LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun Haku-Ankka-liite herätti positiivista huomiota
Tavoite
LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun tavoitteena oli lisätä korkeakoulujen tunnettuutta ja esitellä koulutustarjontaa laajalle kohderyhmälle, etenkin lapsille ja nuorille ympäri Suomen. LUT ja LAB halusivat kertoa Lahden ja Lappeenrannan tarjoamista mahdollisuuksista hauskalla ja mieleenpainuvalla tavalla sekä kannustaa lukijoita jatkuvaan opiskeluun ja oppimiseen – koko elämän ajan.
Ratkaisu
Aku Ankan avulla LUT-yliopisto ja LAB-ammattikorkeakoulu tavoittivat laajan kohderyhmän, ja viesti jäi hyvin mieleen Ankkalinnan hahmojen avulla oivaltavalla tavalla. 16-sivuinen mainosliite jaettiin Aku Ankan välissä ympäri Suomen kotiin kannettuna.
Kohderyhmänä olivat lapset, jotka pohtivat mikä ammatti voisi kiinnostaa isona, nuoret, jotka aikovat hakea opiskelemaan sekä aikuiset, jotka pohtivat uudelleenkouluttautumista.
52 000 kappaleen erillispainos mainosliitteestä jaettiin kahteen 26 000 kappaleen osaan: yksi LUTille, toinen LABille. Liitettä jaettiin kampuksilla, lukuisissa opiskelijatapahtumissa ja messuilla sekä oppilaitosesittelyissä ympäri Suomen.
Lisäksi kohderyhmää aktivoitiin somessa ja verkossa ammatinvalintatestin avulla. Kokonaisuuteen kuului myös kaksi takakannen mainospaikkaa Aku Ankka -lehdessä maaliskuun 2024 yhteishaun alla.
Tulokset
Kampanjalla tavoitettiin yli puoli miljoonaa silmäparia.
Liite sai pelkästään positiivista palautetta. Ammattivalintatestiä tehtiin yli 4 000 kertaa ja digiversiota katseltiin yli 9 000 kertaa.
Liite herätti huomiota myös paikallisissa medioissa, Etelä-Saimaassa ja Etelä-Suomen Sanomissa.
LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun LinkedInissä aihetta koskevat postaukset saivat 5 kertaa enemmän reaktioita kuin muut postaukset keskimäärin.
Haku-Ankka-liitteemme on saanut yksinomaan positiivista huomiota, joka on kantautunut voimakkaan yksimielisenä. Liite on saanut kautta linjan kiitosta niin opiskelijoiltamme, hakijoilta, sidosryhmiltä kuin henkilöstöltämme.
Korkeakoulujen kampanjointi on nykypäivänä vahvasti digipainotteista, sillä iso osa kohderyhmästä tavoitetaan helpoiten digissä. Olemme kuitenkin pitäneet printtimainonnan osana mediamixiämme, sillä sen vaikuttavuus on edelleen vahva. Idea tehdä jotain tavanomaisesta koulutusmarkkinoinnista poikkeavaa on ollut kannattava panostus, joka on huomattu laajalti.”