Miten markkinoida Z-sukupolvelle?
Z-sukupolven, eli vuosina 1995–2012 syntyneiden nuorten, arvojen ja asenteiden kahtiajakautuminen näyttäytyy hyvin sukupuolittuneena ilmiönä. Se liittyy osittain elämänvaiheeseen, mutta myös kasvaneeseen laajempaan yhteiskunnalliseen epätasa-arvoon sekä epävarmuuteen. Nuoret naiset ovat yleensä liberaalimpia kuin samanikäiset miehet, ja tämä ilmiö näkyy ympäri maailmaa. Taustalla on muun muassa kasvava epätasa-arvo koulutuksessa ja työmarkkinoilla, koventunut kilpailu sekä lisääntyneet vaatimukset tietynlaisista tavoitteista ja elämäntyylistä.
Suhtautumisessa vastuullisuuteen selviä eroja verrattuna aiempiin sukupolviin
Z-sukupolvella on usein vahvempi ja aktiivisempi asenne vastuullisuutta kohtaan kuin aiemmilla sukupolvilla. He näkevät vastuullisuuden olennaisena osana identiteettiään ja pyrkivät toimimaan sen mukaisesti niin yksilöinä kuin osana laajempaa yhteiskuntaa.
”Vastuullisuus tarkoittaa nuorille aikuisille sosiaalista, taloudellista ja poliittista vastuullisuutta, mutta yksi läpitunkeva arvo on ympäristötietoisuus”, kertoo insight strategi Satu Kaitaranta Sanomalta.
"Yleisellä tasolla voidaan sanoa, että tämän sukupolven edustajat ovat valmiimpia ottamaan kantaa, osallistumaan aktiivisemmin mielenosoituksiin ja erilaisiin kampanjoihin vastuullisuuden edistämiseksi."
Vastuullisuuden vaade näkyy myös työelämän puolella. Pelkästään hyvä palkka ei enää riitä nuorelle sukupolvelle, vaan myös työnantajan arvojen tulee olla kohdillaan. Nuoret työhakijat ottavat selvää yrityksen arvomaailmasta jo ennen hakemuksen jättämistä. Tälle ikäluokalle tärkeitä asioita arvo- ja vastuullisuuskysymysten ohella ovat myös muun elämän ja työn yhteensovittaminen. Työhakemus jätetään lähettämättä, mikäli arvojen koetaan olevan ristiriidassa.
Z-sukupolvi arvostaa elämyksiä ja aitoutta
Sanoman mediankäyttösegmenteistä Z-sukupolveen kuuluvat ennakkoluuloton verkostoituja ja utelias suunnannäyttäjä. Heidän mediankäyttöään ohjaa vahvasti halu olla mukana menossa: osallistua, vaikuttaa, viihtyä sekä nauttia elämästä. Heillä on usein vahva sosiaalisuuden kaipuu, ja he haluavat aktiivisesti jakaa elämäänsä muiden kanssa. He kokevat myös herkästi jäävänsä jostain paitsi, jos he eivät ole koko ajan “online”.
Heidän mediakulutuksensa on vahvasti digitaalista, ja netistä saadun tiedon myötä he kokevat tuntevansa tuotteen jopa paremmin kuin myyjä. Tässä he eroavat muista sukupolvista. He ovat hyvin hintatietoisia sekä valmiimpia ja kärsivällisempiä tutkimaan brändejä ja odottamaan, kunnes löytävät parhaimman hinnan. Tämä selittää myös sitä, miksi he arvostavat sisältöjä, jotka säästävät aikaa ja tuovat tiedon helposti ja kattavasti nettiin saataville.
"Z-sukupolvi suhtautuu brändeihin erittäin käytännönläheisesti. He eivät jaksa käyttää aikaansa arvaillen mitä brändit haluavat."
Z-sukupolveen kuuluvat arvostavat aitoa, suodattamatonta sisältöä ja sellaisia ihmisiä, jotka uskaltavat olla julkisesti aitoja. He tunnistavat helposti epäaidon viestinnän. He eroavat tässä selvästi milleniaaleista, jotka suosivat valmiiksi kuratoituja sisältöjä.
“Kaupallisuutta ei kannata tämän kohderyhmän kohdalla piilotella, päinvastoin”, Kaitaranta vinkkaa.
"Z-sukupolvi suhtautuu brändeihin erittäin käytännönläheisesti. He eivät jaksa käyttää aikaansa arvaillen mitä brändit haluavat."
Kohderyhmän tutkiminen yrityksen oman toimialan kautta on Z-sukupolven osalta erityisen tärkeää. He ovat seuraava suuri kuluttajaryhmä, joka vaikuttaa merkittävästi markkinaan.
“Ja valitettavasti myös ehkä haastavin kohderyhmä tavoittaa”, Kaitaranta sanoo.
Tästä syystä on tärkeää ymmärtää, eikä vain arvailla, miten he suhtautuvat eri tuotteisiin tai palveluihin ja millaista asiakaskokemusta he kullakin toimialalla arvostavat.
“Se, joka ymmärtää parhaiten Z-sukupolvea ja luo parhaan asiakaskokemuksen, voittaa nämä digitaalisen aikakauden vaikuttajat puolelleen.”
Haluatko tietää, miten Z-sukupolven edustajille kannattaa puhua ja mistä heidät tavoittaa? Haluatko kuulla, miten kohderyhmää voi tutkia oman toimialan kautta tarkasteltuna?
Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai ota yhteyttä
Katso myös: