Mistä tuloksellinen markkinointi muodostuu vuonna 2026?
Ajattele isosti pienten purojen keskellä
Markkinointiviestintä pirstaloituu nopeammin kuin kuluttajien mediakäyttö. Tämän takia vaikutamme liian pieniin yleisöihin, jotta saisimme aikaiseksi riittävän suurta muutosta. On siis ajateltava isosti ja keskityttävä vaikuttavuuteen.
Vaikka markkinointiviestintäsi muodostuisikin pienistä puroista niin varmista, että teet myös riittävän isosti niin kanavissa kuin luovissakin, jotta viestilläsi on vaikutusta. Muista, että skaala ei tarkoita kaikille samaa kokoluokkaa, vaan se mukautuu brändin kokoon. Ajattele aina kokoasi isommin.
Ole johdonmukainen ja pitkäjänteinen
Hyvä mainonta ei kulu puhki. Pitkäjänteinen ja johdonmukainen ajattelu niin suunnittelussa kuin toteutuksissakin tuo parhaat tulokset. Siirry yksittäisistä toteutuksista kohti pitkäjänteisiä ja johdonmukaisia konsepteja.
Silloin kun sinulla markkinoijana alkaa konsepti tulla korvista ulos, on mahdollisuus, että viesti on menossa kuluttajille läpi.
Vahvista lojaalisuutta joka kohtaamisella
Markkinointiviestinnässä on tärkeää rakentaa aitoa suhdetta asiakkaaseen. Lojaalisuus ei synny vain alennuksista, vaan jatkuvasta vuorovaikutuksesta ja kuuntelusta. Tuloksellinen viestintä reagoi asiakkaan palautteeseen nopeasti, puhuu henkilökohtaisesti ja tarjoaa brändikokemuksia, jotka palkitsevat aktiivisuudesta, eivät pelkästä ostamisesta.
Tällainen viestintä muuttaa asiakkaan passiivisesta ostajasta aktiiviseksi brändilähettilääksi, vahvistaa luottamusta ja pidentää suhdetta. Tämä voi näkyä pienempänä asiakaspoistumana ja vahvempana orgaanisena kasvuna.
Valjasta data käyttöön innovaatioiksi ja kasvuksi
Tuloksia syntyy vasta, kun data muutetaan teoiksi ja rohkeiksi kokeiluiksi. Ensi vuoden markkinoinnin haaste ei ole datan puute, vaan sen ylikuormitus. Tietoa on enemmän kuin aikaa ymmärtää sen merkitystä. Moni tiimi käyttää liikaa aikaa datan keräämiseen ja järjestelmien pyörittämiseen ja liian vähän siihen, mikä tuottaa arvoa: datan muuttamiseen oivalluksiksi, luovuudeksi ja innovaatioiksi.
Siksi yksi havainto korostuu: brändit, jotka uskaltavat uudistua ja testata systemaattisesti, kasvavat nopeimmin. Kokeilukulttuuri ja älykäs riskinotto eivät ole trendisanoja, vaan modernin kasvun ja tuloksellisen markkinoinnin ydin.
Muista luovuus myös digimainonnassa
Tuloksia synnytetään digitaalisessa ympäristössä luovilla digimainoksilla, jotka herättävät vahvoja tunteita. Tunnepohjaiset digimainokset ovat neljä kertaa tehokkaampia brändin rakentamisessa. Huumori on osoittautunut Kantarin tutkimusten mukaan tärkeimmäksi keinoksi estää digimainosten ohittaminen.
Herätä positiivisia tunteita, muodosta vahva, selkeä viesti, kaappaa huomio ensimmäisen sekunnin aikana ja muista, että monikanavaisuus tuottaa merkittävästi parempia tuloksia kuin hajautetut kampanjat.
Kiinnitä brändi koko asiakaspolkuun ja ohjaa kasvua ekosysteemillä
Vuonna 2026 brändi elää vahvasti alustassa, ja sen menestys rakentuu ekosysteemin varaan, joka kattaa koko asiakaspolun käyttäjistä aina toimittajien kautta jälleenmyyjiin. Tämä tarkoittaa, että brändialusta on digitaalinen ja strateginen infrastruktuuri, jossa brändin tarina, arvot ja asiakasdata muodostavat yhden yhtenäisen ekosysteemin. Se mahdollistaa sen, että voit olla läsnä ja aktiivinen koko asiakaspolun ajan, etkä vain yksittäisten kampanjoiden aikana.
Kun brändi toimii alustana, se ei pelkästään näy tai viesti hetkellisesti, vaan luo ympäristön, jossa tunne, data ja teknologia elävät yhdessä jatkuvassa vuorovaikutuksessa asiakkaasi kanssa.
Tee korjausliike brändimainonnan ja taktisen mainonnan väliseen suhteeseen
Markkinoinnissa puhutaan usein 60/40-jaosta, eli keskimäärin olisi fiksuinta laittaa 60 % budjetista brändillisiin toimenpiteisiin, joita mitataan pitkällä aikavälillä, ja loput 40 % taktisiin, performance-tyyppisiin toimenpiteisiin, joita mitataan lyhyellä aikajänteellä.
Todellisuus on tällä hetkellä aivan toista. Investoimme keskimäärin vain 30 % brändin rakentamiseen ja loput 70 % taktisiin viesteihin. Nykyisessä taloustilanteessa nopeilla voitoilla on monelle todella suuri merkitys. Ehkä ajattelemme, että performance-toimenpiteillä varmistetaan nopea myynti ja ajatellaan, että brändilliset toimenpiteet vaikuttavat vain kauas tulevaisuuteen.
Näin ei kuitenkaan ole. Tasapainota markkinointibudjettia rohkeasti, sillä tasapainoinen budjetin jako brändillisten ja taktisten toimenpiteiden välillä tuottaa parhaat tulokset sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.
Katso webinaaritallenne ja tutustu markkinoinnin trendeihin: