Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Facebook- ja Instagram-mainonnan hinta: kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää somemainonnan hinnoittelusta

Mainonta sosiaalisessa mediassa on tehokasta ja tavoittavaa, mutta Instagram- ja Facebook-mainonnan hinta ja sen muodostuminen saattavat aiheuttaa harmaita hiuksia etenkin aloitteleville mainostajille.
facebook_ja_instagram_mainonta
5.12.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Voit myös kuunnella artikkelin tästä

Tässä jutussa Sanoman Aluemyyntijohtaja Sami Elmeranta selventää, mistä some-mainonnan hinta koostuu, ja millaiset asiat siihen vaikuttavat. 

Mistä Facebook-mainonnan ja Instagram-mainonnan hinta koostuu?

Somemainonnassa haetaan hintaa yhden tavoitteen toteutumiselle. Tavoitteita ovat mm. näytöt, klikit tai konversiot. Voit määritellä kampanjallesi budjetin, jolloin käytettävissä oleva kokonaispotti voi vaikuttaa myös valittavaan tavoitteeseen. Haetko näyttöjä, klikkauksia vai konversioita ja paljonko olet valmis sijoittamaan kokonaisbudjettia?

Some-kampanjan hinta muodostuu kampanjan päiväkohtaisesta kulutuksesta, eli siitä, kuinka moni kohderyhmään kuuluva käyttäjä kohtaa mainoksesi ja toimii mainoksen tavoitteen mukaan. Kampanjalle asetetaan sen rakennusvaiheessa myös päiväkohtainen budjetti, eli enimmäismäärä rahaa, joka mainontaan halutaan käyttää per päivä. 

Mitkä asiat sitten vaikuttavat esimerkiksi Facebook-kampanjan hintaan? 

Tärkein tekijä on kohderyhmän koko, eli mainoksen yleisön laajuus. Mitä enemmän ihmisiä kampanjalla haluat tavoittaa, sitä enemmän euroja siihen tulee sijoittaa. Some-mainonnan hintaan vaikuttaa myös yleisön laatu: mitä halutumpi kohderyhmä on kyseessä, sitä korkeammaksi mainonnan hinta nousee. 

Toinen mainonnan hintaan vaikuttava asia on mainoksen osuvuus eli se, kuinka paljon mainosta klikataan. Kohderyhmää kiinnostavan ja hyvin suorittavan mainoksen klikkihinta on heikkoa edullisempi, ja siksi mainosten suunnitteluun ja esimerkiksi kuvavalintoihin kannattaa kiinnittää huomiota. Eli mitä houkuttelevamman mainoksen kohderyhmäsi mielestä onnistut luomaan, sitä edullisemmaksi mainonta usein tulee.

Entä sitten optimointi ja kohderyhmän muokkaaminen kampanjan aikana? Ainakin Metan palveluissa, eli Facebookissa ja Instagramissa algoritmit ovat sen verran tehokkaat, että ne löytävät määritetyn kohderyhmän tehokkaasti, usein ei tarvita erillistä optimointia. Mainossisältöjen ja kohderyhmien muokkaamista saattavat kampanjat kuitenkin tapauskohtaisesti vaatia. 

Millainen budjetti Facebook-mainontaan tarvitaan?

Kuinka paljon rahaa yhteen somekampanjaan tulisi varata? Vastaus riippuu oikeasti aina tilanteesta, tuotteesta ja yleisöstä, mutta joitain suuntaviivoja haluan avuksesi antaa. 

Voit aloittaa sellaisesta oletuksesta, että karkeasti 10 000 silmäparin tavoittaminen Facebookissa maksaa noin 70-100 euroa. Joissain kohderyhmissä hinta voi olla vähemmänkin. 

Jos kampanjoit somessa alueellisesti, kannattaa päiväkohtainen mainosbudjetti asettaa minimissään viiteen euroon, valtakunnalliseen FB-mainontaan suosittelisin vähintään 10 € päiväbudjettia. Muista, kun sijoitat summan X, ja toteat että mainoksesi tuottavat hyvin, kannattaa budjettia lisätä mahdollisuuksien mukaan.

Klikkikohtaisen hinnan vaihtelu on usein suorastaan päätä huimaavan suurta; mainostettavasta tuotteesta, palvelusta ja kohderyhmästä riippuen mainoksen klikkihinta voi käytännössä olla mitä vain viiden sentin ja euron välillä. Jos toimiala on erittäin spesifi ja kohdennukset tarkkoja, voi 80 sentin klikkihinta olla aivan realistinen. 

Hinta täytyy tietysti suhteuttaa mainonnan tavoitteeseen. Jos mainostat esimerkiksi uutta kuluttajatuotetta tai -palvelua, jolla ei ole vielä omaa yleisöä, niin lähtisin sijoittamaan Facebookiin 25-50 € päivässä mainontaan laajalle kohderyhmälle, ja sitten hakisin tehoa uudelleenkohdennuksilla ja pienemmillä niche-yleisöillä. Testaa sisältösi ja hae toimivinta versiota mainosaineistoistasi. Useampi mainosversio takaa sen, että löydät kohderyhmään toimivimman viestin.  

Jos ns. massiivinen lanseerausmainonta somessa kiinnostaa, eli haluat tavoittaa mahdollisimman monta suomalaista Facebook-käyttäjää, voi mainonnan budjetiksi määrittää jopa 80 € päivässä. 

Miten Facebook-mainonnan tai muun sosiaalisen median mainonnan budjetti rakennetaan?

Nyrkkisääntönä sanoisin, että uuden kampanjan alkuun kannattaa varata ja sijoittaa budjettia reilummin. Silloin algoritmi näkee, että olet liikenteessä tosimielellä, tavoitat suurimman mahdollisimman yleisön, ja voit sen jälkeen muokata kohderyhmää pienemmäksi tai jopa pudottaa päiväkohtaista budjettia. 

Entä kuinka pitkiä Facebook- tai Instagram-kampajoiden tulisi olla? Oman kokemukseni mukaan ehdoton minimi on neljä päivää, etenkin silloin, jos mainostajalla ei ole käytettävissään paljon dataa. Lyhyemmissä, 1-2 päivää kestävissä kampanjoissa algoritmi ei “ehdi mukaan”, eli kampanja voi yllättää ikävästi suorittamalla heikosti hyvistä mainoksista tai kelpo budjetista huolimatta. 

Somemainonnan palvelupalkkiot: mitä Facebook-mainonnan kumppanille kannattaa maksaa ja miksi?

Monet digi- ja mainostoimistot tarjoavat apua sosiaalisen median mainontaan. Facebook-mainontaa voi ostaa myös itse, joten mitä itua palvelusta maksamisessa oikein on? Sekin riippuu tilanteesta. 

Kumppanin käyttö kannattaa erityisesti silloin, kun kokemusta some-mainonnan ostamisesta ja tekemisestä ei vielä ole kertynyt. Kumppanin avulla vältyt pahimmilta sudenkuopilta, ja jos tutustut raportteihin ja kohdennuksiin aktiivisesti, opit ja voit jatkossa kehittää mainontaa itsekin. 

Toinen hyvä syy käyttää some-mainonnassa kumppania on se, että toimistoilla on todennäköisesti olemassa jo ennakkoon rakennettuja ja tallennettuja kohderyhmiä ja dataa siitä, mikä esimerkiksi eri alueilla kannattaa. Etenkin kilpailluilla aloilla, kuten vaikkapa sisustus tai remontointi, tällainen valmiin datan hyödyntäminen säästää sekä aikaa että budjettia. 

Toimistot myös seuraavat ja mittaavat mainonnan suorituskykyä, ja voivat tarvittaessa laittaa myös sivustosi analytiikkaan liittyvät asiat kuntoon – haluat varmasti nähdä myös sen, mitä mainonnan kautta sivustollesi tai verkkokauppaasi saapuvat asiakkaat siellä tekevät. 

Entä se kumppanuuden hinta sitten? Paljonko some-mainonnan toimistolle kannattaa maksaa? Sanoisin, että kokonaisinvestoinnista eli kampanjan kokonaishinnasta noin 20-40% kannattaa laskea palvelupalkkioon. Tällä suhdeluvulla tiedät, että kumppani on kanssasi tosissaan, ja pystyy käyttämään oikean määrän työaikaa mm. kampanjasi seurantaan ja optimointiin. 

Mainio Muuttopalvelu Oy tekee iloista ja hersyvää some-mainontaa, jonka buustina on Sanoman somenosto!

Lue lisää

Tagit

Näkemyksiä Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Nyt pitää päättää mistä haluatte puhua – ajatusjohtajat vievät markkinat

    Pelkällä puheella ei muuteta maailmaa. Mutta jos unohdat kertoa mitä merkitystä yrityksellänne ja sen tekemisillä on, menetät mahdollisuuden olla olemassa tulevaisuudessakin, kirjoittaa Sanoman sisältömarkkinointipalvelujen Jenni Lieto.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    28.9.2023
    Lue lisää
  • Kuinka päivittää sisustusta edullisesti mutta kestävästi?

    Glorian kodin päätoimittaja Venla Kujakallio pohtii, miten sisustustrendit näkyvät ja toteutuvat epävarmoina aikoina.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä
    Julkaistu
    26.9.2023
    Lue lisää
  • Sanomista vastuullisuudesta -podcast tarjoaa vinkkejä ja vertaistukea markkinoijille vastuullisuuden viidakossa

    Miksi vastuullisuus markkinoinnissa on niin vaikeaa? Juontaja Hanna Kinnunen jututtaa vastuullisuustyön ammattilaisia muun muassa sosiaalisesta vastuusta, viherpesusta sekä muodin, logistiikan ja elintarviketuotannon ympäristövaikutuksista.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • "Sosiaalisesta vastuusta voi rakentaa kilpailutekijän, joka kasvattaa yrityksen arvoa”

    Sus+Com Agencyn perustaja Mari Haaviston mukaan yrityksissä huomioidaan ympäristövastuu ja taloudellinen vastuu jo kohtuullisen hyvin, mutta sosiaalinen vastuu on vielä lapsenkengissä.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • ”Me elämme maapallolla jo jatkoajalla”

    Isona logistiikkayrityksenä Postin tulee olla mukana ja näyttää suuntaa vastuullisuustyössä, kertoo Posti-konsernin brändi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Anna Salmi Sanomista vastuullisuudessa -podcastissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • Digital Commerce Finlandin tavoitteena on auttaa digitaalista kauppaa kasvamaan – Sanoma mukana tukemassa yhteiskunnallisen yrityksen toimintaa

    Digital Commerce Finland haluaa kiihdyttää digitaalisen kaupan kasvua tavoitteenaan luoda maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö Suomeen. Uuteen yhteisöön kutsutaan mukaan niin verkkokauppoja ja kaupan alan pk-yrityksiä kuin digikaupasta kiinnostuneita ja siihen vaikuttavia tahoja.

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    19.9.2023
    Lue lisää
  • Vahvista kuntasi työnantajamielikuvaa markkinointiviestinnän keinoin

    Kunnat tarjoavat monipuolisia tehtäviä ja mielenkiintoisia haasteita monien eri alojen ammattilaisille. Joskus oikeiden osaajien saatavuus ja tavoittaminen voi kuitenkin aiheuttaa haasteita, kirjoittaa Nina Bemeleit.

    Tagit

    Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    15.9.2023
    Lue lisää
  • Sinun kampanjastasi seuraava kasvutarina?

    Haastavassa taloustilanteessa markkinointi on tärkeämpää kuin koskaan, toteaa Sanoman Varsinais-Suomen aluemyynnin johtaja Sami Elmeranta.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    5.9.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnista vipua myynnin kasvuun

    Tunnetko asiakkaasi ja tiedätkö, miten saat heidät ostamaan tuotteitasi ja palveluitasi? Sanoman Pohjanmaan aluemyynnin johtaja Sammo Hyttilä vinkkaa keinoja, joilla sinut muistetaan, kun kuluttajat miettivät ostopäätöksiään.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    29.8.2023
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Black Friday ja joulu - loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Muistatko vielä ajan, jolloin uuden vuoden jälkeiset tammialet olivat tarjoushaukan vuosittainen kultakausi? Ne ajat ovat takanapäin, sillä loppuvuodesta on tullut kuin varkain vuoden tärkein ostosralli – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti myyntisesonki.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    25.8.2023
    Lue lisää
    Black Friday ja joulusesonki on lahjaostosten aikaa
  • "Nykyaikaa vaivaa hätäisyys ja pikavoittojen hakeminen"

    Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme tutustumaan mediatoimistojen ammattilaisten näkemyksiin. ToinenPHD:n markkinointiarkkitehti Karla Frisk-Hietalahti uskoo vahvan brändin voimaan ja muistettavuuteen.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    22.8.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland