Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Muumimaailman monikanavainen kampanjakokonaisuus herätti positiivisia tunteita kasvatti harkintaa

Monimediallisuus toimii ja näkyy tuloksissa. Kun viesti tulee vastaan useammasta mediasta, se jää paremmin mieleen ja puhuttelee aidosti.
17.12.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Vuosi 2025 oli Muumien 80-vuotisjuhlavuosi. Muumien juhlavuonna Muumimaailman markkinoinnissa haluttiin tuoda esiin elämyksen monipuolisuutta ja syvempää merkitystä perheille tarinoiden kautta. 

”Muumimaailman tunnettuus suomalaisten keskuudessa on vahva. Nyt halusimme nostaa esiin syitä, miksi Muumimaailmassa kannattaa viettää päivä tai kaksi”, kertoo Muumimaailman markkinointijohtaja Ann-Karin Koskinen. 

Kaikki markkinointikanavat käytössä sesongin aikana

Sanoman kanssa solmitun kumppanuuden myötä koko markkinointiviestinnän palettia tarkasteltiin uudelleen. 

”Kautemme on todella lyhyt, joten meille on tärkeää saada paljon kontakteja. Sesongin aikana meillä on kaikki markkinointikanavat käytössä.” 

Muumimaailma näkyi ja kuului kevään ja kesän aikana tv:ssä, radiossa ja Sanoman digiverkostossa. HS.fi:ssä julkaistiin natiiviartikkeli, jossa psykoterapeutti Pia Penttalaa haastateltiin muumihahmojen merkityksestä lapsille. 

Radion ohjelmayhteistyössä Radio Suomipopin keskipäivän juontaja Janne Saarinen Muumimaailman uudesta tarjonnasta ja ohjasi kuuntelijoita kampanjasivulle ja osallistumaan perheloman arvontaan. Taajuuskisoista oli mahdollisuus voittaa lippuja Muumimaailmaan. 

Muumimaailman kampanjasivu sai erittäin hyvin kävijöitä ja arvontaan osallistuneita verrattuna Radio Suomipopin kampanjasivujen keskiarvoihin, ja Janne Saarisen juonnoissa välittyi hyvä fiilis ja aito innostus Muumimaailmaa kohtaan.

Monimediallisuus vahvisti viestin vaikuttavuutta

”Lyhyen kauden takia monimediallisuus on meille tärkeää. Tutkimus vahvisti näkemystäni siitä, että Muumimaailman kannattaa näkyä useassa eri kanavassa”, Koskinen sanoo. 

Monimediatutkimuksen mukaan kampanjoiden huomioarvo oli 73 %. Mitä useamassa mediassa ihmiset olivat nähneet Muumimaailman viestin, sen vahvempi vaikutus oli. 

Kampanja sai erittäin myönteisen vastaanoton kaikissa kohderyhmissä. Muumimaailmaa harkitsevista 92 % piti kampanjasta, ja 90 % vastaajista koki kampanjan viestin selkeäksi.

Kampanjan huomanneiden keskuudessa Muumimaailman harkinta ja preferenssi vahvistuvat selvästi. Kampanja onnistui välittämään iloisia, lämminhenkisiä ja positiivisia tunteita. 

Vaikka viime vuodet olisivat olleet taloudellisesti vaikeita, perheet haluavat satsata yhdessäoloon kesän aikana.

Monimediallisuus toimii ja näkyy tuloksissa. Teimme hyvän kauden.”

Ann-Karin Koskinen
markkinointijohtaja
Muumimaailma

Natiiviartikkelin vaikuttavuustulokset ylittivät selvästi keskiarvon 

Monimediatutkimuksella saatiin tutkittua, miten Muumimaailman mainonta kokonaisuudessaan toimii. 

”Tulosten perusteella voimme suunnitella seuraavaa kautta. Suunta on oikea. Vahvistamme edelleen tarinallisuuttamme mainonnassa.” 

Koskista ilahdutti erityisesti natiiviartikkeli, jonka vaikuttavuustulokset ylittivät vertailualan keskiarvot selvästi kaikilla mittareilla. Jopa 86 % lukijoista koki mainonnan vaikuttaneen positiivisesti heidän mielikuviinsa, ja 84 % koki mainonnan lisänneen kiinnostusta. Peräti 68 % totesi artikkelin luettuaan hakevansa mahdollisesti lisätietoa Muumimaailmasta. 

Artikkeli sai lukijoilta hyvät arviot ja sitä pidettiin elämänmyönteisenä. Sillä tavoitettiin juuri oikea kohderyhmä, jota haluttiinkin puhutella.

Yhteistyö Sanoman kanssa on sujunut Koskisen mukaan hyvin. 

”Sanomalla on kiva, innokas ja ammattitaitoinen tiimi. Sanoman vahvuutena monimediallisuus. Työtäni helpottaa, kun saan yhdestä paikasta ison osan markkinoinnin kanavista.” 

Monimediallisuudessa ei ole kyse vain kanavien määrästä. Se on tarinan kertomista monipuolisesti, syvällisesti ja vaikuttavasti. 

Kampanjan materiaaleja


Erikoisartikkeli HS.fi:ssä


TV-spotti


Esimerkkejä radion ohjelmayhteistyöstä

Promospotti

On air -nosto

Kiinnostuitko?

Kerro tarinoita ja herätä tunteita

Televisio on vaikuttava mainosmedia

Puhuttelevat artikkelisisällöt kaikkiin kanaviin

Tutustu natiivimainontaan


Hurmaa äänen voimalla

Ole radiossa äänessä kustannustehokkaasti

Tagit

Audio & radio Digiratkaisut TV & video Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Moomin Arabia otti somen rinnalle Sanoman – merkittävä parannus myyntilukuihin

    Julkaistu
    16.12.2025
    Moomin Arabia on saanut laajempaa näkyvyyttä Sanoman digiverkoston kautta. Huomioarvo, mielikuva ja ostoaikomus ovat kehittyneet hyvään suuntaan.
    Lue asiakastarina
  • Monikanavainen markkinointi on vauhdittanut Sortterin menestystä

    Julkaistu
    15.12.2025
    Sortterin ja Sanoman yhteistyössä kohtaavat kokeilunhalu, vahva tuloshakuisuus ja kotimaiset arvot.
    Lue asiakastarina
  • T-Max ylitti myyntitavoitteensa EM-koriksen ja Radio Rockin voittavalla kokonaisuudella

    Julkaistu
    26.11.2025
    Urheilun ja rockin liitto toi T-Maxille yli 47 %:n tavoittavuuden kohderyhmässä.
    Lue asiakastarina
  • Aurinkotekniikka löysi ketterän tavan kasvattaa näkyvyyttä Sanoma Ad Managerin avulla

    Julkaistu
    25.11.2025
    Monikanavainen näkyvyys kasvatti verkkosivuliikennettä yli 200 % ja vahvisti brändin tunnettuutta.
    Lue asiakastarina
  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland