Fortum loi pohjoismaisen sisältömarkkinointimallin
Haaste
Fortum halusi luoda yhteisen sisältömarkkinointimallin Pohjoismaiden markkinoilleen ja sähkön markkinointiin keskittyville tiimeilleen. Hiljattain strategiaansa päivittänyt yritys etsi kumppania, jolla olisi vahvat kansainväliset verkostot ja näyttöjä sekä B2B- että B2C-yleisöjen puhuttelemisesta.
Fortum toivoi myös apua monikanavaisten markkinointisisältöjen ideointiin, suunnitteluun ja tuotantoon kolmella kielellä – suomeksi, ruotsiksi ja norjaksi.
Ratkaisu
Fortumin eri markkinointitiimien tarpeita kartoitettiin taustahaastatteluin, joiden antia syvennettiin yhteisessä, Sanoman suunnittelemassa ideaworkshopissa. Sisältöjen suunnittelu lähti Fortumin kohderyhmien tarpeista ja heidän suosimistaan kanavista sekä Fortumin markkinoinnin tavoitteista.
Some- ja digikanaviin konseptoitiin uudenlaisia, puhuttelevia sisältömuotoja pysäyttämään yleisö Fortumin viestien ja asiantuntemuksen ääreen. Sähkö aiheena kiinnostaa yleisöä, mutta uusilla näkökulmilla, yllättävillä juttutyypeillä ja kevyesti toteutettavilla video- ja animaatiosisällöillä lähdettiin tavoittelemaan entistä parempia tuloksia.
Tärkeässä roolissa oli yhteispohjoismaisen, Fortumin B2B- ja B2C-tiimien tarpeita palvelevan suunnittelu- ja tuotantoprosessin luominen. Tähän suunniteltiin malli, jossa sisältömarkkinoinnin projektinhallinta oli yksissä käsissä aikataulutuksineen, sisältöjen suunnitteluineen, tarkistus- ja hyväksyntäkierroksineen. Tämä mahdollisti sisältöjen tuottamisen avaimet käteen -periaatteella valmiiksi Fortumin Suomen, Ruotsin ja Norjan tiimien julkaistaviksi.
Sisältömme ovat saaneet ihan uutta potkua, ja niillä on syntynyt tuloksia. Yhteispohjoismaisesta toimintatavasta olemme ammentaneet oppeja myös laajempaan käyttöön Fortumilla.
Tulokset
Erityisesti somekanaviin luodut uudet sisältökonseptit herättivät huomion. Suoraan yleisölle puhuvat asiantuntijat ja sisältöä havainnollistavat animoinnit pysäyttivät kohderyhmän viestien ääreen. Fortumille luotu uusi Totta vai tarua -juttusarja toi tuloksia: pelkästään Suomen B2C-markkinalla kaksi ensimmäistä sisältöä tavoittivat Metan kanavissa 130 000 ihmistä ja herättivät runsaasti kommentteja, kysymyksiä ja keskustelua.
Yksi tärkeimpiä yhdessä luotuja asioita oli pohjoismaisen sähköyhtiön uudenlaisen yhteisen toimintatavan kehittäminen. Tässä onnistuttiin. Fortumin markkinointitiimi kuvaili Sanoman sisällöntuotannon projektinjohtoa sanoilla ”world class”.
Extremely professional project management across multiple markets and teams – from start to end!
Sanoma Content Studio
Sanoma Content Studio auttaa brändiäsi menestymään tiedolla johdetun sisältömarkkinoinnin avulla.