Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta
Haaste
Helen lanseerasi keväällä 2025 uuden tekoälypohjaisen Optimilämpö-tuotteen. Optimilämpö on älykäs kaukolämpöratkaisu, joka on suunniteltu helsinkiläisille taloyhtiöille. Se optimoi lämmitystä tunneille, joina sähkö on edullisinta eli uusiutuvalla energialla tuotettua. Helenin tavoitteena on tehdä energiantuotannostaan hiilineutraalia vuoteen 2030 mennessä. Mitä useampi taloyhtiö siirtyy Optimilämpöön, sitä nopeammin tavoitteeseen päästään.
Helen esitti Sanoma Content Studiolle kaksi haastetta:
1. Kannustaa mahdollisimman monia taloyhtiöitä liittymään Optimilämpöön oma-aloitteisesti, ilman myyntikontaktia.
2. Viestiä kaukolämmön uudistuksesta, jonka osa Optimilämpö on. Keväällä 2025 Helen luopui hiilen poltosta. Seuraavaksi tavoitteena on hiilineutraaliuden lisäksi lopettaa polttamiseen perustuva lämmön tuotanto kokonaan vuoteen 2040 mennessä.
Haasteiden saavuttamiseksi Helen ja Sanoma Content Studio laativat yhdessä datalähtöisen sisältöstrategian.
Ratkaisu
Optimilämmön kohderyhmä koostuu isännöitsijöistä, taloyhtiöiden hallituksen jäsenistä ja kiinteistönomistajista. Saavuttaaksemme ymmärryksen heistä ja siitä, miten saisimme heidät kiinnostumaan uudesta tuotteesta, perehdyimme yhdessä Sanoman dataan.
Kohderyhmädata yllätti. Helenin tiimi oli olettanut, että sisältöjä kannattaisi tehdä ensisijaisesti lapsiperheille. Sen sijaan paljastui, että taloyhtiöiden päätöksentekijät ovat pääasiassa nuoria kunnianhimoisia miehiä ja iäkkäämpiä, kestävyysasioista kiinnostuneita naisia.
Sanoman kohderyhmäprofiilit toimivat taustatietona sisältötyöpajassa, jossa Helenin asiantuntijat työskentelivät Sanoman fasilitoimina. Työpajaan osallistui Helenin kaupallisia tuoteomistajia, teknisiä asiantuntijoita sekä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia. Yhteistyössä ideoimme viestikärkiä, sisältöjen aiheita ja listasimme haastateltavia asiantuntijoita innostaviin artikkeleihin ja somepostauksiin.
Sanoman tiimi jalosti työpajassa syntyneet ideat sisältöstrategiaksi ja -konsepteiksi ja tuotti niiden pohjalta artikkeleita ja somesisältöä. Sisällöissä hyödynnettiin vahvasti innovaatio- ja kaupunkijournalismin keinoja.
Kohderyhmädatan perusteella kanavaksi valittiin Helenin verkkosivun ja Meta-kanavien lisäksi Helsingin Sanomien digiversion HS Visio -osio, joka keskittyy talouteen, teknologiaan ja johtamiseen.
Sanoman sisältötyöpaja oli tärkeä etappi lanseerauksen kannalta. Se auttoi koko organisaatiotamme hahmottamaan, miten uudesta tuotteesta kannattaa puhua. Sitä paitsi meillä oli myös valtavan hauskaa.”
Tulokset
Optimilämmön lanseeraus oli menestys kaikilla mittareilla. Helenin tiimi arveli etukäteen, että tekoälyohjattu kaukolämpö saattaisi olla aiheena liian tekninen ja vaikea herättääkseen suuren yleisön kiinnostuksen. Nämä pelot osoittautuivat turhiksi.
Kaikki kolme ensimmäistä Helsingin Sanomissa julkaistua natiivisisältöä menestyivät tavoittavuudeltaan ja lukuaikojen pituudessa mitattuna keskiarvoa paremmin. Yhteensä sisällöt tavoittivat 67 500 lukijaa, mikä on puolet Helsingin kerrostaloasuntojen omistajien määrästä. Kaksi suosituinta artikkelia ylitti vertailuarvon yli kaksinkertaisesti. Parhaiten menestynyt artikkeli oli HS.fi:n kuukauden suosituin natiivi. Lukijat viettivät tämän artikkelin parissa vertailuarvoihin nähden jopa 75 % enemmän aikaa.
Helenin somekanaviin tuotetut Optimilämpö-sisällöt vetivät nekin erinomaisesti. Sanoman Helenin somekanaville tuottama sisältö tavoitti 32 % enemmän silmäpareja kuin aiemmin kanavilla julkaistu vastaava sisältö.
Sisältöjen suosio heijastui kaupallisiin tuloksiin. Syyskuuhun mennessä kaksi kolmasosaa Optimilämmön vuosimyyntitavoitteesta oli jo saavutettu. Optimilämmön tilauslomakkeiden täyttömäärät Helenin verkkosivulla kasvoivat merkittävästi jokaisen artikkelin julkaisun jälkeen. Konversio nousi 62 % verrattuna aikaan, jolloin näkyvyyttä ei ollut. Neljäsosa Helenin kaukolämpösivuston liikenteestä suuntautui Optimilämpö-laskeutumissivulle.
Keskeinen onnistuminen oli myös se, että asiakkaat liittyivät Optimilämpöön oma-aloitteisesti, ilman myyntikontaktia. Natiiviartikkelien julkaisun jälkeen 79 % tilauksista tuli digikanavien kautta, kun Helenin alkuperäinen oletus oli, että 20 % niistä tulisi tätä reittiä.
Sanoman kohderyhmäymmärrys oli avain menestykseen. Ilman sitä olisimme lähteneet tekemään täysin vääriä asioita.”
Sanoma Content Studio
Sanoma Content Studio auttaa brändiäsi menestymään tiedolla johdetun sisältömarkkinoinnin avulla.