Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun Haku-Ankka-liite herätti positiivista huomiota

”Idea tehdä jotain tavanomaisesta koulutusmarkkinoinnista poikkeavaa on ollut kannattava panostus, joka on huomattu laajalti”, markkinointipäällikkö Aino Pokela kertoo.
26.2.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Tavoite

LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun tavoitteena oli lisätä korkeakoulujen tunnettuutta ja esitellä koulutustarjontaa laajalle kohderyhmälle, etenkin lapsille ja nuorille ympäri Suomen. LUT ja LAB halusivat kertoa Lahden ja Lappeenrannan tarjoamista mahdollisuuksista hauskalla ja mieleenpainuvalla tavalla sekä kannustaa lukijoita jatkuvaan opiskeluun ja oppimiseen – koko elämän ajan.

Ratkaisu

Aku Ankan avulla LUT-yliopisto ja LAB-ammattikorkeakoulu tavoittivat laajan kohderyhmän, ja viesti jäi hyvin mieleen Ankkalinnan hahmojen avulla oivaltavalla tavalla. 16-sivuinen mainosliite jaettiin Aku Ankan välissä ympäri Suomen kotiin kannettuna.

Kohderyhmänä olivat lapset, jotka pohtivat mikä ammatti voisi kiinnostaa isona, nuoret, jotka aikovat hakea opiskelemaan sekä aikuiset, jotka pohtivat uudelleenkouluttautumista.

52 000 kappaleen erillispainos mainosliitteestä jaettiin kahteen 26 000 kappaleen osaan: yksi LUTille, toinen LABille. Liitettä jaettiin kampuksilla, lukuisissa opiskelijatapahtumissa ja messuilla sekä oppilaitosesittelyissä ympäri Suomen.

Lisäksi kohderyhmää aktivoitiin somessa ja verkossa ammatinvalintatestin avulla. Kokonaisuuteen kuului myös kaksi takakannen mainospaikkaa Aku Ankka -lehdessä maaliskuun 2024 yhteishaun alla.

Tulokset

Kampanjalla tavoitettiin yli puoli miljoonaa silmäparia.

Liite sai pelkästään positiivista palautetta. Ammattivalintatestiä tehtiin yli 4 000 kertaa ja digiversiota katseltiin yli 9 000 kertaa.

Liite herätti huomiota myös paikallisissa medioissa, Etelä-Saimaassa ja Etelä-Suomen Sanomissa.

LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun LinkedInissä aihetta koskevat postaukset saivat 5 kertaa enemmän reaktioita kuin muut postaukset keskimäärin.

 Haku-Ankka-liitteemme on saanut yksinomaan positiivista huomiota, joka on kantautunut voimakkaan yksimielisenä. Liite on saanut kautta linjan kiitosta niin opiskelijoiltamme, hakijoilta, sidosryhmiltä kuin henkilöstöltämme.

Korkeakoulujen kampanjointi on nykypäivänä vahvasti digipainotteista, sillä iso osa kohderyhmästä tavoitetaan helpoiten digissä. Olemme kuitenkin pitäneet printtimainonnan osana mediamixiämme, sillä sen vaikuttavuus on edelleen vahva. Idea tehdä jotain tavanomaisesta koulutusmarkkinoinnista poikkeavaa on ollut kannattava panostus, joka on huomattu laajalti.” 

Aino Pokela
markkinointipäällikkö
LAB

Tutustu liitteeseen

0/0

    Kiinnostuitko? 

    Natiivimainonnalla sisältösi löytää sille sopivan yleisön.

    Tutustu natiivimainontaan

    Puhutteleva sisältömarkkinointi edistää liiketoimintasi tavoitteita ja rakentaa brändistä vahvan.

    Tutustu sisältömarkkinointiin

    Tagit

    Aikakausmedia Digiratkaisut Natiivimainonta Printtiratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia

    Sinua voisi kiinnostaa myös

    • T-Max ylitti myyntitavoitteensa EM-koriksen ja Radio Rockin voittavalla kokonaisuudella

      Julkaistu
      26.11.2025
      Urheilun ja rockin liitto toi T-Maxille yli 47 %:n tavoittavuuden kohderyhmässä.
      Lue asiakastarina
    • Aurinkotekniikka löysi ketterän tavan kasvattaa näkyvyyttä Sanoma Ad Managerin avulla

      Julkaistu
      25.11.2025
      Monikanavainen näkyvyys kasvatti verkkosivuliikennettä yli 200 % ja vahvisti brändin tunnettuutta.
      Lue asiakastarina
    • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

      Julkaistu
      10.11.2025
      Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
      Lue asiakastarina
    • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

      Julkaistu
      5.11.2025
      Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
      Lue asiakastarina
    • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

      Julkaistu
      4.11.2025
      Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
      Lue asiakastarina
    • UPM Communication Papers kokosi ympärilleen paperinrakastajien kansainvälisen yhteisön

      Julkaistu
      3.11.2025
      Paper to Me antaa äänen printtimediaan uskoville kansainvälisille mielipidejohtajille. Sarja on onnistunut yhteisön rakentamisessa ja paperia koskevan puhetavan muuttamisessa.
      Lue asiakastarina
    • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

      Julkaistu
      3.11.2025
      Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
      Lue asiakastarina
    • Terveystalo nousi vaihdevuosien ajatusjohtajaksi

      Julkaistu
      30.10.2025
      Terveystalo halusi vaikuttaa yhteiskunnalliseen epäkohtaan ja tavoitella näkyvyyden ja liiketoimintavaikutusten lisäksi ajatusjohtajuutta.
      Lue asiakastarina
    • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

      Julkaistu
      30.10.2025
      Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
      Lue asiakastarina
    • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

      Julkaistu
      27.10.2025
      Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
      Lue asiakastarina
    • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

      Julkaistu
      24.10.2025
      Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
      Lue asiakastarina
    • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

      Julkaistu
      17.10.2025
      Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
      Lue asiakastarina
      Sanoma

      Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

      Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

      Closure

      • Etusivu
      • Ajankohtaista
      • Alueellinen mainonta
      • Asiakastarinat
      • Mediat ja palvelut
      • Tietopankki
      • Suunnittelijan työkalut
      • Osta mainontaa
      • Yhteystiedot
      • Ota yhteyttä

      Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
      Arkisin klo 8-16

      yrityspalvelu@sanoma.fi

      010 80 80 85

      Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

      • Facebook
      • Linkedin

      Footer menu

      • Tietosuoja
      • Responsible Disclosure Statement

      ©2025 Sanoma Media Finland