Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Digimainonnan 5 myyttiä ja väärinkäsitystä

Digimainonnan kenttä on täynnä mielikuvia ja mutua. Väärä tieto johtaa huonoihin päätöksiin ja tehottomiin kampanjoihin. Siksi tässä artikkelissa oikaisemme yleisimmät väärinkäsitykset joita digimainonnasta liikkuu.
vaarinkasityksia_digimainonnasta.jpg
11.1.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Mainonnan kenttä on täynnä väärinkäsityksiä. Varsinkin jatkuvasti kehittyvä digimainonta on otollinen kasvualusta mielikuville ja mutulle. 

Väärä tieto johtaa huonoihin päätöksiin. Huonot päätökset mainonnassa synnyttävät tehottomia kampanjoita, vääriä kanava- ja mediavalintoja ja ties mitä muita yrityksen kassaa rokottavia mokia. 

Sanoman Avainasiakkuusjohtaja Henri Savilahti kokosi yhteen viisi eniten kuulemaansa väärinkäsitystä digimainonnasta. Tämän artikkelin tavoitteena on murtaa nämä myytit, ja auttaa yrityksiä tekemään jatkossa valistuneempia valintoja. 

Myytti 1: Digimainonta on kallista

Mainonnan yleisimmät harhaluulot liittyvät hintaan. Mainonta mielletään usein kaikin puolin kalliiksi, olipa kyse sitten printistä, digistä tai jostain muusta mediamuodosta.

Digimainonnassa erityisesti laadukkaista mediaympäristöistä puhuminen herättää kauhunväristyksiä: on syntynyt mielikuva pimeästä nielusta, jonne varomaton mainostaja saattaa huomaamattaan upottaa koko markkinointibudjetin.

Onneksi tämä ei ole totta, sillä digimainonnan budjetti ei oikeastaan koskaan voi olla liian pieni. Valmiita vaihtoehtoja ei ole, vaan jokainen kampanja on pohjimmiltaan räätälöity ratkaisu.

Digimainonnan hinta on aina kiinni siitä, mitä mainonalla tavoitellaan. Suuren eron tekee pelkästään jo se, halutaanko kampanjalla tavoittaa kymmenen vai kymmenentuhatta ihmistä.

Jos tavoitteet ja budjetti eivät kohtaa, on kampanjaa aina mahdollista skaalata alaspäin, esimerkiksi pienentämällä kohderyhmää tai aluetta jolla mainosta esitetään. Lähde siis tarvittaessa liikenteeseen lyhyemmästä ja pienemmästä kampanjasta ja testaa saatko niiden avulla vastinetta rahoillesi.  “Vain tekemällä oppii” pitää mainonnassa paikkansa.

Myytti 2: Digimainonnan täytyy aina olla taktista ja tarkasti mittaroitua

Me mainonnan ammattilaiset puhumme aina mittareista ja niiden tärkeydestä. Jopa siinä määrin, että olemme tehokkaasti onnistuneet säikäyttämään jo useamman yrityksen pois mainonnan parista. Digimainonta tuntuu nykypäivänä herättävän mielikuvaa tiukasta taktisesta tekemisestä ja tarkasti viritetyistä, reaaliaikaisista mittareista.

Taktinen mainonta on aina tavoitteellista ja mitattavaa eli siitä pitäisi aina kyetä määrittelemään, oliko kampanja onnistunut vai ei. Se on melkoisen kuumottava ajatus jos mainonnan maailma ei ole ennestään kovin tuttu.

Kaikki mainonta ei kuitenkaan ole taktista, eikä sen edes kannata olla. Sillä puhtaasti taktiseen tekemiseen keskittyvällä unohtuu muutama tärkeä seikka, kuten:

  • Tunnettuus ja brändi joiden tavoitteena on tehdä yrityksesi tutuksi asiakkaille ja saada heidät muistamaan sinut sekä tarjoomasi jatkossakin.
  • Asiakaskannan laajentaminen. Taktisen mainonnan tavoitteellisuus pakottaa kohderyhmän tiukkaan rajaamiseen. Tällöin ulkopuolelle jää pakostikin sellaisia ryhmiä, joita ei vielä edes tunnisteta potentiaalisiksi asiakkaiksi.
  • Markkina ja bisnes jotka toisinaan vaikuttavat hyvinkin voimakkaasti siihen, millaista mainontaa yrityksen kannattaa tehdä, ja millaisia mittareita kannattaa seurata. Jos myyt nukkekoteja, saattaa taktinen mainonta tuoda sinulle ihan mukavaakin konversiota. Jos taas myyt oikeita koteja, on asiakkaan harkinta-ajan kesto huomattavasti pidempi kuin yhden klikin mittainen.

Muista siis, että jos yritykselläsi on useampia tavoitteita, kannattaa niiden antaa näkyä myös mainonnassa. Yksi kampanja tulee kuitenkin valjastaa vain yhtä tavoitetta varten.

Milloin brändimainonta on yrityksellesi oikea ratkaisu? Lue aiheesta tarkemmin.

Myytti 3: Digimainonta = Google

Me suomalaiset olemme Google-uskovaista kansaa. Tämä näkyy muun muassa siinä, että digimainonnan keskustelu kääntyy usein hakukonejätin tarjoamaan ja Google tuntuu olevan monessa yrityksessä lähtökohta kaikkeen mainonnan tekemiseen.

Toisaalta ymmärrän tämän hyvin. Kukaan ei etsi esimerkiksi ilmalämpöpumppua, jos sille ei ole aidosti tarvetta. Hakukonenäkyvyyteen satsaamalla maksat vain sellaisten henkilöiden klikeistä, jotka ovat tuotteestasi tai palvelustasi jo valmiiksi kiinnostuneita. Riski on paljon pienempi kuin muissa mainosmuodoissa.

Google on kuitenkin vain pieni murunen mainonnan mahdollisuuksien keskellä, eikä se yksinään riitä kattamaan asiakkaan koko ostopolkua. Google on vasta se viimeinen askel ostosuppilon lopussa: hakukonemainonta palvelee asiakasta joka on jo tunnistanut ongelmansa ja osaa etsiä siihen ratkaisua oikeilla hakusanoilla.

Mutta entä ne asiakkaat, jotka eivät vielä tiedä sinun tai ratkaisujesi olemassaolosta tai jotka kaipaavat perusteluja, miksi valita sinut kilpailijoiden sijaan? Jos panostat vain hakukonemainontaan, jätät ison kasan potentiaalisia asiakkaita mainonnan ulkopuolelle. Hyödyntämällä digmainonnan keinoja laajemmin, palvelet asiakkaita ostopolun joka askeleella.

Myytti 4: Hyvää mainonnan keinoa kannattaa hyödyntää niin pitkään kun se toimii

Kukaan ei ole vielä löytänyt täydellisen kampanjan kaavaa ja siksi markkinointi sisältää aina pienen riskin. Ajatuksena tämä on kamala, sillä yksikään yritys tuskin huvikseen haluaa syytää rahaa toimimattomiin toimenpiteisiin.

Myös mainonta vaatii jatkuvaa testailua ja hiomista. Siksi se sisältää erityisen suuren riskin jumiutumiseen. Kun kerran löydetään toimiva juttu, sitä hyödynnetään uudestaan ja uudestaan, niin kauan kun siitä saadaan jotain tuloksia irti. Ajatellaan, että uuden keinon löytäminen ei ole kannattavaa. 

Muista kuitenkin, että kohderyhmäsi ja markkinasi eivät pysy staattisessa tilassa vuodessa toiseen ja mainonnan keinoja ja kanavia putkahtelee jatkuvasti lisää. Siksi mitä todennäköisimmin voit pienellä testaamisella löytää paljon tehokkaampia mainontamahdollisuuksia nykyisen taktiikkasi tilalle.

Uskalla siis heittäytyä uuteen kanavaan tai kohdennuskeinoon ja kokeile, miten se toimii yrityksellesi. Virheiden teko on vain plussaa, sillä niiden avulla opit jatkuvasti lisää kohderyhmästäsi ja toimivista keinoista ja näin voit optimoida mainontaasi jatkuvasti.

Tutustu tehokkaan mainonnan Checklistiin!

Myytti 5: Digimainontaa on vaikea ostaa

Tämä harhaluulo on sataprosenttisesti meidän myyjien vika. Nykypäivän mediakenttä on pirstaloitunut ja erityisesti digimainonnan puolella erilaisten kanavien, palveluntarjoajien ja muiden vaihtoehtojen vertailu vaatii ostajalta perehtymistä.

Pohjimmiltaan verkkomainonnan ostamisen pitäisi olla helppoa. Meillä on olemassa valtavat määrät dataa siitä, miten eri kanavat ja mainosmuodot toimivat, ja minkälaisiin tilanteisiin ne sopivat. Meidän mainonnan asiantuntijoiden tehtävänä on jakaa tätä dataa ja suositella ratkaisuja, jotka parhaiten sopivat juuri sinun yrityksesi tarpeisiin.

Valitettavan usein myyjät kuitenkin lipsahtavat yhden tuotteen messiaiksi ja puhkuvat innoissaan sen ilosanomaa, vaikka se ei lainkaan sopisi asiakkaan tarpeisiin. Tästä johtuen mainonnan ostaminen tuntuu usein tarpeettoman vaikealta: jos jokainen myy omaa ratkaisuaan parhaana, mistä ostajan pitäisi tietää mikä on oikeasti tehokkain vaihtoehto?

Jos et halua käyttää tuntikausia siihen, että tutustut erilaisiin mainonnan materiaaleihin ja vaihtoehtoihin, suosittelen taklaamaan tätä ongelmaa kysymällä useampia mielipiteitä eri asiantuntijoilta ja toimijoilta. Joukosta alkaa väkisinkin nousta yhteneviä mielipiteitä ja samalla opit lisää mainonnasta ja osaat ostaa sitä jatkossa fiksummin.

Muista että tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa, varsinkaan niin monimutkaisella kentällä kuin mainonta. Meille saa aina pirauttaa tai laittaa viestiä vaikka et olisikaan ostoaikeissa. Neuvomme mielellämme ja suosittelemme tarvittaessa kilpailijankin tuotetta, jos näemme että se on yrityksellesi paras ratkaisu. Varaa maksuton ja sitoumukseton juttutuokio asiantuntijamme kanssa.

Ja olethan tutustunut jo Sanoma Ad Manageriin? Se on uusi kotimainen mainonnan ostoalusta, jolla voit itse ostaa mainontaa Sanoman digimedioihin, kuten Helsingin Sanomiin, Ilta-Sanomiin, Aamulehteen ja Satakunnan Kansaan. Voit kohdentaa mainontaa palvelussa niin alueellisten kuin demografistenkin tekijöiden perusteella.

Sanoma Ad Managerilla voivat mainostaa kaikki yritykset, joilla on suomalainen y-tunnus. Mainoskampanjan luonti on helppoa ja nopeaa: tarvitset vain kuvan ja tekstin. 

Kun haluat oivaltaa lisää mainonnasta investointina, niin lataa Tuloksellisen mainonnan pelikirja, joka konkretisoi miten optimoit mainontasi tuottamaan euroja.

Lataa Tuloksellisen mainonnan pelikirja

Tagit

Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

    Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.5.2025
    Lue lisää
  • Viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping ovat menestystekijöitä verkkokaupoille − K-Citymarket kasvatti verkkomyyntiä live shoppingilla jopa 80 %

    Verkkokaupan menestyksen tärkeimmiksi tekijöiksi ovat nousseet erottuvat sisältöstrategiat ja asiakaslähtöinen viestintä. Euroopassa suosituiksi tulleet trendit, kuten viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping, ovat saaneet jalansijaa myös Suomessa – ja tulokset puhuvat puolestaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Natiivimainonta Uutismedia
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
  • Pienen ja aloittavan yrityksen markkinointi: näin mainonta auttaa asiakashankinnassa

    Aloittavan yrityksen markkinointi tähtää asiakashankintaan. Se onnistuu, kun perusasiat ovat hallussa. Lue, miten pienen yrityksen markkinointi ja mainonta kannattaa aloittaa!

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland