Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Digimainonnan 5 myyttiä ja väärinkäsitystä

Digimainonnan kenttä on täynnä mielikuvia ja mutua. Väärä tieto johtaa huonoihin päätöksiin ja tehottomiin kampanjoihin. Siksi tässä artikkelissa oikaisemme yleisimmät väärinkäsitykset joita digimainonnasta liikkuu.
vaarinkasityksia_digimainonnasta.jpg
11.3.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Mainonnan kenttä on täynnä väärinkäsityksiä. Varsinkin jatkuvasti kehittyvä digimainonta on otollinen kasvualusta mielikuville ja mutulle. 

Väärä tieto johtaa huonoihin päätöksiin. Huonot päätökset mainonnassa synnyttävät tehottomia kampanjoita, vääriä kanava- ja mediavalintoja ja ties mitä muita yrityksen kassaa rokottavia mokia. 

Sanoman Avainasiakkuusjohtaja Henri Savilahti kokosi yhteen viisi eniten kuulemaansa väärinkäsitystä digimainonnasta. Tämän artikkelin tavoitteena on murtaa nämä myytit, ja auttaa yrityksiä tekemään jatkossa valistuneempia valintoja. 

Myytti 1: Digimainonta on kallista

Mainonnan yleisimmät harhaluulot liittyvät hintaan. Mainonta mielletään usein kaikin puolin kalliiksi, olipa kyse sitten printistä, digistä tai jostain muusta mediamuodosta.

Digimainonnassa erityisesti laadukkaista mediaympäristöistä puhuminen herättää kauhunväristyksiä: on syntynyt mielikuva pimeästä nielusta, jonne varomaton mainostaja saattaa huomaamattaan upottaa koko markkinointibudjetin.

Onneksi tämä ei ole totta, sillä digimainonnan budjetti ei oikeastaan koskaan voi olla liian pieni. Valmiita vaihtoehtoja ei ole, vaan jokainen kampanja on pohjimmiltaan räätälöity ratkaisu.

Digimainonnan hinta on aina kiinni siitä, mitä mainonalla tavoitellaan. Suuren eron tekee pelkästään jo se, halutaanko kampanjalla tavoittaa kymmenen vai kymmenentuhatta ihmistä.

Jos tavoitteet ja budjetti eivät kohtaa, on kampanjaa aina mahdollista skaalata alaspäin, esimerkiksi pienentämällä kohderyhmää tai aluetta jolla mainosta esitetään. Lähde siis tarvittaessa liikenteeseen lyhyemmästä ja pienemmästä kampanjasta ja testaa saatko niiden avulla vastinetta rahoillesi.  “Vain tekemällä oppii” pitää mainonnassa paikkansa.

Myytti 2: Digimainonnan täytyy aina olla taktista ja tarkasti mittaroitua

Me mainonnan ammattilaiset puhumme aina mittareista ja niiden tärkeydestä. Jopa siinä määrin, että olemme tehokkaasti onnistuneet säikäyttämään jo useamman yrityksen pois mainonnan parista. Digimainonta tuntuu nykypäivänä herättävän mielikuvaa tiukasta taktisesta tekemisestä ja tarkasti viritetyistä, reaaliaikaisista mittareista.

Taktinen mainonta on aina tavoitteellista ja mitattavaa eli siitä pitäisi aina kyetä määrittelemään, oliko kampanja onnistunut vai ei. Se on melkoisen kuumottava ajatus jos mainonnan maailma ei ole ennestään kovin tuttu.

Kaikki mainonta ei kuitenkaan ole taktista, eikä sen edes kannata olla. Sillä puhtaasti taktiseen tekemiseen keskittyvällä unohtuu muutama tärkeä seikka, kuten:

  • Tunnettuus ja brändi joiden tavoitteena on tehdä yrityksesi tutuksi asiakkaille ja saada heidät muistamaan sinut sekä tarjoomasi jatkossakin.
  • Asiakaskannan laajentaminen. Taktisen mainonnan tavoitteellisuus pakottaa kohderyhmän tiukkaan rajaamiseen. Tällöin ulkopuolelle jää pakostikin sellaisia ryhmiä, joita ei vielä edes tunnisteta potentiaalisiksi asiakkaiksi.
  • Markkina ja bisnes jotka toisinaan vaikuttavat hyvinkin voimakkaasti siihen, millaista mainontaa yrityksen kannattaa tehdä, ja millaisia mittareita kannattaa seurata. Jos myyt nukkekoteja, saattaa taktinen mainonta tuoda sinulle ihan mukavaakin konversiota. Jos taas myyt oikeita koteja, on asiakkaan harkinta-ajan kesto huomattavasti pidempi kuin yhden klikin mittainen.

Muista siis, että jos yritykselläsi on useampia tavoitteita, kannattaa niiden antaa näkyä myös mainonnassa. Yksi kampanja tulee kuitenkin valjastaa vain yhtä tavoitetta varten.

Milloin brändimainonta on yrityksellesi oikea ratkaisu? Lue aiheesta tarkemmin.

Myytti 3: Digimainonta = Google

Me suomalaiset olemme Google-uskovaista kansaa. Tämä näkyy muun muassa siinä, että digimainonnan keskustelu kääntyy usein hakukonejätin tarjoamaan ja Google tuntuu olevan monessa yrityksessä lähtökohta kaikkeen mainonnan tekemiseen.

Toisaalta ymmärrän tämän hyvin. Kukaan ei etsi esimerkiksi ilmalämpöpumppua, jos sille ei ole aidosti tarvetta. Hakukonenäkyvyyteen satsaamalla maksat vain sellaisten henkilöiden klikeistä, jotka ovat tuotteestasi tai palvelustasi jo valmiiksi kiinnostuneita. Riski on paljon pienempi kuin muissa mainosmuodoissa.

Google on kuitenkin vain pieni murunen mainonnan mahdollisuuksien keskellä, eikä se yksinään riitä kattamaan asiakkaan koko ostopolkua. Google on vasta se viimeinen askel ostosuppilon lopussa: hakukonemainonta palvelee asiakasta joka on jo tunnistanut ongelmansa ja osaa etsiä siihen ratkaisua oikeilla hakusanoilla.

Mutta entä ne asiakkaat, jotka eivät vielä tiedä sinun tai ratkaisujesi olemassaolosta tai jotka kaipaavat perusteluja, miksi valita sinut kilpailijoiden sijaan? Jos panostat vain hakukonemainontaan, jätät ison kasan potentiaalisia asiakkaita mainonnan ulkopuolelle. Hyödyntämällä digmainonnan keinoja laajemmin, palvelet asiakkaita ostopolun joka askeleella.

Myytti 4: Hyvää mainonnan keinoa kannattaa hyödyntää niin pitkään kun se toimii

Kukaan ei ole vielä löytänyt täydellisen kampanjan kaavaa ja siksi markkinointi sisältää aina pienen riskin. Ajatuksena tämä on kamala, sillä yksikään yritys tuskin huvikseen haluaa syytää rahaa toimimattomiin toimenpiteisiin.

Myös mainonta vaatii jatkuvaa testailua ja hiomista. Siksi se sisältää erityisen suuren riskin jumiutumiseen. Kun kerran löydetään toimiva juttu, sitä hyödynnetään uudestaan ja uudestaan, niin kauan kun siitä saadaan jotain tuloksia irti. Ajatellaan, että uuden keinon löytäminen ei ole kannattavaa. 

Muista kuitenkin, että kohderyhmäsi ja markkinasi eivät pysy staattisessa tilassa vuodessa toiseen ja mainonnan keinoja ja kanavia putkahtelee jatkuvasti lisää. Siksi mitä todennäköisimmin voit pienellä testaamisella löytää paljon tehokkaampia mainontamahdollisuuksia nykyisen taktiikkasi tilalle.

Uskalla siis heittäytyä uuteen kanavaan tai kohdennuskeinoon ja kokeile, miten se toimii yrityksellesi. Virheiden teko on vain plussaa, sillä niiden avulla opit jatkuvasti lisää kohderyhmästäsi ja toimivista keinoista ja näin voit optimoida mainontaasi jatkuvasti.

Tutustu tehokkaan mainonnan Checklistiin!

Myytti 5: Digimainontaa on vaikea ostaa

Tämä harhaluulo on sataprosenttisesti meidän myyjien vika. Nykypäivän mediakenttä on pirstaloitunut ja erityisesti digimainonnan puolella erilaisten kanavien, palveluntarjoajien ja muiden vaihtoehtojen vertailu vaatii ostajalta perehtymistä.

Pohjimmiltaan verkkomainonnan ostamisen pitäisi olla helppoa. Meillä on olemassa valtavat määrät dataa siitä, miten eri kanavat ja mainosmuodot toimivat, ja minkälaisiin tilanteisiin ne sopivat. Meidän mainonnan asiantuntijoiden tehtävänä on jakaa tätä dataa ja suositella ratkaisuja, jotka parhaiten sopivat juuri sinun yrityksesi tarpeisiin.

Valitettavan usein myyjät kuitenkin lipsahtavat yhden tuotteen messiaiksi ja puhkuvat innoissaan sen ilosanomaa, vaikka se ei lainkaan sopisi asiakkaan tarpeisiin. Tästä johtuen mainonnan ostaminen tuntuu usein tarpeettoman vaikealta: jos jokainen myy omaa ratkaisuaan parhaana, mistä ostajan pitäisi tietää mikä on oikeasti tehokkain vaihtoehto?

Jos et halua käyttää tuntikausia siihen, että tutustut erilaisiin mainonnan materiaaleihin ja vaihtoehtoihin, suosittelen taklaamaan tätä ongelmaa kysymällä useampia mielipiteitä eri asiantuntijoilta ja toimijoilta. Joukosta alkaa väkisinkin nousta yhteneviä mielipiteitä ja samalla opit lisää mainonnasta ja osaat ostaa sitä jatkossa fiksummin.

Muista että tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa, varsinkaan niin monimutkaisella kentällä kuin mainonta. Meille saa aina pirauttaa tai laittaa viestiä vaikka et olisikaan ostoaikeissa. Neuvomme mielellämme ja suosittelemme tarvittaessa kilpailijankin tuotetta, jos näemme että se on yrityksellesi paras ratkaisu. Varaa maksuton ja sitoumukseton juttutuokio asiantuntijamme kanssa.

Ja olethan tutustunut jo Sanoma Ad Manageriin? Se on uusi kotimainen mainonnan ostoalusta, jolla voit itse ostaa mainontaa Sanoman digimedioihin, kuten Helsingin Sanomiin, Ilta-Sanomiin, Aamulehteen ja Satakunnan Kansaan. Voit kohdentaa mainontaa palvelussa niin alueellisten kuin demografistenkin tekijöiden perusteella.

Sanoma Ad Managerilla voivat mainostaa kaikki yritykset, joilla on suomalainen y-tunnus. Mainoskampanjan luonti on helppoa ja nopeaa: tarvitset vain kuvan ja tekstin. 

Kun haluat oivaltaa lisää mainonnasta investointina, niin lataa Tuloksellisen mainonnan käsikirja, joka konkretisoi miten optimoit mainontasi tuottamaan euroja.

Lataa Tuloksellisen mainonnan käsikirja

Tagit

Ad Manager Digiratkaisut Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Ad Manager Näkemyksiä Kotisivut Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2023
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Vaikuttavuutta instream-pystyvideolla

    IS.fi:n, HS.fi:n, Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä Sanoman paikallismedioiden toimituksellisten videosisältöjen yhteydessä näkyvä instream-pystyvideo on loistava tapa saada lisäpeittoa ja keskittynyttä katselua esimerkiksi muun videokampanjoinnin tueksi.

    Tagit

    Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    23.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

    Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.5.2023
    Lue lisää
  • Mainonnan ostoalusta Sanoma Ad Manager uudistuu

    Uudistuksen myötä Ad Managerin tuotevalikoima laajenee, kohdentamisessa voi jatkossa hyödyntää myös omaa asiakasdataa ja käyttökokemus sujuvoituu entisestään, kertovat Aapi von Creutlein ja Tuomas Waris.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut
    Julkaistu
    17.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Reilusti yli kolmannes harkitsee muuttavansa seuraavan parin vuoden aikana

    Miltei kolmasosa on lykännyt uuden kodin hankintaa epävarman taloudellisen tilanteen vuoksi, Sanoman tekemästä asumisen toimialatutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    19.4.2023
    Lue lisää
  • Epävarma maailmantilanne haastaa asumisen toimialaa

    Toimialalla korostuvat murroksessa olevat vaatimukset, digitalisaatio ja vastuullisuuden nousu.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.4.2023
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Tämä lienee markkinointi-ihmisten mieliä kautta aikain eniten kutkuttanut kysymys, eikä ihme. Tässä artikkelissa kerromme miten perehdyt tarkemmin kohderyhmääsi ja varmistat, että viestisi saavuttaa juuri heidät.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    14.4.2023
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Fanita yrittäjää laittaa hyvän kiertämään

    Suomen Yrittäjien ja Sanoman yhteiskampanja puhutteli ja aktivoi.

    Tagit

    Audio & radio Case Digiratkaisut Luovat ratkaisut Uutismedia
    Julkaistu
    4.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland