Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mainonnan keinot: milloin bannerimainonta kannattaa?

Jos bannerimainonnassa mennään metsään, syynä on usein huono kohdennus tai epärealistiset odotukset. Muistuttavassa mainonnassa – ja silloin kun halutaan kasvattaa tavoittavuutta – bannerit ovat hyvä ja toimiva mainonnan keino.
4.6.2019
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Jos bannerimainonnassa mennään metsään, syynä on usein huono kohdennus tai epärealistiset odotukset. Muistuttavassa mainonnassa – ja silloin kun halutaan kasvattaa tavoittavuutta – bannerit ovat hyvä ja toimiva mainonnan keino.

Bannereiden huono maine juontuu todennäköisesti 90-luvulle, joka tunnetaan myös psykedeelisesti vilkkuvien mainoslaatikoiden kultakautena. Nykyään bannerimainonta on tärkeä osa ohjelmallista ostamista, ja sitä hyödynnetään erityisesti remarketingissa, eli uudelleenmarkkinoinnissa,  kirjoittaa Sanoman Aluemyyntijohtaja Mikko Lahtinen.  Mikolla on yli 10 vuoden kokemus myynnin ja markkinoinnin kehittämisestä, pienten PK-yritysten että suurten toimijoiden kanssa. 

Houkuttele verkkosivustovierailijat takaisin palveluidesi pariin

Uudelleenmarkkinoinnin ideana on muistuttaa yrityksen verkkosivuilla vieraillutta potentiaalista asiakasta yrityksen tuotteista tai palveluista. Harva vierailee yritysten verkkosivuilla huvikseen, joten visiitti esimerkiksi palvelusivuille on jo hyvä merkki ostohalukkuudesta. 

Koska vierailu ei kuitenkaan aina johda välittömään kauppaan, tarvitaan muistuttavaa mainontaa pitämään potentiaalisen asiakkaan mielenkiintoa yllä. Jos remarketing-kampanja on päällä, yrityksen viesti seuraa verkkovierailijaa olennaisissa verkkomedioissa ja houkuttelee tätä palaamaan takaisin yrityksen palveluiden pariin.

Parhaan hyödyn bannerimainonnasta saa irti kun sen yhdistää muihin mainosmuotoihin. Esimerkiksi asiakkaamme Vastuu Group kertoi palveluistaan ensin radiomainoksessa, ja hyödynsi sen rinnalla remarketingia viestin vahvistamiseen. 

Kampanja teki ennätystuloksen, joten tälle kohderyhmälle näiden kahden mainosmuodon yhdistelmä näytti toimivan erityisen hyvin.

Muista määrittää kohderyhmä ja tavoite

Bannerimainonta ei kuitenkaan ole mikään ihmelääke. Se toimii, kun kohdennus on kunnossa, viesti on tarkoin harkittu ja tavoiteltu kohderyhmä viettää aikaa verkossa. Jos jokin kolmesta kohdasta ei täyty, tulokset jäävät laihoiksi.

Ennen kampanjan aloittamista onkin tärkeää miettiä tarkkaan kohderyhmä ja tavoite:

  • Kohderyhmä. Kenet yrität tavoittaa, ja mitä kanavia kohderyhmäsi käyttää? Jos esimerkiksi tavoittelet vanhempaa sukupolvea, joka viettää verrattain vähän aikaa verkossa, toimivampi kanava voisi olla radiomainonta. Valitse siis käyttämäsi mediat fiksusti.
  • Tavoite. Mitä yrität saavuttaa kampanjalla? Haluatko verkkosivustovierailijoita vai huomiota? Muistutatko tulevista alennusmyynneistä? Tavoite määrittää kampanjan sisällön ja mittarit, joilla onnistumista mitataan. Ilman selkeää tavoitetta mainonnasta tulee pelkkää hakuammuntaa.

Suurimmat pettymykset syntyvät silloin, kun viesti on kohdennettu “kaikille” ja kampanjan tavoite on jäänyt määrittelemättä. Tällöin moni helposti tuomitsee koko bannerimainonnan, vaikka ongelman juurisyy on ollut riittämätön pohjatyö.

Miten pohjatyö sitten kannattaa tehdä? Lue tästä tehokkaan mainonnan checklist.

Mittarit valitaan tavoitteen mukaan

Kun kohderyhmä ja tavoite ovat selvillä, on aika kiinnittää huomiota bannerin ulkoasuun ja viestiin. Pieneltäkin tuntuvat asiat, kuten “klikkaa tästä” -kehotus bannerin alalaidassa, vaikuttavat kampanjan toimivuuteen.

Aina tavoitteena eivät ole klikit ja liidit, vaan esimerkiksi brändin kehittäminen ja näkyvyyden lisääminen. Silloin kampanjan toimivuudesta kertoo:

  • ostohalukkuuden kasvaminen
  • brändin tunnettuuden parantuminen
  • myynnin lisääntyminen pitkällä tähtäimellä

Näiden todentamiseen ja mittaamiseen tarvitaan laajempaa tutkimusta, joka jää helposti kiireen keskellä tekemättä. Tämä puolestaan voi johtaa siihen, ettei brändityön arvoa ymmärretä, koska sen tulokset eivät näy välittömästi datassa.

Brändiä ei kuitenkaan kannata unohtaa taktisen työn lomassa. Tunnettu brändi parantaa taktisen mainonnan toimivuutta – ja näkyy siten myös liikevaihdossa. Hyvä esimerkki tästä on Varusteleka, jonka mieleenpainuva ja provosoiva viestintä on brändityötä parhaimmillaan.

Mietitkö, mitkä mainosmuodot sopisivat parhaiten juuri sinun yrityksesi tarpeisiin? Jos kaipaat sparrailukumppania – me autamme mielellämme!

Ota yhteyttä!

Tagit

Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Digital Commerce Finlandin tavoitteena on auttaa digitaalista kauppaa kasvamaan – Sanoma mukana tukemassa yhteiskunnallisen yrityksen toimintaa

    Digital Commerce Finland haluaa kiihdyttää digitaalisen kaupan kasvua tavoitteenaan luoda maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö Suomeen. Uuteen yhteisöön kutsutaan mukaan niin verkkokauppoja ja kaupan alan pk-yrityksiä kuin digikaupasta kiinnostuneita ja siihen vaikuttavia tahoja.

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    19.9.2023
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Black Friday ja joulu - loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Muistatko vielä ajan, jolloin uuden vuoden jälkeiset tammialet olivat tarjoushaukan vuosittainen kultakausi? Ne ajat ovat takanapäin, sillä loppuvuodesta on tullut kuin varkain vuoden tärkein ostosralli – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti myyntisesonki.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    25.8.2023
    Lue lisää
    Black Friday ja joulusesonki on lahjaostosten aikaa
  • Pienen ja aloittavan yrityksen markkinointi: näin mainonta auttaa asiakashankinnassa

    Aloittavan yrityksen markkinointi tähtää asiakashankintaan. Se onnistuu, kun perusasiat ovat hallussa. Lue, miten pienen yrityksen markkinointi ja mainonta kannattaa aloittaa!

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    28.7.2023
    Lue lisää
    pienen_ja_aloittavan_yrityksen_markkinointi
  • Mustin ja Mirrin visuaalisesti hieno Tällaisia me olemme -kampanja on kesäkuun Kuukauden kamppis

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Musti ja Mirri viesti lemmikkitutkimuksensa tuloksia upeilla Meeri Koutaniemen kuvilla lemmikeistä ja niiden omistajista.

    Tagit

    Aikakausmedia Digiratkaisut Kuukauden kamppis Uutismedia
    Julkaistu
    30.6.2023
    Lue lisää
  • Vain toimiva mainos saa aikaan tuloksia - Millainen on hyvä bannerimainos?

    Graafisen suunnittelun ammattilaisemme toteuttavat toimivia ja näyttäviä mainosaineistoja, jotka varmasti houkuttelevat klikkaamaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.6.2023
    Lue lisää
    toimiva_mainos
  • Napakat ja toimivat mainostekstit – Vinkit tekstien terävöittämiseen

    Näillä vinkeillä onnistut laatimaan napakoita ja toimivia mainostekstejä.

    Tagit

    Printtiratkaisut Aikakausmedia Kotisivut Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    20.6.2023
    Lue lisää
    mainostekstit
  • Hanskat naulaan ja lappu luukulle? Kolme keinoa ottaa oma asiakasdata tehokäyttöön

    Asiakkuusmarkkinointi on elänyt vahvaa murrosta jo jonkin aikaa. Muutokset henkilötietojen käytön lainsäädännössä sekä kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen ovat pakottaneet markkinoijat miettimään asiakasdatan keruuta ja käyttöä uudella tavalla, kirjoittaa Custobarin Aleksi Montonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    14.6.2023
    Lue lisää
  • Kingis kannustaa suurella sydämellä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Toukokuun Kuukauden kamppis on Kingiksen Ole oma Kingis.

    Tagit

    Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    13.6.2023
    Lue lisää
  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Ad Manager Näkemyksiä Kotisivut Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2023
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Vaikuttavuutta instream-pystyvideolla

    IS.fi:n, HS.fi:n, Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä Sanoman paikallismedioiden toimituksellisten videosisältöjen yhteydessä näkyvä instream-pystyvideo on loistava tapa saada lisäpeittoa ja keskittynyttä katselua esimerkiksi muun videokampanjoinnin tueksi.

    Tagit

    Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    23.5.2023
    Lue lisää
  • Digimainonta tehostaa kaikenkokoisia printtikampanjoita

    Printtimainonta tehostuu, kun kohderyhmä kohtaa mainostajan viestin myös muualla kuin aamiaispöydässä. Lue vinkit lehtimainonnan ja digitaalisen mainonnan yhdistämiseen.

    Tagit

    Digiratkaisut Uutismedia
    Julkaistu
    20.5.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland