight strategi Satu Kaitaranta Sanomalta.  

"Yleisellä tasolla voidaan sanoa, että tämän sukupolven edustajat ovat valmiimpia ottamaan kantaa, osallistumaan aktiivisemmin mielenosoituksiin ja erilaisiin kampanjoihin vastuullisuuden edistämiseksi."

Vastuullisuuden vaade näkyy myös työelämän puolella. Pelkästään hyvä palkka ei enää riitä nuorelle sukupolvelle, vaan myös työnantajan arvojen tulee olla kohdillaan. Nuoret työhakijat ottavat selvää yrityksen arvomaailmasta jo ennen hakemuksen jättämistä. Tälle ikäluokalle tärkeitä asioita arvo- ja vastuullisuuskysymysten ohella ovat myös muun elämän ja työn yhteensovittaminen. Työhakemus jätetään lähettämättä, mikäli arvojen koetaan olevan ristiriidassa.  

Z-sukupolvi arvostaa elämyksiä ja aitoutta  

Sanoman mediankäyttösegmenteistä Z-sukupolveen kuuluvat ennakkoluuloton verkostoituja ja utelias suunnannäyttäjä. Heidän mediankäyttöään ohjaa vahvasti halu olla mukana menossa: osallistua, vaikuttaa, viihtyä sekä nauttia elämästä. Heillä on usein vahva sosiaalisuuden kaipuu, ja he haluavat aktiivisesti jakaa elämäänsä muiden kanssa. He kokevat myös herkästi jäävänsä jostain paitsi, jos he eivät ole koko ajan “online”. 

Heidän mediakulutuksensa on vahvasti digitaalista, ja netistä saadun tiedon myötä he kokevat tuntevansa tuotteen jopa paremmin kuin myyjä. Tässä he eroavat muista sukupolvista. He ovat hyvin hintatietoisia sekä valmiimpia ja kärsivällisempiä tutkimaan brändejä ja odottamaan, kunnes löytävät parhaimman hinnan. Tämä selittää myös sitä, miksi he arvostavat sisältöjä, jotka säästävät aikaa ja tuovat tiedon helposti ja kattavasti nettiin saataville.  

 "Z-sukupolvi suhtautuu brändeihin erittäin käytännönläheisesti.  He eivät jaksa käyttää aikaansa arvaillen mitä brändit haluavat."

Z-sukupolveen kuuluvat arvostavat aitoa, suodattamatonta sisältöä ja sellaisia ihmisiä, jotka uskaltavat olla julkisesti aitoja. He tunnistavat helposti epäaidon viestinnän. He eroavat tässä selvästi milleniaaleista, jotka suosivat valmiiksi kuratoituja sisältöjä.  

“Kaupallisuutta ei kannata tämän kohderyhmän kohdalla piilotella, päinvastoin”, Kaitaranta vinkkaa.

"Z-sukupolvi suhtautuu brändeihin erittäin käytännönläheisesti.  He eivät jaksa käyttää aikaansa arvaillen mitä brändit haluavat."

Kohderyhmän tutkiminen yrityksen oman toimialan kautta on Z-sukupolven osalta erityisen tärkeää. He ovat seuraava suuri kuluttajaryhmä, joka vaikuttaa merkittävästi markkinaan.  

“Ja valitettavasti myös ehkä haastavin kohderyhmä tavoittaa”, Kaitaranta sanoo.

Tästä syystä on tärkeää ymmärtää, eikä vain arvailla, miten he suhtautuvat eri tuotteisiin tai palveluihin ja millaista asiakaskokemusta he kullakin toimialalla arvostavat.  

“Se, joka ymmärtää parhaiten Z-sukupolvea ja luo parhaan asiakaskokemuksen, voittaa nämä digitaalisen aikakauden vaikuttajat puolelleen.”

Haluatko tietää, miten Z-sukupolven edustajille kannattaa puhua ja mistä heidät tavoittaa? Haluatko kuulla, miten kohderyhmää voi tutkia oman toimialan kautta tarkasteltuna?

Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai ota yhteyttä 

 Katso myös:  

Sanoman uutismedia tavoittaa nuoret paremmin kuin TikTok

Kahtia jakautunut maailmankuva ja maskuliinisuuden kriisi – miten muutosvoimat vaikuttavat markkinointiin? 

Mistä hyvä työnantajakuva syntyy?

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Asiakaskokemus muodostuu pienistä asioista

    Asiakaskokemus rakentuu yhteisessä arjessa asiakkaiden kanssa. Tasaisin väliajoin kannattaa tarkistaa, mitä asiakasdata kertoo etenkin yrityksen kannattavimmista asiakkaista sekä muista erilaisista asiakasryhmistä.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight
    Julkaistu
    7.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Toimialat
    Julkaistu
    24.4.2025
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Markkinoija, muista boomerit!

    Vanhemmilla ikäluokilla on paljon ostovoimaa.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    24.3.2025
    Lue lisää
  • Näin puhuttelet Z-sukupolvea

    Väestöön verrattuna Z-sukupolven mediakäytössä korostuvat vahvimmin video, audio sekä suoratoistopalvelut. Myös some tavoittaa kohderyhmän keskivertoa paremmin.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    26.2.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen kuluttaja on harkitseva ja varovainen

    Head of Insight and Marketing Solutions Tiina Virtanen avasi Sanoman Trendit 2025 -webinaarin puheenvuorossaan tuoreita tutkimustuloksia suomalaisten kulutuskäyttäytymisen muutoksista.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    27.1.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: B2B-päättäjät hakevat yhä enemmän tietoa päätöstensä tueksi

    Sanoman tekemästä tutkimuksesta selviää, millaisin kriteerein B2B-päättäjät tekevät tuote- ja palveluhankintojen päätöksiä. Tutkimuksessa selvitettiin myös ostopolun muita vaiheita tiedonhausta harkintalistan kokoon ja markkinointiviestinnän merkitykseen.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Kohderyhmänä B2B Tutkittua
    Julkaistu
    16.12.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland