Vasara ja nauloja – vai kokonainen työkalupakki? Laaja mediavalikoima palvelee mainostajaa

“Kun kädessä on vasara, näyttävät kaikki ongelmat nauloilta”, kuuluu monelle tuttu sanonta. Ja näinhän se on. Ratkaisemme mieluusti asioita niillä vermeillä, joita meillä on juuri sillä hetkellä saatavilla – vaikka usein laajempi työkalupakki takaisi paremman lopputuloksen.
"Lupasin kirjoittaa pienen artikkelin mediamyyjän työstä sekä siitä, miten kunnollinen valikoima mediamainonnan ratkaisuja ja osaava tiimi palvelevat mainostajaa paremmin kuin yksittäiset hopealuodit. Tervetuloa mukaan koluamaan mediamainonnan työkalupakkia"! Sanoman Myyntijohtaja Kai Koskinen.
Monimediaratkaisu antaa mainostajalle enemmän tarttumapintaa
Me mediamyyjät olemme kuuntelemisen ja ongelmanratkaisun ammattilaisia. Pyrimme rakentamaan mainostajan kanssa aidon, luottamukseen perustuvan asiakassuhteen. Sellainen syntyy ainoastaan silloin, kun kuulemme ja ymmärrämme asiakkaan ongelman oikein ja tarjoamme sen ratkaisemiseen oikeasti toimivat työkalut.
Mistä mainosratkaisujen toimivuus sitten syntyy? Useimmiten siitä, että yleisö kohtaa mainostajan viestin riittävän usein ja oikeissa tilanteissa. Tästä päästäänkin työkalupakin laajuuteen: esimerkiksi paikallinen sanomalehti mainoksineen luetaan huolella aamiaispöydässä, autossa matkalla töihin kuunnellaan radiota, päivällä surffaillaan netissä ja illemmalla kotona katsellaan telkkaria usein yhdessä perheen kanssa. Saattaapa yöpöydällä olla vielä aikakausilehtikin. Kampanjan viestiä olisikin hyvä toistaa saman päivän aikana useammassa kanavassa digimainonnan, radion tai tv:n keinoin.
Jos työkalupakissa on vain yhtä mediaa, on laajemman ratkaisun ehdottaminen mahdotonta. Lisäksi jos kampanjan budjetin käyttää vain yhteen mediaan ja laskee onnistumisen sen yhden kortin varaan, ei lopputulos välttämättä ole paras mahdollinen.
Vahva tiimityö takaa toimivat mediasuunnitemat
Mediamyyjän työ on ymmärtää asiakkaan bisnestä, kuunnella ja tehdä ehdotuksia siitä, miten bisnestä voisi parantaa. Se vaatii ymmärrystä liiketoiminnan lainalaisuuksista, mediakentästä ja kohderyhmän käyttäytymisestä, mutta onneksi kaikkea ei tarvitse tietää itse. Toimiva tiimi ja vahva taustaorganisaatio tuovat monipuolista osaamista pöytään.
Sanomalla mediamyyjän takana on kokonainen ammattilaisten tiimi.
Mukana on mediaplanneri, joka hyödyntää dataa ja työkaluja selvittääkseen, miten kohderyhmää kannattaa mainostajan tavoitteiden ja resurssien valossa tavoitella. Plannerilla on käytössään viimeisin data siitä, miten suomalaiset käyttävät eri medioita ja miten mainostajalle tarjotaan paras panos-tuotos -suhde.
Jos kyseessä on laaja kampanja, jossa tarvitaan erilaisia mainosaineistoja ja versioita, on mukana koordinaattori, joka huolehtii aikatauluista ja materiaalien hallinnasta, siitä että hyväksytyt mainokset ovat oikeissa medioissa oikeaan aikaan. Koordinaattori kasaa tarvittaessa tiimin myös mainosten suunnittelua ja tuotantoa varten. Mediamyyjän kaverina toimii aina tiiminvetäjä, joka sparraa tunnistamaan asiakkaan liiketoimintahaasteet oikein. Huolehdimme asiantuntijoista koostuvan tiimin voimin koko kokonaisuuden.
Paras ehdotus syntyy avoimesta yhteistyöstä
Laajasta työkalupakista saadaan irti paras hyöty silloin, kun keskustelu sekä mainostajan haasteista että budjeteista on suoraa ja avointa. Kokenut media-alan ammattilainen osaa arvioida mahdollisuuksia kyllä korvakuuloltakin, mutta paras ehdotus syntyy silloin, kun sekä asiakas että myyjä puhuvat suoraan kampanjan tavoitteista, resursseista ja odotuksista.
Millaisilla työkaluilla haluat tarttua oman bisneksesi haasteisiin ja mahdollisuuksiin vuonna 2023?
Lataa avuksesi maksuton Markkinoinnin työkalupakki! Saat käyttöösi välineet tuottavan markkinointisuunnitelman tekemiseen. Näppärät laskurit ja vuosikellopohja auttavat tavoitteiden asettamisessa, suunnittelussa ja tulosten seurannassa!