Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Verkkokaupan markkinointi ja mainonta: näin kasvatat verkkokaupan myyntiä mainonnalla

Tässä jutussa käydään läpi muutamia perusasioita verkkokaupan markkinoinnista ja mainostamisesta ennen kaikkea aloittavan verkkokauppiaan näkökulmasta.
verkkokaupan_markkiointi_ja_mainonta
22.2.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Sekä verkosta ostaminen että verkkokauppojen määrä kasvavat vuosi vuodelta. Suomalaisten kulutuskäyttäytyminen on kulkenut jo pitkään kohti verkkokauppoja, ja suurin muutos viimeisen parin vuoden aikana onkin ollut nimenomaan kotimaisten verkkokauppojen suosion nousu. 

Verkkokaupan kasvu tarkoittaa kovaa kilpailua, mutta myös kasvavia mahdollisuuksia. Mitä useampi suomalainen verkkokauppias onnistuu asiakashankinnassaan, sitä paremmin kotimainen verkkokauppa – ja yrittäjyys – pärjää myös tulevaisuudessa.

Tässä jutussa käyn läpi muutamia perusasioita verkkokaupan markkinoinnista ja mainostamisesta ennen kaikkea aloittavan verkkokauppiaan näkökulmasta. Tavoitteena onkin antaa työkalut menestyvän verkkokaupan mainostamiseen!

Luvassa on katsaus seuraaviin asioihin: 
Verkkokaupan markkinointi alkaa strategiasta
Verkkokaupan asiakaskokemus – huomioi nämä ennen kuin aloitat markkinoinnin
Verkkokaupan mainonnan tavoiteasetanta ja suunnittelu
Mitkä mediat ja mainosmuodot sopivat verkkokaupan mainostamiseen?
Kolme tärkeintä vinkkiä verkkokaupan myynnin kasvattamiseen

Verkkokaupan markkinointi alkaa strategiasta

Ennen kuin ostat verkkokaupallesi ensimmäistäkään mainoskampanjaa tai mediaratkaisua, käytä hetki aikaa sen kuuluisan ison kuvan eli kauppasi konseptin ja strategian kirkastamiseen ja kirjaamiseen. 

Se tarkoittaa yksinkertaisimmillaan sitä, että kirjaat ylös, mitä myyt ja millaisille asiakkaille, keitä ovat kilpailijasi ja miksi ydinkohderyhmäsi kannattaa ostaa tuote nimenomaan sinun kaupastasi verrattuna kilpailijoihin. Toisin sanoen kyseessä on lista asioista, joita olet todennäköisesti jo miettinyt verkkokaupan perustamisen yhteydessä. 

Mieti myös asiakkaan polkua: missä ja miten asiakkaat tulevat tietoisiksi verkkokaupastasi ja myymistäsi tuotteista, ja millaisin keinoin ohjaat heitä eteenpäin tutustumaan ja ostamaan. 

Nämä muistiinpanot auttavat hahmottamaan, keitä haluat markkinoinnin ja mainonnan keinoin puhutella, mistä medioista voit heidät tavoittaa, ja mitä kaupan mainosviesteissä kannattaa painottaa. Kokonaisuuden ymmärtäminen luo perustan kaikelle menestykselle, joten siihen kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta – näin teet myös mainonnan suhteen todennäköisesti parempia päätöksiä. 

Verkkokaupan asiakaskokemus –huomioi nämä ennen kuin aloitat markkinoinnin

Markkinointi ja mainonta tuovat asiakkaat verkkokauppaan, sen jälkeen itse kaupan on onnistuttava myymään asiakkaalle tuotteet ja jätettävä kokemuksesta hyvä mieli. Jotta mainosbudjetti ei valuisi hukkaan, on tärkeää tarkistaa kaupan asiakaskokemus ja toimivuus ennen mainonnan aloittamista. 

Kun käyt läpi verkkokauppasi ostopolkua ja käyttäjäkokemusta, tee se asiakkaan näkökulmasta. Ajattele itsesi tärkeimmän kohderyhmäsi edustajan saappaisiin ja käy kauppa läpi aina etusivulta ostoon, maksamiseen ja tilausvahvistukseen asti. 

Kiinnitä huomiota ainakin seuraaviin asioihin: 

  • Visuaalisuus ja asiakkaan puhuttelutapa. Herättävätkö värimaailma, tekstit ja kuvat luottamusta ja oikeaa fiilistä – esimerkiksi kosmetiikkaa myydään erilaisella tunnelmalla kuin vaikkapa remonttitarvikkeita tai lastentarvikkeita.
  • Helppokäyttöisyys ja mobiilikäyttö. Mobiiliostaminen on arkipäivää, ja etenkin somesta ohjautuvat asiakkaat käyttävät useimmiten ostamiseen puhelinta. Verkkokaupalle mobiilikäytettävyys on siis käytännössä elinehto.
  • Tuotekuvat ja -kuvaukset. Selkeät, myyvät kuvat ja tuotetiedot auttavat asiakasta tekemään valintoja, joihin hän on tyytyväinen. Esimerkiksi vaatteissa kannattaa suosia sovituskuvia, selkeät tiedot mitoituksesta sekä tiedot toimitus- ja palautusehdoista luovat lisäksi luottamusta. 
  • Tilausprosessi ja teknologia. Tarkista, että tilausprosessi on asiakkaalle selkeä ja että häntä ohjataan prosessissa koko ajan eteenpäin. Kulkevatko tilauksen askeleet jouhevasti, ja toimiihan yhteys eri maksupalveluihin saumattomasti?
  • Toimitus- ja maksuvaihtoehdot. Mitä helpommaksi maksaminen on asiakkaalle tehty, sitä todennäköisesti hän vie ostoksensa loppuun asti. Maksamisen monipuolisuus kannattaa myös huomioida: erilaiset mobiilimaksupalvelut madaltavat ostamisen kynnystä, mutta osa asiakkaista luottaa mieluummin luottokortti- tai verkkopankkimaksamiseen. 

Kun käyt kaupan läpi itse – tai pyydät avuksi tuttavaa, joka ei ole vielä tuttu kauppasi kanssa – löydät taatusti joka kerta asioita, joita voit kehittää ja parantaa. 

Kannattaa myös suhtautua asiaan ajatellen, että verkkokauppasi ei ole koskaan valmis: erilaisin testein ja konversio-optimoinnin keinoin pystyt parantamaan myyntiä myös tulevaisuudessa, kun opit asiakkaistasi lisää.

Verkkokaupan mainonnan tavoiteasetanta ja suunnittelu

Verkkokaupan mainonnan suunnittelu ja tekeminen alkaa samasta asiasta kuin minkä tahansa mainoskampanjan tai jatkuvan mainonnan kokonaisuuden: tavoitteiden asettamisesta. 

Tähtäätkö esimerkiksi tiettyyn myyntitavoitteeseen tutulla tuotteella, vai haluatko lanseerata uuden tuotteen? Verkkokaupan tärkein tavoite on useimmiten myynti, ja budjetti kannattaakin tehdä peilaten sitä myyntitavoitteeseen. 

Budjetin lisäksi suunnittelua ohjaa asiakkaan ostopolku. Miten ihminen löytää tuotteen tai kaupan; onko hän jo kuullut siitä, harkitseeko jo ostamista, onko käynyt kaupassa katsomassa ja niin edelleen, ja mitä mediaa asiakas käyttää missäkin vaiheessa. 

Yhteenvetona: onnistunutta mainontaa suunnitellakseen verkkokauppiaan olisi hyvä olla selvillä siitä, mitkä ovat kaupan ydinkohderyhmät, missä medioissa he käyttävät aikaansa milloinkin, ja miten mediat voivat tukea toisiaan. Joka medialla on oma tehtävänsä ostopolun eri vaiheissa, mutta niiden välillä on usein selkeää synergiaa.

Mitkä mediat ja mainosmuodot sopivat verkkokaupan mainostamiseen?

Mainonnassa ei valitettavasti ole yhtä viisasten kiveä tai sapluunaa, joka sopisi taatusti ja yleistäen kaikille mainostajille. Muutamia vinkkejä voi kuitenkin antaa – omalle verkkokaupalle sopivin yhdistelmä löytyy testaamalla ja oppimalla. 

Verkkokaupan myyntiä voi kasvattaa some- ja Google-mainonnalla

Some sopii verkkokaupan mainontaan todella hyvin, ja moni verkkokauppias aloittaakin Facebook- ja Instagram-mainonnasta. Some-mainonta tarjoaa mainostajille erinomaiset kohdennusmahdollisuudet, joita voi tehostaa dynaamisilla ja automatisoiduilla teknologioilla. 

Facebook-mainontaan voi esimerkiksi nostaa verkkokaupan tuotteita suoraan kaupan tuoteluettelosta. Tuotemainontaa voi näyttää retargeting-mainontana asiakkaille, jotka ovat jo katsoneet tuotetta, mutta jättäneet ostoprosessin syystä tai toisesta kesken. Sosiaalisen median mainontaan kannattaa yhdistää Google Shopping- ja Google Ads -mainonta. Hakuihin perustuva verkkokaupan mainonta tukee some-mainontaa, ja päinvastoin, joten näiden kahden yhdistelmällä mahdollisuus hyviin tuloksiin paranee entisestään. 

Display-mainonta kasvattaa verkkokaupan tunnettuutta ja tuo kiinnostuneet ostoksille

Hakusana- ja somemainonnan ohella kannattaa muistaa, että verkkokauppa tarvitsee myös tunnettuutta ja liikennettä kotisivuille. Display- eli bannerimainonnalla lisäät tunnettuutta, luot mielikuvaa brändistä ja tuot bannerista klikanneet verkkokauppaan. 
Display- eli  bannerimainonnan kautta saadaan siis verkkokauppaan kävijöitä, joista voidaan myös luoda uusia yleisöjä mainonnan piiriin.

Tunnettuuteen tähtäävässä mainonnassa mediaympäristö on tärkeä: esimerkiksi Sanoman mediat ovat kaikkialla Suomessa tunnettuja ja luotettavia, ja kohdennetulla klikkipohjaisella kampanjalla näkyvyyttä ja liikennettä voi rakentaa varsin kohtuullisin kustannuksin. 

Myynnillistä lisäbuustia display-kampanjaan tuovat Sanoman medioissa näkyvät tuotenosto- ja somenostokampanjat, jotka ohjaavat suoraan ostoon. 

Retargeting pitää asiakkaat mainonnan piirissä

Verkkokaupan mainontaa tehdessäsi kannattaa aina huolehtia siitä, että eri medioiden ja analytiikan seurantakoodit ovat paikoillaan. Ne mahdollistavat paitsi mainonnan tulosten mittaamisen, myös uudelleenmarkkinoinnin eli retargetingin asiakkaille, jotka ovat jo käyneet kaupassasi, mutta eivät vielä ostaneet. 

Retargetingin suurin vahvuus onkin se, että se pitää asiakkaat mainonnan piirissä ja mahdollistaa muistuttavan mainonnan ns. valmiiksi lämmitettyyn yleisöön. 

Kolme tärkeintä vinkkiä verkkokaupan myynnin kasvattamiseen

Verkkokaupan mainonta ja markkinointi tähtää viime kädessä aina myynnin kasvattamiseen. Uskon, että näiden kolmen pointin avulla löydät oman tapasi markkinoida ja mainostaa niin, että verkkokauppasi kasvaa kestävästi:

  • Testaa aina, kun siihen on mahdollisuus. Voit testata kaupan käyttäjäkokemusta, eri medioita ja mainosviestejä. Kun verkkokaupan kävijävirrat ovat kasvaneet riittävälle tasolle, kannattaa tehdä säännöllisiä A/B -testejä myös konversion kasvattamiseksi. Joskus pienetkin muutokset tekevät myynnille ihmeitä!
  • Pohjaa päätöksesi dataan. Seuraa analytiikkaa ja asiakkaiden käyttäytymistä kaupassasi aktiivisesti, ja tee päätöksiä datan perusteella. Analytiikan lisäksi voit myös tehdä erilaisia kyselyitä tai haastatella asiakkaita; näin saat syvällisempää tietoa heidän kokemuksistaan ja tarpeistaan. 
  • Pidä kiinni punaisesta langasta. Kun olet määritellyt verkkokaupallesi strategian, pidä siitä kiinni. Jos huomaat, että jokin tekemäsi asia ei palvele kokonaisuutta, vaihda se toiseen. 

Joko olet tutustunut Sanoma Ad Managerin? Se on uusi kotimainen mainonnan itseostoalusta, jolla voit itse ostaa mainontaa Sanoman digimedioihin helposti ja nopeasti. Voit kohdentaa mainontaa palvelussa niin alueellisten kuin demografistenkin tekijöiden perusteella.

Tutustu Ad Manageriin

Tagit

Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

    Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.5.2025
    Lue lisää
  • Viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping ovat menestystekijöitä verkkokaupoille − K-Citymarket kasvatti verkkomyyntiä live shoppingilla jopa 80 %

    Verkkokaupan menestyksen tärkeimmiksi tekijöiksi ovat nousseet erottuvat sisältöstrategiat ja asiakaslähtöinen viestintä. Euroopassa suosituiksi tulleet trendit, kuten viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping, ovat saaneet jalansijaa myös Suomessa – ja tulokset puhuvat puolestaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Natiivimainonta Uutismedia
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
  • Pienen ja aloittavan yrityksen markkinointi: näin mainonta auttaa asiakashankinnassa

    Aloittavan yrityksen markkinointi tähtää asiakashankintaan. Se onnistuu, kun perusasiat ovat hallussa. Lue, miten pienen yrityksen markkinointi ja mainonta kannattaa aloittaa!

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland