Näin puhuttelet Z-sukupolvea
Sanoman mediankäyttösegmenteistä Z-sukupolveen (vuosina 1995–2012 syntyneet) kuuluvat ennakkoluuloton verkostoituja ja utelias suunnannäyttäjä. Heidän mediankäyttöään ohjaa vahvasti halu olla mukana menossa: osallistua, vaikuttaa, viihtyä sekä nauttia elämästä.
Z-sukupolvi arvostaa aitoa sisältöä
Z-sukupolveen kuuluvat arvostavat aitoa, suodattamatonta sisältöä. Kaupallisuutta ei kannata tämän kohderyhmän kohdalla piilotella, päinvastoin.
Ole läsnä
Ole läsnä siellä, missä kohderyhmä viettää aikaansa, esimerkiksi erilaisissa tapahtumissa, kuten keikoilla, festareilla ja risteilyillä.
Puhuttele oikein
Z-sukupolvi arvostaa elämyksellisyyttä sekä rohkeaa ja suoraa kaupallisuutta. Videoformaattia voit hyödyntää läpi mediakanavien ja versioida sitä eri kanaviin: someen, videopalveluihin, uutismediaan ja tapahtumiin.
Rakenna luotettava ja vahva pohja
Nuori kohderyhmä kokee erityisesti uutismedian luotettavaksi kanavaksi. Nuoret seuraavat sekä uutisia että uutismedioita Tiktokissa aiempaa aktiivisemmin. Uutismedian liiton Iro Researchilla teettämän tutkimuksen mukaan 79 % 18–24-vuotiaista nuorista luottaa uutismediaan. Sosiaaliseen mediaan luotettavuuden liittää vain 5 % kohderyhmästä.
Näistä kanavista tavoitat Z-sukupolveen kuuluvia
Mediakentän pirstaloitumisen myötä Z-sukupolven tavoittaminen vaatii entistä useampia medioita ja monikanavaista läsnäoloa.
Video on Z-sukupolvelle ominainen tapa kuluttaa mediaa. Kohderyhmää puhuttelevat liikkuvan kuvan sisällöt laajasti: huomioi Ruutu ja uutismediavideon mahdollisuudet Sanoman laajassa verkostossa.
Myös audiolla on iso merkitys kohderyhmän median kulutuksessa. Huomio muun muassa Supla, Loop ja HitMix.
Uutismedioiden digikanavat, kuten IS.fi, HS.fi, Aamulehti.fi ja Satakunnankansa.fi. Kohdenna iän, mielenkiinnon kohteiden tai kontekstin mukaan. Uutisten lisäksi Z-sukupolvea kiinnostavat aiheet ovat muun muassa viihde ja esports.
Näy tapahtumissa, erityisesti juhannusfestareilla: Himos Juhannus, Tahko Juhannus ja Raumanmeren Juhannus, ja abiristeilyillä. Hyödynnä kohderyhmää kiinnostavia tähtivaikuttajia ja -artisteja.
Aiemmin aiheesta: