Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

ROI kertoo markkinointipanostusten tuoton

Markkinoinnin, kuten muidenkin sijoitusten, tuottoa mitataan ROI- eli return on investment -mittarilla. Lue lisää – ja kokeile markkinoinnin ROI-laskuria.
ROI_laskuri
1.11.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

ROI, Return On Investment, eli suomeksi sijoitetun pääoman tuotto tai tuottoprosentti on yksi liiketoiminnan ja myös markkinoinnin tärkeimmistä mittareista. Tässä jutussa Sanoman Myyntiryhmän päällikkö Tomi Jäppinen kertoo, miten markkinoinnin ROI lasketaan, ja millaisia tunnuslukuja sen yhteydessä kannattaa seurata.  

Markkinoinnin tuottamaa arvoa ja tuottoa voidaan laskea eri tavoilla. Yleisimmät ja tärkeimmät mainonnan mittarit, siis ne, jotka kannattaa ensimmäisenä suunnitella kuntoon, ovat: ROI (return on investment), ROMI (return on marketing investment) & ROAS (Return on Advertising Spend).

Videolla kerrotaan, miten ROI-laskuri toimii käytännössä.

ROI markkinoinnin mittarina – miksi?

Aina kun yritys käyttää rahaa esimerkiksi teknologiahankkeisiin tai kehitystyöhön, on syytä pohtia, miten sijoituksen tulisi palautua. Samalla tavalla markkinoinnin ja mainonnan investoinnit täytyy suunnitella ja toteuttaa niin, että tehdylle sijoitukselle on odotettavissa mitattava, ja miksei toki mittavakin, tuotto.

ROIn laskeminen ja seuranta kannattaa myös siksi, että se on luku, jolla on merkitystä koko yrityksen liiketoiminnan kannalta, ja jota ymmärretään myös siellä kuuluisassa kulmahuoneessa. Jos markkinointi-investointien palautumista ei seurata, voi niiden leikkaaminen näyttäytyä helppona ratkaisuna silloin, kun ajat alkavat syystä tai toisesta näyttää huonoilta.
Markkinoinnin tuloksellisuuden seuraaminen ja markkinoinnin mittaaminen auttaa myös kehittämään markkinoinnin toimenpiteitä. 

Miten markkinoinnin ROI eroaa mainonnan ROIsta?

Markkinointipanostusten tuoton laskeminen edellyttää sitä, että markkinoinnin vaikutukset yrityksen tuottoon ja kasvuun tiedetään. Kun lasketaan koko markkinoinnin ROIta, täytyy siis ottaa huomioon kaikkien markkinoinnin panostusten kustannukset: mainonnan lisäksi PR ja viestintä, tapahtumat, myynnin tukimateriaalit, POS-materiaalit ja niin edelleen. Sen lisäksi tulisi ymmärtää, mihin tuottoon juuri näillä toimenpiteillä on ollut vaikutus.

Markkinoinnin ROIn laskeminen edellyttääkin jonkin verran kompromisseja. Mainonnan ROI on helpompi mittari, koska kampanjoiden aikaansaama tuotto on helpompi jäljittää – puhumattakaan suoraan mainonnasta tapahtuvasta myynnistä esimerkiksi verkkokaupassa. 

Mainonnan ROI:n laskeminen

Mainonnan tuottavuuden laskeminen on lopulta aika yksinkertaista, vaikka ei missään nimessä helppoa, matematiikkaa. Laskennassa täytyy ottaa huomioon mm. se, mitä tavoitellaan (brändillinen vs taktinen vaikutus) ja missä vaiheessa asiakkaan ostopolkua kyseinen kampanja vaikuttaa. Kampanjan suunnittelu, tuotanto ja media maksavat summan X – ROI-prosentti kertoo, kuinka suuri osuus tästä rahasta palautuu ostoina.
ROI-prosentin laskemisessa kannattaa hyödyntää väliportaita. Mikä oli kampanjan tavoite? Millainen osa kohderyhmästä tavoitettiin? Moniko siirtyi sivustolle, moniko näistä konvertoitui liidiksi ja montako todellista kauppaa kampanja lopulta toi?

Mainonnan tuottoa laskiessa kannattaa huomioida myös se, että kampanjan aikana syntyneiden kauppojen lisäksi voi syntyä myös uusia, tunnistettuja liidejä, joista taas voi ajan saatossa syntyä myyntimahdollisuuksia. 

Kampanjakohtaisen tuoton lisäksi on tärkeää laskea myös pitkäaikaisten vaikutusten tuottoa. Markkinoijan on siis tärkeää siis tiedostaa myös se, millainen mainonta tuo tuloksia heti ja millainen näkyy tuottona vasta pitemmän ajan kuluttua.
 

Laske kampanjasi tuotto markkinoinnin ROI-laskurilla

ROI-prosentti lasketaan seuraavalla kaavalla:

(Saavutettu tuotto - markkinoinnin investointi) / markkinoinnin investointi x 100

Usein on kuitenkin mielenkiintoista kokeilla, miten erilaiset muuttujat vaikuttavat tuottoon ja järkeviin tuloksiin tarvittaviin investointeihin. Siksi  rakensimme ROI-laskurin, jonka avulla voit helposti kokeilla, millaisin investoinnein ja odotuksin saat kampanjastasi mahdollisimman tehokkaan ja tuottavan. 

Kokeile markkinoinnin ROI-laskuria

ROI-laskennan hyödyt

Markkinoinnilta odotetaan tuloksia, ja se on oikein. Mainontaa, joka ei tuo kauppaa, ei yksinkertaisesti kannata tehdä. Toimimaton kampanja kannattaa tutkia – tämä on kuitenkin mahdotonta, jos tavoitteita ei ole asetettu tai niitä ei seurata. 

Markkinoinnin ROIn laskeminen auttaa ymmärtämään asiakashankinnan kustannuksia ja hahmottamaan, paljonko mainontaan kannattaa investoida tietyn kokoisella keskikaupalla ja paljonko liidejä ja myyntimahdollisuuksia täytyy saada jotta tavoitteisiin päästään. 

Kannattaa myös muistaa, että mainonnan mittaaminen ei ole projekti, joka olisi joskus valmis. Mittaamista on mahdollista kehittää koko ajan, ja mitä enemmän siitä kertyy kokemusta, sitä lähemmäksi todellisia lukuja päästään. Tärkeintä on ylipäänsä aloittaa, jotta matka kohti parempaa päätöksentekoa ja parempaa markkinointia voi alkaa.

Laske omien markkinointitoimenpiteidesi tuottavuus ROI-laskurilla

Lataa laskuri täältä

Tagit

Näkemyksiä Digiratkaisut Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sekasin ja vapaa huolista niin ku Barbie

    Cha cha cha. Länsimaisen estetiikan valtavirta on kääntymässä minimalismista värikkäämpään ja moninaisempaan suuntaan, kirjoittaa OMG:n Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    7.6.2023
    Lue lisää
  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Ad Manager Näkemyksiä Kotisivut Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2023
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

    Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    31.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Vaikuttavuutta instream-pystyvideolla

    IS.fi:n, HS.fi:n, Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä Sanoman paikallismedioiden toimituksellisten videosisältöjen yhteydessä näkyvä instream-pystyvideo on loistava tapa saada lisäpeittoa ja keskittynyttä katselua esimerkiksi muun videokampanjoinnin tueksi.

    Tagit

    Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    23.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

    Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.5.2023
    Lue lisää
  • Mainonnan ostoalusta Sanoma Ad Manager uudistuu

    Uudistuksen myötä Ad Managerin tuotevalikoima laajenee, kohdentamisessa voi jatkossa hyödyntää myös omaa asiakasdataa ja käyttökokemus sujuvoituu entisestään, kertovat Aapi von Creutlein ja Tuomas Waris.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut
    Julkaistu
    17.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Näkemyksiä mediasta

    Uudessa Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme kurkistamaan mediatoimistojen ammattilaisten työhön. Ensimmäisenä on vuorossa Head of Client Group Leena Wasenius GroupM:stä.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland