S-market löysi Vain elämää -sarjasta täydellisen brand matchin
Tavoite
S-market lanseerasi vuonna 2022 Elämä on ruokaa -markkinointikonseptinsa, jonka avulla halutaan viestiä, että ruoka on enemmän kuin vain ruokaa. Se herättää tunteita ja muistoja ja on läsnä isoissa ja pienissä elämäntapahtumissa. S-market haluaa mukana juhlistamassa elämän kohokohtia yhdessä kuluttajien kanssa.
Vain elämää -ohjelman ja S-marketin ohjelmayhteistyön tavoitteena oli laajan yleisön tavoittaminen ja vaikuttaminen S-marketin brändimielikuvaan. Vain elämää on S-marketille täydellinen brand match, sillä molemmissa ollaan elämän ja ruuan äärellä.
Syksyllä 2023 ohjelmayhteistyötä haluttiin syventää ja saada siihen sitä kautta lisää vaikuttavuutta vahvistamalla S-marketin kuluttajasuhdetta.
SOK:n Lauri Toivonen ja Sanoman Tuomas Tarvajärvi kertovat videolla Elämä on ruokaa -video- ja artikkelisarjasta
Ratkaisu
Ohjelmayhteistyön lisäelementiksi kehitettiin Elämä on ruokaa -artikkeli- ja videosarja, jossa Vain elämää -artistit Anna Puu, Gasellien Hätä-Miikka, Ellinoora ja Kotiteollisuuden Jouni Hynynen kokkasivat lempireseptejään yhdessä kokki Miikka Lindqvistin kanssa ja jakoivat katsojille omat ruokatarinansa reseptien takana. Yleisölle haluttiin tarjota kurkistus tähtien muistoihin ja tunteisiin. Myös kaikkien tuntemille tähdille ruoka on enemmän kuin pakollista polttoainetta.
Videoien ja artikkelien koti oli S-Marketin omissa kanavissa sekä Ilta-Sanomien kumppaniosiossa. Liikennettä generoitiin natiiviartikkeleilla ja videoista kuluttaja ohjattiin Yhteishyvän reseptisisältöjen pariin sekä suoraan S-Marketin verkkokauppaan. Ajatuksena oli, että yleisö voi valmistautua uuteen Vain elämää -jaksoon kokkaamalla juuri samaa ruokaa kuin mitä Satulinnassa kulloinkin oli tarjolla.
Tulokset
Natiiviartikkelit keräsivät yhteensä yli 232 000 sivulatausta ja tavoittivat 70 % enemmän lukijoita kuin vastaavat artikkelit keskimäärin. Eniten lukijoita kiinnosti artikkeli ja video Jouni Hynysestä, joka keräsi melkein puolet koko kampanjan kokonaissivulatausmäärästä. Lukuajat olivat pitkiä, joten sisältöjen parissa viihdyttiin hyvin. Videoiden startit olivat 280 % keskimääräisiä lukuja suuremmat, ja myös katsomisajat olivat keskimääräistä pidemmät.
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan mainonnalle altistuneista vastaajista 84 % perehtyi artikkeliin tai videoon. Lisäksi valtaosa vastaajista koki kuuluvansa mainonnan kohderyhmään. Lukijat pitivät sisältöjä viihdyttävinä ja kiinnostavina, ja mainostaja oli myös helppo tunnistaa. Tärkein vaikuttavuusmittari, aikomus liikkeessä asiointiin, nousi yli keskiarvon.
Vain elämää tavoitti syksyllä 2023 kokonaisuudessaan yli 3 miljoonaa katsojaa (10+, Nelonen, Liv ja Ruutu) S-marketin ohjelmayhteistyö-mainontaa muisti nähneensä peräti 85 % ohjelman säännöllisistä katsojista. Jopa 78 % ohjelmaa säännöllisesti seuraavista koki mainonnan sopivan sekä ohjelmaan että mainostajalle. Reilu viidennes mainontaa huomanneista koki sen parantaneen mielikuvaa S-marketista.
Saimme S-marketin bränditunnuslukuja entistä paremmiksi tämän yhteistyön kautta. Olimme kuluttajan näkökulmasta mahdollistamassa elämystä.
Yli 3 milj.
Vain elämää tavoitti syksyllä 2023 kokonaisuudessaan yli 3 miljoonaa katsojaa.
85 %
S-marketin ohjelmayhteistyö-mainontaa muisti nähneensä 85 % säännöllisistä katsojista.
232 000
Natiiviartikkelit keräsivät yhteensä yli 232 000 sivulatausta ja tavoittivat 70 % enemmän lukijoita kuin vastaavat artikkelit keskimäärin.
Kansainvälisesti palkittu markkinointikampanja
Elämä on ruokaa -video- ja artikkelisarja voitti kultaa kansainvälisen Native Adverting Awards -kilpailun Best Native Advertising Program B2C -sarjassa.
Toteutus voitti hopeaa erittäin kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.