Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut
Vuoden verkkokauppa Nanson keskiössä on asiakas
”Olemme laittaneet verkkokaupan kehittämiseen paljon resursseja, ja nyt se näkyy. Kuluttajat ovat valinneet meidät Suomen parhaaksi verkkokaupaksi. Se on osoitus siitä, että olemme tehneet asioita oikein”, Nanson toimitusjohtaja Rita Holmberg iloitsee.
Markkinoinnin ja brändin merkitys verkkokaupalle on Holmbergin mukaan todella suuri.
”Asiakas on verkkokauppamme keskiössä. Kuuntelemme aktiivisesti asiakkaitamme ja vastaamme heidän tarpeisiinsa. Olemme tunnistaneet asiakassegmenttejä, joihin haluamme kohdentaa, ja räätälöimme viestimme näiden pohjalta. Panostamme vahvasti mainontaan ja inspiroimme asiakkaitamme kiinnostavilla uutuuksilla monikanavaisesti”, Holmberg kertoo.
Verkkokaupan lisäksi Nansolla on 25 omaa myymälää. Verkkokaupassa tempo on nopeampi, ja valikoimiin voidaan ottaa myös erikoistuotteita, joita ei ole saatavilla myymälöissä.
Vaikuttajamarkkinointi on Nansolla tärkeässä roolissa. ”Vaikuttajien yleisöjen avulla tavoitamme uusia kohderyhmiä ja esittelemme inspiroivia asukokonaisuuksia, jotka on helppo ostaa suoraan verkkokaupastamme.”
Kuvassa Nanson tiimi sekä palkinnon jakajat, Suomalainen työ Ry:n toimitusjohtaja Katri Viippola sejä Digital Commerce Finlandin hallituksen puheenjohtaja Leevi Parsama. Kunniakirjaa pitelee Rita Holmberg.
Vuoden kasvuyritys Hetkinen perustaa toimintansa kestävään kasvuun
Vuoden kasvuyrityksenä pienten yritysten sarjassa palkittiin Hetkinen, suomalainen tuoksubrändi, joka tunnetaan metsän tuoksuista ja minimalistisesta designista.
”Kasvu on mahdollista, kun tehdään oikeita asioita, eikä tavoilla tavoitella pikavoittoja. Teemme tulevaisuuden tuotteita, jotka ovat hyviä luonnolle ja ihmisille”, sanoo Hetkisen perustaja ja toimitusjohtaja Mona Isotupa.
”Olemme kasvaneet joka vuosi, ja kannattavuutemme on ollut alusta asti 24 %. Ehdokkuus oli yllätys, sillä sarjassa oli paljon yrityksiä, jotka ovat tehneet euromääräisesti isompaa kasvua. Koen, että tässä palkinnossa arvostettiin myös kestävää kasvua.”
Isotuvan mukaan brändin pitää olla kiinnostava, herättää tunteita ja kertoa tarinaa.
”Ihmiset eivät halua ostaa nykyään tuotteita vaan elämyksiä. Meistä tekee erityisen se, että olemme kansainvälinen yritys. Kohdemarkkinamme on Aasia, johon menee tällä hetkellä 70 % myynnistämme. Olemme saaneet isoja yhteistyökumppaneita, kuten Finnair, Louis Vuitton, Stockmann ja Finnish Design Shop. Tätä kautta olemme pystyneet kasvattamaan brändin arvoa.”
Kuvassa Mona Isotupa (keskellä) sekä Sanoma Media B2B:n myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Teea Björklund sekä kaupallinen johtaja Tuomas Airisto.
Vuoden kasvuyritys Alpa kokeilee ennakkoluulottomasti
Rohkeat kokeilut ja raaka rehellisyys ovat Alpan markkinointijohtaja Lauri Hilliahon vinkit verkkokaupan kasvattamiseen.
”Kokeile ennakkoluulottomasti, sillä verkkokaupassa näkee aika nopeasti, toimiiko kokeilu vai ei. Asiakkaat kyllä hyväksyvät pienen keskeneräisyyden.”
Alpan verkkokauppa on perustettu 2016, ja viime vuosina on perustettu myös kivijalkamyymälöitä Jyväskylän tehtaanmyymälän lisäksi Helsinkiin ja Tampereelle.
”Verkkokauppamme uusi kasvun aalto on käynnistynyt Euroopassa”, Hilliaho kertoo.
Hän näkee markkinoinnin ja brändin roolin olennaisena verkkokaupan kasvussa.
”Alpa on ollut markkinoinnin korkeakoulu. Otetaan tuote, alpakanvillaiset neuleet, joihin ei ole valmiiksi mitään kysyntää. Kaikki kysyntä ja asiakkuudet pitää itse hankkia markkinoimalla kiinnostavasti ja lunastamalla tai jopa ylittämällä asiakkaiden odotukset.”
Somekanavien lisäksi Alpa on kokeillut Helsingin Sanomien etusivua.
”Myyntikanavien monikanavaistuminen on mahdollistanut isommatkin markkinointijysäykset.”
Kuvassa Lauri Hilliaho (keskellä), Teea Björklund ja Tuomas Airisto.
Digitaalinen kauppa on kokenut nopean murroksen viimeisten vuosien aikana, ja markkinointi ja mainonta ovat nousseet keskeiseen asemaan toimialan kilpailukyvyn parantamisessa.
Katso, miten voimme auttaa verkkokauppoja kasvamaan
eCom Summit & Awards -tapahtuman järjesti Digital Commerce Finland. Sanoma on Digital Commerce Finlandin toiminnassa mukana perustajajäsenenä ja sponsoroi Vuoden kasvuyritys -sarjoja.