Rengasmarket Turku päätti kokeilla Google Shopping -mainontaa verkkokaupan myynnin kasvattamiseksi

Haaste
B2C- ja B2B-sektorilla toimiva Rengasmarket Turku (Turun Seudun Rengas ja Tarvike) halusi kasvattaa verkkokaupan konversiota etenkin maatalousalan rengasmyynnissä valtakunnallisesti.
Ratkaisu
Monikanavaista digimainontaa tukevaksi ratkaisuksi valittiin Suomessa vielä verrattain uusi Google Shopping -mainosmuoto. Google Shoppingissa hyödynnetään Googlen kuvallisia mainospaikkoja, eli tuotekortteja, joita klikkaamalla asiakas pääsee siirtymään suoraan myyjän verkkokauppaan.
Niin yksityis- kuin yritysasiakkaita palveleva Rengasmarket Turku on vuonna 1998 toimintansa aloittanut, nykyisin jo toisessa polvessa toimiva turkulainen perheyritys.
“Rengasmarket on perinteinen, nykyaikaisella otteella toimiva rehti rengasliike”, kertoo hyväntuulinen toimitusjohtaja Tomas Palander langan toisessa päässä.
Keväällä 2021 Rengasmarket sai idean lähteä kokeilemaan Google Shoppingia yhdessä Sanoman kanssa, kun digimarkkinoinnin asiantuntija Nico Henriksson ehdotti uutta mainosmuotoa yrityksen mainospatteristoon.
Kokeilu kannatti, sillä uudet asiakkaat löysivät Google Shopping -mainosten kautta yrityksen verkkokauppaan. Myyntiä kertyi huimat 11 000 euroa.
Tomas Palander kertoo, että kampanjoiden tuloksia on toisinaan haasteellista mitata. Google Shopping vaikuttaa hyvältä, nyt on vielä seurattava ja analysoitava onko se oikeasti toimiva pidemmällä tähtäimellä.
Google Shopping -mainonta toi hyviä tuloksia
Onnistuneen kokeilun myötä valtakunnallisesti toimivaa Google Shopping -mainontaa jatketaan siis edelleen valikoitujen rengasmallien kanssa. Shopping-mainonnan etuja ovat edulliset klikkihinnat (keskimäärin 10 senttiä), joiden ansiosta mainonnasta saatiin jo pienellä panostuksella yli 2500 klikkiä kuukaudessa.
Toinen hyvä puoli Google Shopping -mainonnassa on se, että kyseinen mainostyyppi toimii myynnin lisäksi hyvin myös myyntiketjun alkupäässä, eli herättämässä kiinnostusta. Asiakas siis näkee Googlen tuloshaussa tuotteen ja hinnan (sekä mahdollisen arvostelun), ilman että hänen tarvitsee klikata mitään.
Google Shoppingin lisäksi Sanoman kanssa toteutetaan myös tehokasta bannerimainontaa. Sosiaalisen median kampanjat yritys toteuttaa toistaiseksi itse, minkä lisäksi käytössä on ulko-digimainontaa ja radiomainontaa.
Tiivistä yhteistyötä – myös kasvotusten
Toimitusjohtajana Tomas ei vain istu paperipinon päällä, vaan hän toimii niin liikkeen puolella kuin rengasvaihtajana. Lisäksi hän vierailee usein omien yritysasiakkaiden luona. Ja juuri siksi hän arvostaa myös Sanoman tapaa hoitaa viestintää.
Lisäksi kiitosta saavat kunnollinen aloituspalaveri ja se, että asioita voidaan hoitaa sähköisen viestinnän lisäksi myös kasvotusten:
“Tämä ei ole vain sellaista kasvotonta kampanjan pyörittämistä, vaan meille on nimetty henkilö, myyntipäällikkö Jussi Sorasto, joka myös käy paikan päällä sopimassa seuraavista toimenpiteistä. Tällaisia asioita on helpompi käydä läpi kasvotusten, etenkin kun aihe on itselle vielä vähän vierasta.”
Ja näinhän se on. Yrittäjän ei itse tarvitse tietää eikä edes hoitaa kaikkea, sillä sitä varten markkinoinnin kumppanit ovat.
Mutkatonta toimintaa yhteistyössä
Tomas tietää kokemuksesta, että monet asiakkaat haluavat mielellään asioida suoraan yrittäjän tai käsillä olevan, asiasta vastaavan, tekijän kanssa.
Tätä Tomas arvostaa asiakkaana myös itse: “Meitä auttaa osaava kaveri. Raportit lähetetään kampanjoiden päätyttyä ja Jussin kanssa voimme vielä käydä keskustelua tarkemmin mitä tuloksia on tullut. On ollut sellaisiakin kokemuksia, että sovitaan kampanja ja laitetaan se pyörimään, mutta sen jälkeen ei sitten olekaan kuulunut juuri mitään.”
Myös olemassa olevien mainostilien siirtäminen sujui hyvin.
“Meillä oli jo olemassa valmiit mainostilit, jotka sitten siirrettiin Sanomalle. Vähän se oli alkuun haastavaa, mutta saimme tässä hyvin apua. Googlen viidakko on nimittäin välillä aika vaikeakulkuinen. Ja kun asiat vielä pääsee puhumaan kunnolla läpi kasvotusten, tällaiset jutut selkiintyvät itsellekin paljon paremmin”, Tomas kertoo tyytyväisenä.
Mitä verkkokaupan mainonnan erityispiirteitä ja seikkoja on hyvä ottaa huomioon varsinkin aloittavan verkkokauppiaan näkökulmasta?