Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kolme ideaa medioiden roolittamiseen – näin valitset oikeat mainonnan kanavat

Mikä media kannattaa valita kampanjan pääkanavaksi? Sopivatko sosiaalisen median kanavat kampanjaan? Kokosimme mediavalintojen esimerkkejä erilaisia mainoskampanjoita varten.
kolme_ideaa_medioiden_roolittamiseen
25.11.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Mediasuunnittelun nyrkkisääntö on, että medioiden valinta alkaa aina kampanjan tavoitteista ja asiakkaiden käyttäytymisestä ja siitä, mitä mediaa he arjessaan käyttävät. Lisäksi on huomioitava se, onko mainostettava tuote tai palvelu asiakkaille jo ennalta tuttu. Yksiselitteisiä ohjeita on siis mahdoton antaa, sillä mainonnan kanavien valinnassa täytyy huomioida tavoitteiden ja asiakkaan arjen lisäksi myös käytettävissä oleva budjetti. 

Mediavalintoja voi kuitenkin lähestyä miettimällä, mikä voisi olla kampanjan päämedia, ja millaisia muita kohtaamisia sen rinnalle kannattaisi rakentaa. 

Kun valitset kampanjaasi useamman median, maksimoit kohtaamisten määrän. Yksikin lisämedia tuo mainoskampanjaan potkua: Sanoman monimediatutkimuksen analyysi paljastaa, että jokainen lisätty media lisää kampanjan mielikuva-vaikutusta keskimäärin 12 prosenttiyksikköä ja aktivoivuutta jopa 13 prosenttiyksikköä.

Kokosimme inspiraatioksi kolme ehdotusta medioiden erilaiseen roolittamiseen. Ehdotusten lähtökohta on, että kampanjaan valitaan päämedia, jonka vaikuttavuutta kasvatetaan valitsemalla mukaan 1-2 erilaista tukimediaa. 

Ja kannattaa myös muistaa, että aikakauslehtiä lukuunottamatta jokaisessa mediassa voi – ja usein kannattaakin – mainostaa paikallisesti!

IDEA 1: yhdistä radiomainontaan digi, printti – tai molemmat

Radiomainonta rakentaa mielikuvaa ja luo toistoa kohtuullisella budjetilla. Radiokampanjan tueksi kannattaa valita media, jossa on kuva mukana – yksinkertaisesti siksi, että asiakkaan mieleen syntyisi myös visuaalinen ärsyke mainostettavasta tuotteesta. 

Jos kampanjan tavoite on ohjata kävijöitä nopeasti nettisivuille tai verkkokauppaan, on digitaalinen mainonta ehdottomasti paras valinta radion tueksi. Sosiaalisen median kanavat, tunnetut verkkomediat ja Google nappaavat myös ison osan suomalaisten mediapäivästä, eli erilaisissa digitaalisissa palveluissa näkyminen tarjoaa viestille reilun määrän kohtaamisia ja toistoa.

Jos tuote vaatii enemmän syventymistä, sopii printti erinomaisesti radion tukimediaksi. Lehden aihepiiri tukee ilmoittajan viestiä ja lisää tehokkuutta. Lukuhetki on keskittynyt ja henkilökohtainen, eli mainokseen keskitytään ja sen lukemiseen käytetään pitempi aika.

IDEA 2: videomainonta laajentaa TV-kampanjan vaikuttavuutta 

TV-mainos on tehokas tapa tavoittaa iso kohderyhmä nopeasti. TV-mainonnan kohderyhmää voi laajentaa entisestään näppärästi videomainonnalla esimerkiksi Ruutu-palvelussa. Video tuo televisiokampanjaan lisää peittoa kohtuullisilla kustannuksilla. 

Toinen vaihtoehto TV:n tukimediaksi on aikakauslehtimainonta. Aikkareita luetaan keskittyneesti ja moneen kertaan: ne tarjoavat mainion mahdollisuuden pitkäkestoiseen, syventävään muistuttamiseen tiiviin ja nopean TV-mainoskampanjan jatkoksi. 

IDEA 3: Tue printtimainontaa natiivi- ja verkkomainonnalla

Myytkö palvelua tai tuotetta, jonka hankkimista harkitaan pitkään, esimerkiksi talopaketteja tai b2b-palveluita? Silloin vaaditaan toistoa: pitkän aikavälin “pehmittämistä” ja sitä, että asiakas näkee viestin monta kertaa. 

Printissä kannattaa harkita advertoriaalia, eli sisällöllistä lähestymistä, ja tukea sitä verkon natiivimainonnalla, josta ohjataan sivustolle tai verkkotilaukseen. 

Kohtaamispisteiden määrää kannattaa etenkin tällaisissa kampanjoissa kasvattaa remarketingilla, jossa muistuttavia bannereita näytetään verkkosivuilla vierailleille.

Haluatko lukea monimediallisen mainonnan mahdollisuuksista lisää? Lataa maksuton Monimediallisen mainonnan opas!

Haluatko keskustella mediasuunnittelusta asiantuntijan kanssa? Varaa henkilökohtainen sparraushetki, joka auttaa mm. mainonnan budjetoinnissa ja vuosisuunnittelussa!

Varaa sparraushetki

Tagit

Aikakausmedia Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Sisältömarkkinointi TV & video Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoman kesälehdissä tavoitat yhteensä lähes miljoona kesää suunnittelevaa kuluttajaa

    Kesälehdet ovat lukijoiden suosikkisisältöjä ja toimivat tärkeimpinä inspiraation ja tiedon lähteinä kesän suunnitelmiin. Mainokset kuuluvat oleellisena osana sisältöön ja tarjoavat vinkkejä loman suunnitteluun.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.10.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • Uutismedian etusivu on voittajan valinta – Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan etusivut 2026 ovat nyt varattavissa

    Monikanavainen etusivu on ohittamaton mainospaikka. Etusivulla synnytät puheenaiheita ja saat aikaan toimintaa.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • HS Koulutusliite ja Aamulehden Opinnot ja Ura -teema tavoittavat opiskelijat ja heidän vanhempansa

    HS Koulutusliite ilmestyy 23.1.2026 ja Aamulehden Opinnot & Ura -teema 27.1.2026. Koulutukseen ja uravalintoihin liittyviä asioita käsitellään näissä liitteissä monipuolisesti ja kiinnostavista näkökulmista.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Voitto ja kaksi shorttia Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle arvostetussa kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Kansainvälinen Content Marketing Institute (CMI) on julkistanut vuoden 2025 Content Marketing Awards -kilpailun voittajat.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    15.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland