Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mukautetuilla yleisöillä teet massamediasta tehokkaan asiakasviestinnän kanavan

Haluatko ymmärtää syvällisemmin asiakkaittesi motiiveja? Media taipuu asiakasviestinnän kanavaksi mukautettujen yleisöjen avulla. Veli-Matti Nurmela kertoo miten.
20.3.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Demografiset tekijät eivät kerro kaikkea siitä, mikä mainonnan kohderyhmää yhdistää. Mukautetut yleisöt auttaa viestimään juuri oikeille mediankäyttäjille, rakentamaan yksilöllisiä kampanjoita sekä ymmärtämään asiakkaiden motiiveja syvällisemmin.

Mukautettujen yleisöjen avulla media taipuu asiakasviestinnän kanavaksi, mikä avaa mainostajalle monia mahdollisuuksia.

”Kun viesti on tarkkaan määritelty, on järkevää näyttää se vain niille, joille oikeasti haluaa viestiä. Kahden miljoonan katsojan tv-spotti ei ole aina tehokkain valinta”, sanoo Veli-Matti Nurmela, datan Business Manager Sanomalta.

Sanoman mukautettuja yleisöjä käytettäessä mainostajan asiakasrekisterissä olevat pseudonymisoidut henkilöt tunnistetaan Sanoman kanavista sähköpostiosoitteiden ja puhelinnumeroiden perusteella. 

Sanoman digikanavat tavoittavat viikoittain 89 prosenttia suomalaisista, ja liikenteestä merkittävä osa koostuu kirjautuneista käyttäjistä.

Toistoa ja tavoittavuutta – viisi tapaa käyttää mukautettuja yleisöjä

Mukautetulle yleisölle kohdennettu mainonta tavoittaa oikeat henkilöt juuri oikealla hetkellä. Tätä mahdollisuutta voi käyttää moneen tarkoitukseen:  

Kasvata asiakasviestinnän tavoittavuutta ja vaikuttavuutta. Pohjusta tulevaa uutiskirjettä mainostamalla asiakkaille, jotka eivät ole vielä tilanneet kirjettä tai jotka jättävät sen usein avaamatta.

Luo toistoa häiriköimättä. ”Perinteisiä asiakasviestejä, kuten sähköposteja tai tekstiviestejä, ei voi lähettää määräänsä enempää, mutta digimainonta kestää hyvin toistoa”, Nurmela sanoo.

Varmista asemasi top-of-mindissa, kun asiakas on tekemässä päätöksiä. Ajoita mainonta hetkeen, jona asiakkaan on aika uusia tilaus tai täydentää varastojaan. Tarkkaan kohdennettu mainonta yhdistettynä suoraan kontaktiin on tehokas tapa olla läsnä juuri silloin, kun aihe on asiakkaan mielen päällä. 

Aktivoi passivoituneet asiakkaat. Kohdenna viestintää vanhoille asiakkaille tai niille, jotka ovat vaarassa poistua. Herättele joulun tai Black Fridayn aikaan aktivoituvia asiakkaita ostossesongin ulkopuolella.

Rakenna vakuuttavia B2B-kampanjoita. ”B2B-puolella mainonnan kohdentaminen massamediassa on usein haaste. Mukautettujen yleisöjen avulla tv-mainoksen voi kohdentaa 2 000 älytelevision katsojalle ja luoda silti mielikuvan valtakunnan tason tekemisestä”, Nurmela vinkkaa.

Vahvista asiakasymmärrystä ja tehosta asiakashankintaa

Mukautetut yleisöt ovat myös arvokas asiakasymmärryksen työkalu: ne voivat antaa tarkemman käsityksen motiiveista ja tuottaa oivalluksia, joita omasta datasta ei suoraan nouse.

”Esimerkiksi matkanjärjestäjän kuittidata voi kertoa, että kaksi ihmistä osti saman matkan Barcelonaan. Siitä ei kuitenkaan käy ilmi, että toinen lähti bilettämään ja shoppailemaan, kun taas toinen halusi nauttia tapaksia ja käydä Sagrada Familiassa. Näiden kahden matkailijan motiivit ovat täysin erilaiset, ja heihin iskee myös erilainen viestintä”, Nurmela sanoo.

Parempi käsitys asiakkaiden todellisuudesta syntyy yhdistelemällä erilaisia tietolähteitä.

Tarkastele Sanoman muuta online-kohdennusdataa ja asiakkaidesi mediankulutusta. Ne antavat vihjeitä motiiveista.

Vertaa nykyisiä asiakkaitasi prospekteihin ja selvitä, millaisia esteitä jälkimmäisten oston tiellä on. 

Luo lookalike-yleisö (näköisyleisö) ja kasvata asiakaskuntaasi kohderyhmällä, jossa on eniten potentiaalia.

Kampanja käyntiin 300 osumalla

Mukautettujen yleisöjen käyttö vaatii 300 osumaa Sanoman ja mainostajan asiakasrekisterien välillä. Nurmela arvioi, että 1 000 henkilön B2C-rekisteri tuottaa useimmiten riittävän määrän osumia. 

B2B-puolella puhelinnumerot ovat käyttökelpoisempia, koska työsähköpostiosoitteita ei useinkaan käytetä uutisalustoille kirjautumiseen. Silloinkin 25 prosentin osumatarkkuus on täysin mahdollinen.

”Lopullinen luku riippuu hyvin paljon rekisteristä. Olen törmännyt jopa 90 prosentin osumatarkkuuksiin B2C-rekistereissä”, Nurmela toteaa.

Henkilötietoja käsiteltäessä tietosuojan on luonnollisesti oltava kunnossa. Sanoman kanssa sopimuksen tekevä mainostaja vakuuttaa, että hänellä on lupa jakaa tarvittavat asiakastiedot. Kaikki tiedot salataan automaattisesti, ja jos niitä ei päivitetä puoleen vuoteen, ne myös poistuvat Sanoman järjestelmistä ilman erillisiä toimenpiteitä. 

”On myös hyvä pitää mielessä, ettemme voi rikastaa mainostajan CRM:ää. Voimme analysoida meille jaettua dataa, mutta emme voi palauttaa dataa yksilötasolla asiakkaallemme”, Nurmela lisää.

Uusia mainonnan kulmia laatujournalismin rinnalla  

Vaikka mukautetut yleisöt olisivat jo käytössä muilla alustoilla, Sanoman asiakaskunta ja mainosten sijainti laatujournalismin rinnalla voivat avata uusia kohderyhmiä ja mainonnan kulmia.

Suomen suurimpana mediatalona Sanomalla on yksi maan laajimmista asiakasrekistereistä.

Mukautetut yleisöt ovat ostettavissa Sanoma Ad Managerissa, mutta ne voidaan myös yhdistää ohjelmalliseen ostamiseen suljetussa huutokaupassa. Saat meiltä palvelua sähköpostitse tai chatissa, nopeasti ja suomeksi. 

 

Hyödynnä mukautettuja yleisöjä heti Sanoma Ad Managerissa

 

Tagit

Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland