Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Paljaat pakarat revontulien alla monimediallisessa mainonnassa teki Harrinivasta tunnetun suomalaisten keskuudessa

Miten rakennetaan tunnettuutta lähes puhtaalta pöydältä? Lue kuinka perinteikäs perheyritys, matkailuun keskittyvä Harriniva kasvatti tunnettuuttaan Suomessa monimediallisella mainonnalla.
Harriniva Hotels kansikuva
8.1.2021
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tagit

Audio & radio Digiratkaisut Uutismedia

Haaste

Perinteikäs matkailualan yritys Harriniva Hotels & Safaris on vuosikymmeniä keskittynyt kansainväliseen turismiin. Korona muutti kaiken. Miten rakennetaan tunnettuutta lähes nollasta kotimaan markkinalla haastavassa pandemiatilanteessa?

Ratkaisu

Yrityksen monimediallinen uudelleenlanseeraus. Tarkka medioiden roolitus ostoprosessin vaiheisiin. Herättävän brändillisen ja taktisen mainonnan yhdistäminen.

Harriniva Hotels & Safaris matkailuyrityksen lähtökohdat tunnettuuden kasvattamiselle olivat vähintäänkin kivikkoiset. Vaikka kolmannessa sukupolvessa toimiva yritys on ottanut matkailijoita vastaan Muonionjoen rannalla jo lähes 50 vuotta, suurin osa heidän asiakkaistaan on jo parikymmentä vuotta tullut Suomen rajojen ulkopuolelta. Tunnettuuden rakentamiseen Suomessa ei ole tarvinnut laittaa paukkuja, koska kansainvälinen myynti on pitänyt varauskirjat täynnä. 

Tällaiseen tilanteeseen koronapandemia iski kovaa. Katse kansainvälisiltä markkinoilta Suomeen piti kääntää nopeasti. 

Katso videolta haastattelu, jossa Harrinivan myynti- ja markkinointijohtaja Hanna-Mari "Pyry" Talvensaari kertoo lisää yrityksestä, markkinoinnin toimenpiteistä ja koronan mukana tuomista haasteista ja kertoo miten niistä on selvitty. Lisäksi haastattelussa selviää, miten markkinointia ja mainontaa mitattiin ja täyttyivätkö kampanjaan asetetut tavoitteet.

Helsingin Sanomien etusivu vaihtui monimedialliseksi mainoskampanjaksi

"Esitin hallituksessa myyntikatsauksen ja totesin, että jos halutaan kasvattaa kotimaan markkinaa, siihen on panostettava ja laitettava resursseja", kertoo Harrinivan myynti- ja markkinointijohtaja Hanna-Mari "Pyry" Talvensaari alkusyksyn tilanteesta.

Hallitus ymmärsi tilanteen, antoi siunauksensa ja toivoi mainosta Helsingin Sanomien etusivulle. Rattaat pyörähtivät liikkeelle vauhdilla. 

"Meillä oli kiire aikataulu, ei pystytty kaikkia mediataloja kilpailuttamaan. Pyydettiin Sanomalta ehdotus ja ihan ensimmäisessä palaverissa myyjän kanssa oltiin selvästi samalla aaltopituudella. Hän ymmärsi meitä, tajusi tarpeemme ja tilanteemme ja esitti asiat kuin olisi osa meidän tiimiä eikä mikään myyntitykki."

Ihan ensimmäiseksi tavoitteena oli kiinnittää suomalaisten huomio Harrinivaan ja luoda heidän Lapin kohteistaan haluttavia Suomen markkinassa mahdollisimman laajassa kohderyhmässä. Tämän jälkeen tavoitteena oli saada suomalaiset varaamaan lomansa Harrinivan kohteisiin Lapin taivaan alle. Eli haettiin sopivaa yhdistelmää brändillisestä ja taktisesta tekemisestä.  

Tavoitteiden saavuttamiseksi Helsingin Sanomien etusivu vaihtui monimedialliseen mainoskampanjaan. Tavoitteiden saavuttamiseksi mietittiin tarkka kanavastrategia ja jokaiseen ostoprosessin vaiheeseen sopiva ratkaisu.  

Harrinivan brändiä rakennettiin muun muassa kahden viikon kisapromootiolla Radio SuomiPopilla, jonka jälkeen kampanjaa jatkettiin radiospottikampanjalla. Mukana oli myös Iltasanomien printtimainontaa. Tätä täydennettiin taktisemmalla display mainonnalla ja remarketingilla. 

Mainonnassa käytettiin hyödyksi Harrinivan omia kuvia ja visuaalisuutta, joka oli jo aiemmin kansainvälisillä markkinoilla todettu toimivaksi.

Yrittäjäperheen pojan takamus löysi kohderyhmänsä

Brändillisen ja taktisen yhdistäminen herättävään visuaalisuuteen oli menestyksekäs yhtälö.

Harrinivan nettisivujen kävijämäärä räjähti. Sivuston liikenne kasvoi 850 % ja sivustolla vietettiin hyvin aikaa, joten liikenne oli laadukasta. Sivuston kävijäliikenne Suomesta kasvoi edellisvuoden 4600:sta 29 000:een. Lisäksi radiopromootiokisaan osallistui pari tuhatta henkilöä ja heistä saatiin noin 900 henkilön kontaktilista markkinoinnille. 

"Ei meillä ole tällaisia lukuja ollut kotimaasta ikinä. Olihan se ihan huikeeta!" Pyry kertoo. 

Verkkosivuliikenteen kasvun kanssa käsi kädessä on kulkenut myös yhteydenottopyyntöjen ja verkkosivun chatin kautta tulleiden kyselyjen määrä. Nämä ovat myös muuttuneet suoraan euroiksi varausten lisääntyessä. Kampanja pyörähti käyntiin loppusyksystä 2020 ja yli puolet kampanjan budjetista oli saatu jo joulukuun aikana takaisin. Pyry ennustaa, että myynti tulee lopulta ylittämään kampanjaan laitetun budjetin, vaikka se voikin viedä vielä hetken aikaa. 

"Päätettiin jo alussa, ettei me voida odottaa tästä pikavoittoja. Tunnettuuden rakentaminen on pitkäjänteistä pitkän aikavälin tekemistä, meidän on jatkettava rummutusta ensi vuoden puolella aina kesää kohti. Ei me kahdessa kuukaudessa noin vaan kotimaistuta."

Iltasanomat.fi sivustolla käytettiin pienempien mainoskokojen lisäksi myös suurimman huomioarvon mainospaikkaa , jota kutsutaan Tapetiksi, siinä mainoskuva näkyy tekstin ympärillä.
Harriniva Ilta-Sanomat mainos

Yksi kampanjan menestystekijöistä oli huomion kiinnittävä kuvamaailma. Mainoksissa yrittäjäperheen poika on kuvattu takaapäin ilkosen alasti Lapin talvisessa yössä revontulien alla. Kampanjan slogan olikin osuvasti Kylmä on uusi kuuma.

"Yrittäjäperheen pojan paljas peppu on aiemmin toiminut kv-markkinassa huomion herättäjänä. Siellä ollaan saatu paljon aikaiseksi paljailla pakaroilla, joten miksei se toimisi Suomen markkinassa?" Pyry naurahtaa.

Markkinoinnin kumppani toi Harrinivan tiimille näkemystä

Kylmä on uusi kuuma -kampanja oli Harrinivan ensimmäinen laajempi kokemus kotimaan mainonnasta. Tarkka mediasuunnittelu ostoprosessin mukaan oli ehdottoman tärkeää, kun budjetti oli rajallinen. Lisäksi mainonnan kumppanista tuli matkan varrella tärkeä sparrikaveri. Pyryn mukaan Sanoman asiantuntijan näkemykset auttoivat heitä eteenpäin koko kampanjan ajan. 

"Saimme koko ajan vinkkejä siitä, mitä kannattaisi tehdä, mikä on kampanjan kokonaiskuva, miten menee ja mitä me voidaan tehdä itse muissa kanavissa samaan aikaan. Aina kun jokin askarrutti, häneltä sai tietoa siitä, mitä kannattaisi tehdä."

Vaikka budjetti asetti rajoja medioiden määrälle, Pyry uskoo täysin tehtyyn työhön. 

"Vaikka kukaan ei tiedä, miten pandemian kanssa käy, uskon silti vahvasti siihen, että tiukkoina aikoina pitää panostaa brändiin. Yritykset, jotka ovat niin tehneet, selviävät yleensä myös tukalien aikojen jälkeen. Yhdellä kampanjalla ei kautta pelasteta, mutta kyllä se pitkällä aikavälillä näkyy plussana."

Haluatko varmistaa monimediallisen kampanjasi onnistumisen? Monimediallisen mainonnan oppaan avulla suunnittelet toimivan ja onnistuneen kampanjakokonaisuuden!

Lataa maksuton opas täältä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinointitoimisto Parceron ja Sanoman välinen yhteistyö luo lisäarvoa asiakastyöhön

    Julkaistu
    17.5.2023

    Mainos- ja markkinointitoimistojen sekä Sanoman välinen yhteistyö pitää sisällään paljon muutakin kuin mediaostoja. Parceron kanssa se on ollut muun muassa yhdessä kehittymistä ja luovaa sparrausta.

    Lue asiakastarina
  • Radion ohjelmayhteistyö ja digikampanja toivat Epassille hurjan määrän liikennettä ja liidejä

    Julkaistu
    9.5.2023

    ”Kun katsoo näitä lukuja, on vaikea olla hymyilemättä”, sanoo Epassi Groupin markkinointijohtaja Aleksi Miikkulainen.

    Lue asiakastarina
  • Radiota, digiä ja liikkuvaa kuvaa yhdistänyt Finnkinon joulukampanja onnistui yli odotusten

    Julkaistu
    21.4.2023

    Monikanavainen kampanja vahvisti positiivista mielikuvaa ja kasvatti käyntiaikomuksia Finnkinolla.

    Lue asiakastarina
  • Kainuun pelastuslaitos erottui videon keinoin

    Julkaistu
    30.3.2023

    Rekrytointivideo tavoitti Ruudun kautta alueellisesti juuri oikean kohderyhmän.

    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023

    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.

    Lue asiakastarina
  • DNA:n erikoisartikkeli HS Visiossa keräsi yhdeksänkertaisen kävijämäärän tavoitelukuihin verrattuna

    Julkaistu
    15.3.2023

    DNA julkaisi Teknologiatrendit-raporttinsa joulukuussa kuudennen kerran. Raportin ympärille tuotetaan vuosittain erilaisia aktivoivia sisältöjä, artikkeleita, videomateriaalia ja somemarkkinointia. Tänä vuonna kokeiltiin ensimmäistä kertaa erikoisartikkelia HS Visiossa.

    Lue asiakastarina
  • Aluekohdennettu display-mainonta tuplasi kävijämäärän Kymppikylppäreiden verkkosivuilla

    Julkaistu
    8.3.2023

    "Iso oppi itselleni on ollut, että markkinointiin kannattaa satsata jo yrityksen ensitaipaleella", kertoo Kymppikylppäreiden Jussi Siikakoski.

    Lue asiakastarina
  • Sponsorointiyhteistyö ylitti kaikki Taksi Helsingin ja Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdon tavoitteet

    Julkaistu
    7.3.2023

    Natiiviartikkelit ohjasivat urheilijatarinoiden pariin ja toivat Taksi Helsingin ja Tahdon brändiviestit selkeinä esiin.

    Lue asiakastarina
  • Mainos Porilaisessa sai Pyöräpajan puhelimet soimaan

    Julkaistu
    7.3.2023

    Pormestarinluodon asukasyhdistyksen Pyöräpaja sai vauhtia toimintaansa lehtimainoksilla Porilaisessa. Mainoksiin käytetty investointi kuittautui nopeasti takaisin ja pajalle tärkeitä pyörälahjoituksia tehtiin ennätysmääriä.

    Lue asiakastarina
    pormestarinluodon_artikkelikuva.jpg
  • Xploran natiivikampanja tavoitti kohderyhmän tehokkaasti

    Julkaistu
    13.2.2023

    Näyttävä erikoisartikkeli lasten kellopuhelimista tavoitti monikymmenkertaisesti lukijoita keskimääräisiin lukuihin verrattuna.

    Lue asiakastarina
  • Hesarin monikanavaisen etusivun avulla huimiin tuloksiin – Lumoral 14-kertaisti myyntinsä

    Julkaistu
    7.2.2023

    Etusivun natiivimainoksella saatiin herätettyä juuri oikeanlaista kiinnostusta oikeassa kohderyhmässä. 

    Lue asiakastarina
  • Svenska Kulturfonden i Björneborg – Myyttien murtaminen tarinoilla herätti kiinnostuksen yli odotusten

    Julkaistu
    26.1.2023

    Yli satavuotias säätiö käänsi sitkeät ennakkoluulot kasvun suuntaan tarinankerronnalla.

    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland