Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Ulkoministeriö teki rohkean uudistuksen vaativalle kansainväliselle kohderyhmälle

This is Finland -maakuvalehti ja siihen liittyvät verkkosisällöt raikastuivat monimuotoisemmaksi, kulttuurivetoisemmaksi ja visuaalisemmaksi.
Case Ulkoministeriö - This Is Finland
17.6.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Haaste

Miten vahvistaa Suomen maakuvaa ja lisätä Suomen tunnettuutta maailmalla? Kuinka puhua Suomesta erittäin moninaiselle yleisölle, jolla ei välttämättä ole mitään sidosta Suomeen? Miten herättää kiinnostus Suomea kohtaan hektisessä mediaympäristössä elävässä globaalissa kohderyhmässä?

Ulkoministeriö halusi This is Finland -printtilehden ja siihen liittyvien verkkosisältöjen tavoittavan kansainvälistä mediaa, liike-elämän päätöksentekijöitä ja potentiaalisia bisneskumppaneita, kulttuurielämän vaikuttajia sekä Suomeen houkuteltavia osaajia ja opiskelijoita. Englanniksi toimitettu This is Finland -lehti ja siihen liittyvät videot käännetään myös saksaksi, ranskaksi, espanjaksi, venäjäksi ja kiinaksi. Lehti on jaossa ympäri maailmaa Suomen suurlähetystöissä ja Business Finlandin toimistoissa. Lisäksi sisältöjä jaellaan maakuvayksikön somekanavissa.
 

Ratkaisu 

Kohderyhmää voi koskettaa vain, jos sen tuntee hyvin. Sanoma Content Studion ulkoministeriölle nimetyllä tiimillä on kokemusta sisältöjen tuottamisesta kohderyhmille myös Suomen ulkopuolella, vankkaa aikakausmedia­osaamista ja kokemusta maabrändityöstä. Konseptiuudistus tehtiin tiiviissä yhteistyössä This is Finlandin toimitusneuvoston kanssa, johon kuuluu edustajia ulkoministeriön lisäksi Business Finlandista ja Sitrasta.

Lähtökohdaksi otettiin, että This is Finland -lehden on oltava yhtä ajatuksia herättävä ja tyylikäs kuin kansainväliset bisnes- ja lifestyle-lehdet, kuten Monocle, Fast Company ja Wired. Kohderyhmän pitää löytää esitellyistä ilmiöistä ja ihmisistä puheenaiheita ja kosketuspintaa omaan elämäänsä.

Artikkeleiden määrän karsiminen, tärkeimpien sisältöjen korostaminen ja rohkea visuaalisuus toivat sisällöille lisää vaikuttavuutta.
 

  • Ulkoministeriö - This is Finland -kannet
  • Ulkoministeriö - This is Finland -sivuja
  • Ulkoministeriö - This is Finland -sivuja
0/0

    Kun viestintäkumppani vaihtuu, se tarjoaa aina mahdollisuuden muutokseen. Sanoman tiimi on vastannut toiveisiimme. Erityisesti lehden ulkoasussa on tuoreutta ja särmää, jota olimme kaivanneet. Sanoman aloitteellisuus juttujen ideoinnissa kertoi innostuksesta, joka tarttui koko toimitusneuvostoon.

    Mika Hammarén
    päätoimittaja
    ulkoministeriön maakuvayksikkö

    Sanoma Content Studio

    Sanoma Content Studio auttaa brändiäsi menestymään tiedolla johdetun sisältömarkkinoinnin avulla.

    Lue lisää

    Tagit

    Sisältömarkkinointi

    Sinua voisi kiinnostaa myös

    • UPM Communication Papers kokosi ympärilleen paperinrakastajien kansainvälisen yhteisön

      Julkaistu
      3.11.2025
      Paper to Me antaa äänen printtimediaan uskoville kansainvälisille mielipidejohtajille. Sarja on onnistunut yhteisön rakentamisessa ja paperia koskevan puhetavan muuttamisessa.
      Lue asiakastarina
    • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

      Julkaistu
      3.11.2025
      Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
      Lue asiakastarina
    • Terveystalo nousi vaihdevuosien ajatusjohtajaksi

      Julkaistu
      30.10.2025
      Terveystalo halusi vaikuttaa yhteiskunnalliseen epäkohtaan ja tavoitella näkyvyyden ja liiketoimintavaikutusten lisäksi ajatusjohtajuutta.
      Lue asiakastarina
    • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

      Julkaistu
      27.6.2025
      Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
      Lue asiakastarina
    • LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun Haku-Ankka-liite herätti positiivista huomiota

      Julkaistu
      26.2.2025
      ”Idea tehdä jotain tavanomaisesta koulutusmarkkinoinnista poikkeavaa on ollut kannattava panostus, joka on huomattu laajalti”, markkinointipäällikkö Aino Pokela kertoo.
      Lue asiakastarina
    • Älyvapaapäivä oli yksi DNA:n vuoden onnistuneimpia kampanjoita myös kaupallisesti

      Julkaistu
      7.2.2025
      Kampanja erottui edukseen, herätti positiivisia ajatuksia ja tunteen, että DNA pitää huolta ja välittää asiakkaistaan.
      Lue asiakastarina
    • Rovio houkutteli kansainvälisiä osaajia videosarjalla

      Julkaistu
      19.6.2024
      Rovio on yksi Suomen kansainvälisesti tunnetuimmista yrityksistä, joka rekrytoi osaajia koko maailmasta. Rovio tarvitsi työnantajabrändäykseen sisältöä, joka herättäisi kiinnostuksen paitsi Rovioon, myös pohjoisessa asumiseen.
      Lue asiakastarina
      Case Rovio
    • UPM kaappasi kansainvälisten B2B-päättäjien huomion

      Julkaistu
      17.6.2024
      UPM nappasi yrityspäättäjien huomion strategisen oivalluksen ja vaikuttavan monikanavasisällön avulla.
      Lue asiakastarina
      UPM nappasi yrityspäättäjien huomion strategisen oivalluksen ja vaikuttavan monikanavasisällön avulla.
    • Noblessa vaihtoi taktisen viestin tunteeseen

      Julkaistu
      17.6.2024
      Saksalainen keittiöbrändi Noblessa halusi erottua kilpailijoistaan ja kasvattaa preferenssiä.
      Lue asiakastarina
      Case Noblessa
    • Fortum loi pohjoismaisen sisältömarkkinointimallin

      Julkaistu
      17.6.2024
      Uudenlaiset sisältömuodot herättivät Fortumin B2C- ja B2B-yleisöjen huomion.
      Lue asiakastarina
      Case Fortum
    • Asiakasmedia elää todeksi Avainapteekkien brändilupausta

      Julkaistu
      17.6.2024
      Asiakasmedia vahvistaa Avainapteekkien brändiä, auttaa erottumaan ja edistää myyntiä.
      Lue asiakastarina
      Case Avainapteekit - asiakasmedia elää todeksi brändilupausta
    • Ruohonjuuri uudisti tavan puhua heimolleen

      Julkaistu
      17.6.2024
      Ruohonjuuren asiakaslehden uudistus vastasi uusien kohderyhmien tarpeisiin.
      Lue asiakastarina
      Case Ruohonjuuri - asiakaslehti
      Sanoma

      Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

      Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

      Closure

      • Etusivu
      • Ajankohtaista
      • Alueellinen mainonta
      • Asiakastarinat
      • Mediat ja palvelut
      • Tietopankki
      • Suunnittelijan työkalut
      • Osta mainontaa
      • Yhteystiedot
      • Ota yhteyttä

      Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
      Arkisin klo 8-16

      yrityspalvelu@sanoma.fi

      010 80 80 85

      Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

      • Facebook
      • Linkedin

      Footer menu

      • Tietosuoja
      • Responsible Disclosure Statement

      ©2025 Sanoma Media Finland