Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Vastuu Group lanseerasi uuden nimensä monimediakampanjalla

Uuden palvelun tai uuden tuotteen lanseeraus vaatii mainonnalta paljon. Lue, miten Vastuu Groupin onnistunut lanseeraus rakennettiin.
Vastuu Group lanseerasi uuden nimensä monimediakampanjalla artikkelikuva
2.12.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Haaste

Aiemmin Suomen Tilaajavastuu -nimellä tunnettu Vastuu Group uusi strategiansa ja sen myötä nimensä. Yrityksen uusi nimi ja laajentunut palvelutarjonta tuli lanseerata asiakkaille mahdollisimman tehokkaasti, napakassa aikataulussa.

Ratkaisu

Monikanavainen lanseerauskampanja, jonka avulla asiakkaat tavoitettiin läpi mediapäivän verkossa, radiossa ja televisiossa. Lisäksi Vastuu Groupin uudesta tarjoamasta kerrottiin natiivimainonnassa ja Helsingin Sanomien etusivulla.

Aiemmin Suomen Tilaajavastuu -nimellä toiminut Vastuu Group loi itsensä uudelleen vuoden 2019 aikana. Suomen Tilaajavastuu oli jo hyvin tunnettu digipalveluistaan, jotka helpottavat yritysten lakivelvoitteiden hoitamista ja läpinäkyvyyttä asiakkaiden suuntaan – nyt uusi nimi ja entistä laajempi palvelutarjoama haluttiin lanseerata sekä yritys- että yksityisasiakkaiden tietoon tehokkaasti. 

“Yrityksen strategia muuttui, ja sen mukana myös yrityksen nimi. Olimme tehneet pitkän pohjatyön niin strategian kuin sen viestintäsuunnitelmankin kanssa. Tämän työn valmistuttua halusimme kertoa uusiutumisestamme mahdollisimman laajasti”, kertoo Vastuu Groupin markkinointipäällikkö Sari Jauhiainen.

“Aikataulu oli tiukka, lisäksi halusimme tietenkin budjetistamme mahdollisimman hyvät tehot irti. Pyysin ehdotukset muutamilta tahoilta ja sainkin Sanomalta ihan veretseisauttavan hyvän suunnitelman.”

“Kampanja oli hieno kombo. Tämä oli meille ensimmäinen tällainen iso kampanja: mukana oli verkkomainontaa, somea, radio, televisio ja vielä Hesarin etusivu.”

Monimediakampanja tavoittaa asiakkaat läpi päivän

Asiantuntijamme Kirsi Nyström vastasi kampanjan mediasuunnittelusta. 

“Käytimme suunnittelussa segmentointityökalua, jossa vanhojen demografiamääritelmien sijaan suomalaisia segmentoidaan mm. asenteiden, elämäntilanteen ja arvojen perusteella. Työkalu auttaa meitä näkemään median käyttötavat eri segmenteissä, jotta sitten pystymme  määrittämään, miten kohderyhmät tavoitetaan. Koska kyseessä oli lanseerauskampanja, rakennettiin mediasuunnitelma tavoittamaan asiakkaita mahdollisimman laajasti, eri kanavissa läpi mediapäivän.”

Kirsi Nyström
Kirsi Nyström
Sanoma
Myyntipäällikkö

Kokonaisvaltainen paketti vastasi Vastuu Groupin tarpeisiin hyvin. 

“Sanoma ehdotti meille koko pakettia: kohdennettua mainontaa, kelluvaa ohjelmayhteistyötä telkkarissa ja radiota. Lisäksi kampanjassa käytettiin natiivimainontaa Taloussanomissa ja Sanoma RON CPC  klikkipohjaista mainontaa”, Sari kuvaa. 

“Se oli sopivan kokoinen kokonaisuus, missä tavoitettiin kohderyhmä hyvin eri medioissa, erilaisissa tilanteissa. Lisäksi oma asiakasviestintämme ja suoraviestintä olivat kokonaisuudessa mukana. Halusin kampanjaan mahdollisimman monta mediaa, jotta saadaan tehtyä brändäävä kampanja isosti – brändin rakentaminen ja Vastuu Groupin suuruusluokan viestiminen myös mediavalinnoilla oli meille tärkeää.”

“Ennen ehdotusta en ollut ihan varma siitä, kuinka vahvaan näkyvyyteen budjettimme antaa eväät. Suunnitelmassa kohtasivat hyvin meidän resurssit ja tarpeet.”

Suunnittelu, tuotanto ja media samalla reissulla

Kampanja haluttiin saada asiakkaiden nähtäville mahdollisimman pian. Mainonnan suunnittelu ja tuotanto sujuivat hyvässä yhteistyössä. 

“Itse brändityö ja strateginen suunnittelu veivät sen verran aikaa, että kun työ oli valmis, haluttiin mainonta käynnistää nopeasti. Sanoma aikataulutti suunnittelun ja tuotannon eri vaiheet ja siitä sitten edettiin“, kuvaa Sari.

“Toiminta oli tehokasta: meillä oli yhteistyöpalaveri, jossa käytiin meidän viestit ja oma näkemys läpi, ja he lähtivät siitä sitten sitä tekemään. Suunnittelun ohjaus oli omalla vastuullani, Sanoma suunnitteli mainonnan visuaalisen ilmeen. Radiomainonnan käsikirjoitusta sparrattiin meiltä, TV-mainonnan ja radion tuotannot koordinoitiin ja hoidettiin sitten Sanoman toimesta.”

Vastuu Group banner

Mainosbannerit suunniteltiin ilmeen mukaisesti.

Sanoman kampanjatiimiin kuuluivat median, TV-suunnittelun ja mainostuotannon ammattilaiset. Tiimityö oli Sarin mukaan toimiva ratkaisu. 

“Omalle tontilleni kuului vastuu siitä, että oman asiakasviestintämme viestit ovat linjassa kampanjan kanssa, että kaikki asiakkaan kohtaamat viestit kertovat samaa tarinaa. Tämän kampanjan alla meillä muuttui käytännössä kaikki: nimi, palveluiden ilme ja viestit, verkkosivut... Stressaavaahan se oli, mutta nyt se on maailmalla ja tästä on hyvä jatkaa.”

“Kampanjatiimi sai tosi nopeasti meidän ajattelusta ja tarpeista kiinni. Olin varmaan aika hankala asiakas, koska oma näkemykseni on voimakas. Mutta kaiken kaikkiaan olin tosi tyytyväinen.”

Ohjelmayhteistyö on napakka tapa tehdä TV-mainontaa

“TV:n tuotanto vähän jännitti etukäteen, koska OHY-tunnukset ovat niin kovin lyhyitä. Aluksi ajattelimme, että siinä ajassa ei pysty paljon kertomaan. Mutta yllättävän hyvin siihen viiteen sekuntiin kuitenkin saa asioita mukaan. Ja se tietysti mietitytti, että kun aina sanotaan, että kukaan ei katso lineaarista tv:tä, että saavutetaanko me niitä katsojia“, Sari mainitsee.

Kirsi Nyström kertoo, että TV-mainonnassa on useimmiten mukana kontaktitakuu.

“Kelluva ohjelmayhteistyö esitetään TV-kanavilla kohderyhmäperusteisesti. Myyntiehtojen kontaktitakuurajat täyttäville kampanjoille annetaan kontaktitakuu. Se tarkoittaa, että mainonnan tavoittavuutta valitussa kohderyhmässä seurataan päivittäin ja jos sovitut kontaktit eivät täyty kampanja-aikana, niin mainontaa ajetaan lisää niin kauan että kontaktimäärä täyttyy.” 

“Ohjelmayhteistyö- eli OHY-tunnisteet näytetään heti katkoille mennessä ja juuri ohjelman jatkuessa, eli niillä on hyvä huomioarvo.“

“Radiolla tavoitimme kohderyhmät mainiosti, mutta radiossa ei ole mukana visuaalista elementtiä. Telkkarissa viesti vahvistuu ja etenkin uuden nimen ja ilmeen lanseerauksessa on syytä tietysti myös näyttää yrityksen uutta ilmettä”, kuvaa Kirsi TV:n roolia kampanjassa. 

Hesarin etusivu yllätti positiivisesti

Viime hetken muutokset medioiden varaustilanteissa saattavat koitua mainostajan onneksi. Näin kävi, kun Hesarin etusivulla tapahtui Vastuu Groupin kampanjan aikana viime hetken peruutus. 

“Alun perin emme olleet ajatelleet kampanjaan printtimainontaa ollenkaan, mutta sain niin hyvän tarjouksen Helsingin Sanomien etusivusta, että päätimme käyttää sitä vielä kampanjan päätteeksi”, mainitsee Sari.

“Yllätyin siitä, miten huomatuksi sen kautta tulimme. HS digietusivun kautta tuli myös ihan suoraa sivustoliikennettä, eli se oli hieno päätös ja kiva twisti kampanjalle. Täytyyhän jokaisen markkinoijan tehdä yksi Hesarin etusivu edes kerran elämässään, se on sellainen instituutio.” 

Asiakkaiden kiinnostus heräsi

Vastuu Groupilla ollaan tyytyväisiä kampanjan vaikutuksiin. 

“Kampanja kesti yhteensä kolme viikkoa. Seurasimme kiinnostuksen heräämistä sivustomme kävijämääristä, omien järjestelmiemme kautta, jotta näemme mahdollisimman tarkasti, mitä sivustolla tapahtuu. Asiakaspolku ei tietenkään pääty siihen, kun asiakas näkee mainontaa ja klikkaa verkkosivuille, vaan halusimme nähdä, miten uusittu sivusto toimii ja miten kävijät siellä käyttäytyvät.”

“Ja mittarithan sitten värähtivät hyvin. Radion ja TV:n suoran vaikutuksen mittaaminen on tietysti vähän hankalaa, mutta verkkosivujen kävijämäärät kasvoivat kampanjan aikana huomattavasti. Pyrimme saamaan kiinni ennen kaikkea uusia kävijöitä, ja siinä saatiin aikaan merkittävä kasvu. Myös nimen lyöminen läpi onnistui hyvin. Tästä on hyvä jatkaa nyt uuden vuoden puolella.” 

Autamme sinua kampanjoiden suunnittelussa juuri tarpeesi mukaan. Saat käyttöösi tutkimustiedot, mainonnan suunnittelun ja tuotannon – ja kaikki Sanoman mediat. 

Tutustu palveluihimme

Tagit

Audio & radio Digiratkaisut TV & video Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland