Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Älyvapaapäivä oli yksi DNA:n vuoden onnistuneimpia kampanjoita myös kaupallisesti

Kampanja erottui edukseen, herätti positiivisia ajatuksia ja tunteen, että DNA pitää huolta ja välittää asiakkaistaan.
7.2.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

DNA:n Katariina Ikävalko ja Lotta Rechardt, Sanoman Satu Salminen sekä Christoffer Strandberg kertovat videolla Älyvapaapäivä-kampanjasta.

Tavoite

DNA haluaa avoimesti ja aloitteellisesti osallistua toimialaansa luontevasti liittyvään keskusteluun älylaitteiden käytöstä, kannustaa ja havahduttaa ihmisiä laskemaan luurit käsistään entistä useammin ja vaihtamaan vapaalle – älyvapaalle. Koska verkko ei ole tärkeä vaan elämä on. 

Älyvapaapäivä on jo useamman kerran toteutettu kampanja, jolla halutaan vahvistaa brändiä käsittelemällä merkityksellistä aihetta DNA:n arvojen mukaisesti, rohkeasti. 

DNA:n tutkimuksen mukaan peräti 44 prosenttia suomalaisista kokee viettävänsä liikaa aikaa laitteiden äärellä ja lähes joka kolmannen on vaikea irrottautua älylaitteilta. 

Älylaitteet tekevät elämästämme helpompaa, mutta pitäisikö joskus päästää irti? Kokeilla miltä tuntuisi elää edes yhden päivän ajan ilman mitään laitteita. Se ei ole välttämättä helppoa, mutta juuri siihen DNA haastoi kuluttajat 20.10. vietetyllä Älyvapaapäivällä. 

Ratkaisu

Kampanjassa lisättiin tietoisuutta eri asiantuntijoiden ja näyttelijä-juontaja Christoffer Strandbergin avulla älylaitteiden parissa vietetyn liiallisen ruutuajan vaikutuksista muun muassa hyvinvointiin, aivoihin ja uneen. Lisäksi annettiin konkreettisia neuvoja ja vinkkejä älyvapaiden hetkien lisäämiseen omaan ja perheen arkeen. Aihetta käsiteltiin DNA:maisesti positiivisen kautta, ei saarnaten tai syyllistäen.

Sanoma Content Studio tuotti kampanjaan neljä natiiviartikkelia, joita jaeltiin laajasti Sanoman uutismedioissa HS.fi:ssä ja IS.fi:ssä. Printtinatiiveja julkaistiin yhdeksässä eri aikakauslehdessä ja lehtien nettisivuilla syksyn 2024 aikana. Älyvapaa-teemaa käsitelleestä Aku Ankka -liitteestä otettiin 80 000 lehden lisäpainos, ja lehti liitteineen tavoitti yhteensä yli 500 000 lukijaa.

Asiantuntijoina artikkeleissa olivat aivotutkija Katri Saarikivi, Instagramista tuttu työterveyspsykologi Samuli Shintami ja Supernannynakin tunnettu Perhe- ja psykoterapeutti Pia Penttala. Christoffer Strandberg otti viikon kestävän älyvapaahaasteen vastaan ja kirjoitti kokemuksestaan kolumnin.

Sanoma Content Studio Videolle-tiimi tuotti kampanjaan lisäksi videosisältöjä, joita jaettiin DNA:n somekanavissa. Christoffer Strandberg parodioi videoissa tunnistettavia tilanteita, joissa älylaite vie huomion tärkeämmältä hetkeltä, ja havainnollisti älyvapaahetkien tarvetta. Kampanjaan kuului myös kaupallinen yhteistyö, jossa Christoffer jakoi kuusi kampanjaan liittyvää sisältöä Instagramissaan.

Perinteisen ohjelmayhteistyön sijaan radion kuuntelijoille haluttiin tuottaa sisältöä, joka saisi heidät irrottautumaan hetkeksi arjen kiireistä. Suomipop-kanavalla kahdeksan viikon ajan soineet Mindfulness-hetket alleviivasivat Älyvapaapäivän kampanjan perussanomaa. On-air-nostoissa ohjattiin sisältöjen pariin, ja DNA:n viesti Älyvapaapäivästä kuului kaikkien Sanoman radiokanavien jokaisella katkolla yhden päivän ajan tavoittaen lähes miljoona kuuntelijaa.

Oikeanlaisen sisällön avulla pystyttiin viestimään, mistä Älyvapaapäivässä on kyse: vaikka laitteista on meille paljon hyötyä, niin on myös hyvä oppia arvostamaan niitä hetkiä, jolloin emme niitä tarvitse.

Tulokset

Kampanja erottui edukseen, herätti positiivisia ajatuksia ja tunteen, että DNA pitää huolta ja välittää asiakkaistaan. Älyvapaapäivä oli vuoden 2024 onnistuneimpia DNA:n kampanjoita myös kaupallisesti, vaikka kyseessä oli brändikampanja. Se brändäytyi hyvin DNA:lle, viesti välittyi ja mainonta jäi mieleen. Kampanja tavoitti hyvän määrän kuluttajia, mainonta huomattiin ja siitä pidettiin. 

Radiomainonta toimi erinomaisesti, sillä yli 80 % muisti halutun viestin. Peräti 84 % kampanjatutkimukseen vastanneista yhdisti mainonnan DNA:n brändiin. 

Natiiviartikkelit keräsivät digissä yli 180 000 sivulatausta ja lukuajat olivat keskimääräistä pidemmät. Artikkelien vaikuttavuustutkimuksissa niitä pidettiin kiinnostavina, tietoa antavina ja muusta mainonnasta erottuvina. Luova toteutus sai arvosanaksi keskimäärin 8,5, joka oli reilusti yli toimialan keskiarvon. Tutkimukseen vastanneista HS.fi:n artikkelien lukijoista 71 % sanoi pitävänsä hyvin tai melko todennäköisesti enemmän älyvapaitahetkiä arjessaan luettuaan artikkelin. 

Christofferin neljä stooria Instagramissa tavoittivat yhteensä 115 800 silmäparia, ja kaksi postausta Instagramin feedissä tavoitti yhteensä 124 400 silmäparia. Somepostaukset oli suunniteltu ja toteutettu niin, että DNA:n kampanjan pääajatus tulee vahvasti esille. 

Christoffer Strandberg toimi myös taktisten radiospottien spiikkerinä ja näin spotit tekivät kampanjasta entistä kokonaisemman. Yhteistyö jatkuu vielä podcastin myötä.

Kampanjan onnistumisen salaisuus on se, että kaikki tahot ovat innostuneita Älyvapaan teemasta. Se poiki paljon ideoita ja innostunutta tekemistä hyvässä hengessä. Saimme yhdessä aikaan todella monipuolisen kokonaisuuden, joka näkyi monipuolisesti medioissa.”

Katariina Ikävalko
markkinointipäällikkö
DNA

DNA on saanut kokonaisuudesta erinomaista palautetta. Älyvapaateema herätti keskustelua esimerkiksi kouluissa ja eri tahot järjestivät omia Älyvapaapäiviä. 

”Vaikka emme hakeneet kampanjalla välittömiä myynnillisiä tuloksia, se toimi hyvin myös myynnillisesti”, Katariina Ikävalko kertoo. 

”Älyvapaakampanjassa puhutteli se, että en myy tuotetta, vaan kulttuurivallankumousta suhteissamme älylaitteisiin. On hienoa, että tämän tekee nimenomaan teleoperaattori”, Christoffer Strandberg toteaa. 

Mainonnan vaikuttavuustutkimukseen vastanneiden kommentteja

“Sisällöllisesti arvokas, olemme lähes kaikki tämän ongelma äärellä, hyvä että huomioitte sen.”

“Teleoperaattorin tilaama artikkeli muistuttaa pitämään taukoa älylaitteen käytöstä. Antaa vaikutelman, että asiakkaasta välitetään.”

“Tosi tärkeä aihe ja hienoa että operaattori osaa ja uskaltaa puhua tällaisesta aiheesta! Moni voisi ajatella, että on riski omalle alalle, mutta tästä pisteet DNA:lle!”

Kampanjatutkimuksen tuloksia 

67 % 

suhtautuu Älyvapaapäivään myönteisesti.

65 % 

piti mainonnasta paljon tai erittäin paljon.

Yli 80 % 

radiomainontaa kuulleista muisti kampanjan viestin.

84 % 

yhdisti kampanjan DNA:n brändiin.​

Kiinnostuitko?

Tähdet sisältöihisi

Kumppanuus tähtivaikuttajan kanssa luo syvempää merkityksellisyyttä ja tarjoaa mahdollisuuden tunteisiin vetoavan muistijäljen luomiseen.

Lue lisää

Natiivimainonnalla sisältösi löytää sille sopivan yleisön

Ole osa sisältöjä, joiden parissa vietetään aikaa.

Lue lisää

Radio- ja audiomainonta

Hurmaa asiakkaasi äänen voimalla.

Lue lisää

Tagit

Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Sisältömarkkinointi Tähdet

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • UPM Communication Papers kokosi ympärilleen paperinrakastajien kansainvälisen yhteisön

    Julkaistu
    3.11.2025
    Paper to Me antaa äänen printtimediaan uskoville kansainvälisille mielipidejohtajille. Sarja on onnistunut yhteisön rakentamisessa ja paperia koskevan puhetavan muuttamisessa.
    Lue asiakastarina
  • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

    Julkaistu
    3.11.2025
    Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
    Lue asiakastarina
  • Terveystalo nousi vaihdevuosien ajatusjohtajaksi

    Julkaistu
    30.10.2025
    Terveystalo halusi vaikuttaa yhteiskunnalliseen epäkohtaan ja tavoitella näkyvyyden ja liiketoimintavaikutusten lisäksi ajatusjohtajuutta.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland