Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Fortum loi pohjoismaisen sisältömarkkinointimallin

Uudenlaiset sisältömuodot herättivät Fortumin B2C- ja B2B-yleisöjen huomion.
Case Fortum
17.6.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Haaste

Fortum halusi luoda yhteisen sisältömarkkinointimallin Pohjoismaiden markkinoilleen ja sähkön markkinointiin keskittyville tiimeilleen. Hiljattain strategiaansa päivittänyt yritys etsi kumppania, jolla olisi vahvat kansainväliset verkostot ja näyttöjä sekä B2B- että B2C-yleisöjen puhuttelemisesta.

Fortum toivoi myös apua monikanavaisten markkinointisisältöjen ideointiin, suunnitteluun ja tuotantoon kolmella kielellä – suomeksi, ruotsiksi ja norjaksi.

Ratkaisu

Fortumin eri markkinointitiimien tarpeita kartoitettiin taustahaastatteluin, joiden antia syvennettiin yhteisessä, Sanoman suunnittelemassa ideaworkshopissa. Sisältöjen suunnittelu lähti Fortumin kohderyhmien tarpeista ja heidän suosimistaan kanavista sekä Fortumin markkinoinnin tavoitteista.

Some- ja digikanaviin konseptoitiin uudenlaisia, puhuttelevia sisältömuotoja pysäyttämään yleisö Fortumin viestien ja asiantuntemuksen ääreen. Sähkö aiheena kiinnostaa yleisöä, mutta uusilla näkökulmilla, yllättävillä juttutyypeillä ja kevyesti toteutettavilla video- ja animaatiosisällöillä lähdettiin tavoittelemaan entistä parempia tuloksia.

Tärkeässä roolissa oli yhteispohjoismaisen, Fortumin B2B- ja B2C-tiimien tarpeita palvelevan suunnittelu- ja tuotantoprosessin luominen. Tähän suunniteltiin malli, jossa sisältömarkkinoinnin projektinhallinta oli yksissä käsissä aikataulutuksineen, sisältöjen suunnitteluineen, tarkistus- ja hyväksyntäkierroksineen. Tämä mahdollisti sisältöjen tuottamisen avaimet käteen -periaatteella valmiiksi Fortumin Suomen, Ruotsin ja Norjan tiimien julkaistaviksi.

Fortum somesisältöä

Sisältömme ovat saaneet ihan uutta potkua, ja niillä on syntynyt tuloksia. Yhteispohjoismaisesta toimintatavasta olemme ammentaneet oppeja myös laajempaan käyttöön Fortumilla.

Laura Santala
Marketing Lead, Nordics
Fortum

Tulokset

Erityisesti somekanaviin luodut uudet sisältökonseptit herättivät huomion. Suoraan yleisölle puhuvat asiantuntijat ja sisältöä havainnollistavat animoinnit pysäyttivät kohderyhmän viestien ääreen. Fortumille luotu uusi Totta vai tarua -juttusarja toi tuloksia: pelkästään Suomen B2C-markkinalla kaksi ensimmäistä sisältöä tavoittivat Metan kanavissa 130 000 ihmistä ja herättivät runsaasti kommentteja, kysymyksiä ja keskustelua.

Yksi tärkeimpiä yhdessä luotuja asioita oli pohjoismaisen sähköyhtiön uudenlaisen yhteisen toimintatavan kehittäminen. Tässä onnistuttiin. Fortumin markkinointitiimi kuvaili Sanoman sisällöntuotannon projektinjohtoa sanoilla ”world class”.

Extremely professional project management across multiple markets and teams – from start to end!

Udani Pettersson
Marketing Specialist
Fortum

Sanoma Content Studio

Sanoma Content Studio auttaa brändiäsi menestymään tiedolla johdetun sisältömarkkinoinnin avulla.

Lue lisää

Tagit

Kohderyhmänä B2B Sisältömarkkinointi

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • UPM Communication Papers kokosi ympärilleen paperinrakastajien kansainvälisen yhteisön

    Julkaistu
    3.11.2025
    Paper to Me antaa äänen printtimediaan uskoville kansainvälisille mielipidejohtajille. Sarja on onnistunut yhteisön rakentamisessa ja paperia koskevan puhetavan muuttamisessa.
    Lue asiakastarina
  • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

    Julkaistu
    3.11.2025
    Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
    Lue asiakastarina
  • Terveystalo nousi vaihdevuosien ajatusjohtajaksi

    Julkaistu
    30.10.2025
    Terveystalo halusi vaikuttaa yhteiskunnalliseen epäkohtaan ja tavoitella näkyvyyden ja liiketoimintavaikutusten lisäksi ajatusjohtajuutta.
    Lue asiakastarina
  • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

    Julkaistu
    27.6.2025
    Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
    Lue asiakastarina
  • Firman piikkiin kasvattaa humoristisella toteutuksella Puuilon yritystilin tunnettuutta

    Julkaistu
    14.3.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka herättää huomiota, erottuu muusta mainonnasta, jättää muistijäljen ja joka on saanut aikaan sanomista. Puuilon Firman piikkiin -kampanja jättää muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun Haku-Ankka-liite herätti positiivista huomiota

    Julkaistu
    26.2.2025
    ”Idea tehdä jotain tavanomaisesta koulutusmarkkinoinnista poikkeavaa on ollut kannattava panostus, joka on huomattu laajalti”, markkinointipäällikkö Aino Pokela kertoo.
    Lue asiakastarina
  • Älyvapaapäivä oli yksi DNA:n vuoden onnistuneimpia kampanjoita myös kaupallisesti

    Julkaistu
    7.2.2025
    Kampanja erottui edukseen, herätti positiivisia ajatuksia ja tunteen, että DNA pitää huolta ja välittää asiakkaistaan.
    Lue asiakastarina
  • Natiivimainonta toi uusia asiakkaita AV-komponentille ja vipinää verkkokauppaan

    Julkaistu
    10.1.2025
    AV-Komponentti halusi lisätä hyönteispiston lievittäjän tunnettuutta. Avuksi otettiin natiivimainonta, joka paitsi lisäsi tuotteen tunnettuutta sai aikaan myös myyntiä.
    Lue asiakastarina
  • Alueellinen tv-mainoskampanja vahvisti kumppanuutta ja tavoitti alueella laajasti

    Julkaistu
    1.11.2024
    Kempeleläinen Ojan Rauta kokeili alueellista tv-mainontaa Oulun ja Kainuun alueella. Vaikka kohderyhmänä olivat rakentajat ja yritykset, hyvää imagollista näkyvyyttä tuli kaikissa kohderyhmissä.
    Lue asiakastarina
  • Läppäri tulessa ja lunta tupaan – Netvisorin kampanja varoittaa liiallisen tyytyväisyyden vaaroista

    Julkaistu
    18.10.2024
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka herättää huomiota, erottuu muusta mainonnasta, jättää muistijäljen ja joka on saanut aikaan sanomista. Netvisorin yllättäviä käänteitä sisältävät spotit erottuvat.
    Lue asiakastarina
  • HS etusivu toi satojen prosenttien nousun Siili Solutionsin sivujen kävijämäärään

    Julkaistu
    24.6.2024
    Ison yleisön tavoittaminen on relevanttia myös B2B-markkinoinnissa, sanoo Siili Solutionsin Valtteri Taube.
    Lue asiakastarina
  • Rovio houkutteli kansainvälisiä osaajia videosarjalla

    Julkaistu
    19.6.2024
    Rovio on yksi Suomen kansainvälisesti tunnetuimmista yrityksistä, joka rekrytoi osaajia koko maailmasta. Rovio tarvitsi työnantajabrändäykseen sisältöä, joka herättäisi kiinnostuksen paitsi Rovioon, myös pohjoisessa asumiseen.
    Lue asiakastarina
    Case Rovio
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland