Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Miten tavoittaa teiden ritarit? Näin Raskone onnistui radiokampanjassa

Ohjelmayhteistyöllä tavoitettiin juuri oikeat kuulijat - kampanjan aikana teiden sankarit pääsivät ääneen eli soittamaan lähetykseen ja kertomaan omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan.
Raskone ja Radio Rock kansikuva
4.3.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Haaste

Raskoneen brändimielikuvan vahvistaminen ja tunnettuuden kasvattaminen Suomen laajimmin palvelevana korjaamoverkostona.

Ratkaisu

Valtakunnallinen, juuri oikeiden kuulijoiden korviin juuri oikeaan aikaan osuva radiokampanja Radio Rockin perjantai-illassa yhdessä Jussi69:n kanssa.

Raskone on ympäri Suomen toimiva 18 korjaamon verkosto, joka huoltaa ja korjaa niin kuorma-, henkilö-, paketti- ja linja-autot kuin trailerit ja työkoneet merkistä ja iästä riippumatta.

Raskoneen markkinoinnista vastaava Tuomas Lager halusi toteuttaa normaalista poikkeavan kampanjan maltillisella budjetilla. Kohderyhmäksi valittiin raskaan kaluston kuljettajat, jotka tavoitettiin parhaiten valtakunnallisella radiokampanjalla.

"Autoalalla julkaistaan paljon perinteistä mainontaa esimerkiksi lehdissä. Kun hommat tehdään luovasti ja uusia tapoja kokeillen, se tietenkin näkyy ihan eri tavalla", Tuomas avaa keskustelun.

Kuuntele ohjelmayhteistyötunniste - kun kaksi raskaan kaluston nimeä yhdistää voimansa

Kuuntele Radio Rockin ja Raskoneen promospotti

Kampanjan tavoitteena tunnettuuden kasvu ja oman henkilöstön huomioiminen

Äkkiseltään voisi kuvitella, ettei tehokkaan radiomainoksen tyypillinen ajankohta välttämättä osu perjantai-iltaan klo 19.00-21.00 välille. Asiakkaansa ja oman henkilöstön hyvin tunteva Raskone oli kuitenkin varma valinnastaan: juuri tähän kellonaikaan teiden väsymättömät ritarit kiitävät asfaltilla kohti sovittua kohdetta. Mutta miksi juuri rekkakuskit haluttiin tavoittaa?

"Vaikka Raskoneen pääkohderyhmää ovat raskaankaluston kuljetusliikkeet, joukkoon mahtuu myös paljon pienyrittäjiä, joilla on ajossa 1-2 rekkaa. Myös työsuhteessa olevilla kuljettajilla voi olla esittää toiveita siitä, missä kalusto halutaan huoltaa", Tuomas selventää.

"Lisäksi haluamme, että työntekijämme voivat olla ylpeitä työpaikastaan. Ja jos oma henkilöstö on niin kiinnostunut kampanjasta, että korjaamoilla laitetaan lähetys pyörimään työnteon taustalle, siitä täytyy olla todella tyytyväinen. Sehän on selvä onnistumisen merkki."

Entä miksi Radio Rock ja Jussi69? 

"Radio Rock on asennetta, samoin Raskonesta ja meidän korjaamoista välittyy asenne ja ammattimaisuus. Lisäksi Jussi69 nimenomaan halusi lähteä mukaan suunnittelemaan yhdessä Sanoman ja meidän kanssamme tätä kampanjaa."
Jussi69

Osallistava radiokampanja oli menestys

Radiokampanjan aikana teiden sankarit pääsivät ääneen eli soittamaan lähetykseen ja kertomaan omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan.

Kuten koko kampanja, myös arvontojen palkinnot suunniteltiin tarkasti, eivätkä ne olleet perinteisestä päästä: soittajien kesken arvottiin aurauskulmien säätöä, öljynvaihtoa ja akun vaihtoa eli sellaisia Raskoneen tarjoamia palveluja, jotka oikeasti sopivat kohderyhmälle. Pääpalkinnon voittaja nappasi itselleen huoltosopimuksen ensimmäisen vuoden veloituksetta. Positiivista palautetta annettiin paljon niin asiakkaiden kuin oman henkilöstön puolesta.

”Ette usko, miten paljon lämmittää mieltä, kun kuulee Radio Rockilla pyörivän Raskoneen mainoksen. Ja kun vielä kilpailuihin osallistuneet soittajat ja voittajat, jotka ovat jo asiakkaitamme, kehuvat meitä vuolaasti valtakunnallisessa radiossa! Lisää näitä! Mahtavaa, keep on rocking!”

"Erityistä tässä palautteessa oli se, että kyseinen henkilö lähetti sen suoraan minulle ja toimitusjohtajalle", Tuomas kertoo iloisesti.

"Liikuttavaa oli myös se, kun ohjelmaan soitti nuori tulevaisuuden lupaus, iältään ehkä kymmenvuotias juniori!"

Radio Rock on air - kuuntele otteet lähetyksistä

Luovempi B2B-kampanja, joka ei maksanut maltaita

Yksi onnistuneen kampanjan tärkeimmistä kulmakivistä on tuntea mainonnassa käytettävä kohderyhmä ja tietää, mistä heidät tavoittaa.

"Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Kampanjaa veivattiin paljon, ei kuitenkaan negatiivisessa mielessä vaan siten, että huomioimme varmasti kaikki kulmat. Mitä, kenelle ja miksi ovat paljon isompia kysymyksiä kuin miltä ne äkkiseltään tuntuvat. Ja kun niihin pystyy vastaamaan 100%, voi myös olla varma kampanjan sisällön laadusta."

Vuorovaikutteinen radiokampanja ja promo-spotit saatiin suunniteltua ja vietyä maaliin varsin kohtuulliseen hintaan. Radio Rockin juontaja Jussi69 nosti Raskonetta esiin juonnoissa, minkä lisäksi kuuntelijat pääsivät osallistumaan lähetykseen joko soittamalla studioon tai lähettämällä biisitoiveen Radio Rockin WhatsAppissa.

"Vaikka radio on aina liveä, ensimmäistä lähetystä ei tarvinnut jännittää. Ja vaikka ohjelmaa ei oltu käsikirjoitettu, raamit oltiin mietitty loppuun asti, joten tiesimme, että hommaan voi luottaa."

Tuomas antaa kiitosta koko tiimille, joka toimi hienosti yhteen henkeen ja oli valmis miettimään kaiken niin perinpohjaisesti kuin mahdollista.

Myös pääviestit suunniteltiin huolellisesti

Toisin kuin monilla kilpailijoilla, joilla kaluston korjaus on usein merkkisidonnaista ja enemmän kontrolloitua päämiehen puolelta, Raskone pystyy auttamaan kaikkien ajoneuvomerkkien edustajia. Tämä oli kampanjan viestikärki numero yksi.

Raskonella on myös tarjota Suomen laajin korjaamoverkosto, jonka pohjoisin korjaamo löytyy Oulusta ja eteläisin Vantaalta. Tämä oli kampanjan viestikärki numero kaksi.

Lisäksi nostettiin Yölinja-palvelua, jossa kuljettajat voivat viedä kaluston huollettavaksi yön ajaksi muutamalla eri paikkakunnalla Suomessa. Tämä oli kampanjan viestikärki numero kolme.

Kaikkien viestikärkien tavoitteena oli tuoda Raskoneen brändi esiin freesillä tavalla valtakunnallista radiota hyödyntäen sekä ajan hengessä mukana olevana korjaamoketjuna, joka toimii valtakunnallisesti kaikille asiakkailleen.

Nilkka ojossa kohti entistä tehokkaampia muistijälkiä synnyttäviä markkinointikampanjoita

Yhteistyötä Sanoman kanssa halutaan jatkaa, mikä jo itsessään kertoo kampanjan onnistumisesta. Hyvät tulokset kuitenkin haastavat suunnittelemaan entistä parempia kokonaisuuksia. 

"Tällaiset kampanjat onnistuvat vain, jos organisaatiolla ja firmalla on halua, kykyä ja uskallusta kokeilla jotain uutta. Luovuus ruokkii koko tiimiä, ja kun ilmapiiri on inspiroiva ja vastaanottavainen, ideoita syntyy ihan uudella tavalla", Tuomas kiittelee Raskoneen henkeä.

Lisäksi Tuomas heittää ilmoille täkyn, jonka pitäisi kolahtaa myös muissa alan kilpailijoissa - jos kesän 2022 kampanjasuunnitelma menee läpi, niin siinä vasta onkin kertomista! 

Tiesitkö, että Sanomalta löytyy yhdeksän radiokanavaa sekä Supla, joiden kautta äänesi ja sanomasi saadaan lähes jokaisen suomalaisen korviin.

Lue lisää radiomainonnasta

Tagit

Audio & radio Kohderyhmänä B2B

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • UPM Communication Papers kokosi ympärilleen paperinrakastajien kansainvälisen yhteisön

    Julkaistu
    3.11.2025
    Paper to Me antaa äänen printtimediaan uskoville kansainvälisille mielipidejohtajille. Sarja on onnistunut yhteisön rakentamisessa ja paperia koskevan puhetavan muuttamisessa.
    Lue asiakastarina
  • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

    Julkaistu
    3.11.2025
    Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Monikanavainen kampanja ylitti odotukset – Haaga-Helia tavoitti nuoret luovalla tavalla Sanoman avulla

    Julkaistu
    29.9.2025
    Kun nuorten tavoittaminen vaatii yhä luovempia ratkaisuja, Haaga-Helia tarttui rohkeasti radio- ja festivaaliyhteistyöhön Sanoman kanssa. Tuloksena oli kampanja, joka vahvisti brändiä ja ylitti kaikki asetetut tavoitteet.
    Lue asiakastarina
  • Pienempi haastaa isommat rohkeasti ja fiksusti

    Julkaistu
    3.9.2025
    Hoviruoka Oy:n monikanavainen yhteistyö Sanoman kanssa on tuonut brändille näkyvyyttä, uusia asiakkaita ja konkreettisia tuloksia.
    Lue asiakastarina
  • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

    Julkaistu
    27.6.2025
    Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
    Lue asiakastarina
  • Rajoja rikkovaa rohkeutta

    Julkaistu
    23.6.2025
    Bauhaus toteutti Sanoman kanssa näkyvän ja vaikuttavan markkinointiteon.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland