Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Miten tavoittaa teiden ritarit? Näin Raskone onnistui radiokampanjassa

Ohjelmayhteistyöllä tavoitettiin juuri oikeat kuulijat - kampanjan aikana teiden sankarit pääsivät ääneen eli soittamaan lähetykseen ja kertomaan omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan.
Raskone ja Radio Rock kansikuva
4.3.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tagit

Audio & radio

Haaste

Raskoneen brändimielikuvan vahvistaminen ja tunnettuuden kasvattaminen Suomen laajimmin palvelevana korjaamoverkostona.

Ratkaisu

Valtakunnallinen, juuri oikeiden kuulijoiden korviin juuri oikeaan aikaan osuva radiokampanja Radio Rockin perjantai-illassa yhdessä Jussi69:n kanssa.

Raskone on ympäri Suomen toimiva 18 korjaamon verkosto, joka huoltaa ja korjaa niin kuorma-, henkilö-, paketti- ja linja-autot kuin trailerit ja työkoneet merkistä ja iästä riippumatta.

Raskoneen markkinoinnista vastaava Tuomas Lager halusi toteuttaa normaalista poikkeavan kampanjan maltillisella budjetilla. Kohderyhmäksi valittiin raskaan kaluston kuljettajat, jotka tavoitettiin parhaiten valtakunnallisella radiokampanjalla.

"Autoalalla julkaistaan paljon perinteistä mainontaa esimerkiksi lehdissä. Kun hommat tehdään luovasti ja uusia tapoja kokeillen, se tietenkin näkyy ihan eri tavalla", Tuomas avaa keskustelun.

Kuuntele ohjelmayhteistyötunniste - kun kaksi raskaan kaluston nimeä yhdistää voimansa

Kuuntele Radio Rockin ja Raskoneen promospotti

Kampanjan tavoitteena tunnettuuden kasvu ja oman henkilöstön huomioiminen

Äkkiseltään voisi kuvitella, ettei tehokkaan radiomainoksen tyypillinen ajankohta välttämättä osu perjantai-iltaan klo 19.00-21.00 välille. Asiakkaansa ja oman henkilöstön hyvin tunteva Raskone oli kuitenkin varma valinnastaan: juuri tähän kellonaikaan teiden väsymättömät ritarit kiitävät asfaltilla kohti sovittua kohdetta. Mutta miksi juuri rekkakuskit haluttiin tavoittaa?

"Vaikka Raskoneen pääkohderyhmää ovat raskaankaluston kuljetusliikkeet, joukkoon mahtuu myös paljon pienyrittäjiä, joilla on ajossa 1-2 rekkaa. Myös työsuhteessa olevilla kuljettajilla voi olla esittää toiveita siitä, missä kalusto halutaan huoltaa", Tuomas selventää.

"Lisäksi haluamme, että työntekijämme voivat olla ylpeitä työpaikastaan. Ja jos oma henkilöstö on niin kiinnostunut kampanjasta, että korjaamoilla laitetaan lähetys pyörimään työnteon taustalle, siitä täytyy olla todella tyytyväinen. Sehän on selvä onnistumisen merkki."

Entä miksi Radio Rock ja Jussi69? 

"Radio Rock on asennetta, samoin Raskonesta ja meidän korjaamoista välittyy asenne ja ammattimaisuus. Lisäksi Jussi69 nimenomaan halusi lähteä mukaan suunnittelemaan yhdessä Sanoman ja meidän kanssamme tätä kampanjaa."
Jussi69

Osallistava radiokampanja oli menestys

Radiokampanjan aikana teiden sankarit pääsivät ääneen eli soittamaan lähetykseen ja kertomaan omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan.

Kuten koko kampanja, myös arvontojen palkinnot suunniteltiin tarkasti, eivätkä ne olleet perinteisestä päästä: soittajien kesken arvottiin aurauskulmien säätöä, öljynvaihtoa ja akun vaihtoa eli sellaisia Raskoneen tarjoamia palveluja, jotka oikeasti sopivat kohderyhmälle. Pääpalkinnon voittaja nappasi itselleen huoltosopimuksen ensimmäisen vuoden veloituksetta. Positiivista palautetta annettiin paljon niin asiakkaiden kuin oman henkilöstön puolesta.

”Ette usko, miten paljon lämmittää mieltä, kun kuulee Radio Rockilla pyörivän Raskoneen mainoksen. Ja kun vielä kilpailuihin osallistuneet soittajat ja voittajat, jotka ovat jo asiakkaitamme, kehuvat meitä vuolaasti valtakunnallisessa radiossa! Lisää näitä! Mahtavaa, keep on rocking!”

"Erityistä tässä palautteessa oli se, että kyseinen henkilö lähetti sen suoraan minulle ja toimitusjohtajalle", Tuomas kertoo iloisesti.

"Liikuttavaa oli myös se, kun ohjelmaan soitti nuori tulevaisuuden lupaus, iältään ehkä kymmenvuotias juniori!"

Radio Rock on air - kuuntele otteet lähetyksistä

Luovempi B2B-kampanja, joka ei maksanut maltaita

Yksi onnistuneen kampanjan tärkeimmistä kulmakivistä on tuntea mainonnassa käytettävä kohderyhmä ja tietää, mistä heidät tavoittaa.

"Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Kampanjaa veivattiin paljon, ei kuitenkaan negatiivisessa mielessä vaan siten, että huomioimme varmasti kaikki kulmat. Mitä, kenelle ja miksi ovat paljon isompia kysymyksiä kuin miltä ne äkkiseltään tuntuvat. Ja kun niihin pystyy vastaamaan 100%, voi myös olla varma kampanjan sisällön laadusta."

Vuorovaikutteinen radiokampanja ja promo-spotit saatiin suunniteltua ja vietyä maaliin varsin kohtuulliseen hintaan. Radio Rockin juontaja Jussi69 nosti Raskonetta esiin juonnoissa, minkä lisäksi kuuntelijat pääsivät osallistumaan lähetykseen joko soittamalla studioon tai lähettämällä biisitoiveen Radio Rockin WhatsAppissa.

"Vaikka radio on aina liveä, ensimmäistä lähetystä ei tarvinnut jännittää. Ja vaikka ohjelmaa ei oltu käsikirjoitettu, raamit oltiin mietitty loppuun asti, joten tiesimme, että hommaan voi luottaa."

Tuomas antaa kiitosta koko tiimille, joka toimi hienosti yhteen henkeen ja oli valmis miettimään kaiken niin perinpohjaisesti kuin mahdollista.

Myös pääviestit suunniteltiin huolellisesti

Toisin kuin monilla kilpailijoilla, joilla kaluston korjaus on usein merkkisidonnaista ja enemmän kontrolloitua päämiehen puolelta, Raskone pystyy auttamaan kaikkien ajoneuvomerkkien edustajia. Tämä oli kampanjan viestikärki numero yksi.

Raskonella on myös tarjota Suomen laajin korjaamoverkosto, jonka pohjoisin korjaamo löytyy Oulusta ja eteläisin Vantaalta. Tämä oli kampanjan viestikärki numero kaksi.

Lisäksi nostettiin Yölinja-palvelua, jossa kuljettajat voivat viedä kaluston huollettavaksi yön ajaksi muutamalla eri paikkakunnalla Suomessa. Tämä oli kampanjan viestikärki numero kolme.

Kaikkien viestikärkien tavoitteena oli tuoda Raskoneen brändi esiin freesillä tavalla valtakunnallista radiota hyödyntäen sekä ajan hengessä mukana olevana korjaamoketjuna, joka toimii valtakunnallisesti kaikille asiakkailleen.

Nilkka ojossa kohti entistä tehokkaampia muistijälkiä synnyttäviä markkinointikampanjoita

Yhteistyötä Sanoman kanssa halutaan jatkaa, mikä jo itsessään kertoo kampanjan onnistumisesta. Hyvät tulokset kuitenkin haastavat suunnittelemaan entistä parempia kokonaisuuksia. 

"Tällaiset kampanjat onnistuvat vain, jos organisaatiolla ja firmalla on halua, kykyä ja uskallusta kokeilla jotain uutta. Luovuus ruokkii koko tiimiä, ja kun ilmapiiri on inspiroiva ja vastaanottavainen, ideoita syntyy ihan uudella tavalla", Tuomas kiittelee Raskoneen henkeä.

Lisäksi Tuomas heittää ilmoille täkyn, jonka pitäisi kolahtaa myös muissa alan kilpailijoissa - jos kesän 2022 kampanjasuunnitelma menee läpi, niin siinä vasta onkin kertomista! 

Tiesitkö, että Sanomalta löytyy yhdeksän radiokanavaa sekä Supla, joiden kautta äänesi ja sanomasi saadaan lähes jokaisen suomalaisen korviin.

Lue lisää radiomainonnasta

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Radion ohjelmayhteistyö ja digikampanja toivat Epassille hurjan määrän liikennettä ja liidejä

    Julkaistu
    9.5.2023

    ”Kun katsoo näitä lukuja, on vaikea olla hymyilemättä”, sanoo Epassi Groupin markkinointijohtaja Aleksi Miikkulainen.

    Lue asiakastarina
  • Radiota, digiä ja liikkuvaa kuvaa yhdistänyt Finnkinon joulukampanja onnistui yli odotusten

    Julkaistu
    21.4.2023

    Monikanavainen kampanja vahvisti positiivista mielikuvaa ja kasvatti käyntiaikomuksia Finnkinolla.

    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023

    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.

    Lue asiakastarina
  • Ennätysmyynti ja näkyvyyttä tuloksellisella kampanjalla

    Julkaistu
    9.1.2023

    Etusivut toivat huomioarvoa ja dynaaminen digikokosivu syvyyttä Järvikylän kampanjalle.

    Lue asiakastarina
    Case Järvikylä artikkelisivut
  • Pielispakarista kuukauden radiomainostaja – mistä on kyse?

    Julkaistu
    15.11.2022

    Pielispakarin tarina alkoi kahden hengen kotileipomosta Nurmeksessa, Pielisen rannalla. Tänä päivänä se työllistää lähes 100 henkilöä ja on vuosien saatossa kasvanut valtakunnalliseksi toimijaksi. Keväällä 2022 Pielispakari juhli jo 30-vuotispäiväänsä!

    Lue asiakastarina
    pielispakari_artikkelikuva.jpg
  • Monimediatutkimus auttoi Metsien Suomi -viestintähankkeen vaikuttavuuden mittaroinnissa

    Julkaistu
    25.10.2022

    Metsien Suomi on metsäalan yhteinen viestintähanke, jonka tehtävänä on kertoa pohjoisten metsien käytön kestävyydestä ja käytön tarjoamista ratkaisuista. Se haluaa tarjota myös faktatietoa Suomen metsistä ja niiden hoidosta. Ennen kaikkea hankkeen päämääränä on saada meidät kiinnittämään huomiota siihen, kuinka metsät ovat meillä Suomessa kaikessa mukana.

    Lue asiakastarina
    metsiensuomi_asiakasrefe.jpg
  • Case Cutrin Routa – Sisältöyhteistyö huomattiin

    Julkaistu
    21.10.2022

    Cutrinin Routa-tuotesarjalle tehtiin Suplaan sisällöllinen yhteistyön, joka nosti brändin uuden tuotesarjan tunnettuutta.

    Lue asiakastarina
  • eKukka.fi haluaa tietää, mitä kuluttajat heistä ajattelevat – avuksi bränditutkimus

    Julkaistu
    7.10.2022

    eKukka.fi on kuluttajille suunniteltu ja täysin kotimainen kukkien ostamiseen tarkoitettu verkkopalvelu, jonka avulla voit ostaa kukkia kaikkialle Suomeen. Palvelussa on mukana yli 550 kukkakauppaa. Voit siis tilata kukkia helposti ja vaivattomasti omalta kukkakauppiaaltasi tai lähettää kimpun vaikka vähän kauemmaskin! eKukka.fi -palvelusta löydät myös kasvikirjaston, kukkavinkkejä ja tietoa kaikesta alaan liittyvistä asioista.

    Lue asiakastarina
    ekukka.fi kansikuva
  • Suomen Akut Oy:n menestys piilee laadukkaassa asiakaspalvelussa ja onnistuneessa mainonnassa

    Julkaistu
    1.7.2022

    Kutsumme itseämme kasvuyritykseksi. Viime vuonna liikevaihdon kehitys oli 70 % luokkaa ja kasvoi neljä miljoonaa euroa. Uskomme ja myös tiedämme, että kasvun ja menestyksen salaisuus piilee laadukkaassa asiakaspalvelussa mutta myös onnistuneessa mainonnassa.

    Lue asiakastarina
    Suomen_akut_oy_artikkelikuva.jpg
  • Oikotie Työpaikat herätti huomiota kekseliäällä kampanjalla

    Julkaistu
    5.4.2022

    Radio Suomipop etsi viime kesänä yhteistyössä Oikotien kanssa kesäksi juontajaparia Juho Keskitalolle. Yksinoikeudella Oikotiellä julkaistu Kesätähden työpaikkailmoitus keräsi yhteensä 64 870 kävijää, mikä on Oikotien kaikkien aikojen ennätys yksittäiselle ilmoitukselle.

    Lue asiakastarina
    Case Oikotie Työpaikat kesätähti hero
  • Kuusamon Juusto otti äänibrändäyksen avuksi tunnistettavan äänimaailman luomiseen

    Julkaistu
    7.3.2022

    Äänen avulla voidaan jättää muistijälki, johon ei muilla keinoin pystytä.

    Lue asiakastarina
    Kuusamon Juusto artikkelikuva
  • Mitä sitku -radiokampanja toi toivoa koronakriisin keskelle

    Julkaistu
    15.2.2022

    Suomi toimii -hankkeen kampanja vei ajatukset koronapandemian jälkeiseen aikaan.

    Lue asiakastarina
    Case Mitä sitku hero
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland