Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Terveystalo nousi vaihdevuosien ajatusjohtajaksi

Terveystalo halusi vaikuttaa yhteiskunnalliseen epäkohtaan ja tavoitella näkyvyyden ja liiketoimintavaikutusten lisäksi ajatusjohtajuutta.
30.10.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Haaste 

Vaihdevuodet koskettavat jokaista naista ja vaikuttavat tälläkin hetkellä Suomessa yli puolen miljoonan työssäkäyvän naisen terveyteen ja hyvinvointiin. Vaihdevuosiin liittyy kuitenkin paljon vanhentuneita käsityksiä ja stigmaa, eikä vaikeitakaan oireita aina osata yhdistää vaihdevuosiin – ja siksi moni nainen jää turhaan ilman hoitoa. 

Tämä oli aito puute ja epäkohta, jonka Terveystalo oli tunnistanut. Tietoa kyllä oli, mutta se ei tavoittanut vaihdevuosi-ikäisiä tai vaihdevuosia lähestyviä naisia, eikä edes kaikkia terveydenhuollon ammattilaisia. Terveystalo lähti kouluttamaan työntekijöitään mutta halusi samalla lisätä vaihdevuosiin liittyvää tietoisuutta ja muuttaa asenteita myös laajemmin: tehdä vaihdevuosista yhtä normaalin asian kuin vaikkapa kuukautiset.  

Terveystalo oli myös tunnistanut gynekologian alan kasvupotentiaalin. Tarjoamalla oikeanlaista tietoa ja hoitoa voitiin myös tukea liiketoimintaa. 

Strategia

Sisältömarkkinointistrategian ytimessä oli oivallus: Vaihdevuosia koskeva tieto ja sen tarvitsijat eivät kohtaa, koska etenkään esivaihdevuosia elävät aktiiviset nelikymppiset eivät tule ajatelleeksi, että aihe voi koskea myös heitä. Keskeinen syy tälle ovat vanhentuneet käsitykset siitä, milloin ja miten vaihdevuodet alkavat, sekä vääristynyt kuvasto, jossa vaihdevuosia läpikäyvät naiset esitetään harmaahapsisina eläkeläisinä.  

Vaihdevuosille oli annettava uudennäköiset kasvot ja ääni: piti suunnitella ketkä vaihdevuosista puhuvat, miten ja missä. Aihe oli nostettava naisten kesken käydyistä yksityisistä keskusteluista yhteiskunnalliseen keskusteluun ja työpaikoille. Tarvittiin näkemyksellisyyttä ja ajatusjohtajuutta, joka syntyy jatkuvilla ja monipuolisilla sisällöillä, jotka puhuttelevat oikeaa kohderyhmää oikealla tavalla.  

Osana kohderyhmäymmärrystä Terveystalo toteutti laajan kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin 40–59-vuotiaiden naisten omaa kokemusta vaihdevuosien oireista ja vaikutuksista työelämään. Kyselyyn vastasi 700 naista.  

Tulokset antoivat strategialle vahvan mandaatin: 77 prosenttia naisista oli sitä mieltä, ettei vaihdevuosista puhuta tarpeeksi. Reilusti yli puolet, 64 prosenttia, ei ollut edes osannut yhdistää oireitaan vaihdevuosiin. Tuloksia hyödynnettiin myös suoraan osana sisältöjä. 

Olimme tunnistaneet ison yhteiskunnallisen epäkohdan ja lähteneet jo muuttamaan omaa tekemistämme, mutta halusimme strategian siitä, mitä muuta voisimme ajatusjohtajana tehdä tietoisuuden ja asenteiden muuttamiseksi.”

Karla Martinez Majander
brändi- ja markkinointijohtaja
Terveystalo

Kohderyhmään ja vaihdevuosista käytävään keskusteluun ja sen puutteeseen perehdyttiin myös perusteellisella journalistisella taustatutkimuksella. Näkemyksellisyyttä vahvistettiin haastattelemalla laajasti Terveystalon asiantuntijoita ja johtoa. Kohderyhmän kanava- ja sisältöpreferenssit löytyivät Sanoman datasta.

Strategian vaikuttavuuden ja jalkauttamisen kannalta oli ratkaisevaa, että sisältöstrategiatyön pohjana toimineet työpajat toivat yhteen Terveystalon viestinnän ja markkinoinnin organisaatiot sekä ulkoiset kumppanit. Gynekologian ja työterveyden asiantuntijoiden vahva mukanaolo oli tärkeää, sillä kyseessä on lääketieteellinen aihe ja sisältöjen tuli perustua tiukasti tieteellisiin faktoihin.

0/0

    Sisältöratkaisu

    Terveystalo halusi taata, että naiset saavat oikeanlaista tietoa ja hoitoa. Koska aihe on laaja ja tavoitteet isot, rakennettiin kokonaisuuden taustalle vedenpitävä materiaalipankki. Se sisälsi asiantuntijalähteisiin ja tutkimustuloksiin perustuvan, lääketieteellisten asiantuntijoiden tarkastaman laajan fakta- ja taustapaketin, tärkeimmät viestikärjet sekä lääketieteen huippuasiantuntijoiden haastattelut.

    Näitä materiaaleja hyödynnettiin vaihdevuosiaiheisella kampanjasivustolla sekä jatkuvassa sisällöntuotannossa. Sisällöt perustuivat strategiatyön tuloksena syntyneeseen pitkäjänteiseen suunnitelmaan tuleville vuosille. Jatkuvan sisällöntuotannon konsepteiksi luotiin kohderyhmää puhuttelevia asiantuntija-artikkeleja, samastuttavia henkilötarinoita, taustoittavia ilmiöartikkeleja ja napakoita faktajuttuja. Sisällöt suunniteltiin monikanavaisiksi: ne näkyvät sosiaalisessa mediassa, Terveystalon verkkosivuilla, uutiskirjeissä ja webinaareissa sekä natiivisisältöinä Sanoman medioissa.  

    Terveystalon asiantuntijoiden ja johdon näkemykset näkyivät kaikessa sisällössä, ja näistä poimitut sitaatit toimivat näkyvinä nostoina sosiaalisessa mediassa. Vaihdevuodet vaikuttavat yhteiskuntaan ja työpaikkoihin laajasti. Terveystalon toimitusjohtajan Ville Ihon sanoin: ”Vaihdevuosioireiden puutteellinen hoito ei ole yksittäisten naisten ongelma, vaan fantastinen mahdollisuus parantaa parhaassa työiässä olevien ihmisten terveyttä ja työkykyä – ja sitä kautta tukea myös yrityksiä ja koko kansantaloutta.” Oli oleellista, että Terveystalon ääninä eivät esiintyneet vain gynekologit, vaan tabuja purkivat omilla kasvoillaan muutkin asiantuntijat ja ylin johto.

     

    Markkinoinnin kampanja on selvästi huomattu: asiakkaat soittelevat ja varaavat aikoja!”  

    Terveystalon asiakaspalvelukeskus

    Tulokset

    Tulokset kertovat, että sisällöt puhuttelivat kohderyhmää ja herättivät tarvittavaa huomiota ja toimintaa: vaihdevuosidiagnoosiin johtaneiden käyntien kasvu Terveystalossa todistaa, että naiset ovat osanneet hakeutua lääkärin vastaanotolle oireidensa vuoksi.  

    Terveystalon ajatusjohtajuus vaihdevuosissa näkyy jo myös tekoälyn tekemissä hakutuloksissa ja yhteenvedoissa. Esimerkiksi vaihdevuosien psykologiseen tukeen ja hoitosuosituksiin liittyvissä tekoälykyseissä Terveystalolle tuotettu sisältö nousee esiin viitattuna lähteenä, ja kun tekoälyltä kysytään vaihdevuosista ja seksuaalisuudesta, Terveystalon materiaalit sijoittuvat kärkilähteiden joukkoon.

    Saavutetut tulokset ovat vasta alkua. Yhteiskunnallisen asenteiden lopullinen muuttaminen kestää. Terveystalo aikoo johtaa niistä käytävää keskustelua jatkossakin.

    + 51 %

    Työterveyden vaihdevuosidiagnoosit Terveystalossa Q4 vrt. edellisvuosi.

    + 7,84 %

    Terveystalon gynekologian erikoisalan tunnettuus ja preferenssi Q2 > Q4.

    Lähes 20 000

    osallistujaa vaihdevuosiwebinaareissa. 

     

    98 %

    lukijoista ilmoitti pitävänsä sisällöistä terveystalo.fissä.

    35 963

    sivunäyttöä. Yksittäisellä natiiviartikkelilla yli kolminkertainen tavoittavuus suhteessa vertailuartikkeleihin HS.fi:ssä.

    10,87 %

    ”Ovatko vaihdevuodet uusi lasikatto?” Terveystalon johtavan työterveyslääkärin sponsoroidun LinkedIn-postauksen klikki-% (vrt. 0,68 % ka. vastaavat julkaisut). 

    Tavoitteita, näkyvyyttä ja viestin läpimenoa tuettiin myös mainoskampanjalla

    + 8 %

    harkinnan kasvu*

    + 18 %

    preferenssin kasvu*

    *Lähde: Mome-tutkimus 11/2024. Mainoskampanja TBWA/Helsinki.

     

    Terveystalon johtava työterveyslääkäri Kaisu Norbäck kutsuttiin MTV:n Huomenta Suomeen. Haastattelun aihe: Ovatko vaihdevuodet naisten uusi lasikatto? 

    Sanoma Content Studio

    Sanoma Content Studio auttaa brändiäsi menestymään tiedolla johdetun sisältömarkkinoinnin avulla.

    Lue lisää

    Tagit

    Sisältömarkkinointi

    Sinua voisi kiinnostaa myös

    • UPM Communication Papers kokosi ympärilleen paperinrakastajien kansainvälisen yhteisön

      Julkaistu
      3.11.2025
      Paper to Me antaa äänen printtimediaan uskoville kansainvälisille mielipidejohtajille. Sarja on onnistunut yhteisön rakentamisessa ja paperia koskevan puhetavan muuttamisessa.
      Lue asiakastarina
    • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

      Julkaistu
      3.11.2025
      Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
      Lue asiakastarina
    • LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun Haku-Ankka-liite herätti positiivista huomiota

      Julkaistu
      26.2.2025
      ”Idea tehdä jotain tavanomaisesta koulutusmarkkinoinnista poikkeavaa on ollut kannattava panostus, joka on huomattu laajalti”, markkinointipäällikkö Aino Pokela kertoo.
      Lue asiakastarina
    • Älyvapaapäivä oli yksi DNA:n vuoden onnistuneimpia kampanjoita myös kaupallisesti

      Julkaistu
      7.2.2025
      Kampanja erottui edukseen, herätti positiivisia ajatuksia ja tunteen, että DNA pitää huolta ja välittää asiakkaistaan.
      Lue asiakastarina
    • Rovio houkutteli kansainvälisiä osaajia videosarjalla

      Julkaistu
      19.6.2024
      Rovio on yksi Suomen kansainvälisesti tunnetuimmista yrityksistä, joka rekrytoi osaajia koko maailmasta. Rovio tarvitsi työnantajabrändäykseen sisältöä, joka herättäisi kiinnostuksen paitsi Rovioon, myös pohjoisessa asumiseen.
      Lue asiakastarina
      Case Rovio
    • UPM kaappasi kansainvälisten B2B-päättäjien huomion

      Julkaistu
      17.6.2024
      UPM nappasi yrityspäättäjien huomion strategisen oivalluksen ja vaikuttavan monikanavasisällön avulla.
      Lue asiakastarina
      UPM nappasi yrityspäättäjien huomion strategisen oivalluksen ja vaikuttavan monikanavasisällön avulla.
    • Ulkoministeriö teki rohkean uudistuksen vaativalle kansainväliselle kohderyhmälle

      Julkaistu
      17.6.2024
      This is Finland -maakuvalehti ja siihen liittyvät verkkosisällöt raikastuivat monimuotoisemmaksi, kulttuurivetoisemmaksi ja visuaalisemmaksi.
      Lue asiakastarina
      Case Ulkoministeriö - This Is Finland
    • Noblessa vaihtoi taktisen viestin tunteeseen

      Julkaistu
      17.6.2024
      Saksalainen keittiöbrändi Noblessa halusi erottua kilpailijoistaan ja kasvattaa preferenssiä.
      Lue asiakastarina
      Case Noblessa
    • Fortum loi pohjoismaisen sisältömarkkinointimallin

      Julkaistu
      17.6.2024
      Uudenlaiset sisältömuodot herättivät Fortumin B2C- ja B2B-yleisöjen huomion.
      Lue asiakastarina
      Case Fortum
    • Asiakasmedia elää todeksi Avainapteekkien brändilupausta

      Julkaistu
      17.6.2024
      Asiakasmedia vahvistaa Avainapteekkien brändiä, auttaa erottumaan ja edistää myyntiä.
      Lue asiakastarina
      Case Avainapteekit - asiakasmedia elää todeksi brändilupausta
    • Ruohonjuuri uudisti tavan puhua heimolleen

      Julkaistu
      17.6.2024
      Ruohonjuuren asiakaslehden uudistus vastasi uusien kohderyhmien tarpeisiin.
      Lue asiakastarina
      Case Ruohonjuuri - asiakaslehti
    • S-market löysi Vain elämää -sarjasta täydellisen brand matchin

      Julkaistu
      13.6.2024
      Elämä on ruokaa -video- ja artikkelisarja vaikutti positiivisesti S-marketin brändimittareihin.
      Lue asiakastarina
      Sanoma

      Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

      Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

      Closure

      • Etusivu
      • Ajankohtaista
      • Alueellinen mainonta
      • Asiakastarinat
      • Mediat ja palvelut
      • Tietopankki
      • Suunnittelijan työkalut
      • Osta mainontaa
      • Yhteystiedot
      • Ota yhteyttä

      Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
      Arkisin klo 8-16

      yrityspalvelu@sanoma.fi

      010 80 80 85

      Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

      • Facebook
      • Linkedin

      Footer menu

      • Tietosuoja
      • Responsible Disclosure Statement

      ©2025 Sanoma Media Finland