Mukautetuilla yleisöillä teet massamediasta tehokkaan asiakasviestinnän kanavan
Demografiset tekijät eivät kerro kaikkea siitä, mikä mainonnan kohderyhmää yhdistää. Mukautetut yleisöt auttaa viestimään juuri oikeille mediankäyttäjille, rakentamaan yksilöllisiä kampanjoita sekä ymmärtämään asiakkaiden motiiveja syvällisemmin.
Mukautettujen yleisöjen avulla media taipuu asiakasviestinnän kanavaksi, mikä avaa mainostajalle monia mahdollisuuksia.
”Kun viesti on tarkkaan määritelty, on järkevää näyttää se vain niille, joille oikeasti haluaa viestiä. Kahden miljoonan katsojan tv-spotti ei ole aina tehokkain valinta”, sanoo Veli-Matti Nurmela, datan Business Manager Sanomalta.
Sanoman mukautettuja yleisöjä käytettäessä mainostajan asiakasrekisterissä olevat pseudonymisoidut henkilöt tunnistetaan Sanoman kanavista sähköpostiosoitteiden ja puhelinnumeroiden perusteella.
Sanoman digikanavat tavoittavat viikoittain 89 prosenttia suomalaisista, ja liikenteestä merkittävä osa koostuu kirjautuneista käyttäjistä.
Toistoa ja tavoittavuutta – viisi tapaa käyttää mukautettuja yleisöjä
Mukautetulle yleisölle kohdennettu mainonta tavoittaa oikeat henkilöt juuri oikealla hetkellä. Tätä mahdollisuutta voi käyttää moneen tarkoitukseen:
Kasvata asiakasviestinnän tavoittavuutta ja vaikuttavuutta. Pohjusta tulevaa uutiskirjettä mainostamalla asiakkaille, jotka eivät ole vielä tilanneet kirjettä tai jotka jättävät sen usein avaamatta.
Luo toistoa häiriköimättä. ”Perinteisiä asiakasviestejä, kuten sähköposteja tai tekstiviestejä, ei voi lähettää määräänsä enempää, mutta digimainonta kestää hyvin toistoa”, Nurmela sanoo.
Varmista asemasi top-of-mindissa, kun asiakas on tekemässä päätöksiä. Ajoita mainonta hetkeen, jona asiakkaan on aika uusia tilaus tai täydentää varastojaan. Tarkkaan kohdennettu mainonta yhdistettynä suoraan kontaktiin on tehokas tapa olla läsnä juuri silloin, kun aihe on asiakkaan mielen päällä.
Aktivoi passivoituneet asiakkaat. Kohdenna viestintää vanhoille asiakkaille tai niille, jotka ovat vaarassa poistua. Herättele joulun tai Black Fridayn aikaan aktivoituvia asiakkaita ostossesongin ulkopuolella.
Rakenna vakuuttavia B2B-kampanjoita. ”B2B-puolella mainonnan kohdentaminen massamediassa on usein haaste. Mukautettujen yleisöjen avulla tv-mainoksen voi kohdentaa 2 000 älytelevision katsojalle ja luoda silti mielikuvan valtakunnan tason tekemisestä”, Nurmela vinkkaa.
Vahvista asiakasymmärrystä ja tehosta asiakashankintaa
Mukautetut yleisöt ovat myös arvokas asiakasymmärryksen työkalu: ne voivat antaa tarkemman käsityksen motiiveista ja tuottaa oivalluksia, joita omasta datasta ei suoraan nouse.
”Esimerkiksi matkanjärjestäjän kuittidata voi kertoa, että kaksi ihmistä osti saman matkan Barcelonaan. Siitä ei kuitenkaan käy ilmi, että toinen lähti bilettämään ja shoppailemaan, kun taas toinen halusi nauttia tapaksia ja käydä Sagrada Familiassa. Näiden kahden matkailijan motiivit ovat täysin erilaiset, ja heihin iskee myös erilainen viestintä”, Nurmela sanoo.
Parempi käsitys asiakkaiden todellisuudesta syntyy yhdistelemällä erilaisia tietolähteitä.
Tarkastele Sanoman muuta online-kohdennusdataa ja asiakkaidesi mediankulutusta. Ne antavat vihjeitä motiiveista.
Vertaa nykyisiä asiakkaitasi prospekteihin ja selvitä, millaisia esteitä jälkimmäisten oston tiellä on.
Luo lookalike-yleisö (näköisyleisö) ja kasvata asiakaskuntaasi kohderyhmällä, jossa on eniten potentiaalia.
Kampanja käyntiin 300 osumalla
Mukautettujen yleisöjen käyttö vaatii 300 osumaa Sanoman ja mainostajan asiakasrekisterien välillä. Nurmela arvioi, että 1 000 henkilön B2C-rekisteri tuottaa useimmiten riittävän määrän osumia.
B2B-puolella puhelinnumerot ovat käyttökelpoisempia, koska työsähköpostiosoitteita ei useinkaan käytetä uutisalustoille kirjautumiseen. Silloinkin 25 prosentin osumatarkkuus on täysin mahdollinen.
”Lopullinen luku riippuu hyvin paljon rekisteristä. Olen törmännyt jopa 90 prosentin osumatarkkuuksiin B2C-rekistereissä”, Nurmela toteaa.
Henkilötietoja käsiteltäessä tietosuojan on luonnollisesti oltava kunnossa. Sanoman kanssa sopimuksen tekevä mainostaja vakuuttaa, että hänellä on lupa jakaa tarvittavat asiakastiedot. Kaikki tiedot salataan automaattisesti, ja jos niitä ei päivitetä puoleen vuoteen, ne myös poistuvat Sanoman järjestelmistä ilman erillisiä toimenpiteitä.
”On myös hyvä pitää mielessä, ettemme voi rikastaa mainostajan CRM:ää. Voimme analysoida meille jaettua dataa, mutta emme voi palauttaa dataa yksilötasolla asiakkaallemme”, Nurmela lisää.
Uusia mainonnan kulmia laatujournalismin rinnalla
Vaikka mukautetut yleisöt olisivat jo käytössä muilla alustoilla, Sanoman asiakaskunta ja mainosten sijainti laatujournalismin rinnalla voivat avata uusia kohderyhmiä ja mainonnan kulmia.
Suomen suurimpana mediatalona Sanomalla on yksi maan laajimmista asiakasrekistereistä.
Mukautetut yleisöt ovat ostettavissa Sanoma Ad Managerissa, mutta ne voidaan myös yhdistää ohjelmalliseen ostamiseen suljetussa huutokaupassa. Saat meiltä palvelua sähköpostitse tai chatissa, nopeasti ja suomeksi.
Hyödynnä mukautettuja yleisöjä heti Sanoma Ad Managerissa