ROI kertoo markkinointipanostusten tuoton

ROI, Return On Investment, eli suomeksi sijoitetun pääoman tuotto tai tuottoprosentti on yksi liiketoiminnan ja myös markkinoinnin tärkeimmistä mittareista. Tässä jutussa Sanoman Myyntiryhmän päällikkö Tomi Jäppinen kertoo, miten markkinoinnin ROI lasketaan, ja millaisia tunnuslukuja sen yhteydessä kannattaa seurata.
Markkinoinnin tuottamaa arvoa ja tuottoa voidaan laskea eri tavoilla. Yleisimmät ja tärkeimmät mainonnan mittarit, siis ne, jotka kannattaa ensimmäisenä suunnitella kuntoon, ovat: ROI (return on investment), ROMI (return on marketing investment) & ROAS (Return on Advertising Spend).
Videolla kerrotaan, miten ROI-laskuri toimii käytännössä.
ROI markkinoinnin mittarina – miksi?
Aina kun yritys käyttää rahaa esimerkiksi teknologiahankkeisiin tai kehitystyöhön, on syytä pohtia, miten sijoituksen tulisi palautua. Samalla tavalla markkinoinnin ja mainonnan investoinnit täytyy suunnitella ja toteuttaa niin, että tehdylle sijoitukselle on odotettavissa mitattava, ja miksei toki mittavakin, tuotto.
ROIn laskeminen ja seuranta kannattaa myös siksi, että se on luku, jolla on merkitystä koko yrityksen liiketoiminnan kannalta, ja jota ymmärretään myös siellä kuuluisassa kulmahuoneessa. Jos markkinointi-investointien palautumista ei seurata, voi niiden leikkaaminen näyttäytyä helppona ratkaisuna silloin, kun ajat alkavat syystä tai toisesta näyttää huonoilta.
Markkinoinnin tuloksellisuuden seuraaminen ja markkinoinnin mittaaminen auttaa myös kehittämään markkinoinnin toimenpiteitä.
Miten markkinoinnin ROI eroaa mainonnan ROIsta?
Markkinointipanostusten tuoton laskeminen edellyttää sitä, että markkinoinnin vaikutukset yrityksen tuottoon ja kasvuun tiedetään. Kun lasketaan koko markkinoinnin ROIta, täytyy siis ottaa huomioon kaikkien markkinoinnin panostusten kustannukset: mainonnan lisäksi PR ja viestintä, tapahtumat, myynnin tukimateriaalit, POS-materiaalit ja niin edelleen. Sen lisäksi tulisi ymmärtää, mihin tuottoon juuri näillä toimenpiteillä on ollut vaikutus.
Markkinoinnin ROIn laskeminen edellyttääkin jonkin verran kompromisseja. Mainonnan ROI on helpompi mittari, koska kampanjoiden aikaansaama tuotto on helpompi jäljittää – puhumattakaan suoraan mainonnasta tapahtuvasta myynnistä esimerkiksi verkkokaupassa.
Mainonnan ROI:n laskeminen
Mainonnan tuottavuuden laskeminen on lopulta aika yksinkertaista, vaikka ei missään nimessä helppoa, matematiikkaa. Laskennassa täytyy ottaa huomioon mm. se, mitä tavoitellaan (brändillinen vs taktinen vaikutus) ja missä vaiheessa asiakkaan ostopolkua kyseinen kampanja vaikuttaa. Kampanjan suunnittelu, tuotanto ja media maksavat summan X – ROI-prosentti kertoo, kuinka suuri osuus tästä rahasta palautuu ostoina.
ROI-prosentin laskemisessa kannattaa hyödyntää väliportaita. Mikä oli kampanjan tavoite? Millainen osa kohderyhmästä tavoitettiin? Moniko siirtyi sivustolle, moniko näistä konvertoitui liidiksi ja montako todellista kauppaa kampanja lopulta toi?
Mainonnan tuottoa laskiessa kannattaa huomioida myös se, että kampanjan aikana syntyneiden kauppojen lisäksi voi syntyä myös uusia, tunnistettuja liidejä, joista taas voi ajan saatossa syntyä myyntimahdollisuuksia.
Kampanjakohtaisen tuoton lisäksi on tärkeää laskea myös pitkäaikaisten vaikutusten tuottoa. Markkinoijan on siis tärkeää siis tiedostaa myös se, millainen mainonta tuo tuloksia heti ja millainen näkyy tuottona vasta pitemmän ajan kuluttua.
Laske kampanjasi tuotto markkinoinnin ROI-laskurilla
ROI-prosentti lasketaan seuraavalla kaavalla:
(Saavutettu tuotto - markkinoinnin investointi) / markkinoinnin investointi x 100
Usein on kuitenkin mielenkiintoista kokeilla, miten erilaiset muuttujat vaikuttavat tuottoon ja järkeviin tuloksiin tarvittaviin investointeihin. Siksi rakensimme ROI-laskurin, jonka avulla voit helposti kokeilla, millaisin investoinnein ja odotuksin saat kampanjastasi mahdollisimman tehokkaan ja tuottavan.
ROI-laskennan hyödyt
Markkinoinnilta odotetaan tuloksia, ja se on oikein. Mainontaa, joka ei tuo kauppaa, ei yksinkertaisesti kannata tehdä. Toimimaton kampanja kannattaa tutkia – tämä on kuitenkin mahdotonta, jos tavoitteita ei ole asetettu tai niitä ei seurata.
Markkinoinnin ROIn laskeminen auttaa ymmärtämään asiakashankinnan kustannuksia ja hahmottamaan, paljonko mainontaan kannattaa investoida tietyn kokoisella keskikaupalla ja paljonko liidejä ja myyntimahdollisuuksia täytyy saada jotta tavoitteisiin päästään.
Kannattaa myös muistaa, että mainonnan mittaaminen ei ole projekti, joka olisi joskus valmis. Mittaamista on mahdollista kehittää koko ajan, ja mitä enemmän siitä kertyy kokemusta, sitä lähemmäksi todellisia lukuja päästään. Tärkeintä on ylipäänsä aloittaa, jotta matka kohti parempaa päätöksentekoa ja parempaa markkinointia voi alkaa.
Laske omien markkinointitoimenpiteidesi tuottavuus ROI-laskurilla