Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
3.11.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Haaste

Helen lanseerasi keväällä 2025 uuden tekoälypohjaisen Optimilämpö-tuotteen. Optimilämpö on älykäs kaukolämpöratkaisu, joka on suunniteltu helsinkiläisille taloyhtiöille. Se optimoi lämmitystä tunneille, joina sähkö on edullisinta eli uusiutuvalla energialla tuotettua. Helenin tavoitteena on tehdä energiantuotannostaan hiilineutraalia vuoteen 2030 mennessä. Mitä useampi taloyhtiö siirtyy Optimilämpöön, sitä nopeammin tavoitteeseen päästään.

Helen esitti Sanoma Content Studiolle kaksi haastetta:

1. Kannustaa mahdollisimman monia taloyhtiöitä liittymään Optimilämpöön oma-aloitteisesti, ilman myyntikontaktia.

2. Viestiä kaukolämmön uudistuksesta, jonka osa Optimilämpö on. Keväällä 2025 Helen luopui hiilen poltosta. Seuraavaksi tavoitteena on hiilineutraaliuden lisäksi lopettaa polttamiseen perustuva lämmön tuotanto kokonaan vuoteen 2040 mennessä.

Haasteiden saavuttamiseksi Helen ja Sanoma Content Studio laativat yhdessä datalähtöisen sisältöstrategian.

Ratkaisu

Optimilämmön kohderyhmä koostuu isännöitsijöistä, taloyhtiöiden hallituksen jäsenistä ja kiinteistönomistajista. Saavuttaaksemme ymmärryksen heistä ja siitä, miten saisimme heidät kiinnostumaan uudesta tuotteesta, perehdyimme yhdessä Sanoman dataan.

Kohderyhmädata yllätti. Helenin tiimi oli olettanut, että sisältöjä kannattaisi tehdä ensisijaisesti lapsiperheille. Sen sijaan paljastui, että taloyhtiöiden päätöksentekijät ovat pääasiassa nuoria kunnianhimoisia miehiä ja iäkkäämpiä, kestävyysasioista kiinnostuneita naisia.

Sanoman kohderyhmäprofiilit toimivat taustatietona sisältötyöpajassa, jossa Helenin asiantuntijat työskentelivät Sanoman fasilitoimina. Työpajaan osallistui Helenin kaupallisia tuoteomistajia, teknisiä asiantuntijoita sekä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia. Yhteistyössä ideoimme viestikärkiä, sisältöjen aiheita ja listasimme haastateltavia asiantuntijoita innostaviin artikkeleihin ja somepostauksiin.

Sanoman tiimi jalosti työpajassa syntyneet ideat sisältöstrategiaksi ja -konsepteiksi ja tuotti niiden pohjalta artikkeleita ja somesisältöä. Sisällöissä hyödynnettiin vahvasti innovaatio- ja kaupunkijournalismin keinoja.

Kohderyhmädatan perusteella kanavaksi valittiin Helenin verkkosivun ja Meta-kanavien lisäksi Helsingin Sanomien digiversion HS Visio -osio, joka keskittyy talouteen, teknologiaan ja johtamiseen.

Sanoman sisältötyöpaja oli tärkeä etappi lanseerauksen kannalta. Se auttoi koko organisaatiotamme hahmottamaan, miten uudesta tuotteesta kannattaa puhua. Sitä paitsi meillä oli myös valtavan hauskaa.” 

Nina Jauhiainen
markkinointipäällikkö
Helen

0/0

    Tulokset

    Optimilämmön lanseeraus oli menestys kaikilla mittareilla. Helenin tiimi arveli etukäteen, että tekoälyohjattu kaukolämpö saattaisi olla aiheena liian tekninen ja vaikea herättääkseen suuren yleisön kiinnostuksen. Nämä pelot osoittautuivat turhiksi.

    Kaikki kolme ensimmäistä Helsingin Sanomissa julkaistua natiivisisältöä menestyivät tavoittavuudeltaan ja lukuaikojen pituudessa mitattuna keskiarvoa paremmin. Yhteensä sisällöt tavoittivat 67 500 lukijaa, mikä on puolet Helsingin kerrostaloasuntojen omistajien määrästä. Kaksi suosituinta artikkelia ylitti vertailuarvon yli kaksinkertaisesti. Parhaiten menestynyt artikkeli oli HS.fi:n kuukauden suosituin natiivi. Lukijat viettivät tämän artikkelin parissa vertailuarvoihin nähden jopa 75 % enemmän aikaa.

    Helenin somekanaviin tuotetut Optimilämpö-sisällöt vetivät nekin erinomaisesti. Sanoman Helenin somekanaville tuottama sisältö tavoitti 32 % enemmän silmäpareja kuin aiemmin kanavilla julkaistu vastaava sisältö.

    Sisältöjen suosio heijastui kaupallisiin tuloksiin. Syyskuuhun mennessä kaksi kolmasosaa Optimilämmön vuosimyyntitavoitteesta oli jo saavutettu. Optimilämmön tilauslomakkeiden täyttömäärät Helenin verkkosivulla kasvoivat merkittävästi jokaisen artikkelin julkaisun jälkeen. Konversio nousi 62 % verrattuna aikaan, jolloin näkyvyyttä ei ollut. Neljäsosa Helenin kaukolämpösivuston liikenteestä suuntautui Optimilämpö-laskeutumissivulle.

    Keskeinen onnistuminen oli myös se, että asiakkaat liittyivät Optimilämpöön oma-aloitteisesti, ilman myyntikontaktia. Natiiviartikkelien julkaisun jälkeen 79 % tilauksista tuli digikanavien kautta, kun Helenin alkuperäinen oletus oli, että 20 % niistä tulisi tätä reittiä.

    Sanoman kohderyhmäymmärrys oli avain menestykseen. Ilman sitä olisimme lähteneet tekemään täysin vääriä asioita.”

    Essi Espiguinha
    asiakasviestinnän päällikkö
    Helen

    Sanoma Content Studio

    Sanoma Content Studio auttaa brändiäsi menestymään tiedolla johdetun sisältömarkkinoinnin avulla.

    Lue lisää

    Tagit

    Kohderyhmänä B2B Natiivimainonta Sisältömarkkinointi

    Sinua voisi kiinnostaa myös

    • UPM Communication Papers kokosi ympärilleen paperinrakastajien kansainvälisen yhteisön

      Julkaistu
      3.11.2025
      Paper to Me antaa äänen printtimediaan uskoville kansainvälisille mielipidejohtajille. Sarja on onnistunut yhteisön rakentamisessa ja paperia koskevan puhetavan muuttamisessa.
      Lue asiakastarina
    • Terveystalo nousi vaihdevuosien ajatusjohtajaksi

      Julkaistu
      30.10.2025
      Terveystalo halusi vaikuttaa yhteiskunnalliseen epäkohtaan ja tavoitella näkyvyyden ja liiketoimintavaikutusten lisäksi ajatusjohtajuutta.
      Lue asiakastarina
    • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

      Julkaistu
      27.10.2025
      Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
      Lue asiakastarina
    • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

      Julkaistu
      17.10.2025
      Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
      Lue asiakastarina
    • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

      Julkaistu
      2.10.2025
      Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
      Lue asiakastarina
    • ”Elämää kokeneiden terveydeksi” − Terveystalon huomattu kampanja nosti seniorit keskiöön

      Julkaistu
      25.8.2025
      Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Terveystalon seniorikampanja kiinnosti ja kosketti.
      Lue asiakastarina
    • LähiTapiola sai huipputuloksia natiivimainonnalla

      Julkaistu
      25.6.2025
      Natiivikampanja nousi LähiTapiolan vuoden toistaiseksi parhaaksi mediatoimenpiteeksi ja osoitti, että vaikuttava tarina voi tehdä vaikeasta aiheesta lähestyttävän.
      Lue asiakastarina
    • Metsätilat.fi lanseerasi Hintakompassi-palvelun Sanoman monikanavaisen ratkaisun avulla − kiinnostus heräsi kautta maan

      Julkaistu
      13.5.2025
      Radiokampanjalla kasvatettiin tunnettuutta, digikampanjalla ohjattiin tutustumaan digitaaliseen arviointipalveluun.
      Lue asiakastarina
    • Natiiviartikkeli sai aikaan kävijäryntäyksen Tapanilan Urheilukeskukseen

      Julkaistu
      11.4.2025
      Tapanilan Urheilukeskuksen uutta viihdekeskusta päätettiin mainostaa Sanoman natiivikampanjan avulla. Tulokset näkyivät varauspiikkinä heti artikkelin julkaisun jälkeen.
      Lue asiakastarina
    • Rohkea markkinointimix kiritti Kiinteistönvälitys Otson kärkeen

      Julkaistu
      14.3.2025
      Tuttuun markkinointikumppaniin uskaltaa kirjaimellisestikin nojata. Markkinointipäällikkö Eula Wessberg ja asiakkuuspäällikkö Teemu Janhunen ovat tehneet yhteistyötä jo vuosia.
      Lue asiakastarina
    • Firman piikkiin kasvattaa humoristisella toteutuksella Puuilon yritystilin tunnettuutta

      Julkaistu
      14.3.2025
      Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka herättää huomiota, erottuu muusta mainonnasta, jättää muistijäljen ja joka on saanut aikaan sanomista. Puuilon Firman piikkiin -kampanja jättää muistijäljen.
      Lue asiakastarina
    • Dr. Oetkerin monikanavainen natiivi- ja videokampanja tavoitti runsaasti silmäpareja

      Julkaistu
      13.3.2025
      Sanoman tuottamat sisällöt ja eri jakelukanavat tarjosivat monipuolista näkyvyyttä kotileipureita tavoitelleelle joulukampanjalle.
      Lue asiakastarina
      Sanoma

      Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

      Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

      Closure

      • Etusivu
      • Ajankohtaista
      • Alueellinen mainonta
      • Asiakastarinat
      • Mediat ja palvelut
      • Tietopankki
      • Suunnittelijan työkalut
      • Osta mainontaa
      • Yhteystiedot
      • Ota yhteyttä

      Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
      Arkisin klo 8-16

      yrityspalvelu@sanoma.fi

      010 80 80 85

      Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

      • Facebook
      • Linkedin

      Footer menu

      • Tietosuoja
      • Responsible Disclosure Statement

      ©2025 Sanoma Media Finland