Vastuu Group lanseerasi uuden nimensä monimediakampanjalla

Haaste
Aiemmin Suomen Tilaajavastuu -nimellä tunnettu Vastuu Group uusi strategiansa ja sen myötä nimensä. Yrityksen uusi nimi ja laajentunut palvelutarjonta tuli lanseerata asiakkaille mahdollisimman tehokkaasti, napakassa aikataulussa.
Ratkaisu
Monikanavainen lanseerauskampanja, jonka avulla asiakkaat tavoitettiin läpi mediapäivän verkossa, radiossa ja televisiossa. Lisäksi Vastuu Groupin uudesta tarjoamasta kerrottiin natiivimainonnassa ja Helsingin Sanomien etusivulla.
Aiemmin Suomen Tilaajavastuu -nimellä toiminut Vastuu Group loi itsensä uudelleen vuoden 2019 aikana. Suomen Tilaajavastuu oli jo hyvin tunnettu digipalveluistaan, jotka helpottavat yritysten lakivelvoitteiden hoitamista ja läpinäkyvyyttä asiakkaiden suuntaan – nyt uusi nimi ja entistä laajempi palvelutarjoama haluttiin lanseerata sekä yritys- että yksityisasiakkaiden tietoon tehokkaasti.
“Yrityksen strategia muuttui, ja sen mukana myös yrityksen nimi. Olimme tehneet pitkän pohjatyön niin strategian kuin sen viestintäsuunnitelmankin kanssa. Tämän työn valmistuttua halusimme kertoa uusiutumisestamme mahdollisimman laajasti”, kertoo Vastuu Groupin markkinointipäällikkö Sari Jauhiainen.
“Aikataulu oli tiukka, lisäksi halusimme tietenkin budjetistamme mahdollisimman hyvät tehot irti. Pyysin ehdotukset muutamilta tahoilta ja sainkin Sanomalta ihan veretseisauttavan hyvän suunnitelman.”
“Kampanja oli hieno kombo. Tämä oli meille ensimmäinen tällainen iso kampanja: mukana oli verkkomainontaa, somea, radio, televisio ja vielä Hesarin etusivu.”
Monimediakampanja tavoittaa asiakkaat läpi päivän
Asiantuntijamme Kirsi Nyström vastasi kampanjan mediasuunnittelusta.
“Käytimme suunnittelussa segmentointityökalua, jossa vanhojen demografiamääritelmien sijaan suomalaisia segmentoidaan mm. asenteiden, elämäntilanteen ja arvojen perusteella. Työkalu auttaa meitä näkemään median käyttötavat eri segmenteissä, jotta sitten pystymme määrittämään, miten kohderyhmät tavoitetaan. Koska kyseessä oli lanseerauskampanja, rakennettiin mediasuunnitelma tavoittamaan asiakkaita mahdollisimman laajasti, eri kanavissa läpi mediapäivän.”
![]()
Kokonaisvaltainen paketti vastasi Vastuu Groupin tarpeisiin hyvin.
“Sanoma ehdotti meille koko pakettia: kohdennettua mainontaa, kelluvaa ohjelmayhteistyötä telkkarissa ja radiota. Lisäksi kampanjassa käytettiin natiivimainontaa Taloussanomissa ja Sanoma RON CPC klikkipohjaista mainontaa”, Sari kuvaa.
“Se oli sopivan kokoinen kokonaisuus, missä tavoitettiin kohderyhmä hyvin eri medioissa, erilaisissa tilanteissa. Lisäksi oma asiakasviestintämme ja suoraviestintä olivat kokonaisuudessa mukana. Halusin kampanjaan mahdollisimman monta mediaa, jotta saadaan tehtyä brändäävä kampanja isosti – brändin rakentaminen ja Vastuu Groupin suuruusluokan viestiminen myös mediavalinnoilla oli meille tärkeää.”
“Ennen ehdotusta en ollut ihan varma siitä, kuinka vahvaan näkyvyyteen budjettimme antaa eväät. Suunnitelmassa kohtasivat hyvin meidän resurssit ja tarpeet.”
Suunnittelu, tuotanto ja media samalla reissulla
Kampanja haluttiin saada asiakkaiden nähtäville mahdollisimman pian. Mainonnan suunnittelu ja tuotanto sujuivat hyvässä yhteistyössä.
“Itse brändityö ja strateginen suunnittelu veivät sen verran aikaa, että kun työ oli valmis, haluttiin mainonta käynnistää nopeasti. Sanoma aikataulutti suunnittelun ja tuotannon eri vaiheet ja siitä sitten edettiin“, kuvaa Sari.
“Toiminta oli tehokasta: meillä oli yhteistyöpalaveri, jossa käytiin meidän viestit ja oma näkemys läpi, ja he lähtivät siitä sitten sitä tekemään. Suunnittelun ohjaus oli omalla vastuullani, Sanoma suunnitteli mainonnan visuaalisen ilmeen. Radiomainonnan käsikirjoitusta sparrattiin meiltä, TV-mainonnan ja radion tuotannot koordinoitiin ja hoidettiin sitten Sanoman toimesta.”

Mainosbannerit suunniteltiin ilmeen mukaisesti.
Sanoman kampanjatiimiin kuuluivat median, TV-suunnittelun ja mainostuotannon ammattilaiset. Tiimityö oli Sarin mukaan toimiva ratkaisu.
“Omalle tontilleni kuului vastuu siitä, että oman asiakasviestintämme viestit ovat linjassa kampanjan kanssa, että kaikki asiakkaan kohtaamat viestit kertovat samaa tarinaa. Tämän kampanjan alla meillä muuttui käytännössä kaikki: nimi, palveluiden ilme ja viestit, verkkosivut... Stressaavaahan se oli, mutta nyt se on maailmalla ja tästä on hyvä jatkaa.”
“Kampanjatiimi sai tosi nopeasti meidän ajattelusta ja tarpeista kiinni. Olin varmaan aika hankala asiakas, koska oma näkemykseni on voimakas. Mutta kaiken kaikkiaan olin tosi tyytyväinen.”
Ohjelmayhteistyö on napakka tapa tehdä TV-mainontaa
“TV:n tuotanto vähän jännitti etukäteen, koska OHY-tunnukset ovat niin kovin lyhyitä. Aluksi ajattelimme, että siinä ajassa ei pysty paljon kertomaan. Mutta yllättävän hyvin siihen viiteen sekuntiin kuitenkin saa asioita mukaan. Ja se tietysti mietitytti, että kun aina sanotaan, että kukaan ei katso lineaarista tv:tä, että saavutetaanko me niitä katsojia“, Sari mainitsee.
Kirsi Nyström kertoo, että TV-mainonnassa on useimmiten mukana kontaktitakuu.
“Kelluva ohjelmayhteistyö esitetään TV-kanavilla kohderyhmäperusteisesti. Myyntiehtojen kontaktitakuurajat täyttäville kampanjoille annetaan kontaktitakuu. Se tarkoittaa, että mainonnan tavoittavuutta valitussa kohderyhmässä seurataan päivittäin ja jos sovitut kontaktit eivät täyty kampanja-aikana, niin mainontaa ajetaan lisää niin kauan että kontaktimäärä täyttyy.”
“Ohjelmayhteistyö- eli OHY-tunnisteet näytetään heti katkoille mennessä ja juuri ohjelman jatkuessa, eli niillä on hyvä huomioarvo.“
“Radiolla tavoitimme kohderyhmät mainiosti, mutta radiossa ei ole mukana visuaalista elementtiä. Telkkarissa viesti vahvistuu ja etenkin uuden nimen ja ilmeen lanseerauksessa on syytä tietysti myös näyttää yrityksen uutta ilmettä”, kuvaa Kirsi TV:n roolia kampanjassa.
Hesarin etusivu yllätti positiivisesti
Viime hetken muutokset medioiden varaustilanteissa saattavat koitua mainostajan onneksi. Näin kävi, kun Hesarin etusivulla tapahtui Vastuu Groupin kampanjan aikana viime hetken peruutus.
“Alun perin emme olleet ajatelleet kampanjaan printtimainontaa ollenkaan, mutta sain niin hyvän tarjouksen Helsingin Sanomien etusivusta, että päätimme käyttää sitä vielä kampanjan päätteeksi”, mainitsee Sari.
“Yllätyin siitä, miten huomatuksi sen kautta tulimme. HS digietusivun kautta tuli myös ihan suoraa sivustoliikennettä, eli se oli hieno päätös ja kiva twisti kampanjalle. Täytyyhän jokaisen markkinoijan tehdä yksi Hesarin etusivu edes kerran elämässään, se on sellainen instituutio.”
Asiakkaiden kiinnostus heräsi
Vastuu Groupilla ollaan tyytyväisiä kampanjan vaikutuksiin.
“Kampanja kesti yhteensä kolme viikkoa. Seurasimme kiinnostuksen heräämistä sivustomme kävijämääristä, omien järjestelmiemme kautta, jotta näemme mahdollisimman tarkasti, mitä sivustolla tapahtuu. Asiakaspolku ei tietenkään pääty siihen, kun asiakas näkee mainontaa ja klikkaa verkkosivuille, vaan halusimme nähdä, miten uusittu sivusto toimii ja miten kävijät siellä käyttäytyvät.”
“Ja mittarithan sitten värähtivät hyvin. Radion ja TV:n suoran vaikutuksen mittaaminen on tietysti vähän hankalaa, mutta verkkosivujen kävijämäärät kasvoivat kampanjan aikana huomattavasti. Pyrimme saamaan kiinni ennen kaikkea uusia kävijöitä, ja siinä saatiin aikaan merkittävä kasvu. Myös nimen lyöminen läpi onnistui hyvin. Tästä on hyvä jatkaa nyt uuden vuoden puolella.”
Autamme sinua kampanjoiden suunnittelussa juuri tarpeesi mukaan. Saat käyttöösi tutkimustiedot, mainonnan suunnittelun ja tuotannon – ja kaikki Sanoman mediat.