Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2025
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

UPM kaappasi kansainvälisten B2B-päättäjien huomion

UPM nappasi yrityspäättäjien huomion strategisen oivalluksen ja vaikuttavan monikanavasisällön avulla.
UPM nappasi yrityspäättäjien huomion strategisen oivalluksen ja vaikuttavan monikanavasisällön avulla.
17.6.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Haaste

UPM halusi saavuttaa potentiaalisten asiakkaidensa huomion tavalla, joka loisi ajatusjohtajuutta ja uskottavuutta.

Suomessa UPM:n tuntevat lähes kaikki, mutta miten tavoittaa vastuullisista ratkaisuista kiinnostuneet kansainväliset yrityspäättäjät? Miten saada heidät pysähtymään juuri UPM:n viestin ääreen? Entä miten jäädä uskottavasti mieleen ja lisätä harkintaa?

Strategia

Vähän tunnetun yrityksen ei ole helppo saada uudella markkinalla yleisöä pysähtymään sisältöjensä pariin eikä omille kotisivuilleen. Kohderyhmädatan avulla todennettiin, että UPM:n päättäjäkohderyhmä tavoitetaan parhaiten LinkedInistä ja viestipalvelu X:stä (ent. Twitter).

Tämän tiedon valossa päätettiin muuttaa aiempaa tekemisen suuntaa: runsaan kotisivuilla julkaistavan sisällön sijaan tuotettiin vain muutama huippusisältö kvartaalissa. Niiden sisältämien viestien tukemiseksi suunniteltiin laaja valikoima tehokkaita somekonsepteja.

Somesisällöillä ja artikkeleilla haluttiin herättää huomio ja lunastaa UPM:lle ajatusjohtajuutta kohderyhmän mielissä. Sisältö ja visuaalinen linja päivitettiin erottuviksi ja sisällöt suunniteltiin UPM:n brändiin sopiviksi mutta poikkeamaan vahvasti tavanomaisista B2B-sisällöistä.

 

Tulokset

Yksinkertainen mutta rohkea strategia johti ennätystuloksiin. Sisällöillä tavoitettiin heti ensimmäisen puolen vuoden aikana yli 60 prosenttia vaativasta kohderyhmästä.

Somesisältöä testaamalla ja optimoimalla kohderyhmä saatiin tavoitettua paljon entistä laajemmin ja tehokkaammin. Somesisältöjen sitoutumisaste kasvoi ja oli jatkuvasti benchmarkeja reilusti korkeampi, LinkedInissä 49 prosenttia ja Twitterissä jopa 198 prosenttia benchmarkeja parempi.

Sitouttavat, jatkuvasti ja säännöllisesti ilmestyvät somesisällöt johdattivat B2B-kohderyhmän tutustumaan syvemmin UPM:lle tuotettuihin pidempiin sisältöihin. Niiden parissa vietetty keskimääräinen aika kasvoi 46 prosenttia (vertailu muutosta edeltävään keskimääräiseen aikaan). Yhteensä UPM:n uuden strategian mukaisesti luotujen sisältöjen parissa vietettiin ensimmäisen puolen vuoden aikana huikeat 1721 tuntia.
 

Datajohdettu sisältö on ollut meille oikea ratkaisu. Jatkuva seuranta ja optimointi ovat toimineet, ja tulokset puhuvat puolestaan. Ne myös todistavat, että sisältöjen suunnittelussa ja visuaalisissa valinnoissa kannattaa tehdä rohkeita ratkaisuja.

Kristiina Jaaranen
brändijohtaja
UPM


Vähemmän on enemmän -ajatuksesta lähtenyt strategiamuutos kannatti. Artikkeleita julkaistiin aiemmin kymmeniä kvartaalissa – nyt vain kaksi per kvartaali. Ne keräsivät kuitenkin jopa kymmenkertaisen määrän kiinnostuneita lukijoita samassa ajassa.

Ensimmäisen puolen vuoden aikana:

+5 miljoonaa

B2B-päättäjää tavoitettu kahdella päämarkkinalla (UK ja Saksa)

3 664

tunnistettua asiakasliidiä

46 %

enemmän aikaa vietetty UPM:n sisältöjen parissa

10 x

vähemmän sisältöjä, 10 x enemmän lukijoita

  • Case UPM - sisältöjä kansainvälisille yrityspäättäjille
  • Case UPM - sisältöjä kansainvälisille b2b-päättäjille
  • UPM sosiaalisen median postauksia
0/0

    Käytimme valtavasti aikaa testaamiseen: miten juuri oikea kohderyhmä löytyy ja mikä sisältöformaatti toimii parhaiten kussakin somekanavassa. Se kannatti.

    Tahmine Mehr
    Media Specialist

    Moninkertaisesti palkittua sisältömarkkinointia

    UPM:n sisältömarkkinointiohjelma on noteerattu alan kansainvälisissä ja kotimaisissa kilpailuissa palkinnoin ja kunniamaininnoin:

    • International Content Marketing Awards 2023: kultaa sarjassa Best Social Media B2B 
    • Grand One 2023: kunniamaininta sarjassa Best Digital Content Marketing

    Sanoma Content Studio

    Sanoma Content Studio auttaa brändiäsi menestymään tiedolla johdetun sisältömarkkinoinnin avulla.

    Lue lisää

    Tagit

    Kohderyhmänä B2B Sisältömarkkinointi

    Sinua voisi kiinnostaa myös

    • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

      Julkaistu
      27.6.2025
      Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
      Lue asiakastarina
    • Firman piikkiin kasvattaa humoristisella toteutuksella Puuilon yritystilin tunnettuutta

      Julkaistu
      14.3.2025
      Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka herättää huomiota, erottuu muusta mainonnasta, jättää muistijäljen ja joka on saanut aikaan sanomista. Puuilon Firman piikkiin -kampanja jättää muistijäljen.
      Lue asiakastarina
    • LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun Haku-Ankka-liite herätti positiivista huomiota

      Julkaistu
      26.2.2025
      ”Idea tehdä jotain tavanomaisesta koulutusmarkkinoinnista poikkeavaa on ollut kannattava panostus, joka on huomattu laajalti”, markkinointipäällikkö Aino Pokela kertoo.
      Lue asiakastarina
    • Älyvapaapäivä oli yksi DNA:n vuoden onnistuneimpia kampanjoita myös kaupallisesti

      Julkaistu
      7.2.2025
      Kampanja erottui edukseen, herätti positiivisia ajatuksia ja tunteen, että DNA pitää huolta ja välittää asiakkaistaan.
      Lue asiakastarina
    • Natiivimainonta toi uusia asiakkaita AV-komponentille ja vipinää verkkokauppaan

      Julkaistu
      10.1.2025
      AV-Komponentti halusi lisätä hyönteispiston lievittäjän tunnettuutta. Avuksi otettiin natiivimainonta, joka paitsi lisäsi tuotteen tunnettuutta sai aikaan myös myyntiä.
      Lue asiakastarina
    • Alueellinen tv-mainoskampanja vahvisti kumppanuutta ja tavoitti alueella laajasti

      Julkaistu
      1.11.2024
      Kempeleläinen Ojan Rauta kokeili alueellista tv-mainontaa Oulun ja Kainuun alueella. Vaikka kohderyhmänä olivat rakentajat ja yritykset, hyvää imagollista näkyvyyttä tuli kaikissa kohderyhmissä.
      Lue asiakastarina
    • Läppäri tulessa ja lunta tupaan – Netvisorin kampanja varoittaa liiallisen tyytyväisyyden vaaroista

      Julkaistu
      18.10.2024
      Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka herättää huomiota, erottuu muusta mainonnasta, jättää muistijäljen ja joka on saanut aikaan sanomista. Netvisorin yllättäviä käänteitä sisältävät spotit erottuvat.
      Lue asiakastarina
    • HS etusivu toi satojen prosenttien nousun Siili Solutionsin sivujen kävijämäärään

      Julkaistu
      24.6.2024
      Ison yleisön tavoittaminen on relevanttia myös B2B-markkinoinnissa, sanoo Siili Solutionsin Valtteri Taube.
      Lue asiakastarina
    • Rovio houkutteli kansainvälisiä osaajia videosarjalla

      Julkaistu
      19.6.2024
      Rovio on yksi Suomen kansainvälisesti tunnetuimmista yrityksistä, joka rekrytoi osaajia koko maailmasta. Rovio tarvitsi työnantajabrändäykseen sisältöä, joka herättäisi kiinnostuksen paitsi Rovioon, myös pohjoisessa asumiseen.
      Lue asiakastarina
      Case Rovio
    • Ulkoministeriö teki rohkean uudistuksen vaativalle kansainväliselle kohderyhmälle

      Julkaistu
      17.6.2024
      This is Finland -maakuvalehti ja siihen liittyvät verkkosisällöt raikastuivat monimuotoisemmaksi, kulttuurivetoisemmaksi ja visuaalisemmaksi.
      Lue asiakastarina
      Case Ulkoministeriö - This Is Finland
    • Noblessa vaihtoi taktisen viestin tunteeseen

      Julkaistu
      17.6.2024
      Saksalainen keittiöbrändi Noblessa halusi erottua kilpailijoistaan ja kasvattaa preferenssiä.
      Lue asiakastarina
      Case Noblessa
    • Fortum loi pohjoismaisen sisältömarkkinointimallin

      Julkaistu
      17.6.2024
      Uudenlaiset sisältömuodot herättivät Fortumin B2C- ja B2B-yleisöjen huomion.
      Lue asiakastarina
      Case Fortum
      Sanoma

      Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

      Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

      Closure

      • Etusivu
      • Ajankohtaista
      • Alueellinen mainonta
      • Asiakastarinat
      • Mediat ja palvelut
      • Tietopankki
      • Suunnittelijan työkalut
      • Osta mainontaa
      • Yhteystiedot
      • Ota yhteyttä

      Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
      Arkisin klo 8-16

      yrityspalvelu@sanoma.fi

      010 80 80 85

      Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

      • Facebook
      • Linkedin

      Footer menu

      • Tietosuoja
      • Responsible Disclosure Statement

      ©2025 Sanoma Media Finland