Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kahtia jakautunut maailmankuva ja maskuliinisuuden kriisi – miten muutosvoimat vaikuttavat markkinointiin?

Sanoman luova strategi Vilma Kärkkäinen luotaa markkinointiin vaikuttavia trendejä.
26.2.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Maailmankuva on jakautunut kahtia

Vuosi 2024 on todellinen vaalivuosi. Suomen lisäksi vaalit järjestetään tänä vuonna 39:ssä muussa maailmassa maassa. Vaikka poliittisten ideologioiden jakaantuminen yhä vahvemmin kahteen leiriin ei ole ainakaan vielä ole Suomessa kovin suuri ongelma, siitä näkyy kaikuja myös meillä. Sosiaalisen median mahdollistama globaali dialogi polarisoi ajattelua meilläkin.  

Tämä vaikuttaa luonnollisesti myös markkinoijan pelikenttään ja on jo aiheuttanut sitä, että brändit saattavat jopa jättää tietoisesti ottamatta kantaa kohujen pelossa. Toisaalta varsinkin nuoret suorastaan vaativat brändeiltä kannanottoja ja arvopohjaisuutta. Miten tässä tilanteessa kannattaa markkinoida? Nostan erään presidentinvaalien ehdokkaan tapaan esiin kolme pointtia:  

1. Pysy valitussa linjassa, vaikka tulisikin kritiikkiä

Takin kääntäminen on aina isompi mainehaitta kuin pienen äänekkään ryhmän hetkellinen meluaminen. 

2. Opi erottamaan oikeat signaalit hälyn keskeltä. 

Jokaista inklusiivista brändiä ja sen markkinointia äänekkäästi vastustavaa kuluttajaa kohti on keskimäärin viisi tätä brändejä ja sen monikulttuurista ja moninaista viestimistä tukevaa kuluttajaa.  

3. Tiedosta minkä asioiden takana voit uskottavasti seistä

Kuluttajat toivovat brändeiltä kannanottoja, mutta niiden tulee olla linjassa brändin arvojen, vision ja perinnön kanssa. 

Generatiivinen tekoäly avaa mahdollisuuksia ja tuo riskejä

Tekoäly jatkaa lonkeroitumistaan markkinoinnin kenttään: kun nyt jo melko hyvin jauhetaan dataa ja näkemystä tekoälyn avulla, niin seuraavana AI-sovellukset hiipivät entistä vahvemmin luovan työn kenttään. Uusien ideoiden nopea ja ketterä testaaminen tuo tekoälysovellukset luovan tekemisen keskiöön. Asiakkaiden ja toimistojen väliset suhteet ovat tämän vuoksi uudistuspaineen alla. Luovien ideoiden versioinnin ja konseptointityön nopeutuminen tulee todennäköisesti vähentämään luovan työn tuntimääriä ja sitä kautta laskemaan mainostajien kustannuksia.  

Toisaalta tekoälyn käyttö tarjoaa mahdollisuuksia myös pahanteolle: esimerkiksi kuvaväärennökset, deepfake-videot ja tekijänoikeuskysymykset ovat jo olleetkin paljon keskusteluissa, ja läpinäkyvyyden vaatimus on tätäkin kautta ehdoton. Lisäksi tekoälyn avulla tuotetaan jo nykyään suuria määriä heikkolaatuisia sisältöjä, joiden lähes ainoa tarkoitus on sekoittaa algoritmeja ja vinouttaa kohdentamista. 

Maskuliinisuus on kriisissä

Me Too:n jälkeinen maailma on jättänyt nuoret miehet yksin. Kun naisten tukijärjestelmiä on herätty kehittämään, vastaavat toimet miehille ovat jääneet tekemättä. Syrjäytyminen ja poikakriisi on puhuttanut jo meilläkin: Pisa-tulosten romahtamisesta on puhuttu jo useampi vuosi, mutta tiesittekö suomalaisten tyttöjen olevan yhä Pisa-tulosten valossa maailman huipputasoa? Suurimmat erot näkyvät alemmissa tuloluokissa, jossa pojat tippuvat kyydistä. 

Miten tämä liittyy markkinointiin? Monellakin tavalla, mutta erityisesti markkinoinnin vuosikymmeniä ruokkima macho-kulttuuri ei ainakaan ole auttanut asiaa. Nykypoikia pommitetaan monelta suunnalta koko ajan kasvavin vaatimuksin: täytyy olla mies ja kova, mutta samalla tiedostava ja lempeä. Ei saa itkeä, paitsi että täytyy itkeä. Syrjäytyneet löytävät somesta aiempaa helpommin kierteelle menneille ajatuksilleen tukea, joka ajaa heitä yhä pidemmälle huonoihin malleihin.

Nyt myös markkinointikentältä vaaditaan vahvempia toimia kelkan kääntämiseksi, sillä markkinoinnilla on ollut iso rooli tässä vuosikymmeniä jatkuneessa stereotypioiden viljelemisessä. Mainoskuvaston ja -sanaston muuttaminen, vaikuttajavalinnat ja yleisen diskurssin kääntäminen ovat jokaisen markkinoijan vastuulla.  

Vastuullisuus näkyy pienissä teoissa

Suureellisten, globaalien vastuullisuustekojen tilalle nousevat pienet, helposti ymmärrettävät ja toteutettavat paikalliset teot. Tiedostava kuluttaja vaatii läpinäkyvyyttä ilmastotekoihin. Yritysten täytyy olla yhä vihreämpiä, mutta täysin rehellisiä tekojensa kanssa. Viherpesun pelossa saatetaan päätyä viherhyssyttelyyn, jolloin ei lopulta uskalleta sanoa mitään kriittisen keskustelun pelossa.

Tekoja arvioidaan nykyään yhä enemmän henkilökohtaisista lähtökohdista. Ne täytyy tehdä kuluttajille helpoksi sekä ymmärtää että toteuttaa. Vastuullisuus on nyt kaikkien agendalla, joten vastuullisuusviesteillä erottautuminen on entistä haastavampaa. Huumori tekee paluuta mainonnan luoviin ratkaisuihin, ja se toimii myös vastuullisuusviestinnässä lisäämällä lähestyttävyyttä ja samaistuttavuutta. 

Perusasiat pysyvät ennallaan

Todella usein puhutaan kaikesta siitä, mikä muuttuu, vaikka isolta osin markkinoinnin perusasiat pysyvät ennallaan vuodesta toiseen. Tavoittavuus, sisällön puhuttelevuus, luovan erottuvuus, kuluttajien liikuttaminen, muistijälkien luominen ja yleisön koukuttaminen ovat yhä jokaisen markkinoinnin tekijän tavoitteena, vaikka uudenlaisia tapoja toteuttaa näitä ilmestyy jatkuvasti. 

Pysyvyydestä puhuttaessa on hyvä muistaa, että 30 sekuntinen spotti – jonka kuolemaa on ennustettu 60-luvulta saakka – elää yhä ja on voimissaan, uutismedia tyydyttää tietoa janoavan kuluttajan tarpeet ja liikkuvan kuvan ja audion kuratoitu sisältö kerää yhä miljoonayleisöjä.  

Kaiken muutoksen keskellä on hyvä muistaa, että perusasioista suurin osa pysyy pitkälti ennallaan ja näiden päälle on edelleen hyvä rakentaa vaikuttavia kohtaamisia. Katse on syytä pitää taivaanrannassa ja huomata kaikki uusi, mutta tukevin polku rakentuu pysyvien peruselementtien päälle. Uutuudet tarjoavat hyviä mausteita matkalle ja monista niistä kasvaa tulevaisuuden tukiasemia. Aistit ja mieli siis avoinna kohti tätäkin vuotta. Elämme yhä ja jälleen mielenkiintoisia aikoja.  

Kirjoituksen inspiraation lähde on Warcin Marketer's Toolkit 2024.

Kirjoittaja on mediatoimistotaustainen luova strategi, joka viihtyy mediakortin ulkoreunoilla ja punaisen langan molemmissa päissä. Monikanavaisuus ja uuden ja vanhemman ratkaisuvalikon oivaltava hyödyntäminen koko markkinointiviestinnän kentän leveydeltä saa arkipäivät tuntumaan mielekkäiltä ja pitää tämän strategin jatkuvasti varpaillaan.   

Lue lisää aiheesta: 

Tietopaketti markkinoinnin trendeistä

Tagit

Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland