Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Näin vertailet radiomainonnan tarjouksia - ota nämä asiat huomioon

Tässä jutussa kerromme radion tämän hetken tärkeimmät kuulumiset, ja vinkkaamme, mitä ottaa huomioon radiomainonnan tarjouksia vertaillessa.
nain_vertailet_radiomainonnan_tarjouksia.jpg
25.3.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Vuonna 2021 suomalainen kuunteli radiota keskimäärin 2,28 tuntia päivässä. Ahkerimpia radionkuuntelijoita ovat yli 25-vuotiaat ja alle 55-vuotiaiden kuuntelussa korostuvat kaupalliset kanavat.

Radio onkin monipuolinen media, joka sopii mainostajalle niin mielikuvien rakentamiseen kuin taktiseen muistutteluun tai tarjousmainontaan. Radio on pitkien ajomatkojen seuralainen, kaveri kodin askareita tehdessä ja yksi niistä harvoista medioista, jotka ovat läsnä myös työpaikoilla työpäivän ajan. 

Tässä jutussa kerromme radion tämän hetken tärkeimmät kuulumiset, ja vinkkaamme, mitä ottaa huomioon radiomainonnan tarjouksia vertaillessa. 

Radiopersoonat sitouttavat kuulijat kanaville

Suomalaista radion kuuntelua leimaa kanavauskollisuus. Suomalaiset pitävät suosikkikanavastaan kiinni – tähän ovat useimmiten syynä kanavalla kuultavat radiopersoonat. 

Sanoman kanavilta on suomalaisten suosioon noussut koko liuta mainioita mediapersoonia, joista osa on siirtynyt sujuvasti radiosta myös TV:n puolelle. Jaajo Linnonmaa taitaa olla jo Suomen tunnetuin radio- ja TV-juontaja, ja parrasvaloihin nousee myös uusia nimiä. Viime aikoina suosiotaan on kasvattanut etenkin HitMix, vetureinaan juuri kiinnostavat ja yleisöään puhuttelevat juontajat, kuten Oku Luukkainen ja Sara Forsberg.

Radiomainonnan mahdollisuudet: spottimainontaa – ja paljon muuta

Radiomainontaa voi ostaa monin tavoin. Spottikampanjat, eli mainoskatkoilla kuuluvat mainokset ovat meille kaikille tuttuja, ja syystäkin: niillä mainostaja rakentaa kustannustehokasta toistoa, joka jää kuulijan mieleen. Brändin rakentamiseen tai esimerkiksi monimutkaisempiin viesteihin toimii puolestaan ohjelmayhteistyö tai -sponsorointi. Tutustu esimerkiksi Raskoneen ja Radio Rockin ohjelmayhteistyöhön täällä!

Radiomainonnassa tärkeintä on viestin toistotaso, eli se, että kuulija kohtaa viestin riittävän monta kertaa. Kampanjassa onkin tärkeää löytää toiston ja kampanja-ajan välinen tasapaino niin, että viikkokohtainen toistotaso on riittävä. Ei riitä, jos toistoja tulee esimerkiksi keskimäärin seitsemän, jos viikkoja on yhtä paljon: tämä tarkoittaisi sitä, että kuuntelija kuulee mainoksen pahimmillaan vain kerran viikossa.

Uusia mahdollisuuksia mainostajille tuovat esimerkiksi dataan perustuva, räätälöity ostotapa, jossa haetaan dataan pohjautuen tietoja esim. ihmisten kulutustottumuksista sekä kiinnostuksen kohteista, ja painotetaan ohjelmayhteistyöhön kuuluvia kanavia niiden mukaan. Tai audion etusivu, jossa mainostaja saa haltuun jokaisen Sanoman radiokanavan jokaisen katkon niin, että mainos esitetään aina katkon ensimmäisenä. 

Näistä kannattaa kysyä lisää omalta yhteyshenkilöltä, joka osaa yhdessä radioammattilaisten kanssa suunnitella tarpeisiisi tehokkaimman kokonaisuuden - ota yhteyttä!

Mitä radiomainonnan tarjouksessa näytetään, ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

Kun suunnittelet radiokampanjaa, saat siitä kampanjaehdotuksen ja tarjouksen. Tarjouksessa kerrotaan kampanjasi kontaktit, eli arvio kampanjalla tavoitettavien ihmisten määrästä. 

Kampanjan peitto tarkoittaa prosenttiosuutta kohderyhmästä, eli sitä, kuinka suuri osa kohderyhmästä tavoitetaan. Lisäksi tarjouksessa näkyy OTH- eli Opportunity to hear -luku, joka kertoo, montako kertaa kohderyhmään kuuluva henkilö voi keskimäärin kuulla mainoksen. 

Kun vertailet radiomainonnan tarjouksia, niin kiinnitä huomiota erityisesti näihin: 

  • Kanavan tai kanavien kuulijaprofiili - millaisia kuulijoita kanavalla tavoittaa, ja mikä on tavoittavuus omassa kohderyhmässäsi. 
  • Kanavauskollisuus - kuten jutun alussa todettiin, kuuntelevat suomalaiset hyvin uskollisesti omaa suosikkikanavaansa. Mainostajalle tämä tarjoaa myös mahdollisuuksia: ottamalla haltuun uuden kanavan, tavoitat todennäköisesti mainoksillasi aivan uutta kohderyhmää.
  • Kohderyhmä - jos pöydälläsi on useita tarjouksia, katso, että ne on laskettu samalle kohderyhmälle ja samalle spottipituudelle.
  • Spottipituus – varmista, että tarjous koskee juuri sen mittaista radiomainosta eli spottia, mitä olet kampanjassasi käyttämässä.
  • Viikkokohtainen OTH - radiomainonta vaatii toimiakseen toistoa. Jos kampanja “venytetään” liian pitkälle ajalle budjettiin nähden, jää sen teho ohueksi, sillä kuulijat kuulevat mainoksesi kampanjan aikana vain muutaman kerran. Kannattaakin keskustella oikeasta OTH-tasosta oman yhteyshenkilön kanssa.

Miltä yrityksesi kuulostaa – apua radiomainonnan tuotantoon ja äänibrändäykseen

Onnistunut radiomainonta edellyttää tietysti radiomainosta, eli spottia. Kampanjan suunnittelun lisäksi saatkin meiltä apua myös spotin suunnitteluun ja tuotantoon. Tiimissämme työskentelee kokeneita, rautaisia radiomainonnan ammattilaisia, joiden kokemuksen ja osaamisen saat käyttöösi helposti. 

Kannattaa myös muistaa, että radiospotti ei suinkaan ole kertakäyttöinen: kun se on kerran tehty hyvin, voi sitä hyödyntää eri kanavilla, ja myös muissa audiopalveluissa, kuten Suplassa!

Jos suunnitelmissasi on panostaa audioon (ja TV- tai videomainontaan) enemmänkin, kannattaa pohtia myös yrityksen äänibrändäystä. Siinä ammattilaiset rakentavat yrityksellesi tunnistettavan äänen, joka voi projektin laajuudesta riippuen olla esimerkiksi jingle, äänilogo tai kokonainen äänimaisema. 

Kiinnostaako radiomainonta, tai haluatko kuulla lisää siitä, millainen kampanja sopisi juuri sinun yrityksellesi?

Ota meihin yhteyttä - viedään yrityksesi yhdessä aalloille!

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu Audio & radio

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

    Mikä on brändi ja miten sitä rakennetaan kestävästi? Huomioi nämä seikat, kun rakennat tunnettuutta ja suunnittelet brändimainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland