Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Google Shopping – verkkokauppojen tehokas mainosmuoto

Klikkihintainen Google Shopping -mainos esittelee heti hakutuloksessa tuotetiedot kuvan ja hinnan kanssa.
googleshopping
9.12.2021
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Mikä ja mitä on Google Shopping -mainonta ja miten se eroaa muista mainostyypeistä? Tätä Yhdysvalloissa vuonna 2012 käyttöönotettua mainosmuotoa saatiin odottaa Suomessa kesään 2019 asti. Koostimme tähän artikkeliin Google Shopping -mainonnan toimintaperiaatteet ja sen parhaat ominaisuudet sekä käyttötarkoitukset.

Maailmanlaajuisesti jopa yli 70% Google Adsin kävijäliikenteestä ansaitaan Google Shopping -mainoksista. Klikkihintaan perustuvan Google Shopping -mainoksen etu on siinä, että asiakas näkee heti tuotekuvan ja tuotteen hinnan – siis ilman, että hänen tarvitsee klikata mainosta ja käydä katsomassa tuotetiedot verkkokaupasta. 
 
Tämä ominaisuus karsii omalta osaltaan turhia sivustokäyntejä (jotka maksavat sinulle), jos tuote ei ollutkaan sellainen, mitä asiakas etsi. Google Shopping -mainos käyttää markkinointibudjetin tehokkaasti, kun hintatiedot sisältävää kuvallista mainosta klikkaavat tuotteesta tosissaan kiinnostuneet asiakkaat.
 
Toisaalta voi myös olla niin, että vaikka asiakas ei etsinyt juuri sinun tuotettasi, hän saattaakin kiinnostua siitä nähtyään tuotekuvan ja hyvän hinnan!
 
Google Shopping -mainosten klikkihinnat ovat myös keskimäärin edullisempia kuin Google-haussa esiintyvien tekstimainosten hinnat, koska hakupuolella on tarjolla vain neljä mainospaikkaa, kun taas Google Shopping -karuselliin mahtuu kymmenittäin tuotteita.

Miten Google Shopping -mainokset toimivat? 

Google Shopping on huutokauppapohjainen klikkihintainen kampanjamuoto, jossa hakutermiä vastaavia kuvamainoksia esitetään hakutulosten kärjessä karusellimaisena tuotelistauksena. 
 
Kyseiset mainokset näkyvät heti ensimmäisenä, eli ne näkyvät ennen tekstimuotoisia SEM-mainoksia ja luonnollisia eli orgaanisia hakutuloksia. Googlen hakutulossivun lisäksi Shopping-mainokset voivat näkyä kuvahaussa sekä Googlen omassa hintavertailussa ostokset-välilehdellä.

Kun kuluttaja klikkaa kyseistä mainosta, hän pääsee suoraan kyseiselle tuotesivulle mainostajan verkkokaupassa. 
 
Vinkki: Pidä huoli, että tiedot tuotteen kaikista eri variaatioista (kuten väri, malli, koko, yms.) löytyvät jokaiselta tuotesivulta, jotta et menetä tuotteesta mahdollisesti kiinnostunutta ostajaa sen vuoksi, ettei hän löytänyt helposti etsimäänsä vaihtoehtoa.
 
Yksi Google Shoppingin eduista on myös siinä, että kyseinen mainosmuoto toimii erinomaisesti kiinnostuksen herättäjänä nimenomaan tuotekuvan ja hinnan ansiosta. Mainostyyppi onkin parhaimmillaan niin myyntipolun alkupäässä kuin viimeisen klikin konversionakin.

Vinkki: Tarkista vielä kertaalleen verkkokauppasi asiakaskokemus. Lue lisää aloittavan verkkokaupan markkinoinnista.

Kenelle mainonta sopii? 

Google Shopping -mainoksia voidaan käyttää ainoastaan tuotteiden mainostamiseen. Palvelut, kuten vaikka hierontapalvelut tai kasvohoidot, eivät siis nouse Google Shopping -tuloksiin. Muutoin Google Shopping -mainokset sopivat kaikille verkkokaupoille, jotka haluavat mainostaa fyysisiä tuotteita.  Googlen kieltämää sisältöä ovat: lipunmyynti, ajoneuvot, rahoituspalvelut, valuutta, avoimet lahjakortit, toistuva laskutus, vuokratuotteet, palvelut ja kiinteä omaisuus.
 
Shopping-mainokset eroavat perinteisestä hakusanamainonnasta siten, että mainostaja ei tee itse mainoksia tai mainostekstejä eikä aseta avainsanoja, vaan tiedot haetaan suoraan tuotesyötteestä.

Vinkki:  Huolehdi, että tuotteen nimi, kuvaus ja tuoteryhmä sisältävät tarpeeksi kuvaavaa tekstiä, jotta ne tulevat näkyviin oikeiden hakujen yhteydessä.

Google Shopping mainostaminen - miten lähteä alkuun?

Google Shopping -mainosten käyttöönottoa varten tarvitaan tilit Google Ads -palveluun ja Kauppiaskeskukseen. Kauppiaskeskuksen kautta ylläpidetään verkkokaupasta tuotuja tuotteiden tietoja (= tuotesyöte).

Tuotesyöte voidaan tehdä joko käsin tuote kerrallaan, tai jos myytäviä tuotteita on paljon, voidaan hyödyntää automaattisia tuotesyötteitä, jotka voidaan myös ajastaa päivittymään tietyllä aikavälillä. Tähän on saatavilla maksullisia ja maksuttomia lisäosia verkkokaupan alustasta riippuen. Lisää ohjeita Shopping kampanjan luomisesta löytyy Googlen ohjekeskuksesta.

Uuden oppiminen vie kuitenkin aikaa, mikäli haluat hyödyntää tätä mainosmuotoa aikailematta autamme mielellämme. Suunnittelemme ja toteutamme tehokkaan Google Shopping -kampanjan avaimet käteen -periaatteella. Ja mikäli verkkokaupastasi vielä puuttuu mainonnan mahdollistava konversioseuranta, laitetaan sekin kerralla kuntoon.

Ota yhteyttä

Tagit

Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Ad Manager Näkemyksiä Kotisivut Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2023
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Vaikuttavuutta instream-pystyvideolla

    IS.fi:n, HS.fi:n, Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä Sanoman paikallismedioiden toimituksellisten videosisältöjen yhteydessä näkyvä instream-pystyvideo on loistava tapa saada lisäpeittoa ja keskittynyttä katselua esimerkiksi muun videokampanjoinnin tueksi.

    Tagit

    Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    23.5.2023
    Lue lisää
  • Mainonnan ostoalusta Sanoma Ad Manager uudistuu

    Uudistuksen myötä Ad Managerin tuotevalikoima laajenee, kohdentamisessa voi jatkossa hyödyntää myös omaa asiakasdataa ja käyttökokemus sujuvoituu entisestään, kertovat Aapi von Creutlein ja Tuomas Waris.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut
    Julkaistu
    17.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Tämä lienee markkinointi-ihmisten mieliä kautta aikain eniten kutkuttanut kysymys, eikä ihme. Tässä artikkelissa kerromme miten perehdyt tarkemmin kohderyhmääsi ja varmistat, että viestisi saavuttaa juuri heidät.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    14.4.2023
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Fanita yrittäjää laittaa hyvän kiertämään

    Suomen Yrittäjien ja Sanoman yhteiskampanja puhutteli ja aktivoi.

    Tagit

    Audio & radio Case Digiratkaisut Luovat ratkaisut Uutismedia
    Julkaistu
    4.4.2023
    Lue lisää
  • Budjetin ääripäät – suunnittele mainonta budjetin mukaan

    Miten markkinointibudjettia käytetään, kun sitä on vähän tai hieman enemmän? Nappaa vinkit erilaisiin budjetteihin.

    Tagit

    Aikakausmedia Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2023
    Lue lisää
    budjetin_aaripaat
  • Markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet ja annamme työkalut markkinointisuunnitelman tekemiseen.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Digiratkaisut
    Julkaistu
    30.3.2023
    Lue lisää
    markkinointisuunnitelma
  • Sanoma Ad Managerin uudet ominaisuudet palvelevat nyt entistäkin paremmin digimarkkinoijien tarpeita

    Mainonnan itseostopalvelu Sanoma Ad Manager helpottaa nyt entistäkin tehokkaammin digimainostajien arkea.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut
    Julkaistu
    10.3.2023
    Lue lisää
  • Tammikuun Kuukauden kamppis on Xploran erikoisartikkeli

    Kuukauden kamppis on Sanoman kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Xploran natiiviartikkeli tarjosi kiinnostavalla tavalla tietoa siitä, että lapsille hankittaville älypuhelimille on olemassa vastuullinen vaihtoehto.

    Tagit

    Case Digiratkaisut Kuukauden kamppis Natiivimainonta Uutismedia
    Julkaistu
    13.2.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland