Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.
16.5.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Vuoden verkkokauppa Nanson keskiössä on asiakas 

”Olemme laittaneet verkkokaupan kehittämiseen paljon resursseja, ja nyt se näkyy. Kuluttajat ovat valinneet meidät Suomen parhaaksi verkkokaupaksi. Se on osoitus siitä, että olemme tehneet asioita oikein”, Nanson toimitusjohtaja Rita Holmberg iloitsee.

Markkinoinnin ja brändin merkitys verkkokaupalle on Holmbergin mukaan todella suuri.

”Asiakas on verkkokauppamme keskiössä. Kuuntelemme aktiivisesti asiakkaitamme ja vastaamme heidän tarpeisiinsa. Olemme tunnistaneet asiakassegmenttejä, joihin haluamme kohdentaa, ja räätälöimme viestimme näiden pohjalta. Panostamme vahvasti mainontaan ja inspiroimme asiakkaitamme kiinnostavilla uutuuksilla monikanavaisesti”, Holmberg kertoo.

Verkkokaupan lisäksi Nansolla on 25 omaa myymälää. Verkkokaupassa tempo on nopeampi, ja valikoimiin voidaan ottaa myös erikoistuotteita, joita ei ole saatavilla myymälöissä.

Vaikuttajamarkkinointi on Nansolla tärkeässä roolissa. ”Vaikuttajien yleisöjen avulla tavoitamme uusia kohderyhmiä ja esittelemme inspiroivia asukokonaisuuksia, jotka on helppo ostaa suoraan verkkokaupastamme.”

Kuvassa Nanson tiimi sekä palkinnon jakajat, Suomalainen työ Ry:n toimitusjohtaja Katri Viippola sejä Digital Commerce Finlandin hallituksen puheenjohtaja Leevi Parsama. Kunniakirjaa pitelee Rita Holmberg. 

Vuoden kasvuyritys Hetkinen perustaa toimintansa kestävään kasvuun

Vuoden kasvuyrityksenä pienten yritysten sarjassa palkittiin Hetkinen, suomalainen tuoksubrändi, joka tunnetaan metsän tuoksuista ja minimalistisesta designista.

”Kasvu on mahdollista, kun tehdään oikeita asioita, eikä tavoilla tavoitella pikavoittoja. Teemme tulevaisuuden tuotteita, jotka ovat hyviä luonnolle ja ihmisille”, sanoo Hetkisen perustaja ja toimitusjohtaja Mona Isotupa. 

”Olemme kasvaneet joka vuosi, ja kannattavuutemme on ollut alusta asti 24 %. Ehdokkuus oli yllätys, sillä sarjassa oli paljon yrityksiä, jotka ovat tehneet euromääräisesti isompaa kasvua. Koen, että tässä palkinnossa arvostettiin myös kestävää kasvua.”

Isotuvan mukaan brändin pitää olla kiinnostava, herättää tunteita ja kertoa tarinaa. 

”Ihmiset eivät halua ostaa nykyään tuotteita vaan elämyksiä. Meistä tekee erityisen se, että olemme kansainvälinen yritys. Kohdemarkkinamme on Aasia, johon menee tällä hetkellä 70 % myynnistämme. Olemme saaneet isoja yhteistyökumppaneita, kuten Finnair, Louis Vuitton, Stockmann ja Finnish Design Shop. Tätä kautta olemme pystyneet kasvattamaan brändin arvoa.”

Kuvassa Mona Isotupa (keskellä) sekä Sanoma Media B2B:n myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Teea Björklund sekä kaupallinen johtaja Tuomas Airisto.

Vuoden kasvuyritys Alpa kokeilee ennakkoluulottomasti

Rohkeat kokeilut ja raaka rehellisyys ovat Alpan markkinointijohtaja Lauri Hilliahon vinkit verkkokaupan kasvattamiseen. 

”Kokeile ennakkoluulottomasti, sillä verkkokaupassa näkee aika nopeasti, toimiiko kokeilu vai ei. Asiakkaat kyllä hyväksyvät pienen keskeneräisyyden.”

Alpan verkkokauppa on perustettu 2016, ja viime vuosina on perustettu myös kivijalkamyymälöitä Jyväskylän tehtaanmyymälän lisäksi Helsinkiin ja Tampereelle. 

”Verkkokauppamme uusi kasvun aalto on käynnistynyt Euroopassa”, Hilliaho kertoo. 

Hän näkee markkinoinnin ja brändin roolin olennaisena verkkokaupan kasvussa.

”Alpa on ollut markkinoinnin korkeakoulu. Otetaan tuote, alpakanvillaiset neuleet, joihin ei ole valmiiksi mitään kysyntää. Kaikki kysyntä ja asiakkuudet pitää itse hankkia markkinoimalla kiinnostavasti ja lunastamalla tai jopa ylittämällä asiakkaiden odotukset.”

Somekanavien lisäksi Alpa on kokeillut Helsingin Sanomien etusivua.

”Myyntikanavien monikanavaistuminen on mahdollistanut isommatkin markkinointijysäykset.” 

Kuvassa Lauri Hilliaho (keskellä), Teea Björklund  ja Tuomas Airisto.

Katso kaikki palkitut täältä 

Digitaalinen kauppa on kokenut nopean murroksen viimeisten vuosien aikana, ja markkinointi ja mainonta ovat nousseet keskeiseen asemaan toimialan kilpailukyvyn parantamisessa.

Katso, miten voimme auttaa verkkokauppoja kasvamaan

eCom Summit & Awards -tapahtuman järjesti Digital Commerce Finland. Sanoma on Digital Commerce Finlandin toiminnassa mukana perustajajäsenenä ja sponsoroi Vuoden kasvuyritys -sarjoja. 

Tagit

Digiratkaisut Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland