Muumimaailman monikanavainen kampanjakokonaisuus herätti positiivisia tunteita kasvatti harkintaa
Vuosi 2025 oli Muumien 80-vuotisjuhlavuosi. Muumien juhlavuonna Muumimaailman markkinoinnissa haluttiin tuoda esiin elämyksen monipuolisuutta ja syvempää merkitystä perheille tarinoiden kautta.
”Muumimaailman tunnettuus suomalaisten keskuudessa on vahva. Nyt halusimme nostaa esiin syitä, miksi Muumimaailmassa kannattaa viettää päivä tai kaksi”, kertoo Muumimaailman markkinointijohtaja Ann-Karin Koskinen.
Kaikki markkinointikanavat käytössä sesongin aikana
Sanoman kanssa solmitun kumppanuuden myötä koko markkinointiviestinnän palettia tarkasteltiin uudelleen.
”Kautemme on todella lyhyt, joten meille on tärkeää saada paljon kontakteja. Sesongin aikana meillä on kaikki markkinointikanavat käytössä.”
Muumimaailma näkyi ja kuului kevään ja kesän aikana tv:ssä, radiossa ja Sanoman digiverkostossa. HS.fi:ssä julkaistiin natiiviartikkeli, jossa psykoterapeutti Pia Penttalaa haastateltiin muumihahmojen merkityksestä lapsille.
Radion ohjelmayhteistyössä Radio Suomipopin keskipäivän juontaja Janne Saarinen Muumimaailman uudesta tarjonnasta ja ohjasi kuuntelijoita kampanjasivulle ja osallistumaan perheloman arvontaan. Taajuuskisoista oli mahdollisuus voittaa lippuja Muumimaailmaan.
Muumimaailman kampanjasivu sai erittäin hyvin kävijöitä ja arvontaan osallistuneita verrattuna Radio Suomipopin kampanjasivujen keskiarvoihin, ja Janne Saarisen juonnoissa välittyi hyvä fiilis ja aito innostus Muumimaailmaa kohtaan.
Monimediallisuus vahvisti viestin vaikuttavuutta
”Lyhyen kauden takia monimediallisuus on meille tärkeää. Tutkimus vahvisti näkemystäni siitä, että Muumimaailman kannattaa näkyä useassa eri kanavassa”, Koskinen sanoo.
Monimediatutkimuksen mukaan kampanjoiden huomioarvo oli 73 %. Mitä useamassa mediassa ihmiset olivat nähneet Muumimaailman viestin, sen vahvempi vaikutus oli.
Kampanja sai erittäin myönteisen vastaanoton kaikissa kohderyhmissä. Muumimaailmaa harkitsevista 92 % piti kampanjasta, ja 90 % vastaajista koki kampanjan viestin selkeäksi.
Kampanjan huomanneiden keskuudessa Muumimaailman harkinta ja preferenssi vahvistuvat selvästi. Kampanja onnistui välittämään iloisia, lämminhenkisiä ja positiivisia tunteita.
Vaikka viime vuodet olisivat olleet taloudellisesti vaikeita, perheet haluavat satsata yhdessäoloon kesän aikana.
Monimediallisuus toimii ja näkyy tuloksissa. Teimme hyvän kauden.”
Natiiviartikkelin vaikuttavuustulokset ylittivät selvästi keskiarvon
Monimediatutkimuksella saatiin tutkittua, miten Muumimaailman mainonta kokonaisuudessaan toimii.
”Tulosten perusteella voimme suunnitella seuraavaa kautta. Suunta on oikea. Vahvistamme edelleen tarinallisuuttamme mainonnassa.”
Koskista ilahdutti erityisesti natiiviartikkeli, jonka vaikuttavuustulokset ylittivät vertailualan keskiarvot selvästi kaikilla mittareilla. Jopa 86 % lukijoista koki mainonnan vaikuttaneen positiivisesti heidän mielikuviinsa, ja 84 % koki mainonnan lisänneen kiinnostusta. Peräti 68 % totesi artikkelin luettuaan hakevansa mahdollisesti lisätietoa Muumimaailmasta.
Artikkeli sai lukijoilta hyvät arviot ja sitä pidettiin elämänmyönteisenä. Sillä tavoitettiin juuri oikea kohderyhmä, jota haluttiinkin puhutella.
Yhteistyö Sanoman kanssa on sujunut Koskisen mukaan hyvin.
”Sanomalla on kiva, innokas ja ammattitaitoinen tiimi. Sanoman vahvuutena monimediallisuus. Työtäni helpottaa, kun saan yhdestä paikasta ison osan markkinoinnin kanavista.”
Monimediallisuudessa ei ole kyse vain kanavien määrästä. Se on tarinan kertomista monipuolisesti, syvällisesti ja vaikuttavasti.
Kampanjan materiaaleja
Erikoisartikkeli HS.fi:ssä
TV-spotti
Esimerkkejä radion ohjelmayhteistyöstä
Promospotti
On air -nosto
Kiinnostuitko?
Kerro tarinoita ja herätä tunteita
Televisio on vaikuttava mainosmedia