Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mistä tuloksellinen markkinointi muodostuu vuonna 2026?

Markkinointistrategit Tiina Kosonen ja Mia Lähdesalmi nostivat Markkinoinnin trendit -webinaarin puheenvuorossaan esiin tuloksellisen ja vaikuttavan markkinoinnin teemoja, jotka jokaisen markkinoijan kannattaisi tietää.
8.12.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Ajattele isosti pienten purojen keskellä

Markkinointiviestintä pirstaloituu nopeammin kuin kuluttajien mediakäyttö. Tämän takia vaikutamme liian pieniin yleisöihin, jotta saisimme aikaiseksi riittävän suurta muutosta. On siis ajateltava isosti ja keskityttävä vaikuttavuuteen. 

Vaikka markkinointiviestintäsi muodostuisikin pienistä puroista niin varmista, että teet myös riittävän isosti niin kanavissa kuin luovissakin, jotta viestilläsi on vaikutusta. Muista, että skaala ei tarkoita kaikille samaa kokoluokkaa, vaan se mukautuu brändin kokoon. Ajattele aina kokoasi isommin.

Ole johdonmukainen ja pitkäjänteinen

Hyvä mainonta ei kulu puhki. Pitkäjänteinen ja johdonmukainen ajattelu niin suunnittelussa kuin toteutuksissakin tuo parhaat tulokset. Siirry yksittäisistä toteutuksista kohti pitkäjänteisiä ja johdonmukaisia konsepteja. 

Silloin kun sinulla markkinoijana alkaa konsepti tulla korvista ulos, on mahdollisuus, että viesti on menossa kuluttajille läpi.

Vahvista lojaalisuutta joka kohtaamisella 

Markkinointiviestinnässä on tärkeää rakentaa aitoa suhdetta asiakkaaseen. Lojaalisuus ei synny vain alennuksista, vaan jatkuvasta vuorovaikutuksesta ja kuuntelusta. Tuloksellinen viestintä reagoi asiakkaan palautteeseen nopeasti, puhuu henkilökohtaisesti ja tarjoaa brändikokemuksia, jotka palkitsevat aktiivisuudesta, eivät pelkästä ostamisesta.

Tällainen viestintä muuttaa asiakkaan passiivisesta ostajasta aktiiviseksi brändilähettilääksi, vahvistaa luottamusta ja pidentää suhdetta. Tämä voi näkyä pienempänä asiakaspoistumana ja vahvempana orgaanisena kasvuna.

Valjasta data käyttöön innovaatioiksi ja kasvuksi

Tuloksia syntyy vasta, kun data muutetaan teoiksi ja rohkeiksi kokeiluiksi. Ensi vuoden markkinoinnin haaste ei ole datan puute, vaan sen ylikuormitus. Tietoa on enemmän kuin aikaa ymmärtää sen merkitystä. Moni tiimi käyttää liikaa aikaa datan keräämiseen ja järjestelmien pyörittämiseen ja liian vähän siihen, mikä tuottaa arvoa: datan muuttamiseen oivalluksiksi, luovuudeksi ja innovaatioiksi.

Siksi yksi havainto korostuu: brändit, jotka uskaltavat uudistua ja testata systemaattisesti, kasvavat nopeimmin. Kokeilukulttuuri ja älykäs riskinotto eivät ole trendisanoja, vaan modernin kasvun ja tuloksellisen markkinoinnin ydin.

Muista luovuus myös digimainonnassa

Tuloksia synnytetään digitaalisessa ympäristössä luovilla digimainoksilla, jotka herättävät vahvoja tunteita. Tunnepohjaiset digimainokset ovat neljä kertaa tehokkaampia brändin rakentamisessa. Huumori on osoittautunut Kantarin tutkimusten mukaan tärkeimmäksi keinoksi estää digimainosten ohittaminen.

Herätä positiivisia tunteita, muodosta vahva, selkeä viesti, kaappaa huomio ensimmäisen sekunnin aikana ja muista, että monikanavaisuus tuottaa merkittävästi parempia tuloksia kuin hajautetut kampanjat. 

Kiinnitä brändi koko asiakaspolkuun ja ohjaa kasvua ekosysteemillä

Vuonna 2026 brändi elää vahvasti alustassa, ja sen menestys rakentuu ekosysteemin varaan, joka kattaa koko asiakaspolun käyttäjistä aina toimittajien kautta jälleenmyyjiin.  Tämä tarkoittaa, että brändialusta on digitaalinen ja strateginen infrastruktuuri, jossa brändin tarina, arvot ja asiakasdata muodostavat yhden yhtenäisen ekosysteemin. Se mahdollistaa sen, että voit olla läsnä ja aktiivinen koko asiakaspolun ajan, etkä vain yksittäisten kampanjoiden aikana.

 Kun brändi toimii alustana, se ei pelkästään näy tai viesti hetkellisesti, vaan luo ympäristön, jossa tunne, data ja teknologia elävät yhdessä jatkuvassa vuorovaikutuksessa asiakkaasi kanssa.  

Tee korjausliike brändimainonnan ja taktisen mainonnan väliseen suhteeseen

Markkinoinnissa puhutaan usein 60/40-jaosta, eli keskimäärin olisi fiksuinta laittaa 60 % budjetista brändillisiin toimenpiteisiin, joita mitataan pitkällä aikavälillä, ja loput 40 % taktisiin, performance-tyyppisiin toimenpiteisiin, joita mitataan lyhyellä aikajänteellä. 

Todellisuus on tällä hetkellä aivan toista. Investoimme keskimäärin vain 30 % brändin rakentamiseen ja loput 70 % taktisiin viesteihin. Nykyisessä taloustilanteessa nopeilla voitoilla on monelle todella suuri merkitys. Ehkä ajattelemme, että performance-toimenpiteillä varmistetaan nopea myynti ja ajatellaan, että brändilliset toimenpiteet vaikuttavat vain kauas tulevaisuuteen.

Näin ei kuitenkaan ole. Tasapainota markkinointibudjettia rohkeasti, sillä tasapainoinen budjetin jako brändillisten ja taktisten toimenpiteiden välillä tuottaa parhaat tulokset sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

Katso webinaaritallenne ja tutustu markkinoinnin trendeihin: 

MARKKINOINNIN
TRENDIT 2026

Tietopankki markkinoinnin ammattilaisille.

Lue lisää

Tagit

Näkemyksiä Omakynä Trendit 2026 Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailu on käynnissä − Grand One etsii digitaalisen markkinoinnin helmiä

    Grand One on Suomen suurin ja merkittävin digitaalisen median töille tarkoitettu kilpailu. Sanoma jatkaa kilpailun pääyhteistyökumppanina ja sponsoroi osana kumppanuutta Tuloksellisin kampanja -sarjaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.12.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin trendit 2026: Tunteet, algoritmit, brändi, ihmisten ymmärtäminen, mitattavuus – ja tietenkin AI

    Kysyimme joukolta markkinoinnin ammattilaisia, mitkä trendit korostuvat markkinoinnissa vuonna 2026.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2026 Vieraskynä
    Julkaistu
    5.12.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Media Finlandille ja Lataamo Creativelle kultaa kansainvälisessä Best Event Awards -kilpailussa

    Sanoma Media Finland ja Lataamo Creative ovat voittaneet kultaa BEA World -festivaaleilla käydyssä Best Event Awards -kilpailussa. Ykkössija saavutettiin arvostetussa Use of AI -kategoriassa. Palkinto myönnettiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -tapahtumalle ja sen innovatiiviselle Loop of Insight -konseptille.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    24.11.2025
    Lue lisää
  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland