Natiiviartikkeli sai aikaan kävijäryntäyksen Tapanilan Urheilukeskukseen
Tapanilan Urheilukeskuksen varauskalenteri ja myynti ruuhkautuivat syksyllä 2024.
“Suoraan sanottuna yllätyimme, kuinka suuri vaikutus yhdellä artikkelilla voi olla”, kertoo Tapanilan Urheilutalosäätiön myyntipäällikkö Pia Salmijärvi.
Tapanilan Urheilukeskus on ollut Sanoman asiakas vuosien ajan. Aiemmin Sanoman kanavissa on markkinoitu lähinnä virkistyspäiviä yrityksille, mutta nyt päätettiin lähteä tavoittelemaan yksityishenkilöitä natiivikampanjan avulla.
Tapanilan Urheilukeskuksen tiloissa harrastetaan peräti 80 sisäliikuntalajia. Kesällä 2024 urheilukeskusta laajennettiin viihdekeskukseksi. Tiloissa toimi jo aiemmin keilahalli, ravintola ja ammuntasali, mutta nyt valikoimiin saatiin mukaan myös hohtobiljardi, darts ja pakopelejä.
“Viihdekeskus toimii päivisin koko perheen tapahtumapaikkana, mutta sopii hyvin myös esimerkiksi kaveriporukoiden illanviettopaikaksi. Halusimme tälle kokonaisuudelle näkyvyyttä”, Salmijärvi kertoo.
Virkistyspäiville näkyvyyttä klikkipohjaisella mainonnalla
Tapanilan Urheilukeskuksen mainontaa on aiemmin tehty lähinnä klikkipohjaisen mainonnan (CPC eli cost per click) avulla. Sanoman kanavien kautta on tavoiteltu yrityksiä, jotka ovat järjestämässä virkistyspäiviä.
Yritysten virkistyspäivävalikoimassa on yli 50 aktiviteettia, ravintolapalvelut sekä kokous- ja saunatilat.
“Meillä käy vuosittain 400 ryhmää kokeilemassa erilaisia lajeja. Ryhmät voivat olla kooltaan muutamasta kymmenestä satoihin osallistujiin. Usein virkistyspäivää ei vietetä montaa kertaa samassa paikassa, joten asiakashankinta on meille tärkeää”, Salmijärvi sanoo.
Hänen mukaansa markkinointia on tehty kausittaisella painotuksella, sillä yritykset järjestävät virkistyspäiviä syksyn alussa, pikkujoulukaudella ja keväällä.
“Bannerikampanjat ovat olleet todella toimivia, joten olemme jatkaneet niitä jo vuosien ajan”, Salmijärvi sanoo.
Natiivimainonta osui ja upposi yksityisasiakkaisiin
Kun viihdekeskus valmistui, sitä haluttiin mainostaa yritysten sijasta yksityishenkilöille.
“Päätimme kokeilla natiivimainontaa kohdennettuna Uudellemaalle. Olimme erittäin positiivisesti yllättyneitä siitä, kuinka hyvin se toimi”, Salmijärvi kiittelee.
Natiiviartikkelin vaikutukset alkoivat näkyä heti viihdekeskuksen varauskalenterissa – mutta myös ryhmämyynnin puolella.
“Vaikka mainostimme artikkelin avulla viihdekeskusta yksityishenkilöille, artikkelissa mainittiin, että tarjoamme palveluita myös ryhmille. Se aiheutti selvän piikin ryhmäkyselyihin.”
Salmijärvi sanoo, että artikkelin seurauksena uusia asiakkaita on tullut todella paljon.
“Myyntikautemme on yleensä päättynyt ennen pikkujoulukautta, mutta viime syksynä myyntiä tuli lisää ja lisää. Kampanja loi meille täysin uuden myyntikauden ja tavoitti uusia kohderyhmiä. Kaveriporukat havahtuivat, että pitäisikö järjestää jotain kivaa. Näitä ryhmiä tuli huomattavasti enemmän kuin normaalisti.”
Natiivimainonta onnistuu kaikissa Sanoman medioissa aina uutismediasta aikakausmediaan, kuten esimerkiksi Ilta-Sanomissa, Aamulehdessä, Gloriassa, Me Naisissa ja vaikkapa Aku Ankassa. Natiivimainonnalla sisältösi löytää sille sopivan yleisön.
Tutustu natiivimainonnan ratkaisuihin
Juustokakkukyselyt mainonnan onnistumisen leikkisänä mittarina
Salmijärvi kertoo, että natiiviartikkelin toteuttaminen sujui mutkattomasti. Mainonnan tavoitteeksi asetettiin tunnettuuden lisääminen.
“Sisällöntuottaja kirjoitti meille hyvän artikkelipohjan, jota saimme kommentoida. Oli hyvä, että tekstin kirjoitti ulkopuolinen henkilö, jotta siihen löytyi tuore näkökulma. Tuotantona tämä oli helppo, selkeä ja suoraviivainen.”
Salmijärvi sanoo, että Tapanilan Urheilukeskus aikoo hyödyntää natiiviartikkeleita markkinoinnissa jatkossakin. Myös aiemmin tehtyä artikkelia buustataan esimerkiksi silloin, kun varauskalenteriin kaivataan lisää täytettä tai ajankohta on muuten otollinen.
Salmijärvi kertoo, että Sanoman tuottama natiiviartikkeli sai myös koomisia piirteitä, sillä artikkelin julkaisun jälkeen myyntihenkilöstö alkoi kysellä Salmijärveltä, miksi varaajat ovat yhtäkkiä kovin kiinnostuneita juustokakuista.
“Heitin tuottajalle haastattelussa menu-esimerkkejä ja mainitsin juustokakun. Se oli natiiviartikkelin viimeinen sana ja jäi selvästi monelle mieleen. Jos myynniltä kyseltiin juustokakuista, tiesimme heti, että asiakas on löytänyt meidät natiiviartikkelin kautta”, Salmijärvi nauraa.
Sanoman sisältöpalvelut tuottavat natiiviartikkeleiden lisäksi aineistoja kaikkiin kanaviin, kanssamme onnistuvat tv- ja radiospotit, videot, bannerit ja printtimainokset, saman katon alta.
Luotettavaa ja sujuvaa yhteistyötä
Salmijärvi arvostaa sitä, että heillä on ollut Sanoman päässä alusta asti sama yhteyshenkilö, Valtteri Kuusela.
“Valtteri tuntee meidän talomme ja palvelumme, ja tekee markkinoinnin meille todella helpoksi. Vaikka meillä olisi vaikeitakin kysymyksiä, saamme aina vastauksia ja kaikki järjestyy.”
Salmijärvi kiittelee Sanomaa myös Ad Managerista, jonka avulla he voivat itse tehdä kampanjoita vaivattomasti.
“Olemme tykänneet siitä paljon. Sen avulla olemme voineet tehdä lyhytkestoisia kampanjoita tai buustata esimerkiksi jotain tapahtumia.”
Salmijärvi kiittelee Sanomaa kaikin puolin hyvin sujuneesta yhteistyöstä.
“Olemme olleet tuloksiin äärettömän tyytyväisiä”, hän sanoo.
Millainen mainoskampanja
sinulle saisi olla?
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.
Suunnitellaan sinulle toimiva ratkaisu yhdessä.