Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Facebook- ja Instagram-mainonnan hinta: kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää somemainonnan hinnoittelusta

Mainonta sosiaalisessa mediassa on tehokasta ja tavoittavaa, mutta Instagram- ja Facebook-mainonnan hinta ja sen muodostuminen saattavat aiheuttaa harmaita hiuksia etenkin aloitteleville mainostajille.
facebook_ja_instagram_mainonta
5.12.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Voit myös kuunnella artikkelin tästä

Tässä jutussa Sanoman Aluemyyntijohtaja Sami Elmeranta selventää, mistä some-mainonnan hinta koostuu, ja millaiset asiat siihen vaikuttavat. 

Mistä Facebook-mainonnan ja Instagram-mainonnan hinta koostuu?

Somemainonnassa haetaan hintaa yhden tavoitteen toteutumiselle. Tavoitteita ovat mm. näytöt, klikit tai konversiot. Voit määritellä kampanjallesi budjetin, jolloin käytettävissä oleva kokonaispotti voi vaikuttaa myös valittavaan tavoitteeseen. Haetko näyttöjä, klikkauksia vai konversioita ja paljonko olet valmis sijoittamaan kokonaisbudjettia?

Some-kampanjan hinta muodostuu kampanjan päiväkohtaisesta kulutuksesta, eli siitä, kuinka moni kohderyhmään kuuluva käyttäjä kohtaa mainoksesi ja toimii mainoksen tavoitteen mukaan. Kampanjalle asetetaan sen rakennusvaiheessa myös päiväkohtainen budjetti, eli enimmäismäärä rahaa, joka mainontaan halutaan käyttää per päivä. 

Mitkä asiat sitten vaikuttavat esimerkiksi Facebook-kampanjan hintaan? 

Tärkein tekijä on kohderyhmän koko, eli mainoksen yleisön laajuus. Mitä enemmän ihmisiä kampanjalla haluat tavoittaa, sitä enemmän euroja siihen tulee sijoittaa. Some-mainonnan hintaan vaikuttaa myös yleisön laatu: mitä halutumpi kohderyhmä on kyseessä, sitä korkeammaksi mainonnan hinta nousee. 

Toinen mainonnan hintaan vaikuttava asia on mainoksen osuvuus eli se, kuinka paljon mainosta klikataan. Kohderyhmää kiinnostavan ja hyvin suorittavan mainoksen klikkihinta on heikkoa edullisempi, ja siksi mainosten suunnitteluun ja esimerkiksi kuvavalintoihin kannattaa kiinnittää huomiota. Eli mitä houkuttelevamman mainoksen kohderyhmäsi mielestä onnistut luomaan, sitä edullisemmaksi mainonta usein tulee.

Entä sitten optimointi ja kohderyhmän muokkaaminen kampanjan aikana? Ainakin Metan palveluissa, eli Facebookissa ja Instagramissa algoritmit ovat sen verran tehokkaat, että ne löytävät määritetyn kohderyhmän tehokkaasti, usein ei tarvita erillistä optimointia. Mainossisältöjen ja kohderyhmien muokkaamista saattavat kampanjat kuitenkin tapauskohtaisesti vaatia. 

Millainen budjetti Facebook-mainontaan tarvitaan?

Kuinka paljon rahaa yhteen somekampanjaan tulisi varata? Vastaus riippuu oikeasti aina tilanteesta, tuotteesta ja yleisöstä, mutta joitain suuntaviivoja haluan avuksesi antaa. 

Voit aloittaa sellaisesta oletuksesta, että karkeasti 10 000 silmäparin tavoittaminen Facebookissa maksaa noin 70-100 euroa. Joissain kohderyhmissä hinta voi olla vähemmänkin. 

Jos kampanjoit somessa alueellisesti, kannattaa päiväkohtainen mainosbudjetti asettaa minimissään viiteen euroon, valtakunnalliseen FB-mainontaan suosittelisin vähintään 10 € päiväbudjettia. Muista, kun sijoitat summan X, ja toteat että mainoksesi tuottavat hyvin, kannattaa budjettia lisätä mahdollisuuksien mukaan.

Klikkikohtaisen hinnan vaihtelu on usein suorastaan päätä huimaavan suurta; mainostettavasta tuotteesta, palvelusta ja kohderyhmästä riippuen mainoksen klikkihinta voi käytännössä olla mitä vain viiden sentin ja euron välillä. Jos toimiala on erittäin spesifi ja kohdennukset tarkkoja, voi 80 sentin klikkihinta olla aivan realistinen. 

Hinta täytyy tietysti suhteuttaa mainonnan tavoitteeseen. Jos mainostat esimerkiksi uutta kuluttajatuotetta tai -palvelua, jolla ei ole vielä omaa yleisöä, niin lähtisin sijoittamaan Facebookiin 25-50 € päivässä mainontaan laajalle kohderyhmälle, ja sitten hakisin tehoa uudelleenkohdennuksilla ja pienemmillä niche-yleisöillä. Testaa sisältösi ja hae toimivinta versiota mainosaineistoistasi. Useampi mainosversio takaa sen, että löydät kohderyhmään toimivimman viestin.  

Jos ns. massiivinen lanseerausmainonta somessa kiinnostaa, eli haluat tavoittaa mahdollisimman monta suomalaista Facebook-käyttäjää, voi mainonnan budjetiksi määrittää jopa 80 € päivässä. 

Miten Facebook-mainonnan tai muun sosiaalisen median mainonnan budjetti rakennetaan?

Nyrkkisääntönä sanoisin, että uuden kampanjan alkuun kannattaa varata ja sijoittaa budjettia reilummin. Silloin algoritmi näkee, että olet liikenteessä tosimielellä, tavoitat suurimman mahdollisimman yleisön, ja voit sen jälkeen muokata kohderyhmää pienemmäksi tai jopa pudottaa päiväkohtaista budjettia. 

Entä kuinka pitkiä Facebook- tai Instagram-kampajoiden tulisi olla? Oman kokemukseni mukaan ehdoton minimi on neljä päivää, etenkin silloin, jos mainostajalla ei ole käytettävissään paljon dataa. Lyhyemmissä, 1-2 päivää kestävissä kampanjoissa algoritmi ei “ehdi mukaan”, eli kampanja voi yllättää ikävästi suorittamalla heikosti hyvistä mainoksista tai kelpo budjetista huolimatta. 

Somemainonnan palvelupalkkiot: mitä Facebook-mainonnan kumppanille kannattaa maksaa ja miksi?

Monet digi- ja mainostoimistot tarjoavat apua sosiaalisen median mainontaan. Facebook-mainontaa voi ostaa myös itse, joten mitä itua palvelusta maksamisessa oikein on? Sekin riippuu tilanteesta. 

Kumppanin käyttö kannattaa erityisesti silloin, kun kokemusta some-mainonnan ostamisesta ja tekemisestä ei vielä ole kertynyt. Kumppanin avulla vältyt pahimmilta sudenkuopilta, ja jos tutustut raportteihin ja kohdennuksiin aktiivisesti, opit ja voit jatkossa kehittää mainontaa itsekin. 

Toinen hyvä syy käyttää some-mainonnassa kumppania on se, että toimistoilla on todennäköisesti olemassa jo ennakkoon rakennettuja ja tallennettuja kohderyhmiä ja dataa siitä, mikä esimerkiksi eri alueilla kannattaa. Etenkin kilpailluilla aloilla, kuten vaikkapa sisustus tai remontointi, tällainen valmiin datan hyödyntäminen säästää sekä aikaa että budjettia. 

Toimistot myös seuraavat ja mittaavat mainonnan suorituskykyä, ja voivat tarvittaessa laittaa myös sivustosi analytiikkaan liittyvät asiat kuntoon – haluat varmasti nähdä myös sen, mitä mainonnan kautta sivustollesi tai verkkokauppaasi saapuvat asiakkaat siellä tekevät. 

Entä se kumppanuuden hinta sitten? Paljonko some-mainonnan toimistolle kannattaa maksaa? Sanoisin, että kokonaisinvestoinnista eli kampanjan kokonaishinnasta noin 20-40% kannattaa laskea palvelupalkkioon. Tällä suhdeluvulla tiedät, että kumppani on kanssasi tosissaan, ja pystyy käyttämään oikean määrän työaikaa mm. kampanjasi seurantaan ja optimointiin. 

Mainio Muuttopalvelu Oy tekee iloista ja hersyvää some-mainontaa, jonka buustina on Sanoman somenosto!

Lue lisää

Tagit

Näkemyksiä Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Vaikuttavuutta instream-pystyvideolla

    IS.fi:n, HS.fi:n, Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä Sanoman paikallismedioiden toimituksellisten videosisältöjen yhteydessä näkyvä instream-pystyvideo on loistava tapa saada lisäpeittoa ja keskittynyttä katselua esimerkiksi muun videokampanjoinnin tueksi.

    Tagit

    Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    23.5.2023
    Lue lisää
  • Mainonnan ostoalusta Sanoma Ad Manager uudistuu

    Uudistuksen myötä Ad Managerin tuotevalikoima laajenee, kohdentamisessa voi jatkossa hyödyntää myös omaa asiakasdataa ja käyttökokemus sujuvoituu entisestään, kertovat Aapi von Creutlein ja Tuomas Waris.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut
    Julkaistu
    17.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Näkemyksiä mediasta

    Uudessa Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme kurkistamaan mediatoimistojen ammattilaisten työhön. Ensimmäisenä on vuorossa Head of Client Group Leena Wasenius GroupM:stä.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

    Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    18.4.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnin kaksi vähemmän puhuttua P:tä

    Sanoma B2B:n Head of Marketing Leena Koskinen haluaa nostaa valokeilaan vanhojen ja uusien markkinoinnin P:n lisäksi vähemmän fokuksessa olleet menestystekijät, jotka hän on nimennyt markkinoinnin sosiaalisiksi P:ksi.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    17.4.2023
    Lue lisää
    Leena Koskinen artikkelikuva
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Tämä lienee markkinointi-ihmisten mieliä kautta aikain eniten kutkuttanut kysymys, eikä ihme. Tässä artikkelissa kerromme miten perehdyt tarkemmin kohderyhmääsi ja varmistat, että viestisi saavuttaa juuri heidät.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    14.4.2023
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Etäistä ja valtakunnallista – vai läheistä ja paikallista?

    Tarjoamme paikallisia ja alueellisia ratkaisuja ja palvelemme kaiken kokoisia asiakkaita, vakuuttaa Sanoman Pohjois-Suomen aluemyyntijohtaja Janne Puolakka.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    12.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland