Asiakasmedia elää todeksi Avainapteekkien brändilupausta

Haaste
Avainapteekit on Suomen suurin apteekkiketju, jonka yli 200 toimipisteen verkosto toimii yli sadalla paikkakunnalla Tammisaaresta Ivaloon. Miten tuoda esille avainapteekkilaisten vankkaa asiantuntemusta ja brändin erottuvia tekijöitä? Miten kertoa apteekin monipuolisista palveluista ja tuotteista eri paikkakunnilla? Miten saada kohderyhmät viihtymään brändin parissa?
Ratkaisu
Avainapteekkien brändilupaus ”Elämänmittaista huolenpitoa” toteutuu päivittäin apteekin lattialla mutta myös kuusi kertaa vuodessa ilmestyvässä Avainapteekit-lehdessä, joka jaetaan satoihin tuhansiin kotitalouksiin eri puolilla Suomea.
Sanoman tekemä Avainapteekit-lehden sisältökonsepti perustuu brändin lupaukselle.
Asiakaslehti inspiroi terveellisiin elintapoihin, tarjoaa vertaistukea terveysasioissa ja jakaa tutkittua tietoa lääkkeistä, vaivoista ja sairauksista. Primäärikohderyhmää ovat yli 50-vuotiaat naiset, jotka huolehtivat usein myös lähipiirinsä terveysasioista.
Avainapteekit-lehti tuo apteekin ja sen ammattilaiset lähelle, ja sisällöt vahvistavat mielikuvaa Avainapteekin asiantuntijuudesta. Haastateltavat edustavat parhaita asiantuntijoita apteekin omista riveistä ja ulkopuolisista erityisosaajista, kuten lääkäreistä ja muista hyvinvoinnin ammattilaisista.
Avainapteekit on terveysalan auktoriteetti, jolla on vastuu tarjota luotettavaa terveystietoa ja laadukasta sisältöä. Farmasian ammattilaisista koostuva toimitusneuvosto osallistuu vahvasti lehden suunnitteluun ja kehittämiseen. Toimitusneuvosto varmistaa, että aihepiirit ovat lähellä apteekkiasiakkaan arkea ja tarpeita.
Avainapteekkien kaupallisia tavoitteita lehti tukee esittelemällä apteekkituotteita ja auttamalla löytämään oikean avun erilaisiin vaivoihin ja oireisiin. Lehti tarjoaa näkyvyyttä Avainapteekkien tarjouskampanjoille ja tärkeille kumppaniyrityksille sekä tukee paikallista mielikuvaa koko Suomen kattavasta apteekkiverkostosta.
Asiakaslehdestä julkaistaan 150 personoitua, paikallisesti nimettyä versiota. Apteekkarit voivat tervehtiä paikallisissa painoksissa asiakkaitaan henkilökohtaisesti omissa pääkirjoituksissaan omilla kasvoillaan ja Avainapteekkiensa yhteystiedoilla.
Lehdellä on tärkeä rooli myynnin tukena ja kaupallisessa kampanjaviestinnässä.
Avainapteekit-lehden kokonaistavoittavuus on 623 900 lukijaa (KMT 2023). Se on lukijamäärältään Suomen neljänneksi suurin aikakauslehti. Sanoma on tuottanut lehteä vuodesta 2020.
Avainapteekkien brändilupaus on Elämänmittaista huolenpitoa. Luottotiimimme Sanomalla on tehnyt meille erinomaisesti toimivan sisältökonseptin, jonka avulla voimme kertoa kohderyhmillemme, miten lunastamme brändilupauksen apteekeissamme. Olen erittäin tyytyväinen yhteistyöhömme.
Tulokset
Sisältö vaikuttaa myönteisesti brändimielikuvaan.
Jokainen lehti tutkitaan, ja lehden lukijoista on kerätty tietoa Aikakausmedian tilaamassa vuoden 2022 asiakaslehtitutkimuksessa. Avainapteekit-lehti on pidetty media: lukijoista 91 % kertoo lehden vaikuttavan mielikuvaan Avainapteekeista erittäin tai melko myönteisesti. Lehden keskimääräinen lukuaika on 30 minuuttia – puoli tuntia tiivistä aikaa Avainapteekit-brändin parissa.
Lukijoista 95 % sanoo lukevansa lehden mieluiten painettuna. Esimerkiksi kevään 2024 kiinnostavaksi koettu muistinumero loppui useista Avainapteekeista nopeasti.
91 %
lukijoista kertoo lehden vaikuttavan mielikuvaan erittäin tai melko myönteisesti.
30 min
Lehden keskimääräinen lukuaika on 30 minuuttia.
95 %
Lukijoista sanoo lukevansa lehden mieluiten painettuna.
Sanoma Content Studio
Sanoma Content Studio auttaa brändiäsi menestymään tiedolla johdetun sisältömarkkinoinnin avulla.