Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Facebook- ja Instagram-mainonnan hinta: kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää somemainonnan hinnoittelusta

Mainonta sosiaalisessa mediassa on tehokasta ja tavoittavaa, mutta Instagram- ja Facebook-mainonnan hinta ja sen muodostuminen saattavat aiheuttaa harmaita hiuksia etenkin aloitteleville mainostajille.
facebook_ja_instagram_mainonta
6.3.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Tässä jutussa Sanoman Aluemyyntijohtaja Sami Elmeranta selventää, mistä some-mainonnan hinta koostuu, ja millaiset asiat siihen vaikuttavat. 

Mistä Facebook-mainonnan ja Instagram-mainonnan hinta koostuu?

Somemainonnassa haetaan hintaa yhden tavoitteen toteutumiselle. Tavoitteita ovat mm. näytöt, klikit tai konversiot. Voit määritellä kampanjallesi budjetin, jolloin käytettävissä oleva kokonaispotti voi vaikuttaa myös valittavaan tavoitteeseen. Haetko näyttöjä, klikkauksia vai konversioita ja paljonko olet valmis sijoittamaan kokonaisbudjettia?

Some-kampanjan hinta muodostuu kampanjan päiväkohtaisesta kulutuksesta, eli siitä, kuinka moni kohderyhmään kuuluva käyttäjä kohtaa mainoksesi ja toimii mainoksen tavoitteen mukaan. Kampanjalle asetetaan sen rakennusvaiheessa myös päiväkohtainen budjetti, eli enimmäismäärä rahaa, joka mainontaan halutaan käyttää per päivä. 

Mitkä asiat sitten vaikuttavat esimerkiksi Facebook-kampanjan hintaan? 

Tärkein tekijä on kohderyhmän koko, eli mainoksen yleisön laajuus. Mitä enemmän ihmisiä kampanjalla haluat tavoittaa, sitä enemmän euroja siihen tulee sijoittaa. Some-mainonnan hintaan vaikuttaa myös yleisön laatu: mitä halutumpi kohderyhmä on kyseessä, sitä korkeammaksi mainonnan hinta nousee. 

Toinen mainonnan hintaan vaikuttava asia on mainoksen osuvuus eli se, kuinka paljon mainosta klikataan. Kohderyhmää kiinnostavan ja hyvin suorittavan mainoksen klikkihinta on heikkoa edullisempi, ja siksi mainosten suunnitteluun ja esimerkiksi kuvavalintoihin kannattaa kiinnittää huomiota. Eli mitä houkuttelevamman mainoksen kohderyhmäsi mielestä onnistut luomaan, sitä edullisemmaksi mainonta usein tulee.

Entä sitten optimointi ja kohderyhmän muokkaaminen kampanjan aikana? Ainakin Metan palveluissa, eli Facebookissa ja Instagramissa algoritmit ovat sen verran tehokkaat, että ne löytävät määritetyn kohderyhmän tehokkaasti, usein ei tarvita erillistä optimointia. Mainossisältöjen ja kohderyhmien muokkaamista saattavat kampanjat kuitenkin tapauskohtaisesti vaatia. 


Tutustu somemainonnan palveluumme - teemme budjettisi huomioiden suunnitelman, mainosaineistot, kampanjoinnin ja raportoinnin puolestasi!


Millainen budjetti Facebook-mainontaan tarvitaan?

Kuinka paljon rahaa yhteen somekampanjaan tulisi varata? Vastaus riippuu oikeasti aina tilanteesta, tuotteesta ja yleisöstä, mutta joitain suuntaviivoja haluan avuksesi antaa. 

Voit aloittaa sellaisesta oletuksesta, että karkeasti 10 000 silmäparin tavoittaminen Facebookissa maksaa noin 70-100 euroa. Joissain kohderyhmissä hinta voi olla vähemmänkin. 

Jos kampanjoit somessa alueellisesti, kannattaa päiväkohtainen mainosbudjetti asettaa minimissään viiteen euroon, valtakunnalliseen FB-mainontaan suosittelisin vähintään 10 € päiväbudjettia. Muista, kun sijoitat summan X, ja toteat että mainoksesi tuottavat hyvin, kannattaa budjettia lisätä mahdollisuuksien mukaan.

Klikkikohtaisen hinnan vaihtelu on usein suorastaan päätä huimaavan suurta; mainostettavasta tuotteesta, palvelusta ja kohderyhmästä riippuen mainoksen klikkihinta voi käytännössä olla mitä vain viiden sentin ja euron välillä. Jos toimiala on erittäin spesifi ja kohdennukset tarkkoja, voi 80 sentin klikkihinta olla aivan realistinen. 

Hinta täytyy tietysti suhteuttaa mainonnan tavoitteeseen. Jos mainostat esimerkiksi uutta kuluttajatuotetta tai -palvelua, jolla ei ole vielä omaa yleisöä, niin lähtisin sijoittamaan Facebookiin 25-50 € päivässä mainontaan laajalle kohderyhmälle, ja sitten hakisin tehoa uudelleenkohdennuksilla ja pienemmillä niche-yleisöillä. Testaa sisältösi ja hae toimivinta versiota mainosaineistoistasi. Useampi mainosversio takaa sen, että löydät kohderyhmään toimivimman viestin.  

Jos ns. massiivinen lanseerausmainonta somessa kiinnostaa, eli haluat tavoittaa mahdollisimman monta suomalaista Facebook-käyttäjää, voi mainonnan budjetiksi määrittää jopa 80 € päivässä. 

Miten Facebook-mainonnan tai muun sosiaalisen median mainonnan budjetti rakennetaan?

Nyrkkisääntönä sanoisin, että uuden kampanjan alkuun kannattaa varata ja sijoittaa budjettia reilummin. Silloin algoritmi näkee, että olet liikenteessä tosimielellä, tavoitat suurimman mahdollisimman yleisön, ja voit sen jälkeen muokata kohderyhmää pienemmäksi tai jopa pudottaa päiväkohtaista budjettia. 

Entä kuinka pitkiä Facebook- tai Instagram-kampajoiden tulisi olla? Oman kokemukseni mukaan ehdoton minimi on neljä päivää, etenkin silloin, jos mainostajalla ei ole käytettävissään paljon dataa. Lyhyemmissä, 1-2 päivää kestävissä kampanjoissa algoritmi ei “ehdi mukaan”, eli kampanja voi yllättää ikävästi suorittamalla heikosti hyvistä mainoksista tai kelpo budjetista huolimatta. 

Somemainonnan palvelupalkkiot: mitä Facebook-mainonnan kumppanille kannattaa maksaa ja miksi?

Monet digi- ja mainostoimistot tarjoavat apua sosiaalisen median mainontaan. Facebook-mainontaa voi ostaa myös itse, joten mitä itua palvelusta maksamisessa oikein on? Sekin riippuu tilanteesta. 

Kumppanin käyttö kannattaa erityisesti silloin, kun kokemusta some-mainonnan ostamisesta ja tekemisestä ei vielä ole kertynyt. Kumppanin avulla vältyt pahimmilta sudenkuopilta, ja jos tutustut raportteihin ja kohdennuksiin aktiivisesti, opit ja voit jatkossa kehittää mainontaa itsekin. 

Toinen hyvä syy käyttää some-mainonnassa kumppania on se, että toimistoilla on todennäköisesti olemassa jo ennakkoon rakennettuja ja tallennettuja kohderyhmiä ja dataa siitä, mikä esimerkiksi eri alueilla kannattaa. Etenkin kilpailluilla aloilla, kuten vaikkapa sisustus tai remontointi, tällainen valmiin datan hyödyntäminen säästää sekä aikaa että budjettia. 

Toimistot myös seuraavat ja mittaavat mainonnan suorituskykyä, ja voivat tarvittaessa laittaa myös sivustosi analytiikkaan liittyvät asiat kuntoon – haluat varmasti nähdä myös sen, mitä mainonnan kautta sivustollesi tai verkkokauppaasi saapuvat asiakkaat siellä tekevät. 

Entä se kumppanuuden hinta sitten? Paljonko some-mainonnan toimistolle kannattaa maksaa? Sanoisin, että kokonaisinvestoinnista eli kampanjan kokonaishinnasta noin 20-40% kannattaa laskea palvelupalkkioon. Tällä suhdeluvulla tiedät, että kumppani on kanssasi tosissaan, ja pystyy käyttämään oikean määrän työaikaa mm. kampanjasi seurantaan ja optimointiin. 

Mainio Muuttopalvelu Oy tekee iloista ja hersyvää some-mainontaa, jonka buustina on Sanoman somenosto!

Lue lisää

Tutustu myös Kasvupalveluun, joka sisältää mainontaa somessa, Googlessa sekä Sanoman medioissa ja tuloksia seurataan reaaliajassa päivittyvältä kasvuraportilta.

Tutustu tarkemmin

Tagit

Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Somemainonta

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma Media Finlandille ja Lataamo Creativelle kultaa kansainvälisessä Best Event Awards -kilpailussa

    Sanoma Media Finland ja Lataamo Creative ovat voittaneet kultaa BEA World -festivaaleilla käydyssä Best Event Awards -kilpailussa. Ykkössija saavutettiin arvostetussa Use of AI -kategoriassa. Palkinto myönnettiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -tapahtumalle ja sen innovatiiviselle Loop of Insight -konseptille.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    24.11.2025
    Lue lisää
  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland